Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a.
-
1º.
bedrijfsautochassis: een bedrijfsauto waarvan de bouw, met uitzondering van de carrosserie, is voltooid;
-
2º.
rijdend aanhangwagenchassis: een voertuig waarvan de bouw, met uitzondering van de carrosserie, is voltooid;
-
3º.
steekproef: steekproefsgewijze keuring als bedoeld in artikel 23, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
-
4º.
RDW: Dienst Wegverkeer.
-
b.
fabrikant: de persoon of organisatie die tegenover de RDW verantwoordelijk is voor alle aspecten
van de goedkeuringsprocedure en instaat voor de overeenstemming van de productie met
het type waarvoor de goedkeuring is verleend. Het is niet noodzakelijk dat deze persoon
of organisatie rechtstreeks betrokken is bij alle fasen van de bouw van het voertuig,
het systeem, het onderdeel of de technische eenheid waarop de typegoedkeuringsprocedure
betrekking heeft;
-
c.
bedrijfsbeschrijving: beschrijving van de organisatie van de aanvrager en het proces volgens hetwelk de
aanvrager zijn werkzaamheden verricht;
-
d.
informatiepakket: het informatiedossier inclusief alle beproevingsrapporten of andere stukken die de
technische dienst of de goedkeuringsinstantie tijdens de uitvoering van hun taken
aan het informatiedossier hebben toegevoegd.
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
type personenauto:
-
alle tot de categorie personenauto behorende voertuigen die ten minste op de volgende
punten met elkaar overeenkomen:
-
1º. fabrikant,
-
2º. merk,
-
3º. type handelsaanduiding,
-
4º. soort versnellingsbak,
-
5º. soort brandstof,
-
6º. ledige massa,
-
7º. toegestane maximum massa,
-
8º. toegestane maximum aslasten,
-
9º. toegestane maximum massa van een te trekken aanhangwagen:
-
10º. toegestane maximum massa van een samenstel van personenauto en aanhangwagen,
-
11º. maximum verticale last op de koppeling,
-
12º. carrosserie:
-
13º. motor:
-
a. merk;
-
b. motorcode;
-
c. plaats van de motorcode;
-
d. aantal en opstelling cylinders;
-
e. cylinderinhoud;
-
f. turbo: aanwezigheid hiervan en systeem;
-
g. maximum vermogen;
-
h. toerental bij maximum vermogen;
-
i. soort inspuitsysteem;
-
j. identificatie katalysator;
-
k. aanwezigheid lambda sonde.
- b. type personenauto, behorend tot een kleine serie als bedoeld in de Kleine serie-regeling:
-
alle tot de categorie personenauto behorende voertuigen die ten minste op de volgende
punten zoals bepaald in richtlijn 70/156/EEG, bijlage II, onderdeel B, met elkaar overeenkomen.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Naar keuze van de fabrikant wordt ten behoeve van de aanvraag en het toezicht op de
typegoedkeuring verstaan onder type complete bedrijfsauto:
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Naar keuze van de fabrikant wordt ten behoeve van de aanvraag en het toezicht op de
typegoedkeuring verstaan onder type bedrijfsautochassis:
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder:
type motorfiets: alle tot de categorie motorfiets behorende voertuigen die ten minste op de volgende
punten met elkaar overeenkomen:
-
1º. fabrikant,
-
2º. merk,
-
3º. type handelsaanduiding,
-
4º. soort brandstof,
-
5º. ledige massa,
-
6º. wielbasis,
-
7º. geluidsniveau (gemeten bij stilstand en rijdende),
-
8º. motorcode,
-
9º. plaats van de motorcode,
-
10º. aantal cylinders,
-
11º. cylinderinhoud,
-
12º. maximum vermogen,
-
13º. toerental bij maximum vermogen.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder:
type driewielig motorrijtuig: alle tot de categorie driewielig motorrijtuig behorende voertuigen die ten minste
op de volgende punten met elkaar overeenkomen:
-
a. fabrikant,
-
b. merk,
-
c. type handelsaanduiding,
-
d. soort brandstof,
-
e. ledige massa,
-
f. toegestane maximum massa,
-
g. toegestane maximum aslasten,
-
h. toegestane maximum massa van een te trekken aanhangwagen:
-
1º. aanhangwagen voorzien van een reminrichting;
-
2º. aanhangwagen niet voorzien van een reminrichting,
-
i. toegestane maximum massa van een samenstel van driewielig motorrijtuig en aanhangwagen,
-
j. motorcode,
-
k. geluidsniveau (gemeten bij stilstand en rijdende),
-
l. plaats van de motorcode,
-
m. aantal cylinders,
-
n. cylinderinhoud,
-
o. maximum vermogen,
-
p. toerental bij maximum vermogen,
-
q. carrosserie:
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder:
type bromfiets: alle tot de categorie bromfiets behorende voertuigen zoals bepaald inrichtlijn 92/61/EEG, artikel 2, of richtlijn 2002/24/EG, artikel 2.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Naar keuze van de fabrikant wordt ten behoeve van de aanvraag en het toezicht op de
typegoedkeuring verstaan onder type aanhangwagen:
-
a. alle tot de categorie aanhangwagen behorende voertuigen die ten minste op de volgende
punten met elkaar overeenkomen:
-
1°. fabrikant;
-
2°. merk;
-
3°. typeaanduiding van de fabrikant;
-
4°. reikwijdte van de toegestane maximum massa’s:
-
5°. essentiële aspecten van het ontwerp en de constructie:
-
i. chassis of zelfdragende constructie;
-
ii. aantal assen;
-
iii. soort voertuig waaronder een oplegger, middenasaanhangwagen of andere aanhangwagen;
-
iv. soort remsysteem zoals een oploop- of pneumatische rem.
-
a.1. een type aanhangwagen kan verschillende varianten omvatten. In deze regeling wordt
verstaan onder variant: aanhangwagens van hetzelfde type die ten minste op de volgende
punten met elkaar overeenkomen:
-
b.
-
1. alle tot het type aanhangwagen behorende voertuigen die ten minste op de volgende
punten met elkaar overeenstemmen:
-
i. de fabrikant;
-
ii. ii. de typeaanduiding van de fabrikant;
-
iii. categorie;
-
iv. essentiële aspecten van de constructie en het ontwerp, waaronder ten minste:
-
1°. chassis en zelfdragende carrosserie;
-
2°. aantal assen
-
3°. autonome aanhangwagen, middenasaanhangwagen, dan wel oplegger;
-
4°. type remsysteem.
-
2. alle varianten van een type aanhangwagen als bedoeld onder 1, die ten minste op de
volgende punten met elkaar overeenstemmen:
-
i. constructiestaat;
-
ii. carrosserievorm;
-
iii. verschillen in technisch toelaatbare maximummassa van meer dan 20%, waarbij de grootste
maximummassa meer is dan 1,2-maal de kleinste;
-
iv. aantal en plaats van de gestuurde assen.
-
3. alle uitvoeringen van een variant aanhangwagen als bedoeld onder 2, die ten minste
overeenstemmen met de door de fabrikant opgegeven punten uit het informatiepakket;
-
4. de volledige identificatie van een voertuig door middel van alleen maar de aanduidingen
van het type, de variant en de uitvoering moet corresponderen met een enkele nauwkeurige
definitie van alle technische kenmerken die nodig zijn voor het in verkeer brengen
van het voertuig.
Artikel 8a
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder: type landbouw- of bosbouwtrekker categorie
T1, T2, T3 of T5:
-
2 alle varianten van een type landbouw- of bosbouwtrekker categorie T1, T2, T3 of T5
als bedoeld onder 1, die ten minste op de volgende punten met elkaar overeenstemmen:
-
a. motor:
-
1°. werkingsprincipe;
-
2°. aantal en opstelling van de cilinders;
-
3°. vermogensverschil van niet meer dan 30%, waarbij het hoogste vermogen niet meer is
dan 1,3-maal het laagste vermogen;
-
4°. verschil in cilinderinhoud van niet meer dan 20%, waarbij de grootste cilinderinhoud
niet meer is dan 1,2-maal de kleinste cilinderinhoud;
-
b. aantal, plaats en onderlinge verbinding van de aangedreven assen,
-
c. aantal en plaats van de gestuurde assen,
-
d. verschillen in maximummassa in beladen toestand van niet meer dan 10%,
-
e. soort transmissie,
-
f. kantelbeveiliging,
-
g. aantal geremde assen.
§ 2. Verplichtingen fabrikant
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
De fabrikant draagt er zorg voor dat:
-
a. de relevante regelgeving alsmede voorschriften, specificaties en documentatie betreffende
de toe te passen materialen en onderdelen binnen het bedrijf beschikbaar en toegankelijk
zijn voor het personeel,
-
b. voldoende maatregelen en procedures voorzien in een effectieve controle, opdat de
geproduceerde voertuigen overeenstemmen met het goedgekeurde type,
-
c. de administratie doelmatig en deugdelijk is, waardoor voldoende inzicht wordt geboden
in de verschillende fasen die het voertuig tijdens en na fabricage doorloopt,
-
d. de administratie omtrent geproduceerde voertuigen ten minste 10 jaar beschikbaar
blijft,
-
e. binnen de organisatie een persoon wordt aangewezen die als eerste verantwoordelijk
is met betrekking tot het bepaalde in de onderdelen a tot en met d.
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
De fabrikant stelt de door de Dienst Wegverkeer daartoe aangewezen functionarissen
in de gelegenheid te onderzoeken of het type voertuig, waarvoor goedkeuring wordt
aangevraagd, voldoet aan de in hoofdstuk 3 van het Voertuigreglement gestelde eisen en stelt hiertoe één of meerdere exemplaren van het desbetreffende
type ter beschikking.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
-
1 Wanneer degene aan wie de typegoedkeuring is verleend voornemens is een technische
wijziging aan te brengen in de voertuigen waarvoor de typegoedkeuring is verleend,
dan wel een wijziging aan te brengen in het bedrijf waardoor wordt afgeweken van de
gegevens zoals vermeld in bijlage 9, behorende bij deze regeling, moet deze hiervan
melding doen aan de Dienst Wegverkeer.
Hoofdstuk 4. Slotbepalingen
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Artikel 18
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
De regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 10 juli 1995, nr. HW/RV
200432, houdende vaststelling van regels met betrekking tot de aanvraag van een typegoedkeuring
en met betrekking tot het toezicht op een verleende typegoedkeuring (Stcrt. 143),
wordt ingetrokken.
Artikel 19
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 20
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring.