Regeling uitvoering integriteitsbeleid EZ

[Regeling vervallen per 09-03-2013.]
Geraadpleegd op 27-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 05-02-2003 en zichtdatum 23-11-2024.
Geldend van 01-01-2002 t/m 25-01-2008

Regeling uitvoering integriteitsbeleid EZ

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 51, 61, 62 en 64 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement;

Gehoord het departementaal georganiseerd overleg en de departementale ondernemingsraad, ingesteld bij het Ministerie van Economische Zaken;

Besluit:

§ 1. Algemene bepalingen

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 In deze regeling wordt verstaan onder:

    a. het ministerie:

    het Ministerie van Economische Zaken en de daaronder ressorterende diensten;

    b. de medewerker:

    de medewerker van het ministerie;

    c. het hoofd van dienst:
    • -

      de secretaris-generaal,

    • -

      de directeur-generaal van de Buitenlandse Economische Betrekkingen,

    • -

      de directeur-generaal van Industrie en Diensten,

    • -

      de directeur-generaal van Energie,

    • -

      de directeur-generaal van Economische Structuur,

    • -

      de directeur Voorlichting,

    • -

      de directeur Wetgeving en andere Juridische Aangelegenheden,

    • -

      de directeur Algemene Economische Politiek,

    • -

      de directeur Financiering en Deelnemingen,

    • -

      de directeur Personeel, Organisatie en Informatiemanagement,

    • -

      de directeur Financiën,

    • -

      de directeur van de EVD,

    • -

      de directeur Interne Zaken,

    • -

      de directeur-generaal van de Statistiek;

    • -

      de directeur van de Economische Controledienst,

    • -

      de directeur van de Accountantsdienst,

    • -

      de algemeen directeur van Senter,

    • -

      de directeur van het Centraal Planbureau,

    • -

      de directeur van het Bureau voor de Industriële Eigendom,

    • -

      de inspecteur-generaal der Mijnen en

    • -

      de directeur-generaal van de Nederlandse Mededingingsautoriteit;

    d. nevenwerkzaamheden:

    hetgeen daaronder wordt verstaan in de artikelen 61 en 62 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement;

    e. het registratiepunt integriteit:

    het registratiepunt integriteit bedoeld in artikel 20.

    f. een geschenk:

    een vergoeding, beloning, gift of belofte, in welke vorm dan ook, die aan een medewerker in zijn hoedanigheid van ambtenaar wordt aangeboden of gedaan door een derde en die strekt tot zijn privé-voordeel;

    g. een standaard relatiegeschenk:

    een geschenk van geringe waarde dat door een derde routinematig aan zijn relaties pleegt te worden aangeboden.

§ 2. Eed en belofte

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 2 Hij legt de eed of belofte af ten overstaan van zijn hoofd van dienst, in aanwezigheid van een getuige. Een hoofd van dienst legt de eed of belofte af ten overstaan van de secretaris-generaal of een door deze aangewezen medewerker, in aanwezigheid van een getuige.

§ 3. Nevenwerkzaamheden

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 3

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 De medewerker doet aan het hoofd van zijn dienst schriftelijk opgave van de nevenwerkzaamheden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten, die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met zijn functievervullling, kunnen raken.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

De in artikel 3, eerste lid, bedoelde opgave bevat de volgende gegevens:

  • a. de naam van de medewerker;

  • b. zijn ambtelijke functie;

  • c. de aard van de nevenwerkzaamheden;

  • d. het verband tussen die werkzaamheden en zijn functievervulling;

  • e. de naam van de natuurlijke of rechtspersoon ten behoeve van wie de nevenwerkzaamheden worden of zullen worden verricht.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Het hoofd van dienst toetst of door het verrichten van de nevenwerkzaamheden de goede vervulling van zijn functie door de medewerker of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staan met die functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Indien de toetsing tot een positieve uitkomst leidt, verleent het hoofd van dienst schriftelijk toestemming voor het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden.

  • 2 Indien en voor zover de toetsing tot een negatieve uitkomst leidt, onderzoekt het hoofd van dienst de mogelijkheid tot het maken van zodanige schriftelijke afspraken met de medewerker, dat de geconstateerde negatieve effecten die zijn verbonden aan het verrichten van die nevenwerkzaamheden worden teniet gedaan. Indien dergelijke afspraken niet mogelijk zijn, verleent het hoofd van dienst geen toestemming voor het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden. Het besluit wordt schriftelijk aan de medewerker bekendgemaakt, onder vermelding van de motivering.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

De medewerker, aan wie toestemming voor het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden is verleend, meldt elke wijziging van omstandigheden die van invloed kan zijn op de verleende toestemming, terstond aan zijn hoofd van dienst. Het bepaalde in de artikelen 3 tot en met 6 is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 De hoofden van dienst doen jaarlijks vóór 1 februari aan het registratiepunt integriteit opgave van de in het voorgaande kalenderjaar gemelde nevenwerkzaamheden van de onder hen ressorterende medewerkers en de ter zake genomen besluiten, met gebruikmaking van het formulier dat is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage 1.

  • 2 Tot het tijdstip waarop voor het register van gemelde nevenwerkzaamheden, bedoeld in artikel 21, onder c, een reglement is vastgesteld in de zin van artikel 19 van de Wet persoonsregistraties, vindt de in het eerste lid bedoelde opgave geanonimiseerd plaats.

§ 4. Het aannemen van geschenken

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 9

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Het is de medewerker toegestaan een standaard relatiegeschenk aan te nemen.

  • 2 Het is de medewerker niet toegestaan een ander geschenk aan te nemen:

    • a. met een waarde van meer dan € 50;

    • b. met een waarde van € 50 of minder, tenzij het hoofd van zijn organisatie-onderdeel hem daarvoor toestemming heeft verleend.

  • 3 Het is de medewerker in geen geval toegestaan geschenken te laten bezorgen op zijn huis- of postadres.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Indien een medewerker een geschenk wordt aangeboden met een waarde van meer dan € 50 of een ander geschenk dan een standaard relatiegeschenk, met een lagere waarde, doet hij hiervan terstond mededeling aan het hoofd van het organisatie-onderdeel waartoe hij behoort, onder vermelding van de vorm waarin het geschenk is aangeboden, de waarde van het geschenk, voor zover mogelijk, en de naam van de betrokken derde.

  • 2 Het hoofd van het organisatie-onderdeel registreert de in het eerste lid bedoelde vermelde gegevens, met gebruikmaking van het registratieformulier dat is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage 2.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Het hoofd van het organisatie-onderdeel beslist over het al dan niet mogen aannemen van een ander geschenk dan een standaard relatiegeschenk, met een waarde van € 50 of minder.

  • 2 Als het hoofd van het organisatie-onderdeel niet binnen twee werkdagen na de mededeling, bedoeld in artikel 10, eerste lid, schriftelijk aan de medewerker heeft laten weten geen toestemming te verlenen tot het aannemen van het geschenk, wordt de toestemming geacht te zijn verleend.

Artikel 12

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Indien een geschenk niet wordt aangenomen maakt het hoofd van het organisatie-onderdeel dat bekend aan de aanbieder van het geschenk, onder verwijzing naar het integriteitsbeleid van het ministerie.

Artikel 13

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Indien de medewerker het geschenk dat niet mag worden aangenomen toch heeft aangenomen, draagt het hoofd van het organisatie-onderdeel, voor zover mogelijk, zorg voor teruggave daarvan, respectievelijk, als het een dienst betreft, voor vergoeding van de kosten van die dienst. Een geschenk dat niet kan worden teruggegeven wordt door het betrokken hoofd voor algemeen gebruik beschikbaar gesteld aan de medewerkers van zijn organisatie-onderdeel.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 De hoofden van de organisatie-onderdelen verstrekken afschriften van de registratieformulieren aan hun hoofd van dienst.

  • 2 De hoofden van dienst doen jaarlijks vóór 1 februari aan het registratiepunt integriteit opgave van de in het voorgaande kalenderjaar binnen hun dienst gemelde geschenken die zijn aangeboden aan de onder hen ressorterende medewerkers, door middel van het verstrekken van de in het eerste lid bedoelde afschriften.

§ 5. De adviseur integriteit

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 15

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Er is een adviseur integriteit voor het ministerie.

  • 2 De adviseur integriteit ressorteert onder de secretaris-generaal.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 De secretaris-generaal wijst een of meer medewerkers aan als adviseur integriteit.

  • 2 De aanwijzing geldt voor een periode van ten hoogste twee jaren.

  • 3 Ter gelegenheid van de instelling van de adviseur integriteit worden als medewerker, bedoeld in het eerste lid, aangewezen:

    • a. voor zover het effectentransacties betreft: mr. J. Nicaise en drs. J.K. Jonker;

    • b. voor alle overige aangelegenheden: mw. mr. B.C.M. van Buchem en dr. J.C. Portheine.

Artikel 17

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 De adviseur integriteit heeft tot tot taak:

    • a. het desgevraagd adviseren van een medewerker wiens integriteit in het geding is of dreigt te geraken, over de wijze waarop hij hiermee kan omgaan;

    • b. het desgevraagd adviseren van een medewerker over de wijze waarop hij kan omgaan met kennis over mogelijke integriteitsinbreuken in de organisatie.

Artikel 18

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

De als adviseur integriteit aangewezen medewerkers overleggen onderling periodiek over de uitvoering van hun taak.

Artikel 19

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

De als adviseur integriteit aangewezen medewerkers brengen jaarlijks voor 1 maart aan de secretaris-generaal gezamenlijk een vertrouwelijk en geanonimiseerd verslag uit over het aantal malen dat zij zijn geraadpleegd en de onderwerpen waarover zij hebben geadviseerd in het voorgaande kalenderjaar, met daarbij aangegeven van welke vormen van inbreuk op de integriteit zij eventueel hebben kennisgenomen.

§ 6. Het registratiepunt integriteit

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 20

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Er is een registratiepunt integriteit.

  • 2 Het registratiepunt integriteit ressorteert onder de directeur Personeel, Organisatie en Informatiemanagement.

Artikel 21

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Het registratiepunt integriteit heeft tot taak:

  • a. het verwerken en bewerken van de opgaven van de hoofden van dienst van de in het voorgaande kalenderjaar gemelde nevenwerkzaamheden en aangeboden geschenken van de onder hen ressorterende medewerkers;

  • b. het verwerken en bewerken van de opgaven van de hoofden van dienst van de in het voorgaande kalenderjaar geconstateerde inbreuken op de integriteit door de onder hen ressorterende medewerkers en de in dat kader getroffen maatregelen;

  • c. het inrichten en houden van een register van gemelde nevenwerkzaamheden.

Artikel 22

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

  • 1 Het registratiepunt integriteit brengt jaarlijks voor 15 maart aan de secretaris-generaal een vertrouwelijk en geanonimiseerd verslag uit over de gemelde nevenwerkzaamheden en geschenken en inbreuken op de integriteit en de in dat kader getroffen maatregelen.

  • 2 In het verslag zijn per dienstonderdeel opgenomen:

    • a. het aantal gemelde nevenwerkzaamheden en meldingen van wijziging;

    • b. het aantal malen dat voor nevenwerkzaamheden geen toestemming is verleend;

    • c. het aantal malen dat voor nevenwerkzaamheden toestemming is verleend na het maken van nadere afspraken;

    • d. het aantal gemelde geschenken met een waarde van meer dan € 50;

    • e. het aantal gemelde geschenken met een waarde van € 50 of minder;

    • f. indien meer dan 10% van de geschenken is aangeboden door dezelfde derde: de naam van deze derde;

    • g. het aantal malen dat inbreuk is gemaakt op de integriteit;

    • h. de wijze waarop het betrokken hoofd van dienst de inbreuken heeft behandeld;

    • i. conclusies en aanbevelingen.

§ 7. Overgangs- en slotbepalingen

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Artikel 23

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Voor de toepassing van de artikelen 3 tot en met 14 fungeert voor de hoofden van dienst de secretaris-generaal als hoofd van dienst respectievelijk hoofd van het organisatie-onderdeel en voor de secretaris-generaal de minister.

Artikel 24

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

In het jaar 2000 wordt de werking van deze regeling geëvalueerd.

Artikel 25

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Het Besluit instelling vertrouwenspersoon integriteit EZ wordt ingetrokken.

Artikel 26

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 27

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitvoering integriteitsbeleid EZ.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd. Van deze terinzagelegging zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant 1.

’s-Gravenhage, 15 juni 1998

De

Minister

van Economische Zaken,

G.J. Wijers

Bijlage 1

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

[Red: Ligt ter inzage bij het Ministerie van Economische Zaken.]

Bijlage 2

[Regeling vervallen per 09-03-2013]

[Red: Ligt ter inzage bij het Ministerie van Economische Zaken.]

  1. De terinzagelegging geschiedt bij de directie Personeel, Organisatie en informatiemanagement van het Ministerie van Economische Zaken. ^ [1]