-
a.
aanwijzingsbesluit: het besluit krachtens artikel 24, in samenhang met artikel 27, van de Luchtvaartwet waarbij de luchthaven is aangewezen als luchtvaartterrein als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, van de Luchtvaartwet en waarbij de geluidszones zijn vastgelegd;
-
b.
bkl: de geluidsbelastingeenheid kleine luchtvaart zoals aangeduid in het Besluit Geluidsbelasting Kleine Luchtvaart: de geluidsbelasting op een bepaalde plaats veroorzaakt door de gezamenlijke op een
luchtvaartterrein landende en opstijgende vaste-vleugel luchtvaartuigen met schroefaandrijving
en een toegelaten totaal massa die hoger is dan 390 kg doch niet hoger dan 6.000 kg,
uitgedrukt in bkl en vastgesteld volgens de in het Besluit Geluidsbelasting Kleine Luchtvaart opgenomen formule. Voor zover deze luchtvaartuigen gebruik maken van dezelfde aan-
en uitvliegroutes als de luchtvaartuigen van tenminste 6.000 kg, dan wel de vliegpatronen
van deze luchtvaartuigen overeenkomen met die van luchtvaartuigen van tenminste 6.000
kg wordt de geluidsbelasting conform artikel 25, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet in de berekening van de Ke-geluidszone meegenomen;
-
c.
(luchtverkeers)circuit: de vliegbaan voor luchtvaartuigen in de nabijheid van het luchtvaartterrein zoals
is aangegeven in de Regeling betreffende standaard luchtverkeerscircuits en voor het
betreffende luchtvaartterrein is vastgesteld op grond van de Regeling procedures en
is gepubliceerd in de Luchtvaartgids;
-
d.
Commissie-28: de krachtens artikel 28 van de Luchtvaartwet ingestelde commissie;
-
e. de Inspecteur-Generaal: de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat;
-
f.
exploitant: degene te wiens naam ingevolge de Luchtvaartwet een luchtvaartterrein is aangewezen;
-
g.
feitelijk opgetreden geluidsbelasting: de geluidsbelasting in bkl in een netwerkpunt, veroorzaakt door het feitelijk gebruik
van het luchtvaartterrein in de verstreken periode van het gebruiksplanjaar;
-
h.
geautomatiseerde systeem: het rekensysteem waarmee de feitelijk opgetreden geluidsbelasting en zich ontwikkelende
geluidsbelasting in bkl kan worden gevolgd en kan worden vergeleken met de verwachte
geluidsbelasting en met de maximaal toelaatbare geluidsbelasting;
-
i.
gebruiksplan: het gebruiksplan als bedoeld in artikel 30b van de Luchtvaartwet;
-
j.
geluidscontour: de lijn die punten verbindt waar de geluidsbelasting een gelijke waarde heeft;
-
k.
geluidszone: het gebied rond een luchtvaartterrein waarbuiten de geluidsbelasting door landende
en opstijgende luchtvaartuigen de grenswaarde, die krachtens artikel 25, eerste en vierde lid, van de Luchtvaartwet, wordt vastgesteld, niet mag overschrijden;
-
l.
Kosteneenheid (Ke): de rekeneenheid voor de geluidsbelasting zoals vermeld in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart: de geluidsbelasting op een bepaalde plaats, veroorzaakt door de gezamenlijke op
een luchtvaartterrein landende en opstijgende luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 25, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet, vastgesteld volgens de in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart opgenomen formule;
-
m.
klein luchtvaartterrein: een aangewezen luchtvaartterrein ten behoeve van kleine luchtvaart;
-
n.
Luchtvaartpolitie: het Korps Landelijke Politiediensten, Afdeling Bijzondere Taken, Luchtvaartpolitie;
-
o.
maximaal toelaatbare geluidsbelasting: de maximaal toelaatbare geluidsbelasting per jaar in bkl in een netwerkpunt, zoals
vastgelegd bij de berekening van de geluidszone;
-
p.
Minister: de Minister van Verkeer en Waterstaat;
-
q.
Minister van VROM: de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
-
r.
netwerkpunt: het voor de handhaving relevant punt waarvan de coördinaten zijn vermeld in bijlage
B bij deel 2 van deze regeling;
-
s.
route: een bepaalde (luchtverkeers)route voor de grote luchtvaart, vastgesteld om de verkeersstroom
te kanaliseren, waar dat nodig is voor de verzorging van de luchtverkeersdienstverlening;
-
t.
verwachte gebruik van het luchtvaartterrein: het verwachte gebruik van het luchtvaartterrein zoals vermeld in het gebruiksplan;
-
u.
verwachte geluidsbelasting: de geluidsbelasting in bkl in een netwerkpunt, berekend aan de hand van het in het
gebruiksplan vermelde verwachte gebruik van het luchtvaartterrein;
-
v.
zich ontwikkelende geluidsbelasting: de geluidsbelasting in bkl in een netwerkpunt, veroorzaakt door het feitelijk gebruik
van het luchtvaartterrein in de verstreken periode van het gebruiksplanjaar, gevoegd
bij de verwachte geluidsbelasting in dat netwerkpunt in de resterende periode van
dat jaar.