Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol

Geraadpleegd op 29-12-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-07-2010 en zichtdatum 28-12-2024.
Geldend van 01-11-2004 t/m 31-10-2010

Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat houdende regels omtrent het registreren en verstrekken van milieu-informatie over het luchthavenluchtverkeer van de luchthaven Schiphol

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op de artikelen 8.27, 8.28, 8.29 en 8.30 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Hoofdstuk 2. Het registreren en verstrekken van gegevens

Artikel 2.1

Artikel 2.2

  • 1 De exploitant van de luchthaven registreert de in bijlage 1 aangegeven gegevens, over de daarbij aangegeven tijdvakken en overeenkomstig de daarbij aangegeven paragrafen uit bijlage 8.

  • 2 De exploitant van de luchthaven verstrekt deze gegevens binnen de daarbij in bijlage 1 vermelde termijn aan de inspecteur-generaal.

Artikel 2.3

  • 2 De exploitant van de luchthaven verstrekt deze gegevens over de in bijlage 2 aangegeven tijdvakken binnen de daarbij in deze bijlage vermelde termijnen.

Artikel 2.4

De exploitant van de luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en de LVNL verstrekken de inspecteur-generaal de in bijlage 3 aangegeven gegevens over de ter uitvoering van artikel 8.18 van de wet getroffen voorzieningen over het in bijlage 3 aangegeven tijdvak binnen de daarbij in deze bijlage vermelde termijn.

Artikel 2.5

  • 5 De LVNL verstrekt de gegevens als bedoeld in het tweede tot en met het vierde lid over de in de bijlagen 4 onder A, B en C aangegeven tijdvakken binnen de daarbij in deze bijlagen vermelde termijnen.

Artikel 2.6

  • 2 De LVNL verstrekt de gegevens, bedoeld in het eerste lid, over het in bijlage 5 aangegeven tijdvak binnen de daarbij in deze bijlage vermelde termijn.

Artikel 2.7

  • 2 De exploitant van de luchthaven verstrekt de gegevens, bedoeld in het eerste lid, over het in bijlage 6 aangegeven tijdvak binnen de daarbij in deze bijlage vermelde termijn.

Artikel 2.8

De exploitant van de luchthaven en de LVNL voldoen ten aanzien van het bewerken van gegevens als bedoeld in de artikelen 2.1 tot en met 2.6, aan de kwaliteitseisen, opgenomen in bijlage 7.

Hoofdstuk 3. Verslaglegging en openbaarmaking

Artikel 3.1

  • 2 De inspecteur-generaal brengt jaarlijks voor 1 januari een verslag als bedoeld in artikel 8.29 van de wet uit over het afgelopen gebruiksjaar. Het eerste lid, tweede volzin is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3.2

  • 1 De inspecteur-generaal draagt er zorg voor dat in ieder geval elk half jaar, in een van overheidswege uitgegeven blad of in een huis-aan-huisblad, een beschrijving wordt gegeven van:

    • a. de ontwikkeling in het afgelopen halfjaar van het totale risicogewicht, van het totale volume van de geluidbelasting en van de uitstoot van het luchthavenluchtverkeer;

    • b. de ontwikkeling in het afgelopen halfjaar van de geluidbelasting in de punten bedoeld in bijlage 2 en 3 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

    • c. de grenswaarden die in het gebruiksjaar van toepassing zijn;

    • d. de afwijkingen bedoeld in de artikelen 8.19, 8.20 en 8.21 van de wet.

  • 2 De inspecteur-generaal draagt er zorg voor dat voor een ieder de aan de inspecteur-generaal verstrekte gegevens, als bedoeld in de artikelen 8.18, 8.19, 8.20, 8.21 en 8.27 van de wet, beschikbaar zijn. Deze gegevens worden in ieder geval ter inzage gelegd.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlage 8 welke bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter inzage zal worden gelegd.

De

Staatssecretaris

van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

Bijlage 1. Gegevens over de milieu- en veiligheidsbelasting

Artikel LVB In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van bijlage 8

4.1.1, eerste lid

Het totale risicogewicht, uitgedrukt in tonnen met drie decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van elke maand van dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.2

         

4.2.1, tweede lid

Het totale volume van de geluidbelasting gedurende het etmaal, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.3.1

         

4.2.1, tweede lid

Het totale volume van de geluidbelasting gedurende het etmaal, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat het totale volume van de geluidbelasting hoger is dan de in LVB artikel 4.2.1, tweede lid, genoemde waarde in dat gebruiksjaar

Vier werkdagen na afloop van het tijdvak

4.3.1

         

4.2.1, derde lid

De geluidbelasting gedurende het etmaal, in de punten zoals aangegeven in bijlage 2 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.3.2

         

4.2.1, derde lid

De geluidbelasting gedurende het etmaal, in de punten zoals aangegeven in bijlage 2 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat de geluidbelasting in een punt hoger is dan de bij dat punt in bijlage 2 van het LVB aangegeven waarde in dat gebruiksjaar

Vier werkdagen na afloop van het tijdvak

4.3.2

         

4.2.1, vierde lid

Meteorologische omstandigheden gedurende het etmaal ten behoeve van de berekening van een nieuwe waarde van de geluidbelasting.

Gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.5.1

         

4.2.2, tweede lid

Het totale volume van de geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.3.3

         

4.2.2, tweede lid

Het totale volume van de geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat het totale volume van de geluidbelasting hoger is dan de in LVB artikel 4.2.2, tweede lid, genoemde waarde in dat gebruiksjaar

Vier werkdagen na afloop van het tijdvak

4.3.3

         

4.2.2, derde lid

De geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur in de punten zoals aangegeven in bijlage 3 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand in dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.3.4

         

4.2.2, derde lid

De geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur in de punten zoals aangegeven in bijlage 3 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat de geluidbelasting in een punt hoger is dan de bij dat punt in bijlage 3 van het LVB aangegeven waarde in dat gebruiksjaar

Twee werkdagen na afloop van het tijdvak

4.3.4

         

4.2.2, vierde lid

Meteorologische omstandigheden voor de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur ten behoeve van de berekening van een nieuwe waarde van de geluidbelasting.

Gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.5.1

         

4.3.1, eerste lid

De uitstoot van elk van de stoffen genoemd in artikel 4.3.1, eerste lid, van het LVB, per gecorrigeerde vliegtuigbeweging, uitgedrukt in gram per ton met één decimaal.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand in dat gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.4

         

4.3.1, derde lid

De uitstoot van elk van de stoffen genoemd in artikel 4.3.1, eerste lid, van het LVB, in het gebruiksjaar ten gevolge van alle vliegtuigbewegingen tezamen, uitgedrukt in tonnen zonder decimalen.

Gebruiksjaar

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.4

Bijlage 2. als bedoeld in artikel 2.3 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol

Gegevens over de beschikbaarheid van het banenstelsel

Artikel

LVB 1

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van

bijlage 8

3.1.4

De baan die niet of beperkt beschikbaar is.

Het begin en eind van de periode waarin de baan niet of beperkt beschikbaar is.

De uren van het etmaal dat de baan niet of beperkt beschikbaar is.

Aanvang en einde van de beperking.

Twee werkdagen na aanvang van de beperking.

Niet van toepassing.

3.1.4

De oorzaak van het niet of beperkt beschikbaar zijn van de baan.

Aanvang en einde van de beperking.

Twee werkdagen na aanvang van de beperking.

Niet van toepassing.

Bijlage 3. als bedoeld in artikel 2.4 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol

Gegevens over de voorzieningen ex art. 8.18 van de wet

Artikel

LVB20589122

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van

bijlage 8

Niet van toepassing.

Welke voorzieningen wanneer in de loop van een gebruiksjaar door de exploitant, de LVNL en de luchtvaartmaatschappijen zijn getroffen om overschrijding van de in het LVB gestelde grenswaarden te voorkomen.

Het effect van die voorzieningen.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand.

Twee weken na afloop van het tijdvak.

Niet van toepassing.

Bijlage 4. als bedoeld in artikel 2.5 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol

A

Artikel LVB In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van bijlage 8

3.1.1 eerste lid (Registratie van het feit)

Van elk vertrekkend straalvliegtuig dat buiten de luchtverkeerweg komt, met uitzondering van vliegtuigen met als bestemming Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens:

– vluchtnummer;

– luchtvaartmaatschappij;

– vliegbaan;

– standaard vertrekprocedure;

– tijdstip van vertrek;

– startbaan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.1 a, f, k

2.2 c

3.1 a

         

3.1.1 eerste lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld;

c. overige, met een beschrijving daarvan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

Niet van toepassing

         

3.1.1. tweede lid (Registratie van het feit)

Van elk vertrekkend straalvliegtuig dat na het verlaten van de TMA een vlieghoogte onder vliegniveau 60 heeft, met uitzondering van vliegtuigen met als bestemming Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens:

– vluchtnummer;

– luchtvaartmaatschappij;

– vliegbaan;

– standaard vertrekprocedure;

– tijdstip van vertrek;

– startbaan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.1 a, f, k

2.2 c

3.1 a

         

3.1.1 tweede lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. overige, met een beschrijving daarvan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

Niet van toepassing

B

Artikel LVB3

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van bijlage 8

3.1.2 eerste lid (Registratie van het feit)

Van elk naderend straalvliegtuig dat buiten de luchtverkeerweg komt, met uitzondering van vliegtuigen met als herkomst Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens:

– vluchtnummer;

– luchtvaartmaatschappij;

– vliegbaan;

– standaard naderingprocedure;

– tijdstip van;

– landingsbaan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.1 a, f, l

2.2 c

3.1 a

         

3.1.2 eerste lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld;

c. ‘onvoldoende technische voorzieningen’;

d. overige, met een beschrijving daarvan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

Niet van toepassing. M.u.v. oorzaak c, waarvoor geldt: 2.6.1

         

3.1.2 derde lid (Registratie van het feit)

Van elk naderend straalvliegtuig dat onder de minimum vlieghoogte vliegt, de volgende gegevens:

– vluchtnummer;

– luchtvaartmaatschappij;

– vliegbaan;

– tijdstip van aankomst;

– landingsbaan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.1 a, f,

2.2 c

3.1 a

3.1.2 derde lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld;

c. overige, met een beschrijving daarvan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

Niet van toepassing

C

Artikel LVB4

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van bijlage 8

3.1.3 derde lid (Registratie van het feit)

Het percentage afwijkingen voor iedere regel van de tabel, zoals opgenomen in artikel 3.1.3 derde lid van het LVB, met twee decimalen.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

4.1

         

3.1.3 derde lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.20 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. overige, met een beschrijving daarvan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

Niet van toepassing

Bijlage 5. als bedoeld in artikel 2.6 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol

Gegevens bij afwijking beperking baangebruik

Artikel LVB5

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van bijlage 8

3.1.5 vierde lid (Registratie van het feit)

a. vluchtnummer;

b. luchtvaartmaatschappij;

c. of sprake was van een vertrek dan wel landing;

d. de start- of landingsbaan waarvoor de gezagvoerder de klaring heeft gekregen;

e. tijdstip van vertrek respectievelijk landing;

f. de gebruikte startbaan respectievelijk landingsbaan.

Twee weken

Twee weken na afloop van het tijdvak

2.1 a, b, f, h

3.1 a

         

3.1.5, vierde lid (Registratie van de oorzaak)

a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in de artikelen 8.19 tot en met 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld;

b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld;

c. in geval van een landing: het niet beschikbaar zijn van andere banen, waarbij de gegevens als genoemd in bijlage 2 worden bijgevoegd;

d. in geval van een landing: het niet bruikbaar zijn van andere banen vanwege weersomstandigheden;

f. de noodzaak in verband met reddingsacties of hulpverlening, waarbij het doek en de kenmerken van de actie waarvoor de vliegtuigbeweging is uitgevoerd worden vermeld;

g. overige met een beschrijving daarvan.

Niet van toepassing

Binnen twee weken na de betreffende vliegtuigbeweging

Niet van toepassing met uitzondering van oorzaak d, waarvoor geldt: 2.6.2

Bijlage 6. als bedoeld in artikel 2.7 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol

Gegevens met betrekking tot de beperking van de uitstoot van stoffen die geurhinder veroorzaken

Artikel

LVB 6

Gegevens

Tijdvak

Termijn

Paragrafen van

bijlage 8

3.2.1

De acties die zijn onder- nomen om het aantal vlieg- tuigen dat met één uit- geschakelde motor taxiet te vergroten, en de resultaten van deze acties.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere helft van het gebruiksjaar.

Twee weken na afloop van het tijdvak.

Niet van toepassing.

3.2.2

De acties die zijn onder- nomen om het aantal vlieg- tuigen dat gebruik maakt van het 400 Hz-systeem te vergroten, en de resultaten van deze acties.

Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere helft van het gebruiksjaar.

Twee weken na afloop van het tijdvak.

Niet van toepassing.

Bijlage 7. als bedoeld in artikel 2.8 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol

Kwaliteitseisen

1. Werkinstructies

De exploitant van de luchthaven en de LVNL leggen de handelingen die nodig zijn voor het bewerken van gegevens, zoals bedoeld in de artikelen 2.1 tot en met 2.6 en bijlage 8 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol, vast in werkinstructies.

2. 2. Verantwoordelijkheden

De exploitant van de luchthaven en de LVNL leggen vast:

a. wie binnen de eigen organisatie bevoegd zijn om de registraties, bewerkingen en berekeningen uit te voeren;

b. wie binnen de eigen organisatie, voor welke informatie, bevoegd zijn gegevens goed te keuren;

c. wie binnen de eigen organisatie verantwoordelijk en bevoegd zijn om de gegevens aan de inspecteur-generaal te verstrekken.

3. Databeheer

De exploitant van de luchthaven en de LVNL:

a. maken dagelijks een back-up van de geregistreerde gegevens zoals bedoeld in bijlage 8;

b. bewaren de geregistreerde en verstrekte gegevens en de resultaten van de uitgevoerde bewerkingen en berekeningen gedurende een periode van 5 jaar;

c. dragen er zorg voor dat de geregistreerde gegevens, de resultaten van de uitgevoerde bewerkingen, de resultaten van de uitgevoerde berekeningen en de meet- en registratiemiddelen zoals bedoeld in bijlage 8 van de Regeling milieu-informatie Schiphol alsmede de verstrekte gegevens, worden beveiligd tegen ongeautoriseerde wijzigingen;

d. dragen er zorg voor dat de gebruikte middelen beveiligd worden tegen ongeautoriseerd gebruik;

e. dragen er zorg voor dat de geregistreerde en verstrekte gegevens en de meet- en registratiemiddelen beveiligd worden tegen diefstal en brand.

4. Opleiding

De exploitant van de luchthaven en de LVNL dragen er zorg voor dat de bevoegde personen die de registraties, bewerkingen en berekeningen uitvoeren op de hoogte zijn van de vastgelegde werkinstructies, aantoonbaar in staat zijn om de registraties, bewerkingen en berekeningen uit te voeren en werken volgens de vastgelegde werkinstructie.

5. Middelen

De exploitant van de luchthaven en de LVNL beschikken over de benodigde middelen en infra-structuur om de registratie en verstrekking van gegevens te kunnen uitvoeren en zorgen ervoor dat deze middelen en infrastructuur worden onderhouden.

6. Beheersing van meetmiddelen

De benodigde meetapparatuur wordt:

a. volgens de fabrikant gespecificeerde eisen onderhouden;

b. volgens de fabrikant gespecificeerde eisen gekalibreerd;

c. geïdentificeerd zodat de kalibratiestatus kan worden bepaald.

De exploitant van de luchthaven en de LVNL beoordelen en registreren de geldigheid van de voorgaande meetresultaten, wanneer is gebleken dat de bewakings- en meetapparatuur niet overeenkomstig de eisen functioneert. Registraties van de resultaten van kalibratie en verificatie worden bijgehouden.

7. Jaarlijkse beoordeling

De exploitant van de luchthaven en de LVNL beoordelen minimaal een keer per jaar of voldaan wordt aan de kwaliteitseisen zoals gesteld in deze bijlage. De resultaten van deze audit worden vastgelegd in een verificatierapport. Geconstateerde afwijkingen worden in het verificatierapport geregistreerd. Er wordt actie ondernomen om de afwijking en de gevolgen daarvan te herstellen. Dit wordt eveneens vastgelegd in het verificatierapport.

  1. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol ^ [1]
  2. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol ^ [2]
  3. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’. ^ [3]
  4. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’. ^ [4]
  5. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’. ^ [5]
  6. In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol ^ [6]