Beleidsregels kwaliteit kinderopvang

[Regeling vervallen per 01-01-2012.]
Geraadpleegd op 13-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-10-2006 en zichtdatum 11-11-2024.
Geldend van 28-04-2005 t/m 19-12-2006

Beleidsregels van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 10 november 2004, Directie Arbeidsverhoudingen, nr. AV/KO/2004/71131, tot uitvoering van de Wet kinderopvang op het terrein van de kwaliteit van de kinderopvang (Beleidsregels kwaliteit kinderopvang)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 49, 50, 51 en 56 van de Wet kinderopvang;

Besluit:

Paragraaf 1. Algemeen

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. wet: Wet kinderopvang;

  • b. dagopvang: kinderopvang, verzorgd door een kindercentrum voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen;

  • c. buitenschoolse opvang: kinderopvang, verzorgd door een kindercentrum voor kinderen in de leeftijd dat zij naar het basisonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd, evenals gedurende vrije dagen of middagen en in de schoolvakanties;

  • d. groep: een eenheid die bestaat uit een aantal kinderen met een of meer beroepskrachten;

  • e. stamgroep: een vaste groep kinderen in een passend ingerichte vaste groepsruimte;

  • f. risico-inventarisatie: de risico-inventarisatie, bedoeld in artikel 51 van de wet;

  • g. vraagouder: ouder die kinderopvang vraagt die geboden wordt door een gastouder;

  • h. innovatieve gastouderopvang: kinderopvang op grond van artikel 1 van het Tijdelijk besluit innovatieve kinderopvang.

Paragraaf 2. Kwaliteit kindercentra

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Artikel 2. Pedagogisch beleidsplan

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Ter uitvoering van de artikelen 49, eerste lid, en 50 van de wet beschikt een kindercentrum over een pedagogisch beleidsplan, waarin de voor dat kindercentrum kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

  • 2 Een pedagogisch beleidsplan bevat in duidelijke en observeerbare termen ten minste een beschrijving van:

    • a. de wijze waarop emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke- en sociale competentie, en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt;

    • b. de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de stamgroepen;

    • c. de (spel)activiteiten die kinderen buiten de stamgroep kunnen verrichten; en van

    • d. de wijze waarop beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door andere volwassenen.

  • 3 Waar nodig wordt in een pedagogisch beleidsplan onderscheid gemaakt tussen dagopvang en buitenschoolse opvang.

  • 4 De houder en de personen werkzaam bij een kindercentrum handelen in de praktijk van dagopvang of buitenschoolse opvang naar het door de houder vastgestelde pedagogisch beleidsplan.

  • 5 Een pedagogisch beleidsplan wordt voor de eerste maal vastgesteld binnen zes maanden na de melding, bedoeld in artikel 45 van de wet.

Artikel 3. Dagopvang

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Bij dagopvang vindt de opvang plaats in stamgroepen, met dien verstande dat in een groep:

    • a. in de leeftijd tot één jaar gelijktijdig ten hoogste twaalf kinderen aanwezig zijn;

    • b. in de leeftijd tot en met drie jaar gelijktijdig ten hoogste zestien kinderen aanwezig zijn, waaronder ten hoogste acht kinderen in de leeftijd tot één jaar.

  • 2 Bij dagopvang bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijke aanwezige kinderen ten minste:

    • a. één beroepskracht per vier kinderen in de leeftijd tot één jaar;

    • b. één beroepskracht per vijf kinderen in de leeftijd van één tot twee jaar;

    • c. één beroepskracht per zes kinderen in de leeftijd van twee tot drie jaar;

    • d. één beroepskracht per acht kinderen in de leeftijd van drie tot vier jaar.

  • 3 Het aantal beroepskrachten, bedoeld in het tweede lid, bij een gemengde leeftijdsgroep wordt bepaald aan de hand van het rekenkundige gemiddelde van de voor de aanwezige leeftijdscategorieën geldende maximale aantallen kinderen, waarbij naar boven kan worden afgerond.

  • 4 Indien kinderen bij (spel)activiteiten de stamgroep verlaten, is het eerste lid niet van toepassing.

  • 5 Indien bij dagopvang per dag ten minste tien aaneengesloten uren opvang wordt geboden kunnen, in afwijking van het tweede, derde of vierde lid, voor ten hoogste drie uren per dag, direct na opening aan het begin van de dag, respectievelijk tijdens de middagpauze en voor sluiting van een kindercentrum aan het eind van de dag, minder beroepskrachten worden ingezet, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal ingevolge het tweede of derde lid vereiste beroepskrachten wordt ingezet.

  • 6 Indien ingevolge het vijfde lid slechts één beroepskracht in het kindercentrum wordt ingezet, dient ter ondersteuning van deze beroepskracht ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig te zijn.

  • 7 Indien ingevolge het tweede of derde lid slechts één beroepskracht in een kindercentrum aanwezig is, dan dient de ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten te zijn geregeld.

Artikel 4. Buitenschoolse opvang

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Bij buitenschoolse opvang vindt de opvang plaats in stamgroepen, met dien verstande dat een groep uit ten hoogste twintig kinderen bestaat in de leeftijd van vier jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt.

  • 2 In afwijking van het eerste lid kan een stamgroep, voor kinderen in de leeftijd van acht jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt, bestaan uit ten hoogste dertig kinderen.

  • 3 Bij buitenschoolse opvang bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het feitelijk aanwezige aantal kinderen ten minste één beroepskracht per tien kinderen.

  • 4 Bij buitenschoolse opvang voor kinderen in de leeftijd van acht jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt in een stamgroep met ten hoogste dertig kinderen, bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het feitelijke aantal aanwezige kinderen, in afwijking van het derde lid, ten minste twee beroepskrachten, waarbij de beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door een andere volwassene.

  • 5 Indien kinderen bij (spel)activiteiten de stamgroep verlaten, is het eerste of tweede lid niet van toepassing.

  • 6 In afwijking van het derde of vierde lid kunnen voor en na de dagelijkse schooltijd alsmede gedurende vrije middagen voor ten hoogste een half uur per dag, na opening en voor sluiting van een kindercentrum, minder beroepskrachten worden ingezet, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal beroepskrachten wordt ingezet. Op vrije dagen of tijdens de schoolvakanties kan, indien per dag ten minste tien aaneengesloten uren buitenschoolse opvang wordt geboden, de in de vorige volzin bedoelde afwijkende inzet van beroepskrachten ten hoogste drie uur per dag bedragen, voor zover deze inzet plaatsvindt direct na opening aan het begin van de dag, respectievelijk tijdens de middagpauze en voor sluiting van een kindercentrum aan het eind van de dag, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal ingevolge het derde of vierde lid vereiste beroepskrachten wordt ingezet.

  • 7 Indien ingevolge het zesde lid slechts één beroepskracht in het kindercentrum wordt ingezet, dient ter ondersteuning van deze beroepskracht ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig te zijn.

  • 8 Indien ingevolge het derde of vierde lid één beroepskracht in een kindercentrum aanwezig is, dan dient de ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten te zijn geregeld.

Artikel 5. Verblijfruimten voor kinderen

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Elke stamgroep beschikt over afzonderlijke vaste groepsruimte van per kind minimaal 3,5 m2 bruto-oppervlakte passend ingerichte speelruimte, daaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte.

  • 2 Elke ruimte is ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

Artikel 6. Slaapruimten voor kinderen

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Een kindercentrum, waar dagopvang wordt geboden, beschikt voor kinderen tot de leeftijd van 1,5 jaar over op het aantal kinderen afgestemde afzonderlijke slaapruimte.

Artikel 7. Buitenspeelterrein

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Voor dagopvang beschikt een kindercentrum over aangrenzende, voor kinderen veilige en toegankelijke, alsmede op de leeftijd van de kinderen passend ingerichte buitenspeelruimte, waarvan de oppervlakte minimaal 3 m2 bruto-oppervlakte speelruimte per aanwezig kind bedraagt.

  • 2 Voor buitenschoolse opvang beschikt een kindercentrum over voor kinderen veilige en toegankelijke, vaste en op de leeftijd van de kinderen passend ingerichte buitenspeelruimte, bij voorkeur aangrenzend aan het kindercentrum, waarvan de oppervlakte minimaal 3 m2 bruto oppervlakte speelruimte per aanwezig kind bedraagt. In het geval een buitenspeelruimte niet aangrenzend is, is deze gelegen in de directe nabijheid van een kindercentrum en voor kinderen toegankelijk en veilig bereikbaar.

Artikel 8. Inhoud risico-inventarisatie

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Een risico-inventarisatie als bedoeld in artikel 51 van de wet bevat:

    • a. een beschrijving van de veiligheids- en gezondheidsrisico's die de opvang van kinderen in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes in een kindercentrum, daaronder mede begrepen de buitenspeelruimte, met zich brengt;

    • b. een plan van aanpak, waarin is aangegeven welke maatregelen en binnen welke termijn deze maatregelen zijn respectievelijk worden genomen in verband de onder a bedoelde risico's en de samenhang daartussen.

  • 2 De beschrijving van de risico's, bedoeld in het eerste lid, onder a, beschrijft op het terrein van de veiligheid van kinderen in ieder geval de risico's ten aanzien van verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

  • 3 De beschrijving van de risico's, bedoeld in het eerste lid, onder a, beschrijft op het terrein van gezondheid van kinderen in ieder geval de risico's ten aanzien van het voorkomen van ziektekiemen, het binnenmilieu in een kindercentrum, het buitenmilieu bij een kindercentrum en medisch handelen.

  • 4 Een risico-inventarisatie ten aanzien van de veiligheid van de op te vangen kinderen bevat tevens een lijst van ongevallen waarop de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum waarop het ongeval zich heeft voorgedaan wordt geregistreerd, alsmede een overzicht van de maatregelen die de houder naar aanleiding van elk ongeval heeft getroffen ter voorkoming van verdere ongevallen.

  • 5 De houder zorgt er voor dat personen werkzaam bij een kindercentrum kennis kunnen nemen van de voor dat centrum vastgestelde risico-inventarisatie.

  • 6 De houder stelt jaarlijks voor elk door hem geëxploiteerd kindercentrum een risico-inventarisatie op. Onverminderd de eerste volzin stelt de houder een risico-inventarisatie op ingeval van een ingrijpende verbouwing of gewijzigd gebruik van een door hem geëxploiteerd kindercentrum.

Artikel 9. Beroepskwalificatie personeel

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst kinderopvang.

  • 2 De inzet van beroepskrachten in opleiding geschiedt overeenkomstig de voorwaarden van de collectieve arbeidsovereenkomst kinderopvang.

Artikel 10. Verklaring omtrent het gedrag

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 2 Voor een werknemer geldt het eerste lid, voor zover deze persoon op een kindercentrum werkzaam is.

  • 3 Voor een werknemer die als uitzendkracht werkzaam is, geldt de verplichting van artikel 50, derde lid, van de wet de eerste maal voordat deze persoon zijn werkzaamheden op een kindercentrum aanvangt.

Paragraaf 3. Kwaliteit gastouderbureaus en gastouderopvang

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Artikel 11. Pedagogisch beleidsplan

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Ter uitvoering van artikel 49, tweede lid, van de wet beschikt een gastouderbureau over een pedagogisch beleidsplan, waarin de voor dat gastouderbureau kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

  • 2 Een pedagogisch beleidsplan bevat in duidelijk en observeerbare termen ten minste een beschrijving van:

    • a. de samenstelling van het aantal kinderen dat door een gastouder wordt opgevangen; en

    • b. de eisen die aan gastouderschap worden gesteld, waarbij in ieder geval als eis wordt gesteld dat de woning waar gastouderopvang door tussenkomst van het gastouderbureau plaatsvindt over voldoende speel- en slaapruimte voor kinderen beschikt en over voldoende buitenspeelmogelijkheden, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

  • 3 Indien door tussenkomst van een gastouderbureau innovatieve gastouderopvang plaatsvindt, bevat een pedagogisch beleidsplan tevens een beschrijving van de wijze waarop de ondersteuning van een gastouder bij de gelijktijdige opvang van meer dan vier kinderen door een andere volwassene in geval van calamiteiten is geregeld.

  • 4 De in het tweede lid, onder b, bedoelde eisen worden jaarlijks door de houder getoetst op naleving.

  • 6 Indien door tussenkomst van een gastouderbureau innovatieve gastouderopvang plaatsvindt, is het tweede lid, onderdeel b, van toepassing, met dien verstande dat voor ‘de woning waar gastouderopvang’ wordt gelezen ‘de ruimtes op het woonadres van de gastouder of vraagouder waar innovatieve gastouderopvang’.

Artikel 12. Risico-inventarisatie

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 1 Ter uitvoering van artikel 49, tweede lid, van de wet voert de houder een beleid dat ertoe leidt dat de veiligheid en de gezondheid van de op te vangen kinderen in woningen waar gastouderopvang door zijn tussenkomst plaatsvindt zoveel mogelijk is gewaarborgd.

  • 2 De houder legt voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt in een jaarlijkse risico-inventarisatie vast welke veiligheids- en gezondheidsrisico's de opvang van kinderen in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes in die woningen voor kinderen met zich brengt. Een houder draagt er zorg voor dat elke gastouder in geval van noodsituaties, waarin kinderen tijdens de opvang in en rondom een woning kunnen komen te verkeren, adequaat kan handelen.

  • 3 Per woning waar gastouderopvang plaatsvindt, wordt door de houder in een plan van aanpak geadviseerd welke maatregelen binnen welke termijn zijn respectievelijk worden genomen in verband met de in het tweede lid bedoelde risico's.

  • 4 De gastouder of vraagouder in wiens woning de gastouderopvang plaatsvindt wordt door de houder op de hoogte gebracht van de uitkomst van een risico-inventarisatie, evenals van de daaruit voortvloeiende plan van aanpak. De risico-inventarisatie is tevens inzichtelijk voor die ouders, wier kinderen in de betreffende woning worden opgevangen.

  • 6 Indien door tussenkomst van een gastouderbureau innovatieve gastouderopvang plaatsvindt is:

    • a. het eerste lid van toepassing, met dien verstande dat voor ‘in woningen waar gastouderopvang’ wordt gelezen ‘in ruimtes op het woonadres van de gastouder of de vraagouder, waar innovatieve gastouderopvang’;

    • b. het tweede lid van toepassing, met dien verstande dat in de eerste volzin voor ‘elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt’ wordt gelezen ‘elke ruimte op het woonadres van de gastouder of de vraagouder waar innovatieve gastouderopvang plaatsvindt’ en voor ‘toegankelijke ruimtes in die woningen’ gelezen ‘toegankelijke ruimtes’ en in de tweede volzin voor ‘een woning’ wordt gelezen ‘het woonadres van de gastouder of de vraagouder’;

    • c. het derde lid van toepassing, met dien verstande dat voor ‘Per woning waar gastouderopvang’ wordt gelezen ‘Per ruimte waar innovatieve gastouderopvang’;

    • d. het vierde lid van toepassing, met dien verstande dat in de eerste volzin voor ‘in wiens woning de gastouderopvang plaatsvindt’ wordt gelezen ‘op wiens woonadres de innovatieve gastouderopvang plaatsvindt’ en in de tweede volzin voor ‘in de betreffende woning’ wordt gelezen ‘op dat woonadres’.

Artikel 13. Huisbezoeken

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Elke houder draagt zorg voor ten minste één huisbezoek per jaar in de woning waar gastouderopvang plaatsvindt door personen werkzaam bij het gastouderbureau. Indien door tussenkomst van een gastouderbureau innovatieve gastouderopvang plaatsvindt, is de eerste volzin van toepassing, met dien verstande dat voor ‘de woning waar gastouderopvang plaatsvindt’ wordt gelezen ‘het woonadres van de gastouder of vraagouder waar innovatieve gastouderopvang plaatsvindt’.

Artikel 14. Beroepskwalificatie personeel

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Op personen werkzaam bij een gastouderbureau die belast zijn met het totstandbrengen en begeleiden van gastouderopvang is artikel 9, eerste lid, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 15. Verklaring omtrent het gedrag

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Personen werkzaam bij een gastouderbureau als bedoeld in de artikelen 56, derde lid, en 90, derde lid, van de wet zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven volgens de Wet justitiële documentatie of afgegeven volgens de Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag, voor zover zij als houder, als bestuurder, als hoofd gastouderbureau of als bemiddelingsmedewerker werkzaam krachtens arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 610, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Paragraaf 4. Overgangs- en slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Artikel 16. Overgangsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

  • 3 Artikel 12 geldt voor een houder die op 1 januari 2005 een gastouderbureau exploiteert eerst zes maanden na dat tijdstip.

Artikel 17. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dag van dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en geldt voor kalenderjaren die aanvangen op of na 1 januari 2005.

Artikel 18. Citeertitel

[Regeling vervallen per 01-01-2012]

Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregels kwaliteit kinderopvang.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 10 november 2004.

De

Minister

van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A.J. de Geus