Stcrt. 2007, 99, datum inwerkingtreding 26-05-2007, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2007.
Organogram van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
minister, dr. R.H.A. Plasterk
staatssecretaris, mw. J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
staatssecretaris mw. S.A.M. Dijksma
1. Managementteam OCW
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Secretaris-generaal (SG), plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG), directeuren-generaal
(DG)
De SG is ambtelijk verantwoordelijk voor het functioneren van het ministerie en voor
de voorbereiding en uitvoering van het beleid waarvoor de politieke leiding de politieke
verantwoordelijkheid draagt. De SG heeft als hoogste ambtenaar tot taak te zorgen
voor een goede onderlinge afstemming van de verschillende beleidsterreinen en voor
de uitvoering en uitvoerbaarheid van het ontwikkelde beleid.
De SG wordt in de ambtelijke leiding van het departement bijgestaan door een vrijgestelde
PSG. Deze vervangt hem bij zijn afwezigheid in al zijn taken en behartigt, namens
de SG, de SG-taken op het gebied van het beheer van het departement.
Daarnaast wordt hij in zijn taak bijgestaan door de DG's. Deze zijn ambtelijk verantwoordelijk
voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende directies en voor de samenhang
tussen die beleidsterreinen. Zij zijn daarnaast ambtelijk verantwoordelijk voor één
of meer specifieke beleidsonderwerpen of -projecten, die niet zonder meer tot de
hierboven genoemde beleidsterreinen kunnen worden gerekend.
2. Ondersteunende directies
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Directie Algemeen Strategische en Economische Advisering (ASEA)
De directie ASEA is verantwoordelijk voor de departementale kennisontwikkeling en
verbindt daarbij de diverse departementale beleidsprocessen met (inter)departementale
overkoepelende thema’s.
Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)
De directie BOA is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de sturing op de politiek-
bestuurlijke en organisatorische samenhang van het departement zodat het verkeer tussen
de politieke top en de ambtelijke organisatie goed verloopt. De directie is tevens
verantwoordelijk voor de inhoudelijke, procesmatige, instrumentele en logistieke ondersteuning
van de bewindslieden en de ambtelijke top.
Directie Communicatie
De directie Communicatie is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie
van het department.
Directie Financieel-Economische Zaken (FEZ)
De directie FEZ is verantwoordelijk voor het begrotingsproces en bewaakt de uitkomsten
daarvan. Tevens is de directie verantwoordelijk voor de interne planning & control
cyclus van het ministerie. Vanuit de financiële expertise ondersteunt zij bij alle
aspecten van beleid en bedrijfsvoering. Dit gebeurt zowel op het niveau van de DG
(DG control) als op het niveau van SG respectievelijk minister (Concern control).
Directie Internationaal Beleid (IB)
De directie IB is verantwoordelijk voor de inbreng van Nederland overal waar onderwerpen
op het terrein van OCW in internationale verbanden aan de orde zijn. Omgekeerd brengt
de directie relevante informatie uit het buitenland op de tafel van betrokken directies
binnen het ministerie – en via hen – van relevante delen van het onderwijs-, onderzoek-
en cultuurveld.
Directie Toezicht- en Handhavingsbeleid (T&H)
De directie T&H is verantwoordelijk voor:
-
– De controle op de toezichtketen, zowel de opzet als de werking hiervan;
-
– De kwaliteit van het handhavende optreden naar aanleiding van signalen en bevindingen;
-
– De kwaliteit van de regelgeving wat betreft toezicht- en handhaafbaarheidaspecten.
De directie T&H is verantwoordelijk voor de ontwikkeling (en het beheer) van de departementale
expertisefunctie en voor het beleid en de instrumenten op het gebied van handhaving
en toezicht.
Specifiek bestaat verantwoordelijkheid voor het houden van toezicht ex artikel 62
tot en met 64 van de Wet bescherming persoonsgegevens op departementale persoonsverwerkingen
en de advisering op dit terrein.
Ten slotte is de directie verantwoordelijk voor het ondersteunen van de aansturing
van de inspecties.
Auditdienst (AD)
De Auditdienst is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbare managementinformatie.
De Auditdienst kent drie strategische functies:
-
– De certificerende functie: de controle van de financiële verantwoording.
-
– De onderzoeksfunctie: (preventieve) toetsing van en advisering over beheersing en
verbetering van bedrijfsvoeringprocessen, als tool of management voor het integraal
verantwoordelijk lijnmanagement.
-
– Rekenschapsfunctie: certificerende taken en onderzoekstaken gericht op de bekostigde
en gesubsidieerde instellingen van OCW.
De Auditdienst werkt primair voor en in opdracht van het verantwoordelijk management
van OCW, maar neemt bij de taakuitoefening overeenkomstig de eigen beroepsethiek een
onafhankelijke positie in.
Directie Informatiestrategie en -diensten (DI)
De directie DI is verantwoordelijk voor de ondersteuning bij het realiseren van ambities
en doelstellingen op het terrein van informatiestrategie, -beleid en het in stand
houden van (geautomatiseerde) informatievoorziening.
Directie Facilitair Management (FM)
De directie Facilitair Management is verantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening
aan het Bestuursdepartement. De dienstverlening reikt van locatiegebonden faciliteiten
via organisatiegerichte services tot en met persoonsgebonden diensten.
Tevens is de directie Facilitair Management verantwoordelijk voor de totstandkoming
van de departementale concernbrede visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering
ten aanzien van inkoop, veiligheid, huisvesting, milieu en energie.
Directie Personeel & Organisatie (P&O)
De directie P&O is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de departementale concernbrede
visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering op het gebied van personeel
en organisatie. Zij ontwikkelt en onderhoudt daartoe beleid en instrumenten, ondersteunt
bij de eenduidige toepassing daarvan en genereert managementinformatie.
Directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)
De directie WJZ is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de wet- en regelgeving
van OCW, met uitzondering van wet- en regelgeving op het terrein van media, letteren
en bibliotheken. Voorts is de directie WJZ verantwoordelijk voor de advisering op
het terrein van bestuurlijke en juridische aangelegenheden, voor de toetsing van internationale-
en EU-regelgeving alsmede beleid en regels waarvan de totstandkoming tot de rechtstreekse
verantwoordelijkheid van de andere directies behoort.
3. Beleidsdirecties
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
A. Directoraat-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs en Wetenschapsbeleid (DGHBW)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Directie Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE)
De directie BVE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
Directie Hoger Onderwijs (HO)
De directie HO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het Hoger Onderwijs en de Academische Ziekenhuizen.
Directie Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB)
De directie OWB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling ten aanzien van het
publiek gefinancierde onderzoeksbestel en het bestuur van de door OCW gefinancierde
onderzoeksorganisaties, de interdepartementale aangelegenheden op het gebied van het
wetenschapsbeleid (inclusief de OCW inbreng in het Innovatieplatform en de CWTI),
en het internationale wetenschaps- en technologiebeleid voorzover de Minister van
OCW daarvoor verantwoordelijk is. Ook is de directie beleidsmatig verantwoordelijk
voor de Nederlandse Taal.
Directie Studiefinancieringsbeleid (SFB)
De directie SFB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en het behoud van
een samenhangend stelsel van studiefinanciering en les- en cursusgelden.
B. Directoraat-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs (DGPV)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Directie Arbeidsmarkt en Personeelsbeleid (AP)
De directie AP is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en instandhouding van een
adequaat instrumentarium voor de strategische personeelsplanning in het onderwijsveld,
in het bijzonder voor het funderend onderwijs.
Directie Primair Onderwijs (PO)
De directie PO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor het primair onderwijs.
Tevens is zij verantwoordelijk voor het OCW-beleid t.a.v. burgerschap, het onderwijs
in het buitenland en de departementale inbreng ten aanzien van het minderheden- en
asielzoekersbeleid.
Het beleidsterrein van het primair onderwijs omvat de scholen voor basisonderwijs,
speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs, en voortgezet speciaal onderwijs.
Ten slotte is de directie belast met de behartiging van de aangelegenheden op het
terrein van kinderopvang.
Directie Voortgezet Onderwijs (VO)
De directie Voortgezet Onderwijs is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor
het voortgezet onderwijs. In samenhang daarmee ontwikkelt de directie beleidsvoorstellen
op onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch, juridisch en personeels
gebied. Tevens is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van de inzet van het departement
rond het jeugdbeleid voor de hele onderwijssector en meer in het bijzonder voor de
operatie Jong en sport.
De directie is ten slotte verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor de onderwijsondersteuning
en coördineert dit beleid voor de directies PO, VO en BVE.
Het beleidsterrein van het voortgezet onderwijs omvat de scholen voor voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs (vwo), het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo),
voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), praktijkonderwijs en de landelijke
ondersteunende instellingen (landelijke pedagogische centra: APS, CPS en KPC-groep,
alsmede CITO en SLO).
Directie Emancipatie (DE)
De directie Emancipatie is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein
van emancipatie ter bevordering van de integratie van het emancipatiebeleid in het
rijksbrede regeringsbeleid. De directie draagt tevens zorg voor de ondersteuning van
het emancipatieproces in de samenleving (emancipatie subsidiebeleid).
Doel is de verhoging van de arbeidsparticipatie van vrouwen, meer vrouwen in topposities
van overheid, onderwijs en bedrijfsleven, terugdringen van beloningsverschillen, maatschappelijke
participatie van vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, meer meisjes in
bèta, bestrijden van geweld tegen meisjes en vrouwen, actieve aanpak van homodiscriminatie,
bevorderen combinatie arbeid en zorg tussen 7 en 7 en bijdragen aan verbetering van
de positie van meisjes en vrouwen in de wereld.
C. Directoraat-generaal Cultuur en Media (DGCM)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Directie Cultureel Erfgoed (DCE)
DCE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van het cultureel
erfgoed verdeeld over de sectoren: archiefdocumenten, museale voorwerpen, archeologische
voorwerpen en monumenten.
Instituut Collectie Nederland (ICN)
Het ICN beheert op basis van het KB 21, 1984 de Rijkscollectie voor zover niet ondergebracht
bij rijksmusea. Tevens is ICN (mede)verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering
van het beleid voor roerend cultureel erfgoed en fungeert het op dat terrein als kenniscentrum.
Directie Kunsten (DK)
DK is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van kunsten.
Directie Media, Letteren en Bibliotheken (MLB)
De directie MLB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
omroep, pers, nieuwe media, het boek en lezen (letteren, bibliotheken en leesbevordering).
Doel is dat zoveel mogelijk burgers toegang hebben tot een onafhankelijk, gevarieerd
en kwalitatief hoogstaand media- en informatieaanbod.
Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten (RACM)
De RACM voert, namens de minister, de Monumentenwet 1988 met uitzondering van de archeologische
monumentenzorg, uit en fungeert als kenniscentrum voor de instandhouding van het gebouwde
en cultuurlandschappelijke erfgoed van Nederland. De dienst is (mede) verantwoordelijk
voor de beleidsontwikkeling en het uitvoeren van het beleid m.b.t. de monumentenzorg.
Tevens voert de dienst namens de minister, de Monumentenwet 1988 uit voor zover het
betreft de archeologische monumentenzorg. De dienst fungeert als kennisinstituut voor
de bescherming van waardevolle sporen van menselijke bewoning en is (mede)verantwoordelijk
voor de beleidsontwikkeling en de uitvoering van het beleid voor archeologische monumentenzorg.
4. Programmadirecties
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Dialoog
Hoofddoel is het inventariseren en aansturen van activiteiten op het terrein van voorkomen/tegengaan
van extremisme en radicalisering in het onderwijs. Tevens is de programmadirectie
vanuit dezelfde invalshoek verantwoordelijk voor het ontplooien van activiteiten voor
sociale cohesie, integratie en veiligheid.
Leren en Werken
Hoofddoel is om, in lijn met de Lissabondoelstellingen, te bereiken dat in verschillende
leeftijdscategorieën meer Nederlanders een opleiding in het hoger onderwijs hebben
afgerond. Tevens is het doel om het aantal werkenden en werkzoekenden met een startkwalificatie
substantieel te verhogen.
Onderwijspersoneel
Hoofddoel is de positie van onderwijsinstellingen PO, VO en BVE op de onderwijsarbeidsmarkt
dusdanig te verstevigen dat zij zelfstandig in staat zijn in te spelen op conjuncturele
schommelingen en beleidswijzigingen. Tevens is het doel meer samenhang te brengen
in de kwalificatiestructuur en het opleidingenstelsel voor beroepen in het onderwijs.
Programmamanagement cultuur
Hoofddoel is de implementatie van programmamanagement als sturingsmethode binnen het
directoraat-generaal Cultuur en Media. Dat gebeurt zowel in organisatorische zin (rollen,
taken en bevoegdheden) als via inrichting en aansturing van concrete programma’s.
Daartoe behoren in ieder geval het beleidsprogramma Meer dan de Som (MDDS) en het
interne veranderprogramma Cultuur, Sturing en Structuur (CSS).
Programma Innovatie DGPV (PI)
Hoofddoel is het afstemmen van innovatieve programma’s binnen de kolom van het directoraat-generaal
Primair en Voortgezet Onderwijs.
5. Projecten
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Cultuur en School
Hoofddoel is het bewerkstelligen van meer (structurele) samenwerking tussen scholen
en culturele instellingen. Het projectleiderschap is ondergebracht bij de directie
Kunsten. De projectgroep is ondergebracht in de portefeuille van de DGPV. Cultuur
en School bestrijkt de volle breedte van het onderwijs en cultuurveld. Daarbinnen
zijn drie prioritaire aandachtsgebieden geformuleerd: culturele diversiteit, het VMBO
en cultureel erfgoed.
Voortijdig schoolverlaten (VSV)
Hoofddoel is het coördineren van beleid om jongeren in de leeftijd tot 23 jaar met
een startkwalificatie (mbo-2 diploma) van school te laten gaan.
6. Inspecties
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Inspectie van het onderwijs (IvhO)
De Inspectie van het onderwijs ziet, met inachtneming van de Wet op het onderwijstoezicht
(WOT), toe op de kwaliteit van het onderwijs en rapporteert hierover aan bewindspersonen
en het parlement. De Inspectie let hierbij op de naleving van de bij of krachtens
een onderwijswet gegeven voorschriften en andere aspecten van kwaliteit. Daarnaast
rapporteert de Inspectie jaarlijks over de ontwikkelingen in het onderwijs en verricht
zij ook bijzondere taken voor zover deze bij of krachtens een wet aan haar zijn opgedragen.
Bij de uitoefening van haar taken tracht de Inspectie de kwaliteit van het onderwijs
te bevorderen.
Erfgoedinspectie
De Erfgoedinspectie ziet toe op de naleving van:
-
– wet- en regelgeving op het gebied van het behoud en beheer van de rijkscollectie en
van beschermde cultuurgoederen;
-
– de Archiefwet en andere regelgeving op het gebied van het archiefbeheer door overheidsorganen;
-
– de Monumentenwet 1988 en andere regelgeving op het gebied van archeologische monumenten,
opgravingen en vondsten;
-
– de Monumentenwet 1988 en Besluiten op het gebied van beheer en behoud van gebouwde
monumenten en beschermde stads en dorpsgezichten.
Zij rapporteert via de secretaris-generaal aan de bewindspersoon over de bevindingen
en doet daarbij aanbevelingen.
7. Agentschappen
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Centrale Financiën Instellingen (CFI)
CFI is verantwoordelijk voor de uitvoering van wet- en regelgeving voor het onderwijs,
de bekostiging van onderwijsinstellingen en in dat verband het ontwikkelen en beheren
van informatieproducten. Tevens is zij verantwoordelijk voor de advisering over uitvoering
en handhaafbaarheid in alle fasen van het beleidsproces en het adviseren in het kader
van Geïntegreerd Toezicht.
Nationaal Archief (NA)
Het NA voert de Archiefwet en het Archiefbesluit uit en functioneert als kenniscentrum
op het gebied van digitalisering, conservering en beheer van archieven, als gedocumenteerde
verschijningsvorm van het cultureel erfgoed.
8. Ondersteunende bureaus van adviesraden
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
-
– Onderwijsraad (OR)
-
– Raad voor Cultuur (RvC)
-
– Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT)
-
– Commissie van Overleg Sectorraden (COS)