[Regeling vervallen per 01-01-2010]
Controleprotocol Subsidieregeling Stichting Rail Cargo 2006–2009
Inleiding
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
Dit controleprotocol heeft betrekking op de verantwoording van de aanwending van de
door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verleende subsidie die in het kader
van de Subsidieregeling Stichting Rail Cargo 2006–2009 is verleend.
De volgende regelgeving en begrippen zijn van toepassing
-
1. de regeling: Subsidieregeling Stichting Rail Cargo 2006–2009;
-
2. de beschikking: de beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende
subsidieverlening en/of subsidievaststelling op grond van de regeling;
-
3. subsidieontvanger: de Stichting Rail Cargo information Netherlands;
-
4. de verantwoording: de financiële verantwoording door de subsidieontvanger, te overleggen
aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat;
-
5. alle overige correspondentie tussen de Minister van Verkeer en Waterstaat en de subsidieontvanger
voorafgaand aan en volgend op de beschikking.
In dit controleprotocol wordt uiteengezet welke algemene uitgangspunten en specifieke
vereisten gelden bij de uitvoering van de controle van de financiële verantwoording
door de accountant van de Stichting Rail Cargo, alsmede op welke wijze de uitkomsten
van deze controle dienen te worden gerapporteerd ten behoeve van de gebruiker van
de verantwoording met bijbehorende accountantsverklaring (het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat).
De verantwoordelijkheid voor het opstellen van de verantwoording berust bij de subsidieontvanger.
Het is mogelijk dat door de Departementale Accountantsdienst van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat of door deze dienst aangewezen accountants een review zal worden
uitgevoerd bij de controlerend accountant van de subsidieontvanger ter toetsing van
de naleving van dit controleprotocol. Indien een review wordt uitgevoerd zal hierover
overleg worden gepleegd met de subsidieontvanger.
Algemene uitgangspunten voor de controle
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
De controle betreft zowel de getrouwe weergave van de verantwoording als de rechtmatige
besteding van de ter beschikking staande middelen. Van de derde-accountant wordt derhalve
verwacht dat hij niet alleen de getrouwe weergave controleert , maar ook dat hij de
naleving van de subsidievoorwaarden toetst, dat nagegaan wordt of de prestaties daadwerkelijk
zijn geleverd en of de uitgaven passen binnen het kader van de regeling. Ten aanzien
van de uitvoering van de controle door de accountant geldt een controletolerantie
van 1% van de subsidiabele kosten zoals deze blijken uit de verantwoording.
Specifieke vereisten
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
Bij de uitvoering van de controle van de verantwoording dient, met inachtneming van
de onder punt 2 genoemde uitgangspunten, door de derde accountant te worden vastgesteld
dat aan de volgende specifieke vereisten is voldaan:
-
a. dat de door de subsidieontvanger gevoerde administratie zodanig is ingericht dat daaruit
door de Minister op ieder moment op eenvoudige en eenduidige wijze de aan de Exploitatie
Rail Cargo information Netherlands gerelateerde kosten kunnen worden afgeleid;
-
b. of, qua werkzaamheden en de daarmee samenhangende kosten, gehandeld is naar en getoetst
is aan het in artikel 2 van de regeling genoemde doel van de subsidie.
-
c. of, indien er activiteiten hebben plaatsgevonden welke hebben geresulteerd in de totstandkoming
van rapporten, documenten en dergelijke, deze door de subsidieontvanger ter kennisname
aan de Minister zijn gezonden;
-
d. of de verantwoording zoveel als mogelijk is opgesteld conform de indeling van de subsidieaanvraag;
-
e. of er aan de subsidieontvanger surséance van betaling is verleend, het faillissement
van de subsidieontvanger is aangevraagd, dan wel er een verzoek daartoe bij de rechtbank
is ingediend;
-
f. of alle bijdragen van derden voor het juiste bedrag in mindering zijn gebracht op
de in de verantwoording opgevoerde kosten.
Rapportering
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
Een model van de accountantsverklaring luidt als volgt:
‘Accountantsverklaring met betrekking tot de Stichting Rail Cargo Information Netherlands’.
afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wij hebben (in dit rapport/verslag opgenomen) de door ons gewaarmerkte verantwoording
inzake de kosten van de Stichting Rail Cargo Information Netherlands in het kader
van de Subsidieregeling Stichting Rail Cargo 2006–2009 gecontroleerd. De verantwoording
is opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de leiding van de huishouding. Het
is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake de verantwoording te
verstrekken. Deze verantwoording is bestemd voor de bepaling van de definitieve bijdrage
in het kader van de subsidieregeling. De gewaarmerkte verantwoording is genummerd
van blad <nr.> tot en met blad <nr.>.
Onze controle is verricht overeenkomstig algemeen in Nederland aanvaarde richtlijnen
met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle
zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt
verkregen dat de jaarrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. Verder
is onze onderzoek verricht met inachtneming van hetgeen is vermeld in het controleprotocol
Subsidieregeling Stichting Rail Cargo 2006–2009 d.d. < datum>. Wij zijn van mening
dat onze controle een deugdelijk grondslag vormt voor ons oordeel.
Wij zijn van oordeel dat de verantwoording voldoet aan de terzake gestelde eisen en
dat de relevante regelgeving is nageleefd.
<Plaats en datum>
<Handtekening en naam van de ondertekenaar>
<Paraaf voor waarmerkingdoeleinden en naam van de parafeerder>”