Controleprotocol inzake subsidies, verrekeningen en afdrachten in verband met het
College sanering zorginstellingen
Om voldoende zekerheid te verkrijgen over de juistheid en de volledigheid van de kosten
en opbrengsten is het noodzakelijk dat goedkeurende accountantsverklaringen/onderzoeksrapporten
bij de jaarrekening en de liquidatiebegroting/subsdie-aanvraag aan het College sanering
zorginstellingen worden overgelegd. Deze accountantsverklaringen/onderzoeksrapporten
kunnen worden afgegeven door een registeraccountant of een accountant-administratieconsulent
met certificerende bevoegdheid.
Algemene uitgangspunten voor de controle door de accountant:
-
– De controle betreft zowel de getrouwe weergave als de rechtmatigheid. Van de accountant
wordt verwacht dat hij niet alleen de getrouwe weergave controleert, maar ook dat
hij de naleving van de regelgeving toetst, dat nagegaan wordt of prestaties daadwerkelijk
zijn geleverd en of de uitgaven passen binnen het kader van de relevante regelgeving
in het algemeen.
-
– Ten aanzien van de uitvoering van de controle door de accountant geldt de voor de
controle voor overheidshuishoudingen gebruikelijke nauwkeurigheid, zijnde 1% van het
totaalbedrag van de afrekening. Voor de rapportage geldt dat bij de controle geconstateerde
en niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden groter dan € 45.378,= dienen te worden
gemeld.
Specifieke vereisten:
Bij de uitvoering van de controle van de subsidie inzake de saneringskosten dient
te worden vastgesteld dat:
-
– het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten is opgesteld conform de posten in
de liquidatiebegroting; de voorgaande jaren worden cumulatief getoond;
-
– het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten juist is bepaald overeenkomstig de
posten behandeld in de liquidatiebegroting, waarbij afwijkingen groter dan 5% nader
zijn toegelicht;
-
– de van het College voor zorgverzekeringen ontvangen voorschotten juist en volledig
zijn opgenomen en conform de voorwaarden besteed;
-
– de kosten bij beperking van een toelating voor wat betreft de uitgangspunten en de
verdeelsleutels overeenkomstig de tariefopbouw ex Wet tarieven gezondheidszorg van het College tarieven gezondheidszorg zijn verdeeld;
-
– het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten zodanig is opgesteld dat deze voldoende
inzicht biedt in de juiste berekening van het door het College te betalen/te ontvangen
bedrag met inachtneming van de door het College ontvangen baten.
De accountant zal kennis dienen te nemen van wet- en regelgeving die van belang is
in het kader van het onderzoek:
Voor de berekening van de vergoeding aan vrijgevestigde medische beroepsbeoefenaren
is een formulierenset voorhanden.
Deze set bestaat uit:
-
– een formulier voor opgave van de gegevens ter vaststelling van het praktijkinkomen;
-
– een toelichting op dit formulier;
-
– een formulier voor opgave van de specificatie van de winst uit ondernemen;
-
– een tweetal voorgeschreven accountantsverklaring.
De accountant stelt met betrekking tot de liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag onder
inachtneming van het voorgaande de volgende zaken vast:
-
– is sprake van financiële gevolgen als bedoeld in artikel 17 van de Wet toelating zorginstellingen vloeien de kosten niet voort uit inefficiëntie van de instelling, dan wel uit maatregelen
genomen vóór de formele beperking of intrekking van de toelating;
-
– zijn de gegevens zoals deze door de belanghebbende zijn verstrekt volledig en zijn
deze inhoudelijk juist;
-
– is, gelet op de bepalingen van de relevante regelgeving, het bedrag van de kosten
en opbrengsten (onder meer op basis van de door het College goedgekeurde liquidatiebegroting)
juist vastgesteld en zijn verschillen op het postniveau groter dan 5% met de liquidatiebegroting
geanalyseerd en separaat toegelicht;
-
– is het verzoek tot subsidievaststelling door de bevoegde persoon getekend (dit zal
onder meer afhangen van het feit of het bestuur nog aanblijft en of sprake is van
faillissement of gedeeltelijke sluiting),
-
– hebben, gelet op de datum van de beperking of intrekking van de toelating, de kosten
betrekking op de periode hierna;
-
– zijn in de liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag geen kosten opgenomen die via tarieven
ex Wet tarieven gezondheidszorg (kunnen) worden afgedekt;
-
– is, in het kader van de kosten van afvloeiing van werknemers, het formatieplan goedgekeurd
door de Ondernemingsraad en de Vakbond, met name ten aanzien van de hantering van
de CAO (het anciënniteitaspect etc.);
-
– is een analyse gemaakt van de vergelijking tussen de in de toelating genoemde beperking
of intrekking in relatie tot de oorspronkelijke productie en het aantal personeelsleden
(zowel overhead als direct personeel) en zijn aanmerkelijke verschillen nader geanalyseerd;
-
– is in de liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag de opbrengst van verkoop van onroerende
zaken aan derden dan wel aan andere instellingen die onder de Wet toelating zorginstellingen vallen begrepen en is hierbij rekening gehouden met de juiste restantboekwaarde van
de onroerende zaak;
-
– indien sprake is van boekverliezen voortvloeiend uit de afstoting/desinvestering van
onroerende zaken is hier dan in de afrekening in voldoende mate aandacht aan geschonken?
Zo nodig kunnen aanvullende afspraken leiden tot aanvulling van het controleprotocol
voor de desbetreffende accountant.
In de Accountantsverklaring/het onderzoeksrapport, waarvan hierna een voorbeeld is
opgenomen, refereert de accountant aan dit ‘Controleprotocol inzake subsidies, verrekeningen
en afdrachten, etc.’
Accountantsverklaring/onderzoeksrapport
Opdracht
Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag
over 20... (jaar) van ......... (naam huishouding) te ......... (statutaire vestigingsplaats)
gecontroleerd. De jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag is opgesteld
onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de huishouding.
Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring/onderzoeksrapport inzake
de jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag te verstrekken.
De accountantsverklaring/het onderzoeksraport inzake deze jaarrekening/liquidatie-begroting/subsidie-aanvraag
is bestemd voor de bepaling van de definitieve bijdragen, verrekeningen en afdrachten
in verband met het College sanering zorginstellingen.
Werkzaamheden
Onze controle is verricht overeenkomstig algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking
tot controle-opdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden
gepland en uitgevoerd dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de
eindafrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder
meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing
van de bedragen en de toelichtingen in de liquidatierekening. Tevens omvat een controle
een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken
van de liquidatierekening zijn toegepast en van belangrijke schattingen die de leiding
van de huishouding daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld
van de liquidatierekening. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag
vormt voor ons oordeel.
Oordeel
Wij zijn van oordeel dat de jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidie-aanvraag een
getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling van de financiële positie op
......... en van de baten en lasten voortvloeiend uit de sanering over ......... en
in overeenstemming is met algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaglegging
en dat overigens gehandeld is zoals omschreven in het ‘Controleprotocol inzake subsidies,
verrekeningen en afdrachten in verband met het College sanering ziekenhuisvoorzieningen’.
Plaats, datum
In de Accountantsverklaring/het onderzoeksrapport wordt gerefereerd aan het ‘Controleprotocol
inzake subsidies, verrekeningen en afdrachten, etc.’ waarvan de tekst hiervoor is
opgenomen.