U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 13-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 27-02-2008 en zichtdatum 10-11-2024. Geldend van 01-01-2007 t/m heden
Circulaire Effecten wijziging Wet Kinderopvang per 1 januari 2007
Met deze circulaire informeer ik u over de effecten die de aanstaande, van het wetsvoorstel Belastingplan 2007 deel uitmakende, wijziging van de Wet kinderopvang heeft op werkgevers en werknemers van het Rijk, opdat rekening gehouden kan worden met aanpassingen van de administratieve processen met betrekking tot de uitvoering van de genoemde wet.
De wijziging van de Wet kinderopvang heeft een beoogde ingangsdatum van 1 januari 2007. Deze datum is onder voorbehoud en afhankelijk van aanvaarding van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer, dat op 12 december 2006 wordt verwacht.
De doorwerking van deze effecten op de rijksoverheid is als volgt.
1. De Regeling werkgeversbijdrage kinderopvang rijkspersoneel en de (onderdelen van) circulaires over deze regeling dienen met ingang van 1 januari 2007 te worden ingetrokken. Met dien verstande dat de Regeling tot en met 10 februari 2007 wordt aangehouden omdat ambtenaren nog tot deze datum hun verzoeken voor de definitieve tegemoetkoming 2006 kunnen indienen. Nieuwe aanvragen op basis van de bovengenoemde regeling of de (onderdelen van) circulaires voor het jaar 2007 kunnen daardoor niet in behandeling worden genomen.
2. Omdat uitgezonden ambtenaren niet in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Wet kinderopvang zal er, zonodig met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007, een nieuwe regeling voor uitgezonden ambtenaren worden opgesteld.
3. De IKAP-regeling wordt aangepast, omdat een belastingvrije vergoeding voor kinderopvang (in de praktijk feitelijk al vanaf 2005) geen belastingvrije bestemmingsmogelijkheid meer is.
4. De fiscale mogelijkheid om spaarloon te deblokkeren ten behoeve van de financiering van kinderopvang blijft gehandhaafd. De verwijzing in de spaarloonregeling naar de Wet op de loonbelasting dient hiervoor tekstueel aangepast te worden.
5. De in Nederland werkzame ambtenaar zal zich in het vervolg uitsluitend tot de Belastingdienst moeten richten om een bijdrage in de kosten van kinderopvang te kunnen ontvangen.
6. De ministeries betalen een opslag van (naar verwachting) 0,28% op het (maximum) premieloon voor de werknemersverzekeringen. De werkgeversbijdrage van overheidswerkgevers wordt door de Belastingdienst geïnd, door genoemde opslag toe te passen op de UFO-premie.
7. In overleg met het ministerie van Financiën wordt onderzocht welk financieel beslag de werkgeversvergoeding voor kinderopvang aan naar het buitenland uitgezonden ambtenaren legt en hoe daarmee moet worden omgegaan.
Hieronder worden de bedrijfsvoeringaspecten vermeld, waarop de volgende acties ondernomen moeten worden.
– Het stopzetten van de werkgeversbijdrage aan werknemers per 1 januari 2007. Dit kan pas gerealiseerd worden na aanvaarding van het wetsvoorstel door de Eerste Kamer. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de uitgezonden ambtenaren, omdat deze niet onder de reikwijdte van de Wet kinderopvang vallen.
– Tijdig informeren van werknemers over de stopzetting van de werkgeversbijdrage, op welke wijze zij met ingang van 1 januari 2007 een toeslag zullen ontvangen, waar zij zich moeten melden, etc. Daarvoor is in bijlage 2 een format opgenomen.
– Contracten met intermediairs en bemiddelingsbureaus kunnen per 1 januari 2007 worden beëindigd, omdat er naar verwachting geen of slechts een beperkte behoefte aan (financiële) bemiddeling zal zijn.
Onderstaand treft u andere effecten aan die door de wijziging van de Wet kinderopvang plaatsvinden. Dit gedeelte is meer van algemene aard omdat deze wijziging een doorwerking kan hebben in de privé situatie van de ambtenaar.
Deze effecten kunnen zowel op overheids- als op niet-overheidswerkgevers van toepassing zijn.
– Het belangrijkste effect van deze wijziging is dat er zowel voor de werkgevers als voor de werknemers slechts 1 loket ontstaat voor vergoeding van de kosten van kinderopvang. Dit loket wordt de Belastingdienst/Toeslagen. Deze wijziging vermindert de administratieve lasten.
– Het financiële verkeer tussen werkgever en werknemer komt te vervallen. Daarvoor in de plaats betaalt de werkgever een heffing, die de vorm krijgt van een opslag op de sectorpremies over het (maximum) premieloon voor de werknemersverzekeringen. De premie zal naar verwachting 0,28% bedragen. De premie wordt geïnd door de Belastingdienst.
– Het onderscheid tussen werknemer en zelfstandige verdwijnt, doordat iedereen die een inkomen uit tegenwoordige arbeid heeft, een kinderopvangtoeslag kan ontvangen.
– De Belastingdienst/Toeslagen betaalt de nieuwe kinderopvangtoeslag uit als een extra toeslag op de bestaande (inkomensafhankelijke) toeslag. Deze extra toeslag bedraagt voor aanvragers met een werkende partner 1/3 van de kosten van kinderopvang. Voor aanvragers zonder partner is de toeslag 1/6 van de kosten, aangevuld met de toeslag voor alleenstaande ouders tot 1/3 van de kosten.
– Voor werkgevers vervallen alle administratieve handelingen1 voor de verstrekking van de huidige werkgeversbijdrage.
– Voor werknemers vervallen alle administratieve handelingen voor het verkrijgen van een bijdrage van de werkgever.
– Er wordt een toename in gebruik van kinderopvang verwacht, omdat kinderopvang vooral voor ouders die geen of een onvolledige werkgeversbijdrage ontvangen goedkoper wordt.
– De inkomensgrens waarop, voor het inkomensafhankelijke deel van de toeslag, bijgedragen wordt in de kosten voor het eerste kind, wordt verhoogd van € 96.542,00 naar € 130.097,00.
– Het artikel in de wet op de loonbelasting, waarin vergoedingen van kosten van kinderopvang als vrije vergoeding werden aangemerkt komt te vervallen. Vergoedingen van de werkgever zijn dus vanaf 1 januari 2007 belast.
Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn.
Minister
directeur-generaal Management Openbare Sector
R.IJ.M. Kuipers
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen
Tegemoetkoming Rijk als percentage van de kosten van kinderopvang (inclusief vaste toeslag)
Van
Tot
Eerste Kind
Tweede en volgend kind
lager dan
€ 16.394
96,5%
€ 16.395
€ 17.486
96,1%
€ 17.487
€ 18.577
95,6%
€ 18.578
€ 19.668
95,2%
96,4%
€ 19.669
€ 20.759
94,8%
€ 20.760
€ 21.851
94,4%
€ 21.852
€ 22.942
93,9%
€ 22.943
€ 24.032
93,5%
€ 24.033
€ 25.206
93,0%
96,3%
€ 25.207
€ 26.380
92,6%
96,2%
€ 26.381
€ 27.554
92,1%
€ 27.555
€ 28.727
91,7%
96,0%
€ 28.728
€ 29.901
91,2%
€ 29.902
€ 31.075
90,7%
95,9%
€ 31.076
€ 32.249
90,3%
95,8%
€ 32.250
€ 33.423
89,8%
95,7%
€ 33.424
€ 34.596
89,4%
€ 34.597
€ 35.770
88,9%
95,5%
€ 35.771
€ 36.944
88,4%
95,4%
€ 36.945
€ 38.118
88,0%
95,3%
€ 38.119
€ 39.292
87,5%
€ 39.293
€ 40.465
87,1%
€ 40.466
€ 41.747
86,5%
95,1%
€ 41.748
€ 44.201
85,6%
94,9%
€ 44.202
€ 46.655
84,4%
94,7%
€ 46.656
€ 49.110
82,9%
94,5%
€ 49.111
€ 51.564
81,5%
94,3%
€ 51.565
€ 54.018
80,0%
94,2%
€ 54.019
€ 56.472
78,5%
94,0%
€ 56.473
€ 58.927
77,1%
93,8%
€ 58.928
€ 61.381
75,6%
93,6%
€ 61.382
€ 63.837
74,2%
93,4%
€ 63.838
€ 66.291
72,7%
93,2%
€ 66.292
€ 68.746
71,3%
€ 68.747
€ 71.200
69,8%
92,9%
€ 71.201
€ 73.654
68,3%
92,7%
€ 73.655
€ 76.109
66,9%
92,5%
€ 76.110
€ 78.563
65,4%
92,3%
€ 78.564
€ 81.017
64,0%
€ 81.018
€ 83.471
62,5%
91,9%
€ 83.472
€ 85.925
61,0%
91,8%
€ 85.926
€ 88.379
59,6%
91,6%
€ 88.380
€ 90.833
58,1%
91,4%
€ 90.834
€ 93.287
56,7%
€ 93.288
€ 95.741
55,2%
91,0%
€ 95.742
€ 98.195
53,8%
90,8%
€ 98.196
€ 100.649
52,3%
€ 100.650
€ 103.103
50,8%
€ 103.104
€ 105.557
49,4%
€ 105.558
€ 108.011
47,9%
€ 108.012
€ 110.465
46,5%
€ 110.466
€ 112.919
45,0%
€ 112.920
€ 115.373
43,6%
€ 115.374
€ 117.827
42,1%
€ 117.828
€ 120.281
40,6%
€ 120.282
€ 122.735
39,2%
€ 122.736
€ 125.189
37,7%
€ 125.190
€ 127.643
36,3%
€ 127.644
€ 130.097
34,8%
€ 130.098
en hoger
33,3%
Aan:
Onderwerp
Effecten van de wijziging in de Wet Kinderopvang per 1 januari 2007
Geachte heer/mevrouw,
Met het goedkeuren van het Belastingplan 2007, zijn er enige wijzigingen in de Wet kinderopvang doorgevoerd, die voor u van belang kunnen zijn. Onderstaand treft u de wijzigingen aan, met als voorbehoud dat pas na aanvaardig van het wetsvoorstel door de Eerste Kamer deze wijzigingen ook daadwerkelijk doorgevoerd worden. Aangezien dat pas na medio december 2006 plaatsvindt, meen ik dat ik u tijdig de nodige informatie moet verstrekken, opdat u hiermee rekening kunt houden.
1. Vanaf 1 januari 2007 ontvangt u van de werkgever geen bijdrage meer in de kosten van kinderopvang. Vanaf die datum geldt voor alle ouders dat zij zich tot de Belastingdienst/Toeslagen moeten richten om een financiële bijdrage in de kosten van kinderopvang te ontvangen. Sinds 2 oktober 2006 is het mogelijk om de kinderopvangtoeslag voor 2007 aan te vragen. Daarvoor kunt u via de internetsite van de Belastingdienst een formulier downloaden. U kunt dit formulier ook telefonisch opvragen via het nummer 0800 – 0543 (maandag t/m donderdag van 08.00 – 20.00 uur en vrijdag van 08.00 – 17.00 uur). Indien u in 2006 in aanmerking kwam voor een kinderopvangtoeslag, dan hoeft u geen actie te ondernemen en stuurt de Belastingdienst u omstreeks december 2006 een brief waarin aangegeven wordt hoeveel kinderopvangtoeslag u in 2007 gaat ontvangen. Mochten er in 2007 wijzigingen ten opzichte van 2006 plaatsvinden, dan moet u alsnog het betreffende formulier invullen en dat bij de Belastingdienst/Toeslagen indienen.
2. Voor ouders, van wie één van de partners in 2006 geen werkgeversbijdrage ontvangt, geldt dat vanaf 2007 door die partner eveneens aanspraak gemaakt kan worden op een financiële bijdrage voor kinderopvang. In dat geval kunnen beide partners samen – in beginsel – 1/3 van de kosten, via de Belastingdienst, vergoed krijgen. Voorwaarde is wel dat beide ouders inkomen hebben uit tegenwoordige arbeid.
3. Voor alleenstaande ouders geldt dat zij een aanvulling via de Belastingdienst ontvangen van 1/6 deel tot 1/3 deel van de maximale kinderopvangprijs.
4. De inkomensgrens waarop, voor het inkomensafhankelijke deel van de toeslag, bijgedragen wordt in de kosten voor het eerste kind, wordt verhoogd van € 96.542,00 naar € 130.097,00.
5. Ambtenaren die tot de categorie ‘uitgezonden ambtenaren’ behoren, hebben geen recht op een toeslag van de Belastingdienst. Voor die ambtenaren bestaat het voornemen om de bestaande werkgeversvergoeding te handhaven. Dit voornemen wordt met de vakbonden besproken in het Sectoroverleg Rijkspersoneel met de bedoeling om op zo kort mogelijke termijn een regeling te treffen.
Indien u nog vragen heeft, dan kunt u daarvoor bij uw personeelsafdeling terecht of op de belastingdienstsite ‘Belastingdienst/Toeslagen’ (www.toeslagen.nl).
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Circulaire Effecten wijziging Wet Kinderopvang per 1 januari 2007", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.