Om grensoverschrijdende samenwerking op regionaal gebied te bevorderen is door de
EU een kaderovereenkomst vastgesteld. Op basis van deze kaderovereenkomst heeft Nederland
met België en Duitsland afspraken gemaakt om tot samenwerking te komen. Naast de samenwerking
op privaatrechtelijke basis, kan grensoverschrijdende samenwerking ook vorm worden
gegeven door middel van bestuursafspraken, gemeenschappelijke organen of openbare
lichamen met rechtspersoonlijkheid. Op dit moment zijn er meerdere gestructureerde
vormen van samenwerking. De activiteiten van deze samenwerkingsverbanden (verder te
noemen: euregio’s) betreffen onder meer toerisme, recreatie, economie, verkeer, cultuur
en welzijn. Daarnaast zijn alle euregio’s ingeschakeld bij de uitvoering van het communautaire
initiatief INTERREG. Dat is een subsidieprogramma van de Europese Unie dat beoogt
door regionale grensoverschrijdende samenwerking de sociaaleconomische structuur van
de grensgebieden te verbeteren. De organisatie en de structuur van de euregio’s is
divers. Sommige euregio’s zijn informeel van aard. Enkele andere euregio’s zijn privaatrechtelijk
vorm gegeven. De andere euregio’s zijn publiekrechtelijk georganiseerd of hebben het
voornemen zich zo te organiseren.
Een grensoverschrijdend openbaar lichaam kan, als publiekrechtelijk rechtspersoon,
ambtenaren aanstellen dan wel personeel op privaatrechtelijke basis in dienst nemen.
Daarbij geldt als hoofdregel dat op het personeel de rechtspositie van toepassing
is van het land waar het openbaar lichaam is gevestigd. Voor Nederlands personeel
in dienst van een euregio met een zetel in België of Duitsland levert dat problemen
op van rechtspositionele aard (sociale zekerheid naar Belgisch of Duits recht, breuk
in pensioenopbouw e.d.). Deze rechtspositionele problematiek wordt nu nog opgelost
door middel van terbeschikkingstelling van personeel.
Ik keur goed dat de hiervoor omschreven situaties buiten de heffing van omzetbelasting
blijven bij het ter beschikking stellen van personeel. Dat kan op voorwaarde dat de
terbeschikkingstelling een structureel karakter heeft en de betrokken euregio in materiële
zin als werkgever optreedt. Aan deze voorwaarden wordt voldaan als:
-
a. de arbeidsovereenkomst met, dan wel de aanstelling door, de formele werkgever voor
onbepaalde tijd geldt;
-
b. de euregio waar een werknemer dan wel ambtenaar zijn werkzaamheden gaat uitvoeren,
inhoudelijk betrokken is (geweest) bij de sollicitatieprocedure van die persoon;
-
c. de werknemer zijn werkzaamheden verricht bij de in de arbeidsovereenkomst c.a. met
de formele werkgever te noemen euregio;
-
d. de vergoeding voor het ter beschikking stellen beperkt blijft tot de brutoloonkosten
van de betrokken werknemers casu quo ambtenaren; en
-
e. de euregio verantwoordelijk is voor de gevolgen van de beëindiging van de relatie
tussen het publiekrechtelijke lichaam dat het personeel ter beschikking stelt en de
euregio. Het gaat dan om de gevolgen voor de bestaande arbeidsovereenkomst(en) en/of
aanstelling(en) met casu quo van de personen die tot de datum van beëindiging van
de relatie bij de betrokken euregio werkzaam waren. De hier bedoelde verantwoordelijkheid
ziet op de financiële gevolgen voor de euregio van de beëindiging van bedoelde relatie.
Het komt voor dat een euregio haar kennis en medewerkers ter beschikking stelt voor
projectgerelateerde opdrachten. Ook verrichten euregio’s adviesdiensten in nieuwe
EU lidstaten. In verband daarmee is bijvoorbeeld de Stichting Euregio Crossborder
Consultancy opgericht. Voor het ter beschikking stellen van personeel door dit soort
stichtingen kan geen gebruik worden gemaakt van de tegemoetkoming.