U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 31-10-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 08-10-2008. Geldend van 13-03-2008 t/m 18-11-2008
Regeling experiment routewijzigingen
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;
b. het experiment: het experiment waarbij vijf routewijzigingen worden doorgevoerd;
c. gebruiksjaar 2008: de periode van 1 november 2007 tot en met 31 oktober 2008;
d. CROS: Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol, bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart;
e. KLM: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij;
f. LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland;
g. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol;
h. SID: Standard Instrument Departure, vertrekprocedure die de piloot middels een code in de boordcomputer invoert waardoor het vliegtuig die procedure volgt vanaf de startbaan, ook wel: uitvliegroute.
Het doel van dit experiment is het optimaliseren van vijf routes van vertrekkend vliegverkeer teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving te bewerkstelligen. Het betreft de volgende routes:
a. De uitvliegroutes van de Buitenveldertbaan (09), de Kaagbaan (06) en de Schiphol-Oostbaan (04) ter hoogte van IJmuiden (GORLO en BERGI route);
b. de uitvliegroute van de Kaagbaan (06) en Schiphol-Oostbaan (04) ter hoogte van IJmeer (ANDIK route);
c. de uitvliegroutes van de Oostbaan (22) ter hoogte van Abcoude (ANDIK en ARNHEM route);
d. de uitvliegroute van de Polderbaan (36L) ter hoogte van IJmond (BERGI en GORLO route);
e. de uitvliegroutes van de Polderbaan (36L) ter hoogte van Amsterdam West (LEKKO/LOPIK route).
Voor de duur van het experiment wordt vrijstelling verleend van de artikelen 3.1.1, eerste lid en 3.1.3, eerste lid, van het LVB met betrekking tot de luchtverkeerwegen die zijn aangewezen op de kaarten 3/21, 5/21, 7/21, 13/21 en 19/21 van bijlage 1 van het LVB.
In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13 maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Puntnummer
X-coördinaat
Y-coördinaat
Grenswaarde
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
1
97.325
470.400
55,99
(56,99)
2
100.475
472.525
57,69
(58,69)
3
104.150
474.925
58,87
(59,87)
4
106.325
477.125
58,31
(59,31)
5
108.875
478.725
58,13
(59,13)
6
109.675
481.125
57,53
(58,53)
7
107.625
486.025
57,48
(58,48)
8
107.725
489.075
58,53
(59,53)
9
492.100
56,96
(57,96)
10
108.525
495.350
59,22
(60,22)
11
109.175
498.100
58,97
(59,97)
12
109.550
500.725
58,64
(59,64)
13
110.250
503.025
57,68
(58,68)
14
110.775
500.550
56,99
(57,99)
15
110.575
496.725
58,01
(59,01)
16
111.750
491.425
56,95
(57,95)
17
111.825
487.425
57,67
(58,67)
18
111.950
485.275
62,70
(63,70)
19
113.625
482.275
54,09
(55,09)
20
116.175
481.925
58,02
(59,02)
21
119.050
481.900
57,64
(58,64)
22
122.025
481.450
57,62
(58,62)
23
118.800
481.050
56,94
(57,94)
24
114.525
476.925
57,63
(58,63)
25
116.100
474.050
57,96
(58,96)
26
113.575
472.550
55,41
(56,41)
27
112.500
468.500
56,08
(57,08)
28
112.600
472.325
55,54
(56,54)
29
112.525
475.400
57,03
(58,03)
30
110.475
475.250
57,74
(58,74)
31
108.600
475.075
59,31
(60,31)
32
110.150
471.075
56,74
(57,74)
33
106.800
471.150
56,23
(57,23)
34
103.400
472.225
57,51
(58,51)
35
98.400
470.300
57,10
(58,10)
In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13 maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Nr.
102.750
473.250
52,85
(53,85)
50,47
(51,47)
105.750
476.600
47,92
(48,92)
47,91
(48,91)
108.025
485.875
52,27
(53,27)
108.350
52,11
(53,11)
50,38
(51,38)
109.275
501.750
49,03
(50,03)
504.850
47,34
(48,34)
110.825
504.425
48,04
(49,04)
49,01
(50,01)
50,14
(51,14)
110.600
494.400
50,32
(51,32)
110.175
488.550
52,42
(53,42)
118.825
481.650
52,41
(53,41)
120.250
481.500
51,33
(52,33)
481.350
52,38
(53,38)
111.000
476.350
47,90
(48,90)
474.600
46,52
(47,52)
110.750
471.600
46,39
(47,39)
115.875
468.125
43,19
(44,19)
111.800
467.525
44,39
(45,39)
109.500
468.025
45,87
(46,87)
106.000
471.050
46,18
(46,18)
48,81
(49,81)
De routewijzigingen gelden voor al het straalverkeer op de betreffende routes. Hierdoor zullen alle straalvliegtuigen de aangepaste routes vliegen.
Als gevolg van het experiment zal naar verwachting per saldo minder hinder worden ervaren in de omgeving. De hinderbeperking komt tot stand
– doordat woonkernen vermeden worden,
– doordat de voorspelbaarheid van het vliegverkeer vergroot wordt, of
– door het vermijden van het maken van bochten boven bewoond gebied.
Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.
De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment wordt omgezet in een wijziging van het LVB zijn:
– het effect op de hinder in de gebieden waar de routewijzigingen betrekking op hebben;
– het effect op de berekende geluidbelasting in de betreffende handhavingspunten;
– de berekende geluidbelasting in de gebieden waar de routewijzigingen betrekking op hebben;
– het effect op de interne en externe veiligheid;
– het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);
– het effect op ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en bestaande verstedelijking en nieuwbouwplannen.
In onvoorziene gevallen kunnen op advies van belanghebbenden de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer overgaan tot bijsturen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment.
De termijn van de experimenten betreft de periode vanaf 13 maart 2008 tot en met 31 oktober 2008.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 maart 2008.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
C.M.P.S. Eurlings
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling experiment routewijzigingen", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.