[Regeling vervallen per 01-01-2016]
De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar redenerend vanaf de
datum van aanmelding bij de RVC-VO. Tenzij in de testhandleiding anders aangegeven
hoeft men geen Flynn-correctie toe te passen. Wanneer leerlingen eind groep 7 naar
het LWOO of PrO gaan (na doublure vanaf groep 3) mogen de intelligentietesten van
groep 8 worden afgenomen.
Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Drempeltest, 2007
|
Groep 7 + 8
|
Deze test moet in maart tot en met juni van groep 7 worden afgenomen of in groep 8
|
0
|
IV
|
GIVO: Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs, 1999
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
III
|
IV
|
IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, 2002
|
Groep 8
|
Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.
|
I
|
IV
|
NDT: Nederlandse Differentiatie Testserie, 1999 normen 2004
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
III
|
III
|
NDT IQ Gedeelte
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
Alleen subtests 2 tot en met 7
|
III
|
III
|
NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, 2004
|
Groep 8 + klas 1 VO
|
|
I
|
IV
|
NSCCT: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, 2005
|
Groep 6 en 8
|
Groep 6 versie is alleen te gebruiken wanneer de leerling na groep 7 de school verlaat
en de afname niet ouder dan twee jaar is.
|
0
|
IV
|
SON-R 5½−17 Niet-verbale Intelligentietest, 1988
|
5½−17 jaar
|
M.n. te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend lezen
en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken. In
het zeldzame geval dat leerlingen worden aangemeld boven de leeftijd van 17, kan met
enig vertrouwen gebruik gemaakt worden van deze test. Dit geldt eveneens voor de SON-R
5 ½−17 verkort 2003.
|
II/III
|
II/III
|
SON-R 5½−17 verkort, 2003
|
5½−17 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken.
|
I/III
|
I/III
|
TPVO-IVO: Instaptoets Voortgezet Onderwijs, INTERNETVERSIE, 2008
|
Groep 8
|
Deze test moet in januari tot en met mei van groep 8 worden afgenomen.
|
0
|
IV
|
WISC-III NL: Nederlandse bewerking van de Wechsler Intelligence Scale for Children, 2002/2005
Verkorte versie zonder subtest 11 en 13 toegestaan
|
6 t/m 17 jaar
|
Af te nemen bij leerlingen die tenminste zes jaar in Nederland of Vlaanderen wonen.
Criterium validiteit is niet onderzocht.
|
I
|
I
|
Wechsler Nonverbal Scale of Ability Nederlandstalige Bewerking (WNV-NL), 2008
|
4 t/m 21 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en allochtone leerlingen die onvoldoende Nederlands spreken.
|
0
|
0
|
Opmerkingen bij Criterium Intelligentie:
De commissie heeft er al diverse malen op gewezen dat men voorzichtig moet zijn met
het gebruik van schriftelijk af te nemen klassikale tests ingeval er sprake is van
een leerling met grote leerachterstanden (met name op begrijpend lezen) of bij onvoldoende
beheersing van het Nederlands. Mede daarom is er een onderscheid aangebracht tussen
een beoordeling per leerling-categorie , te weten LWOO dan wel PrO; voor (potentiële) PrO-leerlingen zijn de schriftelijke
tests van een III of IV voorzien. Hoe te handelen zie ook de verantwoording op www.rvc-vo.nl.
Enkele nuanceringen zijn hier nog op zijn plaats:
-
1. dat de respondenten (gebruikers en RVC-leden) niet tevreden zijn met de GIVO ook in
geval van LWOO;
-
2. dat de SON-versies vooral geschikt zijn voor leerlingen die het Nederlands nog maar
gedeeltelijk beheersen;
-
3. dat de NDT bevredigender functioneert dan de andere klassikale tests in het bereik
van PrO of in geval van grote taal- en leesachterstanden;
-
4. dat de NDT niet zo geschikt is volgens respondenten uit de samenwerkingsverbanden
VO ingeval van de LWOO − categorie: de uitslag zou hier flatterend zijn;
-
5. dat de WISC-III NLdit jaar opnieuw onder voorbehoud is goedgekeurd, omdat er nog steeds geen onderzoekresultaten
naar de criteriumvaliditeit bekend zijn.
-
6. De Nederlandse bewerking van de Wechsler NonVerbal is nieuw op de lijst en vooral
geschikt voor leerlingen die het Nederlands nog maar gedeeltelijk beheersen.
Lijst toegestane instrumenten Sociaal Emotionele problematiek schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
De scores op de SE-testen mogen niet ouder zijn dan één jaar redenerend vanaf de aanmeldingsdatum
bij de RVC-VO.
Volgens de Regeling worden alleen leerlingen met een IQ tussen de 90 en 120 geacht
dergelijke vragenlijsten in te vullen. Opgemerkt wordt dat de schriftelijke zelfbeoordelingvragenlijsten
veelal te moeilijk zijn voor leerlingen met grote leerachterstanden (en met name op
het gebied van begrijpend lezen). Er worden beperkingen gesteld ten aanzien van het
gebruik van zelfbeoordelingvragenlijsten door leerlingen. Leerlingen zijn met zelfbeoordelingsvragenlijsten
voor SEP toetsbaar wanneer ze op Begrijpend Lezen het niveau halen van de gemiddelde
leerling aan het eind van groep 6 of hoger. Wanneer deze leerling een begrijpend leesniveau
heeft van een gemiddelde leerling in groep 6 moet de onderzoeker nagaan of een zelfbeoordelinglijst
wel een juiste keuze is. Bij een begrijpend leesniveau in groep 3, 4 of 5 wordt sterk
afgeraden een zelfbeoordelingvragenlijst te gebruiken voor de vaststelling van SE
problematiek. Voor het persoonlijkheidsonderzoek kan de onderzoeker in dat geval gebruik
maken van gegevens uit het onderwijskundig rapport, van beoordelingslijsten door ouders
en/of leerkracht én van gegevens op basis van eigen waarneming.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
AVL: ADHD-Vragenlijst, 2005
|
4−18 jaar
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
IV
|
AVL: Apeldoornse vragenlijst, 20022
|
Groep 8
|
|
I
|
CBCL 4−18 Gedragsvragenlijst voor Kinderen, 1996 (zie noot 1)
TRF: Teacher’s Report Form, 1997
YSR: Youth Self Report, 19972
|
4−18 jaar
|
Let op: ASEBA (nieuwe CBCL/ TRF/ YSR) is nog niet bij de Cotan aangemeld ter beoordeling:
dus niet toegestaan
|
I
|
Competentie Belevings-Schaal voor Adolescenten, 2002
|
12−18 jaar
|
|
0
|
CBSK: Competentie BelevingsSchaal voor Kinderen, 1997
|
8−12 jaar
|
|
I
|
Docenten Vragenlijst, DVL, 20062
|
Groep 8 en 1e klas VO
|
|
0
|
Leerlingen Vragenlijst (LVL)2
|
Groep 8
|
|
0
|
NPV-J: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst, 2005
|
9 t/m 16 jaar
|
|
I
|
PMT-K: Prestatie-Motivatie Test voor Kinderen, 1983
|
10−16 jaar
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan i.v.m. verouderde normen
|
II
|
SAQI 2007
|
Groep 6, 7,8 en 1e klas VO
|
Internet versie van de SVL
|
I
|
SCHOBL-R A+B versie samen: Schoolgedrag BeoordelingsLijst, 1993
|
4;2−11;2 jaar
|
Let op leeftijdsbereik: tot 11;2 jaar. A- en B-versie moeten beide worden afgenomen
anders is de uitslag onvoldoende betrouwbaar. Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
III
|
SEV: Sociaal Emotionele Vragenlijst 2005
|
4−18 jaar
|
|
I
|
SVL 2008
|
9−16 jaar
|
|
I
|
SSAT: Situatie Specifieke Angst Test, 1995
|
11 t/m 16 jaar
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
III
|
TPVO-Leerlingvragenlijst, 20082
|
Groep 8
|
|
0
|
TPVO-Docentenvragenlijst, 20082
|
Groep 8 en 1e klas VO
|
|
0
|
VAK: Vragenlijst voor Angst bij Kinderen, 1995
|
6 t/m 12 jaar
|
|
III
|
VISEON: Volginstrument Sociaal-Emotionele Ontwikkeling Cito, 20033
|
Groep 5 t/m 8
|
|
0
|
VvGK: Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen, 2000
|
6 t/m 12 jaar
|
|
III
|
2 Observatieschaal/screeningsinstrument. De test alleen gebruiken als onderdeel van
een breder persoonlijkheidsonderzoek: naast deze test ook een ander instrument uit
deze lijst gebruiken
3 Een vragenlijst voor docenten en voor leerlingen; men mag met een van beide volstaan,
maar de voorkeur gaat uit naar een combinatie van beide lijsten
Opmerkingen bij Criterium Sociaal Emotionele problematiek:
De veranderingen in de lijst t.o.v. vorig jaar komen in het kort op het volgende neer:
-
a) De AVL: ADHD-Vragenlijst, 2005 is dit jaar voor het laatst toegestaan. De vragen zijn
te weinig specifiek voor de soort sociaal emotionele problematiek die volgens de Regeling
aangetoond moet worden om voor een indicatie in aanmerking te komen.
-
b) PMT-K moet helaas ondanks zeer verouderde normen nog een jaar gebruikt worden omdat
de beoordeling van zijn eventuele opvolger niet bijtijds bevredigend kon worden afgesloten.
Ook heeft de uitgever aangekondigd de verouderde normen te herzien.
-
c) Voor de SVL is de opmerking ‘(A + B vorm) moeten worden ingevuld anders ...’ verdwenen.
Men kan dus volstaan met een van beide vormen.
-
d) De 2005 versie van de NPV-J wordt volop gebruikt. Aangezien het slechts om vernieuwde
normen gaat, nemen we aan dat deze test weer van een I mag worden voorzien.
-
e) SSAT, 1995 staat dit jaar voor het laatst op de lijst, dit o.a. in verband met verouderde
normen.
-
f) Nieuw is de TPVO-Leerlingvragenlijst, 2008.
-
g) Nieuw is ook de TPVO-Docentenvragenlijst, 2008; het gaat in dit laatste geval om de
internetversie van AVL en DVL.
Toegestane instrumenten onderzoek leerachterstanden schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Toelichting bij de afname van leervorderingenonderzoek
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Voor het weergeven van de leervorderingen wordt in principe altijd gevraagd om de
meest recent afgenomen toetsen. Wanneer de leerling tussen 1-2-2010 tot en met 30-9-2011
wordt aangemeld, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2009/2010 of daarna
zijn afgenomen. Bij aanmelding vóór 1-2-2010 mogen de gegevens van de didactische
toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt niet ouder zijn dan zes
toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend). Uitzondering hierop is de
Cito Toets Begrijpend lezen die een vast afnamemoment kent in de winter en slechts
éénmaal per jaar kan worden afgenomen.
Alle leervorderingentoetsen die geschikt zijn voor groep 8 mogen ook gebruikt worden
voor het didactisch toetsen van leerlingen in 1-VO. De DL is in dat geval 60 en dezelfde
regels die voor groep 8 gelden ten aanzien van adaptief toetsen, gelden ook hier.
Toelichting bij het door- en terugtoetsen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Bij jaargroep gebonden toetsen zoals van het CITO-leerlingvolgsysteem dienen de RVC’s
uit te gaan van toetsen die aansluiten bij het werkelijke didactische niveau van de
leerling. Dit betekent dat schoolverlaters op de basisschool soms toetsen moeten maken
die in jaargroepen daarvoor gebruikt worden.
Adaptief toetsen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Kandidaten voor LWOO en PrO hebben leerachterstanden. De basisschool wordt aangeraden
die leerlingen adaptief te toetsen. In een dergelijk geval neemt men toetsen af die
de leerling qua niveau redelijk zou moeten kunnen maken. Een leerling met het niveau
van groep 6 laat men niet ploeteren met de veel te moeilijke toets van groep 8. Het
gebruik van de toets van groep 6 is kindvriendelijker en de score is betrouwbaarder.
Door- of terugtoetsen
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Als men bij gebruik van de toetsen van groep 8 een score bereikt die 10 of meer DLE
punten lager ligt dan waarvoor de toetsversie bedoeld is, moet men terugtoetsen. Als
men bij het adaptief toetsen verkeerd geschat heeft en de uitslag 10 of meer DLE punten
hoger of lager uitvalt, moet men doortoetsen of terugtoetsen.
Voorbeeld: Een leerling behaalt op de M5 toets een score van dle 36. U verwachtte
op grond van uw M5 keuze een score tussen DLE 21 en DLE 30. Nu is het DLE 36 geworden
(geen PrO score maar één die past bij LWOO). U legt ter nadere verifiëring van dit
niveau nu de M6 of E6 toets voor om te zien waar het niveau dan op uitkomt. U voegt
beide toetsscores toe aan het onderwijskundig rapport.
Ingeval van een M5 score maar nu met een tegenvallende score van bijvoorbeeld dle
15 moet u terug te toetsen of het bij deze leerling echt groep 4 niveau is in dit
voorbeeld en wel met een E4 toets. Aan het eind van deze notitie is een tabel over
hoe door- of terug- te toetsen opgenomen.
Bij deze werkwijze hoeft u niet drie keer door te toetsen. U kiest eerst op grond
van uw verwachting. De eventueel tweede toets die u kiest sluit aan bij het op de
test behaalde niveau. Die twee gegevens zullen bijna altijd voor elke RVC voldoende
zijn. Wel is het van groot belang dat u precies de toetsinstructies van de betreffende
toetshandleiding volgt.
Bovenstaande werkwijze voor toets keuze en het eventuele moeten doortoetsen is aan
de orde bij de volgende toetsen:
-
– Cito leestechniek en leestempo
-
– Cito begrijpend lezen A en B en begrijpend lezen toets 1 t/m 4.
-
– Cito schaal vorderingen in spellingvaardigheid 1, 2 en 3 alle dictees van E3A/B t/m
M8 A/B
-
– Cito rekenen algemeen 1996
Advies tabel door- terug toetsen E toetsen CITO-LVS
Niveau
|
Behaald dle
|
Advies
|
Groep E4
|
< 10
|
Kies een Toets van groep 3
|
Groep E4
|
> 30
|
Kies een Toets van groep 5
|
Groep E5
|
< 20
|
Kies een Toets van groep 44
|
Groep E5
|
> 40
|
Kies een Toets van groep 6
|
Groep E6
|
< 30
|
Kies een Toets van groep 54
|
Groep E6
|
> 50
|
Kies een Toets van groep 7
|
Groep E7
|
< 40
|
Kies een Toets van groep 64
|
Groep E7
|
> 60
|
Doortoetsen niet nodig score is buiten LWOO criteria.
|
4 Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is
het advies: neem de toets van het leerjaar waar de behaalde dle score naar verwijst.
Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw start niveau veel te hoog is geweest.
Advies tabel door- terug toetsen M toetsen CITO-LVS
Niveau
|
Behaald dle
|
Advies
|
Groep M4
|
< 5
|
Kies een Toets van groep 3
|
Groep M4
|
> 25
|
Kies een Toets van groep 5
|
Groep M5
|
< 15
|
Kies een Toets van groep 44
|
Groep M5
|
> 35
|
Kies een Toets van groep 6
|
Groep M6
|
< 25
|
Kies een Toets van groep 54
|
Groep M6
|
> 45
|
Kies een Toets van groep 7
|
Groep M7
|
< 35
|
Kies een Toets van groep 64
|
Groep M7
|
> 55
|
Kies een Toets van groep 8
|
Groep M8
|
< 45
|
Kies een Toets van groep 74
|
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Technisch lezen schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
(zie: Toelichting bij de afname van leervorderingenonderzoek en de Toelichting bij
het door- en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Brus: Eén-Minuut-Test A/B, 1994
|
Groep 3 t/m 8
en 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
Drempelonderzoek 4e versie 2006
|
Groep 4 t/m 8
|
|
I
|
I
|
De Klepel A/B, 1994
|
Groep 4 t/m 8
en 1ste klas VO
|
|
I
|
I
|
DMT: Drie-Minuten-toets CITO, 1995
|
Groep 3 t/m 8
|
Let op: LOVS DMT en AVI en LOVS technisch lezen voor één jaar toegestaan
|
I
|
I
|
Leestechniek en Leestempo CITO, 2001
|
Groep 4 t/m 8
|
|
I
|
I
|
SVT technisch lezen: SchoolVaardigheidsToets(en), 2005
|
Groep 3 t/m 8
|
|
0
|
0
|
Technisch lezen 345678 90 A/B, T. Kapinga, 2005.
|
90A: Bereik
groep 3 t/m 8
90B: Bereik
groep 4 t/m 8
|
|
I
|
I
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs Cito, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
TPVO-Technisch Lezen
|
Groep 5 t/m 8
|
|
0
|
0
|
Niveautoets & NiveautoetsPlus, CITO 2007. Het betreft een speciale editie van de Eindtoets
Basisonderwijs.
|
Groep 8
Afname januari–februari 2010
|
leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
I
|
I
|
Opmerkingen bij de toetsen voor technisch lezen:
-
a) De LOVS-toetsen zijn uitdrukkelijk slechts voor één jaar toegestaan en wel omdat ze
nog niet aan de COTAN ter beoordeling zijn aangeboden en dus nog niet van een beoordeling
voldoende of meer zijn voorzien.
-
b) De opmerking Normtabel 2003 is systematisch uit de lijst verdwenen.
-
c) TPVO - Technisch lezen is door de Cotan positief beoordeeld en wordt daarom aan de
lijst toegevoegd en wel met de aanduiding 0 voor zowel LWOO als PrO.
-
d) Bij de Niveautoets & NiveautoetsPlus gaat het om de versie 2010.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Begrijpend lezen schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
(zie: Toelichting bij afname leervorderingenonderzoek en de Toelichting bij het door-
en terugtoetsen)
Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch Lezen lager scoort dan DLE
20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor leerlingen die naar het PrO worden
verwezen niet noodzakelijk.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Begrijpend lezen 345678 toets 345
|
Groep 3 t/m 5
|
|
I
|
I
|
Begrijpend lezen 345678 toets 678
|
Groep 6 t/m 8
|
|
I
|
IV
|
Drempelonderzoek 678, 4e versie, T. Kapinga, 2006
|
Groep 5 t/m 8
|
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen, 2003
|
Groep 7 & 8
|
Niet geschikt voor potentiële PrO − leerlingen. Ondergrens: dle = 31
|
III
|
n.v.t.
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: Begrijpend lezen INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens: dle = 10
|
III
|
0
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs CITO, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
TBL: Toetsen Begrijpend Lezen CITO, 1995−1998
|
Groep 5 t/m 8
|
Inclusief toets A & B.
Let op: LOVS Begrijpend lezen slechts voor één jaar toegestaan
|
I
|
I
|
Niveautoets & NiveautoetsPlus, CITO 2007. Het betreft een speciale editie van de Eindtoets
Basisonderwijs.
|
Groep 8
Afname januari−februari 2010
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
I
|
I
|
Opmerkingen bij de toetsen voor begrijpend lezen:
-
a) De begrijpend leestests van Aarnoutse voor groep 4 t/m 6, voor groep 7 en voor groep
8 stonden vorig jaar voor het laatst op de lijst en wel vanwege hun zeer beperkt dle-bereik.
-
b) LOVS Begrijpend lezen is uitdrukkelijk slechts voor één jaar toegestaan en wel omdat
deze toets nog niet aan de Cotan ter beoordeling is aangeboden en dus niet door de
Cotan is beoordeeld.
-
c) De opmerking Normtabel 2003 is systematisch uit de lijst verdwenen.
-
d) Bij de Niveautoets & NiveautoetsPlus gaat het om de versie 2010.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Spelling schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
(zie: Toelichting bij afname leervorderingenonderzoek en de Toelichting bij het door-
en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Drempelonderzoek 678,4e versie, 2006
|
Groep 5 t/m 8
|
|
I
|
I
|
SVS 1, 2 en 3: Schaal Vorderingen in Spellingvaardigheid CITO, 1991−1993−1995
|
Groep 3 t/m 8
|
Let op: LOVS spelling slechts voor één jaar toegestaan
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs: TPVO Spellingsvaardigheid,
2003
|
Groep 7 & 8
|
Niet geschikt voor potentiële PrO −leerlingen.
Ondergrens: dle = 31
|
III
|
n.v.t.
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Spellingvaardigheid INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens: dle = 9
|
III
|
III
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs CITO, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
Niveautoets & NiveautoetsPlus, CITO 2007. Het betreft een speciale editie van de Eindtoets
Basisonderwijs.
|
Groep 8
Afname januari−februari 2010
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
I
|
I
|
Opmerkingen bij de toetsen voor Spelling:
-
a) De Aarnoutse Spellingtest is dit jaar niet meer toegestaan en wel vanwege een zeer
beperkt dle-bereik.
-
b) De LOVS-toetsen zijn uitdrukkelijk slechts voor één jaar toegestaan en wel omdat ze
nog niet aan de Cotan ter beoordeling zijn aangeboden en dus nog niet van een beoordeling
‘voldoende of hoger’ zijn voorzien.
-
c) De beoordeling van de Toelatingstoets is naar boven toe bijgesteld: III wordt I.
-
d) Bij de Niveautoets & NiveautoetsPlus gaat het om de versie 2010.
-
e) De opmerking ‘Normtabel 2003’ is uit de opmerkingen verdwenen.
Lijst toegestane instrumenten Leer Achterstand Rekenen schooljaar 2010/2011
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
(zie: Toelichting bij afname leervorderingen onderzoek en de opmerkingen over het
door- en terugtoetsen)
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
LWOO
Categorie
|
PrO
Categorie
|
Drempelonderzoek 678, 4e versie, 2006
|
Groep 5 t/m 8
|
|
I
|
I
|
Rekenen en Wiskunde 1, 2 en 3; Cito 1992−1995−1996; Rekenen-Wiskunde CITO, 2002
|
Groep 3 t/m 8
|
Let op: LOVS Rekenen -Wiskunde slechts voor één jaar toegestaan
|
I
|
I
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk rekenen, 2003
|
Groep 7 & 8
|
Niet geschikt voor potentiële PrO − leerlingen. Ondergrens: dle = 31
|
I
|
n.v.t.
|
TPVO: Testserie voor Plaatsing in het Voortgezet onderwijs Inzichtelijk Rekenen INTERNETVERSIE,
2004
|
Groep 4 t/m 8
|
Ondergrens: dle = 11
|
I
|
I
|
Toelatingstoets voor Leerwegondersteunend en Praktijkonderwijs CITO, 2001
|
Groep 8
|
|
I
|
I
|
Niveautoets & NiveautoetsPlus, CITO 2007. Het betreft een speciale editie van de Eindtoets
Basisonderwijs.
|
Groep 8
Afname januari−februari 2010
|
Leerlingen groep 8 met een grote leerachterstand: Deze leerlingen hebben minimaal
een leerachterstand van 1½ jaar
|
I
|
I
|
Opmerkingen bij de instrumenten voor Rekenen:
-
a) Normtabel 2003 is uit de opmerkingen verdwenen.
-
b) De LOVS-toetsen zijn uitdrukkelijk slechts voor één jaar toegestaan, omdat ze nog
niet aan de Cotan ter beoordeling zijn voorgelegd en dus nog niet van een beoordeling
‘voldoende of hoger’ zijn voorzien.
-
c. Bij de Niveautoets&NiveautoetsPlus gaat het om de versie 2010.