Aanwijzing 7
-
1. Indien de Staten-Generaal een verzoek niet gelijktijdig met de toezending daarvan
aan de eerst verantwoordelijke minister hebben toegezonden aan het planbureau, stuurt
de minister een afschrift van het verzoek ongeclausuleerd en terstond aan het planbureau.
-
2. Een planbureau stuurt een afschrift van een verzoek van een verzoeker, niet zijnde
de Staten-Generaal, door aan de eerst verantwoordelijke minister, tenzij het vertrouwelijk
van aard is.
-
3. Een verzoek kan als vertrouwelijk worden aangemerkt indien het erop is gericht om
eigen ideeën van de verzoeker te toetsen, en zolang de verzoeker zelf de vertrouwelijkheid
in acht neemt.
Toelichting
Planbureaus ontvangen buiten het werkprogramma om verzoeken waarin hen gevraagd wordt
werkzaamheden uit te voeren. Deze verzoeken kunnen in de eerste plaats afkomstig zijn
van ministers. Daarnaast kunnen de verzoeken ook afkomstig zijn van de Staten-Generaal.
In de brief van 6 april 2009 aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2008/09, 31 490,
nr. 20) heeft het kabinet reeds toegezegd ruimte te zullen bieden aan de beide Kamers
der Staten-Generaal om een beroep te doen op de planbureaus. Planbureaus ontvangen
ten slotte ook verzoeken die niet afkomstig zijn van een minister of van de Staten-Generaal,
maar van bijvoorbeeld zelfstandige bestuursorganen die programma’s uitvoeren in het
relevante vakgebied, internationale organisaties, politieke partijen, Kamerfracties
en Europese instellingen.
Aangezien een planbureau deel uitmaakt van een ministerie en de eerst verantwoordelijke
minister verantwoordelijk is voor de inzet van de capaciteit, dient een verzoek tot
het verrichten van werkzaamheden formeel aan de eerst verantwoordelijke minister te
worden voorgelegd. Voor verzoeken van de Staten-Generaal heeft het kabinet al in zijn eerder genoemde brief van 6 april 2009 vastgelegd dat
een verzoek van de Staten-Generaal gelijktijdig en ongeclausuleerd met de formele
toezending aan de minister wordt toegezonden aan het planbureau. In het eerste lid
is rekening gehouden met de situatie dat de Staten-Generaal hier soms geen uitvoering
aan geven; bepaald is dat de eerst verantwoordelijke minister een afschrift van dat
verzoek dan ongeclausuleerd en terstond aan het planbureau stuurt. Als een verzoek
van de Staten-Generaal per abuis alleen aan het planbureau wordt gestuurd zal – omgekeerd
– het planbureau de verantwoordelijke minister daarvan onmiddellijk op de hoogte stellen.
Dit vloeit al voort uit de Aanwijzingen externe contacten rijksambtenaren. Indien
de Staten-Generaal een andere minister dan de eerst verantwoordelijke minister vragen
een verzoek door te sturen aan een planbureau, en deze minister wil dit toezeggen,
dan zal deze minister het verzoek terstond en ongeclausuleerd aan de eerst verantwoordelijke
minister doorsturen.
In uitzonderlijke gevallen hoeft een planbureau verzoeken van andere verzoekers dan
de Staten-Generaal niet door te sturen aan de eerst verantwoordelijke minister. Dit
is in het geval indien deze verzoeken vertrouwelijk van aard zijn. De reden voor vertrouwelijkheid
is om aanvragers in staat te stellen eigen ideeën te testen. Aanvragers kunnen zelf
besluiten, bijvoorbeeld bij een voor hen negatief resultaat, om de vertrouwelijke
verzoeken en de resultaten daarvan niet in de openbaarheid te brengen. Men moet daarbij
bijvoorbeeld denken aan het doorrekenen van eigen voorstellen of tegenbegrotingen
in opdracht van Kamerfracties. Ook voor sociale partners worden soms vertrouwelijk
eigen ideeën op hun effecten geanalyseerd. Zodra informatie uit analyses door de verzoeker
met anderen wordt gedeeld, bijvoorbeeld als deze informatie in het publieke debat
wordt gebruikt, worden het verzoek en de daarvoor verrichte analyses niet meer als
vertrouwelijk beschouwd en stuurt het planbureau het verzoek of het resultaat daarvan
terstond door aan de eerst verantwoordelijke minister.
Functionele contacten met de Staten-Generaal
De Aanwijzingen externe contacten rijksambtenaren (Stcrt. 1998, nr. 104) zijn en blijven van toepassing op ambtenaren die werkzaam
zijn bij een planbureau. In Aanwijzing 3 van de Aanwijzingen externe contacten rijksambtenaren is bepaald, dat de eerst verantwoordelijke minister op alle verzoeken vanwege de
Staten-Generaal om schriftelijke of mondelinge contacten met ambtenaren van geval
tot geval beslist. In de praktijk vindt de afwikkeling van dergelijke verzoeken plaats
door de daartoe aangewezen departementale contactpersonen.
In het verkeer met de Staten-Generaal geven ambtenaren ingevolge Aanwijzing 5 van de Aanwijzingen externe contacten rijksambtenaren slechts inlichtingen van feitelijke aard. In Aanwijzing 6 en 7 van de Aanwijzingen
externe contacten rijksambtenaren is reeds aangegeven, dat openbare informatie rechtstreeks
door ambtenaren kan worden verstrekt, zonder tussenkomst van de minister of van de
departementale contactpersoon.
Aanwijzing 8
-
1. Het planbureau accepteert een verzoek alleen voor zover:
-
a. het verzoek niet strijdig is met het algemeen belang;
-
b. het verzoek niet afkomstig is van een commerciële organisatie;
-
c. het verzoek bijdraagt aan de versterking van de publieke taak van het planbureau;
-
d. het om inhoudelijke redenen, zoals de beschikbaarheid van deskundigheid en databestanden,
voor de hand ligt dat het planbureau het verzoek uitvoert;
-
e. het planbureau met de verzoeker zodanige afspraken maakt, dat de inhoudelijke onafhankelijkheid
van het planbureau is veiliggesteld, en
-
f. openbaarmaking van het resultaat van het geaccepteerde verzoek is gegarandeerd, tenzij
het een verzoek betreft dat vertrouwelijk van aard is.
-
2. Bij acceptatie van een verzoek houdt een planbureau rekening met de beschikbare capaciteit.
-
3. De directeur van het planbureau en de eerst verantwoordelijke minister stellen een
adequate afstemmingsprocedure op inzake het accepteren van verzoeken.
Toelichting
Een planbureau is niet vrij in het accepteren van verzoeken. Het accepteren daarvan
is aan de in het eerste lid en tweede lid opgenomen criteria gebonden. Aangezien de
eerst verantwoordelijke minister verantwoordelijk is voor de inzet van de capaciteit,
dient afstemming plaats te vinden tussen het planbureau en de minister. In het derde
lid is derhalve bepaald, dat de directeur van een planbureau en de eerst verantwoordelijke
minister gezamenlijk een adequate afstemmingsprocedure opstellen.
Aanwijzing 9
-
1. Het planbureau maakt het resultaat van zijn werkzaamheden openbaar. Het planbureau
stuurt het resultaat van een geaccepteerd verzoek tevens aan de verzoeker en gelijktijdig
aan de eerst verantwoordelijke minister.
-
2. In afwijking van het eerste lid, stuurt het planbureau de resultaten van een vertrouwelijk
verzoek uitsluitend aan de verzoeker, zolang de vertrouwelijkheid van toepassing is.
-
3. In afwijking van het eerste lid, stuurt het planbureau het resultaat van een verzoek,
indien het een verzoek betreft dat afkomstig is van de Staten-Generaal, na voltooiing
naar de eerst verantwoordelijke minister. Het resultaat van het verzoek wordt terstond
en ongewijzigd door de eerst verantwoordelijke minister aan de Staten-Generaal gestuurd.
Toelichting
Het eerste lid van deze aanwijzing geeft aan dat de planbureaus afgeronde werkzaamheden
in principe zo spoedig mogelijk openbaar maken. De resultaten van verzoeken die vertrouwelijk
van aard zijn, maken zij echter niet openbaar zolang de verzoeker zelf althans de
vertrouwelijkheid ervan in acht neemt. Op vertrouwelijkheid van verzoeken is reeds
in de toelichting bij Aanwijzing 7 ingegaan. De uitzondering in het tweede lid laat
overigens de regels van de Wet openbaarheid bestuur onverlet.
Zodra een verzoek door het planbureau is uitgevoerd en voltooid, wordt het resultaat
direct naar de verzoeker gestuurd. In geval het een verzoek van de Staten-Generaal
betreft, wordt het resultaat echter door de eerst verantwoordelijke minister aan de
verzoeker gestuurd. In de eerder genoemde brief van 6 april 2009 heeft het kabinet
aangegeven dat een rapportage van het planbureau, gevraagd door de Staten-Generaal,
door de minister waaronder het planbureau ressorteert na voltooiing terstond en ongewijzigd
naar het parlement wordt gezonden. Er is daarbij geen ruimte voor noch sprake van
eventuele amendementen door de minister op de rapportage. Het derde lid van deze aanwijzing
geeft daaraan uitvoering. Overigens laat dit de mogelijkheid van reactie van de minister
in publicatie onverlet.