33. Een belangrijk onderdeel van een voorstel voor remedies is hoe de tenuitvoerlegging
van de aangeboden remedies zal plaatsvinden. De wijze van tenuitvoerlegging van de
remedies dient erop te zijn gericht zekerheid te verschaffen over de daadwerkelijke
tenuitvoerlegging van de remedies en het optreden van de door de remedies beoogde
effecten. In het hiernavolgende zal voor de (meest voorkomende) remedie tot afstoting
van een bedrijfsonderdeel nader worden uitgewerkt op welke manier deze zekerheid bij
de tenuitvoerlegging van remedies kan worden bereikt. Deze uitgangspunten kunnen in
voorkomende gevallen mutatis mutandis gelden voor andere remedies dan afstoting.
Termijn voor afstoting
34. Partijen dienen in de remedies vast te leggen binnen welke termijn het bedrijfsonderdeel
definitief zal worden afgestoten. Deze termijn dient zo kort mogelijk te zijn. Uitgangspunt
van de NMa is dat de termijn in principe maximaal zes maanden kan bedragen. De termijn
voor de afstoting vangt aan op de dag dat de raad van bestuur NMa zijn besluit zoals
bedoeld in artikel 37, lid 1, Mw dan wel in artikel 41, lid 4, Mw heeft genomen.
Instandhouding af te stoten bedrijfsonderdeel tijdens interimperiode
35. Partijen dienen in de remedies vast te leggen dat zij het bedrijfsonderdeel gedurende
de interimperiode (van het moment van het besluit tot aan de daadwerkelijke afstoting) onafhankelijk
en los van partijen in stand zullen houden en haar levensvatbaarheid, verkoopbaarheid
en concurrentievermogen zullen waarborgen. Meer in het bijzonder betekent dit dat
partijen zich onder meer verplichten om:
-
a) de vaste activa, de know how, de commerciële informatie die vertrouwelijk is of aan
intellectuele eigendomsrechten is onderworpen, de klantenbestanden en de technische
en commerciële bekwaamheid van de werknemers in stand te houden;
-
b) er voor te zorgen dat alle relevante beheers- en administratieve functies worden ingevuld,
dat er voldoende kapitaal en krediet zijn en dat aan alle andere voorwaarden is voldaan
die nodig zijn om optimaal te kunnen blijven concurreren;
-
c) niets te zullen doen of na te laten en geen enkele ontwikkeling te zullen (doen) voortzetten
of gedogen, die de uitvoering van de remedies zou kunnen bemoeilijken of belemmeren;
en
-
d) indien nodig of gewenst de leiding van het af te stoten bedrijfsonderdeel op te dragen
aan een afzonderlijk bestuur, niet bestaand uit personen die de leiding hebben over
de achterblijvende activiteiten.
Trustee(s)
36. Partijen dienen een, door de NMa vooraf goedgekeurde, onafhankelijke trustee (gevolmachtigde)
te benoemen die toeziet op de volledige nakoming van de verplichting van partijen
om het af te stoten bedrijfsonderdeel tijdens de interimperiode als een onafhankelijke,
levensvatbare, verkoopbare en concurrerende entiteit in stand te houden.Het is de taak van de trustee om de belangen van het af te stoten bedrijfsonderdeel
zo goed mogelijk te behartigen.
37. Ook ten aanzien van de afstoting zelf dienen partijen een, door de NMa vooraf
goedgekeurde, onafhankelijke trustee te benoemen. Deze trustee dient toezicht te houden
op de voortgang van het afstotingsproces, in het bijzonder de inspanningen van partijen
om een geschikte koper te vinden. Deze trustee kan een ander zijn dan degene die het
toezicht op de instandhoudingsverplichting van partijen tijdens de interimperiode
uitoefent.
38. Voor het geval dat partijen er niet in slagen het bedrijfsonderdeel binnen de
gestelde termijn over te dragen, dient in de remedies opgenomen te worden dat aan
een, door de NMa vooraf goedgekeurde, onafhankelijke trustee een opdracht (en volmacht)
zal worden gegeven om het bedrijfsonderdeel, na voorafgaande goedkeuring van de koper
door de NMa, binnen een specifieke termijn tegen elke prijs te verkopen en over te dragen. Deze trustee kan een ander zijn dan de eerder genoemde trustee(s). Net als bij de verkoop en overdracht door partijen kan het noodzakelijk zijn dat
bij de verkoop en overdracht door een trustee de verkoopbaarheid wordt vergroot door
bijvoorbeeld extra activa toe te voegen (zie punt 24).
Goedkeuring van de trustee(s) door de NMa
39. De keuze van de trustee behoeft, zoals hierboven in punten 36 tot en met 38 is
aangegeven, de goedkeuring van de NMa. De trustee dient een te goeder naam en faam
bekend staande deskundige te zijn en is gewoonlijk, afhankelijk van de specifieke
taken, een zakenbank, een managementadviesbureau, een accountantskantoor of een vergelijkbare
instelling. In bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn dat de trustee daarnaast
over voldoende kennis van de branche beschikt. De trustee moet onafhankelijk zijn
van partijen, dient over de voor de uitoefening van zijn taak benodigde vakbekwaamheid
te beschikken en mag niet betrokken zijn bij strijdige belangen. Partijen dienen de
NMa tijdig alle relevante gegevens te verstrekken die benodigd zijn om te beoordelen
of de trustee aan de genoemde vereisten voldoet. De kosten van alle diensten die de
trustee in het kader van de uitoefening van zijn taken heeft verricht, zijn voor rekening
van partijen. De vergoedingsregeling moet zodanig zijn dat zij geen afbreuk doet aan
de onafhankelijkheid of de effectiviteit van de trustee bij het vervullen van zijn
opdracht. Partijen dienen de trustee binnen een week na goedkeuring door de NMa te
benoemen.
De opdracht aan de trustee(s)
40. De trustee vervult, in opdracht van partijen, ten behoeve van de NMa een aantal
specifieke taken met het oog op de strikte uitvoering van de remedies door partijen.
Deze taken dienen in de remedies nauwkeurig en duidelijk te worden omschreven en dienen
vervolgens uitgewerkt en vastgelegd te worden in de opdracht van de trustee. De opdracht
moet alle noodzakelijke bepalingen bevatten om de trustee in staat te stellen zijn
taken te vervullen overeenkomstig de remedies. In deze opdracht moeten daarom onder
meer de toezichthoudende taken en bevoegdheden van de trustee duidelijk zijn uitgewerkt.
Verder dient in de opdracht de verplichting tot periodieke verslaglegging en eindrapportage
aan de NMa te worden vastgelegd. In de opdracht dient te worden bepaald dat de trustee
alleen met toestemming van de NMa van zijn verantwoordelijkheid kan worden ontheven.
Partijen dienen zich in de opdracht te verbinden om de trustee alle medewerking te
verlenen en daar waar mogelijk te ondersteunen, zodat deze zijn taken naar behoren
kan uitvoeren. Hieronder wordt onder andere verstaan het verlenen van volledige toegang
tot de boekhouding, de gegevensbestanden en de bescheiden van partijen. Voorts dient
de trustee de mogelijkheid te hebben om het personeel van partijen in te schakelen.
De opdracht aan de trustee behoeft voorafgaande goedkeuring van de NMa.
Goedkeuring van de koper en de koopovereenkomst
41. In de remedies dient te worden opgenomen dat partijen of de trustee slechts tot
verkoop en overdracht mogen overgaan nadat de NMa de voorgestelde koper en de koop-
en leveringsovereenkomst en alle andere overeenkomsten tussen koper en verkoper heeft
goedgekeurd. Daarbij gelden de volgende criteria: de koper moet volledig onafhankelijk
zijn van partijen en hun groepsondernemingen en de koper moet over voldoende financiële
middelen, bewezen deskundigheid en de prikkel beschikken om het af te stoten bedrijfsonderdeel
duurzaam voort te zetten als een daadwerkelijke concurrent van partijen. Bovendien
mag de verwerving van de bedrijfsonderdelen door de voorgestelde koper niet prima
facie leiden tot het ontstaan van nieuwe mededingingsproblemen.
42. Partijen of de trustee moeten afdoende aannemelijk maken dat de voorgestelde koper
voldoet aan de gestelde criteria en dat het bedrijfsonderdeel wordt afgestoten in
overeenstemming met de remedies. Voorafgaand aan de goedkeuringsbeslissing kan de
NMa eventueel overleg met de voorgestelde koper verlangen, teneinde vast te stellen
of aan de gestelde criteria is voldaan. Wanneer voor diverse bedrijfsonderdelen verschillende
kopers worden voorgesteld, behoeft elke voorgestelde koper afzonderlijk de goedkeuring
van de NMa.
43. Indien er na de afstoting ter verzekering van de nakoming van de remedies banden
zouden blijven bestaan tussen de verkoper en koper van het af te stoten bedrijfsonderdeel,
bijvoorbeeld in de vorm van leverings- of samenwerkingsverbanden, kan bijvoorbeeld
mogelijke niet-naleving door de verkoper een negatief effect hebben op de mogelijkheden
van de koper om effectief te concurreren of op de mate waarin deze daadwerkelijk zal
concurreren. Gelet hierop kan het in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn dat partijen
in de leveringscontracten toereikende schadevergoedingsbepalingen en/of boetebepalingen
opnemen.
44. In bepaalde gevallen kan door de NMa worden verlangd dat de koper reeds voor de
overdracht van het af te stoten bedrijfsonderdeel contracten met derden sluit die
de levering van essentiële onderdelen of diensten betreffen die de koper niet zelf
ter beschikking heeft.
45. Wanneer de NMa op grond van de gegevens waarover zij beschikt, vaststelt dat de
voorgestelde koper niet aan de door de NMa gestelde voorwaarden voldoet, deelt de
NMa onverwijld schriftelijk aan partijen mee dat zij aan de voorgestelde koper geen
goedkeuring zal verlenen.
46. Om het structurele effect van de afstoting te waarborgen, is het de partijen of
de nieuwe eenheid niet toegestaan nadien opnieuw een economisch belang te verwerven
in het afgestoten bedrijfsonderdeel.
47. Indien twijfel mogelijk is over de verenigbaarheid van bepaalde (toekomstige)
gedragingen met de aangegane remedies, dienen partijen of de nieuwe onderneming vooraf
contact op te nemen met de NMa. Daarbij geldt vanzelfsprekend dat zij niets zullen
doen of nalaten, (doen) voortzetten of gedogen, dat de uitvoering van de remedies
zou kunnen bemoeilijken of belemmeren. De NMa zal er in alle gevallen op toezien dat
de remedies worden nageleefd en de raad van bestuur NMa zal zonodig handhavend optreden
(zie de punten 11 en 12).