Het verzoek tot het sluiten van een APA dient te worden gericht aan de competente
inspecteur, waarbij de verzoeker tegelijkertijd een kopie verstuurt aan het APA-/ATR-team
van de Belastingdienst/Grote Ondernemingen (kantoor Rotterdam), hierna: APA-/ATR-team.
Om de coördinatie van de uitvoering te waarborgen legt de inspecteur een verzoek tot
het sluiten van een APA voor aan het APA-/ATR-team voor een bindend advies. Ook verzoeken
om zekerheid vooraf over de vraag of lichamen gelieerd zijn in de zin van artikel 8b, eerste of tweede lid, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, dienen voor bindend advies te worden voorgelegd aan dit team. Het APA-/ATR-team
stemt de mogelijke beleidsmatige aspecten die samenhangen met het verzoek en die nog
niet eerder als beleid zijn gepubliceerd af met de Coördinatiegroep Verrekenprijzen
om de eenheid van beleid en uitvoering te waarborgen.
Indien een verzoek is gedaan tot het sluiten van een bilaterale APA, verstuurt het
APA-/ATR-team een kopie van het verzoek aan de directie Internationale Fiscale Zaken
van het Ministerie van Financiën. De directie Internationale Fiscale Zaken zal als
bevoegde autoriteit van Nederland, de bevoegde autoriteit van het andere betrokken
land in kennis stellen van het verzoek, om de bilaterale procedure in gang te zetten.
Gelieerde lichamen die bij een dergelijk APA-verzoek betrokken zijn, wordt geadviseerd
het verzoek gelijktijdig bij de bevoegde autoriteiten van alle betrokken Staten in
te dienen. Deze handelwijze leidt ertoe dat de Staten gelijktijdig kunnen starten
met de beoordeling van het verzoek, in plaats van volgtijdig. De te verstrekken informatie
in het verzoek dient conform het besluit voor onderlinge overlegprocedures van 29 september 2008, IFZ 2008/248M, Stcrt. 2008, 188 (hierna: ‘MAP-besluit’), verstrekt te worden.
Voor APA-verzoeken geldt dat een gezamenlijk stappenplan ('case-managementplan') tussen
het APA-/ATR-team en de belastingplichtige wordt opgesteld. In dit plan legt het APA-/ATR-team
in samenspraak met de belastingplichtige vast hoe het traject van afgifte van de APA
zal verlopen. Hierin wordt ook de beoogde doorlooptijd van het verzoek in overleg
met de belastingplichtige vastgelegd. Een dergelijk plan geeft de belastingplichtige
zekerheid over de voorziene, maar ook in de desbetreffende situatie reëel te achten
termijn van afhandeling. Met het stappenplan wordt beoogd de onzekerheid over de termijn
van afhandeling te verkleinen. Het streven is de behandelingstermijn zoveel mogelijk
te beperken, waarbij voor bilaterale en multilaterale APA's de termijn van afhandeling
uiteraard mede afhankelijk is van het overleg tussen de competente autoriteiten.
Voordat het verzoek wordt ingediend bestaat de mogelijkheid van vooroverleg met het
APA-/ATR-team (‘pre filing meeting’). Tijdens dit vooroverleg kan besproken worden
welke informatie nodig is en welke elementen in het specifieke geval van belang zijn
voor het APA-verzoek. Het vooroverleg kan de administratieve last die met een APA-verzoek
samenhangt verlichten, omdat op voorhand duidelijk is welke informatie wordt verlangd.
Het biedt de belastingplichtige een mogelijkheid om met de Belastingdienst in een
vroeg stadium te communiceren en van gedachten te wisselen over het in te dienen verzoek.