Deze regeling is van toepassing op zorgaanbieders die in 2015 huisartsgeneeskundige
zorg leveren zoals omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet.
Deze regeling is voorts van toepassing op zorgverzekeraars als bedoeld in artikel 3.10 van deze regeling.
Deze regeling is daarnaast van toepassing op degene die gegevens verzamelt, bewaart
en bewerkt ten behoeve van zorgaanbieders of zorgverzekeraars zoals hierboven bedoeld,
alsmede op de groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, indien zorgaanbieders of zorgverzekeraars daartoe behoren.
In de uitwerking van het akkoord eerste lijn 2014 tot en met 2017 is de minister van
VWS overeengekomen met partijen dat bij overschrijding van het budgettair kader huisartsenzorg
eventueel een zogenaamd macrobeheersinstrument kan worden ingezet om de overschrijding
(deels) teniet te doen. De minister is tevens met partijen overeengekomen dat inzetten
van het macrobeheersinstrument een ultimum remedium is: aan het besluit van de minister
gaat een proces vooraf waarin convenantspartijen een eventuele overschrijding onderzoeken
op de precieze oorzaken en de beleidsmatige wenselijkheid daarvan. Wenselijke ontwikkelingen
zoals substitutie en het meekijkconsult worden hierbij meegewogen. De partijen hebben
afgesproken om de uitgaven aan huisartsenzorg vanaf 2014 nauwlettend te monitoren,
teneinde inzage te krijgen in de aard, de omvang en de oorzaak van de uitputting van
het Budgettair Kader en de mogelijke overschrijding daarvan. Dit kan leiden tot het
accepteren van de eventuele overschrijding zonder verdere maatregelen. Maar uiteindelijk
kan de minister ook besluiten een overschrijding van het Budgettair Kader ten dele
of volledig terug te halen bij de aanbieders van huisartsenzorg. Dit besluit deelt
de minister mee aan de NZa.
Het macrobeheersinstrument wordt uitgevoerd door de NZa, nadat de NZa hiertoe expliciet
opdracht heeft gekregen van de minister van VWS. De minister van VWS bepaalt of het
macrobeheersinstrument ingezet wordt en, zo ja, wat de omvang is van het bedrag dat
verhaald moet worden. 2015 is het eerste jaar waarop het macrobeheersinstrument huisartsenzorg
van toepassing zal zijn. Het besluit of het daadwerkelijk ingezet wordt, neemt de
minister na 2015.
Doel van de beleidsregel is het vastleggen van de wijze waarop de NZa het macrobeheersinstrument
met betrekking tot 2015 uitvoert. Die uitvoering kent twee fasen. Ten eerste de officiële
bekendmaking in 2014 dat er voor 2015 sprake zal zijn van een macrobeheersinstrument
en eventueel sprake kan zijn van een terugbetaling achteraf. En ten tweede de daadwerkelijke
procedure na 2015.
Deze regeling heeft tot doel uitvoering te geven aan het macrobeheersinstrument en
daarbij de navolgende voorwaarden, voorschriften en/of beperkingen te stellen:
-
− administratievoorschriften;
-
− voorschriften met betrekking tot regelmatige gegevensverstrekking;
-
− voorschriften met betrekking tot afdracht in verband met overschrijding van een grens
als bedoeld in artikel 50, tweede lid, onder c, van de Wmg.
Artikel 3. Begripsbepalingen
-
3.1
Algemeen gegevensbeheer code (AGB-zorginstellingscode)
Unieke code die aan iedere zorginstelling wordt toegekend, waarmee deze kan worden
geïdentificeerd.
-
3.2
Minister
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
-
3.3
Zorgaanbieder
De natuurlijke persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 aanhef en onder c Wmg én die houder is van de AGB-zorginstellingscode die door de zorgverzekeraar aan de
NZa is verstrekt ten behoeve van de uitvoering van het macrobeheersinstrument.
-
3.4
Prestaties huisartsenzorg
De prestaties waarvan de totaal gedeclareerde bedragen gezamenlijk als uitgangspunt
dienen voor het macrobeheersinstrument. Welke prestaties dit zijn, staat in de kaderbrief
van de minister aan de NZa.
-
3.5
Zorgverzekeringsfonds
Het fonds bedoeld in artikel 39 van de Zorgverzekeringswet.
-
3.6
Budgettair kader zorg
Door het Ministerie van VWS jaarlijks vastgesteld macrokader dat de beschikbare middelen
per jaar omvat voor een bepaald type zorg.
-
3.7
Macrobeheersinstrument
Instrument waarmee op grond van artikel 35, zevende lid en artikel 50, tweede lid, van de Wmg, ontstane overschrijdingen op het budgettair kader zorg achteraf kunnen worden geredresseerd.
-
3.8
Macro-omzetgrens
De bovengrens als bedoeld in artikel 50, tweede lid, onder c, van de Wmg.
-
3.9
Gerealiseerde omzet
De omzet in jaar t verkregen uit declaratie van de prestaties huisartsenzorg.
-
3.10
Zorgverzekeraar
Een verzekeraar als bedoeld in artikel 1, onder b, van de Zorgverzekeringswet.
-
3.11
Kaderbrief
De brief die de NZa in 2014 ontvangt van de minister, met daarin voor 2015 een specificatie
van de prestaties huisartsenzorg en de macro-omzetgrens.
-
3.12
Realisatiebrief
De brief die de NZa ontvangt van de minister na afloop van 2015, met daarin het besluit
of het kader is overschreden en, zo ja, welk doelbedrag door de NZa moet worden teruggehaald.
-
3.13
Doelbedrag
Het totaalbedrag dat door de NZa moet worden teruggehaald bij alle aanbieders van
huisartsenzorg, indien de minister besluit dat een bedrag moet worden teruggehaald.
Dit doelbedrag staat in de realisatiebrief.
Artikel 4. Administratievoorschriften
De zorgverzekeraar richt haar administratie op een zodanige wijze in dat daaruit kan
worden afgeleid:
-
− de gerealiseerde omzet als bedoeld in artikel 3, onderdeel 9, van de zorgaanbieder;
-
− de AGB-zorginstellingscode behorend bij de gerealiseerde omzet.
Artikel 5. Gegevensverstrekking
Artikel 5 is niet van toepassing, indien door de NZa in een collectieve beschikking kenbaar
is gemaakt dat de bovengrens met betrekking tot de huisartsenzorg niet is overschreden.
Artikel 7. Accountantscontrole gegevensverstrekking
De zorgverzekeraar draagt er zorg voor dat een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek de juistheid van de op grond van het artikel 5 verstrekte gegevens en inlichtingen vaststelt. Dit is overeenkomstig de wijze die
is bepaald in de in artikel 5, tweede en derde lid, genoemde formulieren en het daarbij
beschikbaar te stellen controleprotocol is aangegeven.
Artikel 8. Wijze van gegevensverstrekking
Artikel 9. Afdracht overschrijding
-
1 Op grond van de beleidsregel ‘Macrobeheersinstrument huisartsenzorg 2015’, draagt
de NZa in een aanwijzing als bedoeld in artikel 76, tweede lid, Wmg, de zorgaanbieder op een percentage van de door haar in jaar 2015 behaalde omzet
terug te betalen. Het hiervoor genoemde percentage, dat voor iedere zorgaanbieder
van huisartsenzorg hetzelfde is, wordt vastgesteld op basis van de (procentuele) verhouding
tussen de hoogte van de overschrijding van de bovengrens en de op grond van artikel 50, tweede lid, onder c, Wmg, vastgestelde macro-omzetgrens.