Hoofdstuk 2 – eisen om erkend te worden als jobcoachorganisatie
Wil een rechtspersoon (hier na te noemen aanbieder) in aanmerking komen voor erkenning
als Jobcoachorganisatie op basis van het Erkenningskader 2016, dan moet zij aantonen
aan een aantal eisen te voldoen. Deze eisen worden ook wel erkenningseisen genoemd.
Het gaat om de volgende erkenningseisen:
-
– erkenningseis 1: Op basis van voornemens, handelingen, antecedenten is er voor UWV
geen aanleiding om aan de betrouwbaarheid van een aanbieder die een aanvraag tot erkenning
als Jobcoachorganisatie doet, te twijfelen, zie paragraaf 2.1;
-
– erkenningseis 2: Aanbieder staat als rechtspersoon ingeschreven bij de Kamer van Koophandel,
zie paragraaf 2.2;
-
– erkenningseis 3: Aanbieder voldoet aan de door UWV gestelde eisen betreffende een
passende aansprakelijkheidsverzekering, zie paragraaf 2.3;
-
– erkenningseis 4: Aanbieder borgt de kwaliteit van de Jobcoaching, zie paragraaf 2.4;
-
– erkenningseis 5: Aanbieder neemt de normen met betrekking tot privacy in acht, zie
paragraaf 2.5;
-
– erkenningseis 6: Aanbieder beschikt over een klachtenreglement en voldoet aan de door
UWV gestelde aspecten met betrekking tot het klachtenmanagement zoals opgenomen in
paragraaf 2.6;
-
– erkenningseis 7: Op aanbieder is geen uitsluitingsperiode van toepassing, zie paragraaf
2.7.
2.1. Betrouwbaarheid van de aanbieder tot erkenning als Jobcoachorganisatie
Bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van de aanbieder om als Jobcoachorganisatie
te worden erkend laat UWV onder andere de volgende feiten en omstandigheden meewegen:
-
A. is er sprake van een onherroepelijk vonnis of arrest of enig ander onherroepelijk
rechterlijk oordeel dan wel een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie jegens
aanbieder volgens de op hem van toepassing zijnde wet- of regelgeving van een lidstaat
van de Europese Unie gedaan, waarbij een delict is vastgesteld dat in strijd is met
zijn beroepsgedragsregels of waarbij enige veroordeling is uitgesproken die relevant
is voor de uitvoering van Jobcoaching;
-
B. is er sprake van een faillissement of liquidatie van aanbieder, zijn de werkzaamheden
van aanbieder gestaakt of is een procedure van surseance van betaling of akkoord dan
wel een andere soortgelijke procedure in gang gezet ten aanzien van aanbieder van
de erkenning of een andere soortgelijke procedure die voorkomt in de op de aanbieder
van toepassing zijnde wet-of regelgeving van een lidstaat van de Europese Unie;
-
C. heeft aanbieder voldaan aan zijn verplichtingen ten aanzien van de betaling van belastingen
en van de sociale zekerheidsbijdragen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen
van het land waar hij is gevestigd of van Nederland;
-
D. heeft aanbieder in de uitoefening van zijn bedrijf een ernstige fout begaan die relevant
is voor de uitvoering van Jobcoaching, vastgesteld op een grond die UWV aannemelijk
maakt;
-
E. heeft aanbieder zich op enig moment op enigerlei wijze schuldig gemaakt aan valse
verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen die in verband met het doen van
een aanvraag tot erkenning als Jobcoachorganisatie kunnen worden verlangd of heeft
aanbieder de betreffende inlichtingen niet verstrekt c.q. geweigerd deze te verstrekken.
Ten bewijze dat zich geen van de hiervoor genoemde feiten of omstandigheden voordoet,
dient aanbieder de volgende documenten te overleggen bij zijn aanvraag tot erkenning:
-
1. in verband met het hiervoor vermelde onder a: een verklaring omtrent het gedrag voor
rechtspersonen gelezen in samenhang met artikel 30 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens, waaruit blijkt dat het gedrag van de natuurlijke personen, die een sleutelpositie
hebben binnen de onderneming en eventueel het concern waartoe de aanbieder behoort
geen bezwaar oplevert voor de uitoefening van de werkzaamheden waarvoor de verklaring
is aangevraagd. Van buitenlandse aanbieders om een erkenning wordt een document verlangd
dat met een verklaring omtrent het gedrag voor rechtspersonen gelijkgesteld kan worden;
-
2. in verband met het hiervoor vermelde onder b: een verklaring van de griffier van de
rechtbank, die op grond van artikel 2 van de Faillissementswet bevoegd is tot het uitspreken van de faillietverklaring van Aanbieder of tot het
op die aanbieder van toepassing verklaren van de schuldsaneringsregeling natuurlijke
personen, of voor het land van herkomst van de onderneming daarvoor geldende documenten;
-
3. in verband met het hiervoor vermelde onder c: een verklaring van de Inspecteur der
Rijksbelastingen onder wie aanbieder ressorteert voor de inning van belastingen waaruit
blijkt dat de aanbieder afdrachten betreffende omzetbelasting, loonheffing en premies
heeft voldaan. Van buitenlandse aanbieders om een erkenning wordt een document verlangd
van de fiscus uit het land van herkomst van aanbieder.
Als bewijs dat het genoemde onder de punten d en e niet van toepassing is op aanbieder,
voldoet de ondertekening van de aanvraag tot erkenning.
De origineleverklaringen onder punt 1, 2 en 3 genoemd mogen op datum ondertekening
van de aanvraag niet ouder dan 2 maanden zijn. (Indienen als bijlage 1, 2 en 3).
2.2. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Inschrijving Kamer van Koophandel
Alleen aanbieders die een rechtspersoon zijn kunnen in aanmerking komen voor erkenning
als Jobcoachorganisatie. Een aanbieder dient ter bevestiging van zijn identiteit aan
te tonen ingeschreven te zijn als rechtspersoon bij de Kamer van Koophandel. Een buitenlandse
aanbieder dient door inschrijving in het nationale beroeps-/handelsregister een vergelijkbaar
document aan de inschrijving in de Kamer van Koophandel te overleggen. (Indienen als
bijlage 4).
UWV vraagt indien nodig ter toelichting van deze gegevens, nadere informatie over
de bestuur situatie en de eigendomsverhoudingen. Het verstrekken van de gevraagde
informatie behoort tot de eisen die in deze Erkenningskader 2016 zijn gesteld. Indien
aanbieder de gevraagde gegevens niet verstrekt, kan UWV besluiten de aanvraag buiten
behandeling te laten onder toepassing van artikel 4:5 Awb.
UWV eist in dit verband dat de bestuurder(s) van aanbieder geen bestuurder zijn (geweest)
van een Jobcoachorganisatie wier erkenning door UWV is ingetrokken als gevolg van
door UWV vastgestelde ernstige tekortkomingen. Voor de definitie van rechtspersoon
wordt verwezen naar de inhoud van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Onder een rechtspersoon wordt niet begrepen de eenmanszaken en samenwerkingsvormen
van natuurlijke personen, zoals een maatschap of vennootschap onder firma.
Inzicht in het concern
Indien aanbieder deel uitmaakt van een concern dient een overzicht van het (de) desbetreffende
concern(s) te worden overgelegd bij de aanvraag. Aanbieder maakt in een organogram
inzichtelijk hoe de werkmaatschappij(en) en de moedermaatschappij zich tot elkaar
verhouden.
Tevens geeft aanbieder per werkmaatschappij en van de moedermaatschappij aan wie de
bestuurder(s) zijn. (Organogram indienen als bijlage 5).
Er is in ieder geval sprake van een concern als bij de Kamer van Koophandel een ander
bedrijf (bijvoorbeeld een holding) staat aangegeven als eigenaar.
Bij gewijzigde concern- en/of eigendomsverhouding dient de Jobcoachorganisatie dit
onverwijld en schriftelijk te melden aan UWV.
Let op: Het bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel mag bij aanmelding
niet ouder dan 2 maanden zijn op datum van indiening van de aanvraag.
2.3. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Aanbieder beschikt over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering waarbij aanbieder
verzekerd is voor de aansprakelijkheid voor zaak- en personenschade door een verkeerde
(be)handeling, een nalatigheid of een bedrijfsfout. Aanbieder voegt als bewijs een
kopie van de polis en polisvoorwaarden bij de aanvraag. Uit dit kopie dient te blijken
dat aanbieder verzekerd is tegen bedrijfsrisico’s bij het uitoefenen van zijn taak
in het kader van het bieden van persoonlijke ondersteuning of het uitvoeren van werkzaamheden
in het kader van (re)integratie of daarmee gelijkwaardige dienstverlening. Het minimaal
verzekerde bedrag bedraagt € 1.000.000,– per jaar. Aanbieder markeert de betreffende
passages in de polis (indienen als bijlage 6).
Er bestaat ook de mogelijkheid dat aanbieder een originele ondertekende verklaring
van de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon overgelegd. Uit deze verklaring dient
te blijken tot welk bedrag en voor welke activiteiten aanbieder verzekerd is. Ook
blijkt uit de verklaring de looptijd van de verzekering.
Let op: Indien aanbieder een verklaring van de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon
verstrekt, mag deze verklaring op datum indiening van de aanvraag niet ouder dan 2
maanden zijn.
ZZP
Maakt aanbieder gebruik van een of meerdere ZZP’ers, dan dienen deze ZZP’ers eveneens
verzekerd te zijn tegen bedrijfsrisico’s bij het uitoefenen van hun taak in het kader
van het bieden van persoonlijke ondersteuning of daarmee gelijkwaardige dienstverlening.
Het minimaal verzekerde bedrag bedraagt € 1.000.000,– per jaar. Op verzoek ontvangt
UWV een kopie van de polis of een verklaring van de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon.
2.4. Kwaliteit van de Jobcoaching
UWV erkent uitsluitend aanbieders die een voldoende kwaliteit van Jobcoaching kunnen
borgen. De kwaliteit komt o.a. tot uitdrukking in de bekwaamheid van het personeel
dat als Jobcoach optreedt en de continuïteit in dienstverlening. Hierna is een aantal
deelaspecten uitgewerkt van wat onder kwaliteit van de Jobcoaching wordt verstaan.
2.4.1. Vakbekwaamheid personeel
Aanbieder beschikt over vakbekwaam personeel dat de Jobcoaching uitvoert. Aanbieder
maakt daarbij gebruik van personeel met welke een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk
recht is gesloten of van zelfstandige personen waarmee een overeenkomst tot opdracht
is gesloten.
Jobcoach is (nog) geen erkend beroep en voor het vak van Jobcoach bestaat (nog) geen
reguliere vakopleiding. UWV stelt de volgende eisen aan de vakbekwaamheid van het
personeel:
-
– de Jobcoach heeft een hbo-opleiding of hbo werk- en denkniveau;
-
– de Jobcoach heeft een opleidingsmodule voor Jobcoach gevolgd of is in de praktijk
binnen de organisatie opgeleid tot Jobcoach (in company training). Er bestaan diverse
opleidingen voor Jobcoach. Over de kwaliteit van de opleidingen doet UWV (nog) geen
uitspraak;
-
– aanbieder onderschrijft de visie en eindtermen voor Jobcoachopleidingen versie 1.0
d.d. 12 april 2012 van de Beroepsvereniging Jobcoaches Nederland en verklaart schriftelijk
dat het personeel dat als Jobcoach werkzaam is, hier aan voldoet.
Aanbieder toont aan dat de kwaliteit van haar Jobcoaches een permanent aandachtspunt
is, uit de bijlagen moet blijken dat aan bovenstaande eisen wordt voldaan. De in dit
kader te verstrekken stukken zijn:
-
– functieprofiel;
-
– inwerkprogramma nieuw personeel;
-
– (bij)scholingsbeleid/opleidingsplan;
-
– beschrijving systeem van intercollegiale toetsing.
Indienen als bijlagen 7, 8, 9 en 10.
2.4.2. minimale bezetting
Van belang is dat de organisatie qua personele bezetting een minimale waarborg biedt
voor de continuïteit van de dienstverlening. Uitgangspunt is dat Jobcoaches elkaar
kunnen vervangen en vakmatig onderling kunnen afstemmen (intervisie, intercollegiale
toetsing). Een capaciteit van twee fulltime (36/38 uur) Jobcoaches of meerdere parttime
Jobcoaches die bij elkaar opgeteld twee fulltime functies invullen, is een minimale
voorwaarde om vervanging en onderlinge afstemming goed te kunnen borgen. Voor het
voldoen aan de eis van minimale bezetting tellen personen die als ZZP’er op basis
van een overeenkomst van opdracht werkzaam zijn niet mee.
Mede gelet op erkenningseis 2 en de bepaling inzake de minimale bezetting, kunnen
individuen niet door UWV als erkende Jobcoachorganisatie worden erkend.
Aanbieder dient (indienen als bijlage 11) informatie te verstrekken (zoals arbeidsovereenkomsten,
uitzend-, inleen- of detacheringsovereenkomsten) waaruit blijkt hoeveel Jobcoaches
voor aanbieder werkzaam zijn, het aantal uren dat zij als Jobcoach worden ingezet
en de duur van de arbeidsovereenkomst (bepaalde of onbepaalde tijd). Zet een aanbieder
een Jobcoach in met wie hij bijvoorbeeld een detacheringsovereenkomst heeft gesloten,
dan dienen zijn taken en de omvang en de duur uit deze overeenkomst te blijken.
UWV kan aanbieder nadere informatie vragen ten aanzien van de continuïteit van de
personeelsbezetting.
2.4.3. Beschrijving werkproces
Een Jobcoachorganisatie is voor de klant bereikbaar en beschikbaar. Zo kan hij actueel
inspelen op de begeleidingsvraag van de klant. Een aanbieder voegt bij zijn aanvraag
een interne beschrijving (bijlage 12) toe. In deze beschrijving zet aanbieder uiteen
hoe hij zaken met betrekking tot bereikbaarheid, beschikbaarheid en continuïteit van
de Jobcoaching heeft geborgd. Tevens maakt aanbieder inzichtelijk hoe hij zijn procedures
rondom aanvraag en declaratie heeft ingeregeld. De interne beschrijving bevat minimaal
de volgende normvoorschriften:
-
– aanbieder is tijdens kantooruren (van 8.00 uur tot en met 17.00 uur) telefonisch bereikbaar;
-
– de Jobcoach is tijdens werkdagen binnen 24 uur oproepbaar;
-
– aanbieder zorgt in geval van ziekte en vakantie van de Jobcoach voor vervanging.
2.4.4. Beheersing Nederlandse taal
Een Jobcoach heeft zowel contact met werkgevers als zijn klanten. Naast de ondersteunende
rol bij de uitvoering van de werkzaamheden van de klant kan hij een verbindende schakel
zijn tussen de klant en zijn werkgever. Om deze reden dienen de Jobcoaches de Nederlandse
taal in woord en geschrift goed te beheersen.
2.5. Privacyreglement
De aanbieder krijgt – om de Jobcoaching te kunnen uitvoeren – toegang tot vertrouwelijke
informatie over zowel de klant als de werkgever. Aanbieder heeft daarom bij de uitoefening
van de Jobcoaching een geheimhoudingsplicht, die zijn grondslag vindt in artikel 74 van de Wet Suwi. Daarnaast is op de verwerking van de persoonsgegevens door aanbieder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. Aanbieder dient de bepalingen uit deze wet strikt na te leven.
Aanbieder beschikt over een privacyreglement waarin beschreven staat op welke wijze
er uitvoering wordt gegeven aan de navolgende bepalingen:
-
– de op de klanten betrekking hebbende gegevens worden uitsluitend verwerkt voor zover
dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Jobcoaching;
-
– aanbieder draagt er zorg voor dat van elke medewerker, die bij de uitvoering van de
Jobcoaching door aanbieder betrokken is, een ondertekende geheimhoudingsverklaring
aanwezig is die voorzien is van de datum waarop deze is ondertekend. Deze geheimhoudingsverklaringen
kunnen desgewenst worden ingezien door UWV;
-
– aanbieder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om
de persoonsgegevens van klanten en werkgevers te beveiligen tegen vernietiging, hetzij
per ongeluk hetzij onrechtmatig, tegen toevallig verlies, vervalsing, niet-toegelaten
verspreiding of toegang, niet-toegelaten vermenigvuldiging dan wel tegen enige andere
vorm van onwettige verwerking;
-
– aanbieder geeft de klant en werkgever inzage in de verwerking van persoonsgegevens
die klant en/of werkgever betreffen. Aanbieder informeert klant en werkgever op welke
wijze inzage kan worden verkregen;
-
– de geheimhoudingsplicht van artikel 74 Wet Suwi is op aanbieder van toepassing en dient daarom door aanbieder te worden nageleefd.
De geheimhoudingsplicht is niet alleen van toepassing op de medewerkers die in dienst
zijn van aanbieder maar op alle medewerkers die bij de uitvoering van de opdracht
betrokken zijn (dus ook medewerkers die door aanbieder worden ingehuurd). De plicht
tot geheimhouding en naleving van de Wbp duurt voort nadat de werkzaamheden als Jobcoachorganisatie
zijn beëindigd en/of de erkenning door UWV is ingetrokken;
-
– aanbieder stelt bij aanvang van de Jobcoachperiode zijn privacyreglement ter beschikking
aan de klant en de werkgever.
Bij de aanvraag om erkenning stuurt aanbieder zijn privacyreglement (indienen als
bijlage 13) mee. Bij de beoordeling van de aanmelding kan UWV nadere vragen stellen
over hoe het reglement in de praktijk door de aanbieder wordt nageleefd of nageleefd
gaat worden.
2.6. Klachtenreglement
UWV hecht er aan dat aanbieder op een correcte manier met de klanten omgaat. Aanbieder
dient daarom te beschikken over een klachtenreglement. Onder een klacht wordt verstaan
een schriftelijke melding van ontevredenheid over resultaten en/of dienstverlening
van aanbieder.
In het klachtenreglement zijn tenminste de volgende aspecten geregeld:
-
– de indiener van de klacht krijgt binnen twee weken na ontvangst van de klacht door
de aanbieder bericht van ontvangst van de klacht;
-
– als een klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt de indiener van de klacht
uiterlijk binnen vier weken na ontvangstdatum hiervan op de hoogte gesteld, met een
onderbouwde motivering waarop het besluit is genomen de klacht niet in behandeling
te nemen;
-
– een klacht moet binnen zes weken na de ontvangstdatum zijn afgehandeld;
-
– de klacht moet worden behandeld door een onafhankelijke medewerker, die zelf niet
bij de klacht betrokken is;
-
– in geval een klager meent dat zijn of haar klacht niet naar behoren is afgehandeld,
kan deze klager escaleren naar de arbeidsdeskundige van UWV. Deze mogelijkheid is
opgenomen in de klachtenregeling en klagers worden gewezen op het klachtenreglement.
De aanbieder stuurt bij de aanvraag om erkenning zijn klachtenreglement (indienen
als bijlage 14) mee. Bij de beoordeling van de aanmelding kan UWV nadere vragen stellen
over hoe het reglement in de praktijk door de aanbieder wordt nageleefd of nageleefd
gaat worden.
2.7. Uitsluiting
Een aanbieder van wie de erkenning als Jobcoachorganisatie door UWV is ingetrokken,
kan gedurende een bepaalde periode niet in aanmerking komen voor erkenning. Dit noemen
we de uitsluitingsperiode. In hoofdstuk 4 wordt uiteengezet onder welke omstandigheden
UWV de erkenning intrekt. Doet een aanbieder, nadat zijn erkenning is ingetrokken,
een nieuwe aanvraag binnen deze uitsluitingsperiode, dan wijst UWV zijn aanvraag af.