Regeling luchtverkeersdienstverlening

Geraadpleegd op 02-12-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 30-10-2003 en zichtdatum 30-11-2024.
Geldend van 30-10-2003 t/m 17-03-2004

Regeling tot vaststelling van nieuwe regelen inzake de luchtverkeersdienstverlening

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op de artikelen 3, 7, 8, 9, 10, 42, tweede lid, onder b, 43, tweede lid, 44, derde en achtste lid, en 50, tweede lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. aerodrome control tower (TWR):

luchtverkeersdienst belast met de luchtverkeersleiding aan luchtvaartterreinverkeer;

b. aerodrome flight information service (AFIS):

onderdeel van luchtverkeersdienstverlening dat voorziet in vluchtinformatieverstrekking en alarmering voor het luchtvaartterreinverkeer van het luchtvaartterrein waar de dienstverlening wordt verstrekt;

c. AFIS-unit:

vluchtinformatiedienst, belast met het geven van AFIS;

d. AFIS-unit Budel:

het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Budel;

e. AFIS-unit Lelystad:

het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Lelystad;

f. aerodrome flight information zone (AFIZ):

luchtruimte met vastgestelde begrenzingen waarbinnen AFIS wordt verstrekt;

g. aerodrome traffic zone (ATZ):

bijzonder luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchtvaartterrein;

h. airway (AWY):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied of een deel daarvan, vastgesteld in de vorm van een corridor, uitgerust met radionavigatiehulpmiddelen;

i. AIS-unit:

vluchtvoorlichtingsdienst die is belast met het geven van luchtvaartinlichtingen vóór de vlucht en het in ontvangst nemen daarvan na de vlucht;

j. approach control office (APP):

luchtverkeersleidingsdienst belast met het verlenen van luchtverkeersdienstverlening aan luchtverkeer dat een gecontroleerd luchtvaartterrein nadert, dan wel daarvan vertrekt;

k. Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam):

algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

l. control area (CTA):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied;

m. control zone (CTR):

plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

n. Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center (GENOFIC):

gezamenlijk burger/militair vluchtinformatiecentrum, belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening aan vluchten die worden uitgevoerd in de GENOFIC AREA;

o. Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center area (GENOFIC AREA):

gebied, als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;

p. grondkoers:

projectie op het aardoppervlak van de vliegbaan van een luchtvaartuig waarvan de richting op enig punt wordt uitgedrukt in graden ten opzichte van het ware (T), het magnetische (M) of het kaartnetnoorden (G);

q. helicopter main route (HMR):

luchtverkeersroute, waar burgerhefschroefvliegtuigen opereren op een geregelde en herhaalde basis;

r. helicopter protected zone (HPZ):

gebied ingesteld rond twee of meer boor- of produktieplatforms ter bescherming van hefschroefvliegtuigen, die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek en voor hefschroefvliegtuigen die interplatform vluchten uitvoeren;

s. helicopter traffic zone (HTZ):

gebied ingesteld rond een boor- of produktieplatform ter bescherming van hefschroefvliegtuigen, die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;.

t. hoogte:

verticale afstand tussen een vlak, een punt of als een punt te beschouwen voorwerp en een referentievlak, referentiepunt of als referentiepunt te beschouwen voorwerp;

u. luchtvaartgids:

de luchtvaartgids, bedoeld in artikel 61, onderdeel a, onder 1, van het Luchtverkeersreglement;

v. luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR en hoofdstuk MIL AD:

hoofdstukken uit de luchtvaartgids die handelen over ’En Route’ en ’Military Aerodromes’;

w. luchtverkeersmeldingspost:

luchtverkeersdienst belast met het ontvangen van vliegplannen vóór de vlucht en rapporten betreffende de luchtverkeersdienstverlening;

x. militaire vlucht:

vlucht uitgevoerd onder militair gezag;

y. Military Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen (MilATCC Nieuw Milligen):

militaire algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

z. terminal control area (TMA):

naderingsluchtverkeersleidingsgebied;

aa. Upper Area Control Centre Maastricht (UAC Maastricht):

algemene luchtverkeersleidingsdienst voor de hogere luchtruimte belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

ab. upper control area (UTA):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied in de hogere luchtruimte;

ac. voet (ft):

gelijke lengte aan 0,3048 m.

Artikel 1a. AFIS-vluchtinformatie

De instantie, belast met het geven van AFIS, verstrekt in ieder geval de volgende vluchtinformatie:

  • a. meteorologische inlichtingen voor startende en landende vliegtuigen, inclusief de ongecodeerde waarschuwing voor weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op een veilige vluchtuitvoering, over:

    • 1º. de actuele windrichting en snelheid op de grond, inclusief belangrijke wisselingen,

    • 2º. de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het gemiddeld zeeniveau en, standaard wanneer dat ter plaatse gebruikelijk is of anders op verzoek, de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het terrein,

    • 3º. de luchttemperatuur op de in gebruik zijnde baan, bij een start van een vliegtuig met turbinemotor(en),

    • 4º. het actuele zicht, representatief voor de startrichting en eerste klim, of in de naderings- en landingsfase, wanneer dit minder is dan 10 km of, indien beschikbaar, de zichtbare baanlengte op de te gebruiken baan,

    • 5º. een aanduiding van belangrijke meteorologische omstandigheden in het start- en uitklimgebied, of in het naderings- en landingsgebied,

    • 6º. het huidige weer en de hoeveelheid en hoogte van de basis van lage wolken, wanneer een vliegtuig een nadering uitvoert onder instrumentweersomstandigheden;

  • b. inlichtingen die de vlieger in staat stellen de best bruikbare start- of landingsbaan te kiezen, inclusief de aanbevolen baan en het luchtverkeerscircuit en, op verzoek van de vlieger, de lengte van de baan en de afstand tussen een snij- of kruispunt en het eind van de baan;

  • c. inlichtingen over bekend luchtverkeer, voertuigen of personeel op of bij dat deel van het luchtvaartterrein dat is bedoeld om van op te stijgen, om op te landen en met luchtvaartuigen op te taxiën, met uitzondering van de platforms, of over luchtvaartuigen in de omgeving van het luchtvaartterrein die een risico voor het betrokken luchtvaartuig zouden kunnen vormen;

  • d. inlichtingen over de omstandigheden op het luchtvaartterrein die essentieel zijn voor een veilige vluchtuitvoering, waaronder in ieder geval informatie over:

    • 1º. bouw- en onderhoudswerkzaamheden op en in de directe omgeving van het deel van het terrein dat wordt gebruikt voor het opstijgen, landen en taxiën, met uitzondering van de platformen;

    • 2º. hobbelige of oneffen delen van een baan of taxibaan, al dan niet gemarkeerd,

    • 3º. sneeuw, half gesmolten sneeuw of ijs op een baan of taxibaan,

    • 4º. water op een baan,

    • 5º. sneeuwbanken of jachtsneeuw op een baan of taxibaan,

    • 6º. andere tijdelijke gevaren, inclusief geparkeerde luchtvaartuigen en vogels op de grond of in de lucht,

    • 7º. het niet of niet volgens de regels werken van de verlichting van het luchtvaartterrein;

  • e. inlichtingen over de status of veranderingen in de gebruiksmogelijkheden van de elektronische navigatiehulpmiddelen en visuele hulpmiddelen die essentieel zijn voor het luchtvaartterreinverkeer;

  • f. inlichtingen over peilingen en peillijnen, wanneer daarvoor apparatuur beschikbaar is en is voorgeschreven en toegelaten op basis van de daarvoor geldende eisen uit bijlage 10 bij het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1954, 18);

  • g. berichten, inclusief klaringen, ontvangen van andere luchtverkeersdiensten en bestemd voor het betreffende luchtvaartuig;

  • h. andere inlichtingen die bijdragen aan vliegveiligheid.

Artikel 2. Algemene luchtverkeersleidingsgebieden

  • 1 Als algemeen luchtverkeersleidingsgebied zijn aangewezen:

    • a. Amsterdam UTA;

    • b. Amsterdam CTA Oost;

    • c. Amsterdam CTA Zuid 1;

    • d. Amsterdam CTA Zuid 2;

    • e. Amsterdam CTA West;

    • f. Nieuw Milligen CTA Noord;

    • g. AWY B29.

  • 2 Als naderingsluchtverkeersleidingsgebied zijn aangewezen:

    • a. Schiphol TMA’s;

    • b. Rotterdam TMA’s;

    • c. Maastricht TMA’s;

    • d. Eelde TMA;

    • e. Nieuw Milligen TMA’s;

    • f. Soesterberg TMA.

  • 3 De volgende gebieden worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage B, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR2 en 6, waar deze luchtverkeersleidingsgebieden worden gepubliceerd:

    • a. Amsterdam UTA;

    • b. Amsterdam CTA Oost;

    • c. Amsterdam CTA Zuid 1;

    • d. Amsterdam CTA Zuid 2;

    • e. Amsterdam CTA West;

    • f. AWY B29;

    • g. Maastricht TMA's;

    • h. Eelde TMA.

  • 4 De volgende gebieden worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage B1:

    • a. Nieuw Milligen CTA Noord;

    • b. Schiphol TMA's;

    • c. Rotterdam TMA's;

    • d. Nieuw Milligen TMA's;

    • e. Soesterberg TMA.

Artikel 3. Luchtverkeersroutes

  • 1 De luchtverkeersroutes, alsmede de per route geldende gebruiksbeperkingen in de Amsterdam FIR worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage C, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 3 en 6.

  • 2 ACC Amsterdam respectievelijk UAC Maastricht bepaalt in overeenstemming met MilATCC Nieuw Milligen en UAC Maastricht respectievelijk MilATCC Nieuw Milligen (of ACC Amsterdam) het ad hoc afwijken van de in het eerste lid genoemde luchtverkeersroutes, dat ten doel heeft trajecten van vluchten te bekorten gedurende perioden met een geringe intensiteit van militair luchtverkeer.

Artikel 4. Helicopter main routes, helicopter protected zones en helicopter traffic zones

De HMR’s, de HPZ’s en de HTZ’s binnen de Amsterdam FIR, het gedeelte van de London FIR en de Scottisch FIR, waarvoor luchtverkeersdienstverlening gedelegeerd is aan Nederland, worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage D, onder verwijzing naar de bladzijde in de luchtvaartgids, volume 1, hoofdstuk ENR 3 en 6, waar deze worden gepubliceerd.

Artikel 5. Gecontroleerde luchtvaartterreinen en plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

  • 1 Als gecontroleerd luchtvaartterrein zijn aangewezen:

    • a. Schiphol;

    • b. Rotterdam;

    • c. Eelde;

    • d. Maastricht;

    • e. De Kooy;

    • f. Valkenburg;

    • g. Deelen;

    • h. Eindhoven;

    • i. GilzeRijen;

    • j. Leeuwarden;

    • k. De Peel;

    • l. Soesterberg;

    • m. Twenthe;

    • n. Volkel;

    • o. Woensdrecht.

  • 2 Als plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied zijn aangewezen de gedeelten van het luchtruim rond de in het eerste lid genoemde luchtvaartterreinen, aangeduid met de naam van het desbetreffende luchtvaartterrein en de toevoeging CTR.

  • 3 Als plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied zijn tevens aangewezen het boven Nederlands grondgebied gelegen deel van de Niederrhein CTR, en de Kleine-Brogel CTR.

  • 4 De plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage E, onder verwijzing naar bladzijde ENR 6-2-1 van de luchtvaartgids.

  • 5 De in het tweede en derde lid genoemde gebieden, met uitzondering van Soesterberg CTR, worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage E, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk EHAM AD, EHRD AD, EHGG AD, EHBK AD, en MIL AD 2, waar deze plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden worden gepubliceerd.

  • 6 Soesterberg CTR wordt lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage E1.

Artikel 6. Luchtverkeersdienstverlening in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein

Buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein is de uitoefening van de luchtverkeersdienstverlening met betrekking tot niet-luchtvaartterreinverkeer in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied overgedragen aan een bij overeenkomst bepaalde luchtverkeersleidingsdienst, die wordt bekend gesteld in de luchtvaartgids.

Artikel 7. Aerodrome Trafffic Zones op militaire luchtvaartterreinen

  • 1 Buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd militair luchtvaartterrein is het gebied met een straal van twee zeemijlen (3.70 km) rond het middelpunt van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied, tot een hoogte van 450 m (1500 ft) AAL, aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied ter bescherming van het luchtvaartterreinverkeer. Dit gebied wordt aangeduid als ATZ voorafgegaan door de naam van het luchtvaartterrein.

  • 2 De ATZ’s, bedoeld in het eerste lid, worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage F, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 5.

  • 3 De in het eerste en tweede lid genoemde gebieden worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage F, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 5, waar deze ATZ’s worden gepubliceerd.

  • 4 VFRvluchten in de in het tweede lid bedoelde ATZ’s zijn verboden.

  • 5 Het vierde lid geldt niet voor het uitvoeren van VFR-vluchten door:

    • a. gezagvoerders aan wie door of vanwege de Minister van Defensie krachtens artikel 34, tweede lid, van de Luchtvaartwet, een ontheffing is afgegeven voor medegebruik van het betreffende luchtvaartterrein voor de recreatieve luchtvaartbeoefening;

    • b. gezagvoerders van, ten behoeve van opsporings- of reddingsacties in te zetten, luchtvaartuigen en luchtvaartuigen van de Politie Luchtvaartdienst van het Korps Landelijke Politiediensten;

    • c. gezagvoerders van militaire helikopters ten behoeve van incidentele start of landing in betrokken ATZ.

Artikel 7a. Aerodrome Traffic Zone op luchtvaartterrein Budel

  • 1 De luchtruimte rond het luchtvaartterrein Budel geldt gedurende de openstellingsuren van dat luchtvaartterrein als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Budel.

  • 2 De ATZ Budel is lateraal en verticaal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.

  • 3 Tijdens de daglichtperiode gelden de volgende regels voor het luchtverkeer dat gebruik maakt van de ATZ Budel:

    • a. het gebied is alleen toegankelijk voor:

      • 1º. luchtvaartuigen met het luchtvaartterrein Budel als plaats van vertrek of bestemming,

      • 2º. luchtverkeer voor het Korps Landelijke Politiediensten,

      • 3º. helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten;

    • b. alleen VFR-vluchten zijn toegestaan;

    • c. in afwijking van artikel 18 zijn de regels volgens luchtverkeersdienstverleningsklasse G van overeenkomstige toepassing.

  • 4 Buiten de daglichtperiode gelden de volgende regels voor het luchtverkeer dat gebruik maakt van de ATZ Budel:

    • a. het gebied is alleen toegankelijk voor:

      • 1º. luchtvaartuigen met het luchtvaartterrein Budel als plaats van vertrek of bestemming,

      • 2º. luchtverkeer voor het Korps Landelijke Politiediensten,

      • 3º. helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten;

    • b. alleen ongecontroleerde IFR-vluchten zijn toegestaan;

    • c. in afwijking van artikel 18 zijn de regels volgens luchtverkeersdienstverleningsklasse F van overeenkomstige toepassing;

    • d. voortdurend wordt de radiofrequentie van de luchtverkeersdienst die ter plaatse vluchtinformatie verstrekt beluisterd en zo nodig wordt een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met AFIS-unit Budel.

  • 5 De exploitant van luchtvaartterrein Budel zorgt er tijdens de daglichtperiode voor dat gedurende openstellingsuren van het luchtvaartterrein Budel voorafgaand aan de eerste vliegactiviteit en na afloop van de laatste vliegactiviteit door of namens hem contact wordt opgenomen met de plaatselijke luchtverkeersleidingdienst Kleine-Brogel en het MilATCC Nieuw Milligen.

  • 6 De AFIS-unit Budel neemt buiten de daglichtperiode tijdens de openstellingsuren van het luchtvaartterrein Budel voorafgaand aan de eerste vliegactiviteit en na afloop van de laatste vliegactiviteit contact op met de plaatselijke luchtverkeersleidingdienst Kleine-Brogel en het MilATCC Nieuw Milligen.

Artikel 7b. Aerodrome Traffic Zone (ATZ) op luchtvaartterrein Lelystad

  • 1 De luchtruimte rond het luchtvaartterrein Lelystad geldt gedurende de openstellingsuren van dat luchtvaartterrein als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Lelystad.

  • 2 De ATZ Lelystad is lateraal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.

  • 3 Tijdens de daglichtperiode gelden de volgende regels voor het luchtverkeer dat gebruik maakt van de ATZ Lelystad:

    • a. het gebied is alleen toegankelijk voor:

      • 1º. luchtvaartuigen met het luchtvaartterrein Lelystad als plaats van vertrek of bestemming,

      • 2º. luchtverkeer voor het Korps Landelijke Politiediensten,

      • 3º. helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten,

    • b. alleen VFR-vluchten zijn toegestaan,

    • c. voortdurend wordt de radiofrequentie van de luchtverkeersdienst die ter plaatse vluchtinformatie verstrekt beluisterd en zo nodig wordt een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de luchtvaartterreininformatieverstrekker ter plaatse.

  • 4 Buiten de daglichtperiode gelden de volgende regels voor het luchtverkeer dat gebruik maakt van de ATZ Lelystad:

    • a. het gebied is alleen toegankelijk voor:

      • 1º. luchtvaartuigen met het luchtvaartterrein Lelystad als plaats van vertrek of bestemming,

      • 2º. luchtverkeer voor het Korps Landelijke Politiediensten,

      • 3º. helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten;

    • b. alleen ongecontroleerde IFR-vluchten zijn toegestaan;

    • c. in afwijking van artikel 18 zijn de regels volgens luchtverkeersdienstverleningsklasse F van overeenkomstige toepassing;

    • d. voortdurend wordt de radiofrequentie van de luchtverkeersdienst die ter plaatse vluchtinformatie verstrekt beluisterd en zo nodig wordt een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de AFIS-unit Lelystad.

Artikel 8. Aerodrome Flight Information Zones (AFIZ) op burgerluchtvaartterreinen

Buiten de daglichtperiode gelden de volgende gebieden als AFIZ:

  • a. de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Budel waarvan de grenzen gelijk zijn aan de grenzen van de ATZ Budel;

  • b. de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Lelystad waarvan de grenzen gelijk zijn aan de grenzen van de ATZ Lelystad.

Artikel 9. Genofic Area

Als gebied waar door GENOFIC luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven, wordt bepaald:

GENOFIC AREA: gebied als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6.

Artikel 10. Luchtverkeersdiensten

De instanties, genoemd in de artikelen 5.13 en 5.14 van de Wet luchtvaart, zijn volgens de volgende indeling belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening:

Verantwoordelijke instantie

Soort luchtverkeersdienst

Eenheid

LVNL

Luchtverkeersleidingcentrum

ACC Amsterdam

Minister van Defensie

"

MilATCC Nieuw Milligen

Eurocontrol-organisatie

"

UAC Maastricht

Minister van Defensie

Naderingsluchtverkeers-

leidingsdienst

APP De Kooy

LVNL

"

APP Eelde

Minister van Defensie

"

APP Gilze Rijen

Minister van Defensie

"

APP Leeuwarden

LVNL

"

APP Maastricht

LVNL

"

APP Rotterdam

LVNL

"

APP Schiphol

Minister van Defensie

"

APP Soesterberg

Minister van Defensie

"

APP Twenthe

Minister van Defensie

"

APP Volkel

Minister van Defensie

Plaatselijke luchtverkeers-

leidingdienst

TWR Deelen

Minister van Defensie ?

"

TWR De Kooy

Minister van Defensie

"

TWR De Peel

LVNL

"

TWR Eelde

Minister van Defensie

"

TWR Eindhoven

Minister van Defensie

"

TWR Gilze-Rijen

Minister van Defensie

"

TWR Leeuwarden

LVNL

"

TWR Maastricht

LVNL

"

TWR Rotterdam

LVNL

"

TWR Schiphol

Minister van Defensie

"

TWR Soesterberg

Minister van Defensie

"

TWR Twenthe

Minister van Defensie

"

TWR Valkenburg

Minister van Defensie

"

TWR Volkel

Minister van Defensie

"

TWR Woensdrecht

LVNL

Vluchtinformatiecentrum

ACC Amsterdam

LVNL

"

AFIS-unit Budel

LVNL

"

AFIS-unit Lelystad

Minister van Defensie

"

MilATCC

Nieuw Milligen

Minister van Defensie

Luchtverkeersmeldingspost

AIS-unit De Kooy

LVNL

"

AIS-unit Eelde

LVNL

"

burgerAIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

"

Militaire AIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

"

AIS-unit Gilze-Rijen

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Leeuwarden

LVNL

"

AIS-unit Maastricht

Minister van Defensie

"

AIS-unit MilATCC

Nieuw Milligen

LVNL

"

AIS-unit Rotterdam

LVNL

"

AIS-unit Schiphol

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Soesterberg

Minister van Defensie

"

AIS-unit Twenthe

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Valkenburg

Minister van Defensie

"

AIS-unit Volkel

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Woensdrecht

Artikel 11. ACC Amsterdam

  • 1 ACC Amsterdam geeft luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in de volgende algemene luchtverkeersleidingsgebieden:

    • a. Amsterdam UTA, met uitzondering van vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door MilATCC Nieuw Milligen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder a, door UAC Maastricht als bedoeld in artikel 12, eerste lid, dan wel door een instantie van een andere staat in de gebieden die zijn aangewezen door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie;

    • b. Amsterdam CTA's Oost, West, Zuid 1 en Zuid 2;

    • c. Rotterdam TMA 3.

  • 2 ACC Amsterdam geeft vluchtinformatie en verzorgt alarmering aan vluchten in de Amsterdam FIR buiten luchtverkeersleidingsgebieden, voor zover die luchtverkeersdienstverlening niet is opgedragen aan een andere luchtverkeersleidingsdienst.

  • 3 De taakverdeling tussen ACC Amsterdam en MilATCC Nieuw Milligen met betrekking tot luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in Amsterdam UTA, als bedoeld in het eerste lid, onder a, houdt voor ACC Amsterdam in dat:

    • a. vluchten in de Amsterdam UTA die onder haar verantwoordelijkheid berusten, de luchtverkeersroutes volgen, bedoeld in artikel 3, eerste lid;

    • b. de geldende vliegplangegevens tijdig worden verstrekt aan MilATCC Nieuw Milligen;

    • c. behoudens uitzondering vermeld in een overeenkomst met MilATCC Nieuw Milligen een klaring wordt verstrekt voor het ad hoc afwijken van de luchtverkeersroutes, bedoeld in artikel 3, tweede lid, in overeenstemming met MilATCC Nieuw Milligen.

  • 4 Behoudens uitzonderingen vermeld in de overeenkomst met MilATCC Nieuw Milligen, worden de geldende vliegplangegevens, van vluchten waarvoor de verantwoordelijkheid berust bij ACC Amsterdam, tijdig verstrekt aan MilATCC Nieuw Milligen, ten einde een mogelijke militaire noodzaak tot onderschepping van de betreffende luchtvaartuigen voor identificatiedoeleinden te voorkomen.

Artikel 12. UAC Maastricht

  • 1 UAC Maastricht geeft luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in de Amsterdam UTA en daarboven, die worden uitgevoerd op of boven vliegniveau 245, met uitzondering van vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door MilATCC Nieuw Milligen, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder a, dan wel door een instantie van een andere staat in de gebieden die zijn aangewezen door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie.

Artikel 13. MilATCC Nieuw Milligen

  • 1 MilATCC Nieuw Milligen geeft luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in de volgende algemene luchtverkeersleidingsgebieden:

    • a. Amsterdam UTA, uitsluitend voor wat betreft vluchten, die vanwege de aard en de uitrusting van het luchtvaartuig of het doel van de vlucht, de luchtverkeersroutes, bedoeld in artikel 3, eerste lid, niet kunnen of mogen volgen;

    • b. Nieuw Milligen CTA Noord;

    • c. Nieuw Milligen TMA ’s, met uitzondering van vluchten waarvoor luchtverkeersdienstverlening wordt verzorgd door de betrokken naderingsluchtverkeersleidingsdienst, bedoeld in artikel 15, eerste lid.

  • 2 MilATCC Nieuw Milligen geeft vluchtinformatie en alarmering aan militaire vluchten in de Amsterdam FIR met uitzondering van vluchten waarvoor deze dienstverlening is opgedragen aan een andere luchtverkeersleidingsdienst, alsmede aan niet-militaire vluchten beneden de ondergrens en binnen de laterale begrenzing van de Nieuw Milligen TMA’s.

  • 3 De taakverdeling met betrekking tot vluchten in de Amsterdam UTA tussen MilATCC Nieuw Milligen enerzijds en ACC Amsterdam en UAC Maastricht anderzijds, houdt voor MilATCC Nieuw Milligen in, dat de vluchten, bedoeld in het eerste lid, onder a, en de vluchten waarvoor de verantwoordelijkheid berust bij ACC Amsterdam of UAC Maastricht worden gesepareerd, zonder enige beïnvloeding van de laatstgenoemde vluchten.

Artikel 14. Luchtverkeersdienstverlening in GENOFIC AREA

Het GENOFIC verstrekt adviezen of inlichtingen aan vluchten die worden uitgevoerd in de GENOFIC AREA en verzorgt de alarmering in dit gebied.

Artikel 15. Overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot luchtverkeersdienstverlening van MilATCC Nieuw Milligen aan ACC Amsterdam/UAC Maastricht

  • 1 De verantwoordelijkheid van MilATCC Nieuw Milligen voor de onderlinge separatie, bedoeld in artikel 13, derde lid, kan in onderlinge overeenstemming met betrekking tot de gehele Amsterdam UTA of een deel daarvan worden overgedragen aan ACC Amsterdam of UAC Maastricht, voor de duur van een overeengekomen periode met geringe intensiteit van militair luchtverkeer.

  • 2 De verantwoordelijkheid van MilATCC Nieuw Milligen in de gebieden, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder b en c, kan in onderling overleg met betrekking tot die gebieden of een deel daarvan worden overgedragen aan ACC Amsterdam voor de duur van een overeengekomen periode met geringe intensiteit van militair luchtverkeer.

  • 3 Militaire vluchten die de luchtverkeersroutes, bedoeld in artikel 3, niet volgen, zijn uitgesloten van overdracht en blijven berusten onder verantwoordelijkheid van MilATCC Nieuw Milligen.

  • 4 Tijdens de overeengekomen periode verstrekt MilATCC Nieuw Milligen de geldende vliegplangegevens van onder haar verantwoordelijkheid berustende militaire vluchten aan ACC Amsterdam of UAC Maastricht. Een klaring houdende afwijking van reeds verstrekte gegevens wordt uitsluitend verstrekt in overeenstemming met het betrokken luchtverkeersleidingscentrum.

  • 5 Tijdens de overeengekomen periode separeert ACC Amsterdam of UAC Maastricht de vluchten die onder haar verantwoordelijkheid berusten enerzijds en de vluchten waarvoor de verantwoordelijkheid berust bij MilATCC Nieuw Milligen anderzijds, zonder enige beïnvloeding van de laatstgenoemde vluchten.

  • 6 Tijdens de overeengekomen periode bepaalt ACC Amsterdam of UAC Maastricht het ad hoc afwijken van de luchtverkeersroutes als bedoeld in artikel 3, tweede lid.

Artikel 16. Plaatselijke en naderingsluchtverkeersleidingsdiensten

  • 1 De in artikel 10 genoemde naderingsluchtverkeersleidingsdiensten geven luchtverkeersdienstverlening in de in bijlagen B en B1 bedoelde naderingsluchtverkeersleidingsgebieden, aan vluchten die aankomen op, dan wel vertrekken van de in artikel 5, eerste lid, bedoelde luchtvaartterreinen, met uitzondering van die vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door een andere luchtverkeersleidingsdienst.

  • 2 De in artikel 10 genoemde bedoelde plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten geven luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in de in bijlagen E en E1 bedoelde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, met uitzondering van die vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door een andere luchtverkeersleidingsdienst.

  • 3 APP Maastricht geeft vluchtinformatie en alarmering aan niet-militaire vluchten beneden de ondergrens en binnen de laterale grenzen van de Maastricht TMA’s.

  • 4 APP Eelde geeft vluchtinformatie en alarmering aan niet-militaire vluchten beneden de ondergrens en binnen de laterale grenzen van de Eelde TMA.

Artikel 17. Overdracht van verantwoordelijkheid

  • 1 De overdracht van verantwoordelijkheid tussen luchtverkeersleidingsdiensten voor een vlucht en onderlinge (tijdelijke) overdracht van verantwoordelijkheid voor een groep vluchten of voor luchtverkeersleidingsgebieden in de Amsterdam FIR wordt uitgevoerd in overeenstemming met een door de hoofden van de betrokken luchtverkeersleidingsdiensten gesloten overeenkomst; zodanige overeenkomst behoeft de goedkeuring van de LVNL en de Minister van Defensie, ieder voor zoveel hem aangaat.

  • 2 Tussen twee luchtverkeersleidingscentra vindt de overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot een vlucht plaats bij het passeren van de gemeenschappelijke grens tussen de desbetreffende luchtverkeersleidingsgebieden, of op zodanige andere positie, tijd of vlieghoogte als is overeengekomen tussen de twee luchtverkeersleidingsdiensten.

  • 3 Tussen een luchtverkeersleidingscentrum en een naderingsluchtverkeersleidingsdienst, een naderingsluchtverkeersleidingsdienst en een plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst, een luchtverkeersleidingscentrum en een plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst, vindt de overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot een vlucht plaats op een wijze zoals is overeengekomen tussen een luchtverkeersleidingscentrum en een luchtverkeersleidingsdienst of tussen de luchtverkeersleidingsdiensten onderling.

Artikel 18. Classificatie van Luchtverkeersdienstverleningsgebieden

Voor de luchtverkeersdienstverleningsgebieden wordt in de tabel vastgesteld:

  • a. de luchtverkeersdienstverleningsklasse;

  • b. andere waarden van het minimum vereiste vliegzicht, zoals vastgesteld in artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement;

  • c. andere waarden van de maximum toegestane vliegsnelheid, zoals vastgesteld in artikel 44, zevende lid, en artikel 50, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, voor militaire jachtvliegtuigen.

Luchtverkeersdienst-verleningsgebied

Klasse

Vliegzicht

Maximum vliegsnelheid voor militaire jachtvliegtuigen

Amsterdam UTA

A

-

n.v.t.

Amsterdam CTA's Oost, West, Zuid 1 en Zuid 2

A

-

n.v.t.

CTA Nieuw Milligen Noord

A

-

n.v.t.

B 29

A

-

n.v.t.

TMA’s Schiphol

A

-

n.v.t.

TMA’s Maastricht zuid van 51° NB en boven FL 095

A

-

n.v.t.

TMA’s Maastricht met uitzondering van zuid van 51°NB en boven FL 095

E

8 km

geen

TMA Eelde

E

8 km

geen

TMA’s Rotterdam

E

8 km

geen

TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E boven FL 065 (FL 095) , zie noot 1

B

8 km

n.v.t.

TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E op of beneden FL 065 (FL 095)1

E

8 km (5 km) 2

geen

TMA's Nieuw Milligen F-1 en F-2

E

8 km (5km), 2

geen

TMA’s Nieuw Milligen B, G1 en G2

E

8 km (5 km)2

geen

TMA Soesterberg C 5 km

C

5 km

geen

CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht

C

5 km

geen

zie noot 3

CTR’s De Kooij, Deelen, Valkenburg, Eindhoven, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Soesterberg, Twente, Volkel, Woensdrecht, (zie noot 4) Niederrhein en Kleine-Brogel

C

5 km

geen

Overige gebieden boven 3000 ft MSL

G

8 km

geen

Overige gebieden op of beneden 3000 ft MSL G

G

1,5 km, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is.

Geen, mits het vliegzicht 8 km of meer bedraagt,

zie noot 5

1 FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.

2 5 km van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen

3 Mits een vliegzicht van 8 km of meer is en indien een hogere snelheid dan 250 kt vanwege vliegveiligheid noodzakelijk is.

4 Van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen, buiten openstellingstijden, wordt er in deze gebieden alleen luchtverkeersinformatie verstrekt; bijzondere VFRvluchten zijn in deze periode

5 Bij een vliegzicht van minder dan 8 km zullen er geen vliegoperaties met militaire jachtvliegtuigen plaatsvinden in deze gebieden.

Artikel 19

In luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G op of beneden 900 m (3000 ft) MSL geldt een vliegzicht gelijk aan of groter dan 800 m, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is, voor:

  • a. militaire hefschroefvliegtuigen;

  • b. luchtvaartuigen van de Politie Luchtvaartdienst van het Korps Landelijke Politiediensten en hefschroefvliegtuigen die worden ingezet voor het vervoer van traumateams;

  • c. hefschroefvliegtuigen die blijkens een vrijstelling of ontheffing van de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie ingevolge artikel 45, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement, vluchten uitvoeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, voorzover in die vrijstelling of ontheffing geen hogere waarden zijn vastgesteld.

Artikel 20

In afwijking van artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, wordt ten behoeve van een VFR-vlucht met militaire luchtvaartuigen, die wordt uitgevoerd in de naderingsluchtverkeersleidingsgebieden Nieuw Milligen op of beneden 900 m (3000 ft) MSL en binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden van de militaire luchtvaartterreinen, de volgende waarde vastgesteld:

de verticale afstand tussen het luchtvaartuig en de wolken is gelijk aan of groter dan 150 m (500 ft) MSL.

Artikel 21

In afwijking van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, worden ten behoeve van luchtvaartuigen die, tijdens een VFR-vlucht, landen op of opstijgen van een militair luchtvaartterrein binnen de ATZ’s als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van deze regeling, de volgende waarden vastgesteld:

  • a. de wolkenbasis is gelijk aan of groter dan 300 m (1000 ft), of

  • b. het grondzicht is gelijk aan of groter dan 3 km.

Artikel 22

In afwijking van artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, wordt bepaald dat, indien het vliegzicht ten minste 5 km bedraagt en vrij van wolken wordt gevlogen, het is toegestaan een VFR-vlucht uit te voeren in het gebied dat deel uitmaakt van de Schiphol TMA 1, met een ondergrens van 450 m (1500 ft) MSL en een bovengrens van 1050 m (3500 ft) MSL, en lateraal begrensd door de volgende posities:

52°29’40”NB 005°24’00”OL, langs de IJsselmeerkust naar 52°34’42”NB 005°31’48”OL;

langs de grens van de Schiphol TMA 1 naar 52°21’10”NB 005°38’25”OL;

52°22’05”NB 005°36’30”OL;

langs de Veluwemeerkust naar 52°22’05”NB 005°33’50”OL;

52°27’35”NB 005°25’10”OL;

52°29’10”NB 005°25’10”OL naar beginpositie.

Artikel 23. Wijzigingen luchtvaartgids

Van wijzigingen in de bladzijden van de luchtvaartgids genoemd in de artikelen 1, onderdeel r, 2, derde lid, onderdeel b3, eerste lid, 4, 5, vierde en vijfde lid, en 7, tweede en derde lid, wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

Slotbepalingen

Artikel 24

De Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden worden ingetrokken.

Artikel 25

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 26

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling luchtverkeersdienstverlening.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 15 september 1998

De

Minister

van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

De

Staatssecretaris

van Defensie,

H.A.L. van Hoof

Bijlage B. behorende bij de artikelen 2, derde lid, en 16, eerste lid

Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 2-1-1/2 d.d. 10 oktober 1996 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-1-3/4 d.d. 12 februari 1998 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-1-5 d.d. 3 juli 1997 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-2-1 d.d. 10 oktober 1996 Airway B29

ENR 6-2-1 d.d. 30 oktober 2003 Airspace Structure and ATS Airspace Classification

Bijlage B1

Behorende bij artikel 2, vierde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Alle posities worden uitgedrukt in WGS-84.

1. Nieuw Milligen TMA A-1

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-1 zijn:

    Van positie 53°40'00”N 006°30'00”E via positie 53°30'00”N 005°34'00”E en positie 53°26'30”N 005°10'30”E en positie 53°26'20”N 005°09'40“E naar positie 53°23'00”N 004°54'00”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00”N 004°57'00”E, via positie 53°15'00”N 004°43'38”E naar positie 53°15'00”N 004°36'57”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 12 nautische mijlen, met als middelpunt 53°15'00”N 004°57'00”E, via positie 53°11'06”N 004°38'03”E en positie 53°09'17”N 004°40'28”E en positie 53°11'00”N 004°51'24”E en positie 52°58'09”N 005°06'22”E en positie 52°59'05”N 005°08'09”E en positie 52°51'30”N 005°15'30”E en positie 52°48'03”N 005°17'11”E en positie

    53°24'37”N 006°36'30”E naar positie 53°30'15”N 006°44'30”E, vandaar langs de Nederlands/Duitse grens naar positie 53°40'00”N 006°30'00”E

  • b De verticale grenzen van Nieuw Milligen TMA-A1 zijn:

    • Vanaf vliegniveau 065 tot en met vliegniveau 195, binnen deze grenzen heeft het luchtruim classificatie B;

    • Vanaf 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau tot en met vliegniveau 065, binnen deze grenzen heeft het luchtruim classificatie E.

  • c Van vrijdag 1600 uur tot zondag 2300 uur UTC (vrijdag 1500 uur tot zondag 2200 uur UTC zomertijd) en tijdens feestdagen heeft Nieuw Milligen TMA A-1 vanaf de ondergrens tot en met een hoogte van vliegniveau 095 de classificatie E.

2. Nieuw Milligen TMA A-2

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-2 zijn:

    Vanaf positie 53°09'17”N 004°40'28”E via positie 53°06'10”N 004°30'56”E en positie 53°05'00”N 004°21'00”E en positie 52°48'20”N 004°21'00”E naar positie 52°46'02”N 004°26'34”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°18'29”N 004°45'51”E via positie 52°46'35”N 005°02'53”E en positie 52°48'03”N 005°17'11”E en positie 52°51'30”N 005°15'30”E en positie 52°59'05”N 005°08'09”E en positie 52°58'09”N 005°06'22”E en positie 53°07'01”N 004°56'03”E en positie 53°04'36”N 004°51'18”E naar positie/ 53°09'17”N 004°40'28”E.

  • b Nieuw Milligen TMA A-2 heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 055.

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen TMA A-2 heeft classificatie E.

3. Nieuw Milligen TMA A-3

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-3 zijn:

    Vanaf positie 53°09'17”N 004°40'28”E via positie 53°04'36”N 004°51'18”E en positie 53°07'01”N 004°56'03”E en positie 53°11'00”N 004°51'24”E naar positie 53°09'17”N 004°40'28”E

  • b Nieuw Milligen TMA A-3 heeft een ondergrens van 3500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 055.

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen TMA A-3 heeft classificatie E.

4. Schiphol TMA 1

  • a De laterale grenzen van Schiphol TMA 1 zijn:

    Vanaf positie 52°48'20”N 004°21'00”E naar positie 52°46'02”N 004°26'34”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°18'29”N 004°45'51”E via positie 52°46'35”N 005°02'53”E en positie 52°48'20”N 005°20'00”E en positie 52°25'45”N 005°40'52”E en positie 52°22'41”N 005°40'05”E en positie 52°17'38”N 005°33'44”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E en positie 53°11'00”N 004°49'42”E en positie 51°56'10”N 004°21'15”E en positie 51°59'20”N 004°06'40”E en positie 52°17'06”N 003°59'11”E naar positie 52°48'20”N 004°21'00”E.

  • b Schiphol TMA 1 heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 095.

  • c Het luchtruim binnen Schiphol TMA 1 heeft classificatie A.

5. Rotterdam TMA 1

  • a De laterale grenzen van Rotterdam TMA 1 zijn:

    Vanaf positie 53°11'00”N 004°49'42”E via positie 51°56'10”N 004°21'15”E en positie 51°59'20”N 004°06'40”E en positie 52°17'06”N 003°59'11”E en positie 51°56'26”N 003°45'03”E naar positie 51°38'10”N 003°56'05”E, vandaar langs de zuidelijke kustlijn van Schouwen-Duiveland naar positie 51°38'00”N 004°04'25”E, vandaar naar positie 51°38'00”N 004°06'00”E, vandaar langs de zuidelijke kustlijn van St. Philipsland naar positie 51°36'00”N 004°12'00”E en vandaar via positie 51°36'00”N 004°36'17”E naar positie 53°11'00”N 004°49'42”E.

  • b Rotterdam TMA 1 heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 055.

  • c Het luchtruim binnen Rotterdam TMA 1 heeft classificatie E.

6. Nieuw Milligen CTA Noord

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen CTA Noord zijn:

    Vanaf positie 55°50'00”N 006°30'00”E via positie 53°40'00”N 006°30”E en positie 53°30'00”N 005°34'00”E en positie 53°26'30”N 005°10'30”E en positie 53°26'20”N 005°09'40”E naar positie 53°23'00”N 004°54'00”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt positie 53°15'00”N 004°57'00”E via positie 53°15'00”N 004°43'38”E naar positie 53°15'00”N 004°36'57”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt positie 53°15'00”N 004°57'00”E via positie 53°11'06”N 004°38'03”E en positie 53°09'17”N 004°40'28”E en positie 53°05'00”N 004°10'00”E en positie 53°05'00”N 003°43'32”E en positie 53°27'55”N 003°36'56”E en positie 55°00'00”N 005°00'00”E naar positie 55°00'00”N 006°30'00”E.

  • b Nieuw Milligen CTA Noord heeft een ondergrens van vliegniveau 055 en een bovengrens van vliegniveau 195.

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen CTA Noord heeft classificatie A.

7. Nieuw Milligen TMA F-1

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA F-a zijn:

    Vanaf positie 52°43'57”N 005°15'15”E via positie 52°10'00”N 005°09'18”E en positie 52°10'00”N 005°03'02”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E naar positie 52°13'57”N 005°15'15”E.

  • b Nieuw Milligen TMA F-1 heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen TMA F-1 heeft classificatie E.

8. Nieuw Milligen TMA F-2

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA F-2 zijn:

    Vanaf positie 52°15'09”N 005°21'17”E naar positie 52°17'38”N 005°33'44”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°19'56”N 004°45'00”E via positie 52°10'27”N 005°31'18”E naar positie 52°10'30”N 005°29'00”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°07'42”N 005°16'37”E naar positie 52°15'09”N 005°21'17”E.

  • b Nieuw Milligen TMA F-2 heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau.

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen TMA F-2 heeft classificatie E.

9. Nieuw Milligen TMA B

  • a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA B zijn:

    Vanaf positie 52°48'03”N 005°17'11”E via positie 53°12'25”N 006°09'33”E en positie 53°00'00”N 006°11'05”E en positie 52°53'00”N 006°14'00”E en positie 52°55'00”N 006°29'55”E en positie 52°45'50”N 006°20'00”E en positie 52°25'34”N 006°20'00”E en positie 52°12'57”N 006°43'50”E naar positie 52°14'20”N 007°03'40”E, vandaar langs de Nederlands/Duitse grens naar positie 51°54'00”N 006°36'45”E, vandaar via positie 52°07'01”N 005°45'45”E en positie 52°03'59”N 005°45'45”E en positie 52°07'08”N 005°29'07”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal 30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°19'56”N 004°45'00”E, via positie 52°17'38”N 005°33'44”E en positie 52°22'41”N 005°40'05”E en positie 52°25'45”N 005°40'52”E en positie 52°48'20”N 005°20'00”E naar positie 52°48'03”N 005°17'11”E.

  • b Nieuw Milligen TMA B heeft een ondergrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 065.

  • c Het luchtruim binnen Nieuw Milligen TMA B heeft classificatie E.

10. Schiphol TMA 3

  • a De laterale grenzen van Schiphol TMA 3 zijn:

    Vanaf de positie 52°17'38”N 005°33'44”E een boog langs de cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°19'56”N 004°45'00”E, via positie 51°53'11”N 005°06'55”E en positie 51°53'11”N 004°49'42”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E naar positie 52°17'38”N 005°33'44”E.

  • b Schiphol TMA 3 heeft een ondergrens van 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau en een bovengrens van vliegniveau 095.

  • c Het luchtruim binnen Schiphol TMA 3 heeft classificatie A.

Bijlage C. behorende bij artikel 3, eerste lid

Luchtverkeersroutes

ENR 3-1-1 t/m 9 d.d. 23 april 1998 Lower ATS Routes

ENR 3-2-1 t/m 8 d.d. 23 april 1998 Upper ATS Routes

ENR 3-3-1 t/m 3 d.d. 23 april 1998 ATS TRUNK/RNAV Routes

ENR 3-4-1 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes

ENR 3-4-2 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-3 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-4 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-5 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-6 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-7 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories 1 en 2/Upper ATS Routes category 1/ATS Trunk/RNAV Routes category 1

ENR 3-4-8 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes categorie 1/Upper ATS Routes category 3

ENR 6-3-1 d.d. 26 februari 1998ATS Routes and TRUNK/RNAV Routes

ENR 6-3-3 d.d. 26 februari 1998Conditional Routes

Bijlage D. behorende bij artikel 4

Helicopter Main routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3-5-1 d.d. 24 april 1997Helicopter Routes

ENR 6-3-5 d.d. 20 februari 2003 North Sea Operations

Bijlage E. behorende bij de artikelen 5, derde, vierde en vijfde lid, en 16 , tweede lid

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

EHAM AD 2-1-9 d.d. 20 november 1997ATS Airspace

EHRD AD 2-1-7 d.d. 10 april 1997ATS Airspace

EHGG AD 2-1-7 d.d. 10 april 1997ATS Airspace

EHBK AD 2-1-7 d.d. 9 april 1998ATS Airspace

MIL AD 2-1 t/m 4 d.d. 10 oktober 1996Controlled Aerodromes

ENR 6-2-1 d.d. 30 oktober 2003 Airspace Structure and ATS Airspace Classification

Kleine-Brogel CTR

  • 1 De laterale grenzen van het Nederlandse deel van het plaatselijk luchtverkeersleidinggebied Kleine-Brogel (Kleine-Brogel CTR) zijn als volgt:

    a. noordoostgrens:

    een cirkel van 5 nautische mijlen rond positie 51°14"21' NB 005°36"50' OL, en

    b. zuidwestgrens:

    de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam zoals vastgelegd in artikel 1.1 van de Wet luchtvaart.

  • 2 De verticale grenzen van de Kleine-Brogel CTR zijn:

    a. ondergrens:

    het aardoppervlak

    b. bovengrens:

    de ruimte 914,4 meter boven gemiddeld zeeniveau.

Bijlage 27758.png

Bijlage E1

Behorende bij de artikelen 5, vierde en vijfde lid, en 16, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

De posities worden uitgedrukt in WGS-84.

Soesterberg CTR

  • a De laterale grenzen van Soesterberg CTR zijn:

    Vanaf positie 52°13'57”N 005°15'15”E naar positie 52°15'09”N 005°21'17”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt de positie 52°07'42”N 005°16'37”E via positie 52°10'30”N 005°28'47”E en positie 52°10'25”N 005°32'50”E en positie 52°04'25”N 005°32'35”E naar positie 52°04'30”N 005°28'30”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt de positie 52°07'42”N 005°16'37”E via positie 52°06'15”N 005°03'40”E naar positie 52°13'57”N 005°15'15”E.

  • b Soesterberg CTR heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 2500 boven gemiddeld zeeniveau.

  • c Het luchtruim binnen Soesterberg CTR heeft classificatie C.

Bijlage F. behorende bij artikel 7, tweede en derde lid

Aerodrome Traffic Zones

ENR 5-1-13 d.d. 10 oktober 1996 Military Aerodrome Traffic Zones

Bijlage G. behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, en artikel 7b, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Bijzondere luchtverkeersgebieden op burgerluchtvaartterreinen

1. ATZ Budel

  • a. De laterale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:

    1º. de noordoostgrens:

    een cirkel van 5 nautische mijlen rond positie 51°14"21' NB 005°36"50' OL, en

    2º. de zuidwestgrens:

    de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam zoals vastgelegd in artikel 1.1 van de Wet luchtvaart;

  • b. De verticale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:

    1º. ondergrens:

    de grond, en

    2º. bovengrens in deel A :

    365,76 meter boven gemiddeld zeeniveau en bovengrens in deel B: 182,88 meter boven gemiddeld zeeniveau;

  • c. De ATZ Budel bestaat uit twee delen:

    • 1º. Deel A

      Vanaf positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°17"45' NB 005°31"02' OL langs een boog van een cirkel met een straal van 5 nautische mijlen gecentreerd rond positie 51°14"21' NB 005°36"50' OL tot aan positie 51° 10"56' NB 005°42"38' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°11"52' NB 005°39"10' OL vandaar in een rechte lijn terug naar positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL.

    • 2º. Deel B

      Vanaf positie 51°15?21' NB 005°33"24' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°13"00' NB 005°33"50' OL vandaar langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°11"52' NB 005°39"10' OL en vandaar in rechte lijn terug naar positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL.

Bijlage 27759.png

2. ATZ Lelystad

  • a De laterale grenzen van de ATZ Lelystad worden gevormd door de

    lijnen tussen de posities

    • 1. 52°26'39" NB 005°26'19" OL

      langs de Knardijk naar:

    • 2. 52°24'11" NB 005°30'13" OL

    • 3. 52°26'02" NB 005°33'07" OL

    • 4. 52°26'02" NB 005°33'33" OL

    • 5. 52°26'22" NB 005°34'25" OL

    • 6. 52°26'50" NB 005°34'56" OL

    • 7. 52°27'32" NB 005°36'47" OL

    • 8. 52°30'38" NB 005°33'52" OL

    • 9. 52°30'04" NB 005°31'49" OL

    langs de weg naar:

    • 1. 52°26'39" NB 005°26'19" OL

    Bijlage 27760.png