5. Bedrijfsvoering
In het onderdeel bedrijfsvoering wordt ingegaan op de sturing en beheersing van de
bedrijfsprocessen binnen UWV. Het doel is om aan te geven dat het management van UWV
haar bedrijfsvoeringsprocessen beheerst. Een aantal aspecten van de bedrijfsvoering
die bepalend zijn voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering zullen
jaarlijks in de rapportage aan de orde komen. Het onderdeel bedrijfsvoering wordt
per aspect opgebouwd uit kwantitatieve gegevens met een kwalitatieve toelichting.
Procesbeheersing
UWV rapporteert over de algemene aspecten alsmede over eventuele knelpunten en risico’s
in de bedrijfsvoering. De uitkomsten van risicoanalyses en eventuele aanvullende gerichte
onderzoeken (operationele audits) en de verbeteracties die daaruit voortvloeien worden
in het verslag opgenomen.
Kwaliteit productie
Binnen het perspectief ‘kwaliteit productie’ gaat het vooral om de verbetering van
het uitvoeringsproces zodat aan gestelde normen van onder andere rechtmatigheid (inclusief
een toereikend M&O beleid) en tijdigheid van de uitvoering van de wetten kan worden
voldaan, met aparte aandacht voor de werkvoorraden. In dit onderdeel wordt tevens
ingegaan op bezwaar en beroep tegen beslissingen.
UWV verantwoordt zich in het jaarverslag in kwantitatieve en kwalitatieve zin over
de uitkomsten van het kwaliteitsborgingsysteem per daarbinnen onderscheiden proces
(AG, WW, Overig WW, IR, SMH, Bezwaar en Beroep, etc.), waarbij ingegaan wordt op:
-
– de opzet en reikwijdte van het kwaliteitscontroleprogramma (MCP/DKP);
-
– de belangrijkste bevindingen uit MCP/DKP;
-
– de indicator die de output op (totaal) MCP-niveau meet en de trend daarin;
-
– de getroffen en te treffen verbeter- en beheersmaatregelen;
-
– de hoofdpunten van de overige systeemgerichte audits.
In de kwartaalverslagen wordt ingegaan op eventuele nieuwe bevindingen en op de voortgang
van de verbetermaatregelen.
Rechtmatigheid
UWV rapporteert halfjaarlijks over de rechtmatigheidscijfers per wet (ZW, WAO, WAZ, Wajong, WAZO, WW, REA, BIA, TW). Over de rechtmatigheid van het collecterende proces wordt jaarlijks gerapporteerd.
Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar
(het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij
zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude fouten is omgegaan. Tevens
wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten. Een nadere uitwerking
van het aspect rechtmatigheid wordt gegeven in de wijziging van de Regeling SUWI in
verband met het opnemen van regels inzake de accountantscontrole (Regeling van 18 maart
2005, Stcrt. 59).
Handhaving
UWV rapporteert over uitvoering en effecten van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen
die genoemd zijn in het jaarplan, wordt hierbij specifiek ingegaan op de speerpunten
van het Handhavingsprogramma en op de realisering van de in het Handhavingsarrangement
gemaakte afspraken. Tevens worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht.
De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren
handhavingsbeleid te expliciteren. Een nadere uitwerking van het aspect handhaving
wordt gegeven in de wijziging van de Regeling SUWI in verband met het opnemen van
regels inzake de accountantscontrole (Regeling van 18 maart 2005, Stcrt. 59).
Kwaliteit van de dienstverlening
UWV geeft een beschrijving van de activiteiten in het kader van de verbetering van
de dienstverlening aan de klanten van het UWV. Het gaat hierbij onder meer om bereikbaarheid,
klanttevredenheid en klachtenafhandeling. Ook de privacy-audit komt hier aan de orde.
Doelmatigheid van de bedrijfsprocessen
UWV brengt verslag uit ter zake van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen
door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van
de) geleverde prestatie, en geeft aan tot welke aanpassingen deze activiteiten hebben
geleid. Hierbij wordt aandacht besteed aan eventuele benchmarks. De Raad van Bestuur
wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te
expliciteren. Een nadere uitwerking van het aspect doelmatigheid wordt gegeven in
de wijziging van de Regeling SUWI in verband met het opnemen van regels inzake de
accountantscontrole (Regeling van 18 maart 2005, Stcrt. 59).
Informatievoorziening
UWV rapporteert (in het jaarverslag) over de kwaliteit van de informatievoorziening
(inclusief de daarbij gehanteerde criteria) en de wijze waarop deze gewaarborgd is,
conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI. Tevens wordt ingegaan op de voortgang
van verbetermaatregelen.
Sociaal beleid en HRM
UWV rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder
in ieder geval de personeelsomvang, de personeelskosten, het personeelsverloop, de
sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.
Uitbesteding
Ter zake van uitbesteding vindt een rapportage plaats over de mate van uitbesteding
van wettelijke en overige taken, de partijen aan wie wordt uitbesteed, de soorten
werkzaamheden die zijn uitbesteed en de totaal met uitbesteding gemoeide kosten. Uitbestedingen
op het terrein van facilitaire dienstverlening en personeelsbeleid kunnen hierbij
buiten beschouwing gelaten worden.
ICT algemeen
UWV rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde
ondersteuning van zowel haar primaire- als ondersteunende processen. Ook de voortgang
van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder.
Gegevensverwerking en beveiliging Suwinet
De EDP-auditor geeft een oordeel over het stelsel van stelsel van maatregelen en procedures
gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare
gegevensverwerking, en over het beveiligingsniveau van Suwinet (artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI). In de jaarverantwoording wordt ingegaan op dit oordeel en de verrichte
inspanningen om de kwaliteit te verbeteren c.q. te consolideren.
Huisvesting
UWV doet verslag van de voortgang van het huisvestingsprogramma en de ontwikkeling
van de huisvestingskosten.
Raad van Bestuur en Raad van Advies
In het jaarverslag doet UWV op hoofdlijnen verslag van de door de Raad van Advies
gegeven adviezen en afgegeven signalen.
UWV doet jaarlijks verslag van de bezoldiging van de leden van de Raad van Bestuur
en Raad van Advies (artikel 5 vierde lid Wet SUWI), conform de brief van SZW d.d. 15 januari 2004 (kenmerk UB/SIU/2004/3289).
Non-discriminatiecode
UWV rapporteert jaarlijks over de naleving en effectiviteit van de non-discriminatiecode.
Mededeling over de bedrijfsvoering
In de mededeling over de bedrijfsvoering wordt, onder verwijzing naar het in de organisatie
van toepassing zijnde normenkader, ingegaan op:
-
– de punten van aandacht die gedurende de uitvoering van de bedrijfsprocessen naar voren
zijn gekomen, alsmede de daarvoor te treffen verbetermaatregelen;
-
– bijzondere risico’s bij bepaalde bedrijfsprocessen en/of belangrijke kwaliteitsverbeteringen
binnen de bedrijfsvoering.
Een nadere invulling van de mededeling bedrijfsvoering wordt gegeven in de brief van
SZW d.d. 30 november 2004 (kenmerk UB/K/2004/83551).
6. Jaarrekening
De jaarrekening van UWV omvat zowel het UWV als uitvoeringsorganisatie alsook de geadministreerde
fondsen.
De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting
en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen.
De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze bijlage wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te
geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten
worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend.
Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders
voorschrijft.
De informatie in de paragraaf resultatenrekening moet in ieder geval voldoende zijn
om achteraf te kunnen vaststellen hoeveel UWV heeft uitgegeven aan de wettelijke uitvoering
(uitkeringslasten) en aan uitvoeringskosten. Het kasstroomoverzicht dient aan te sluiten
op de systematiek van Geïntegreerd Middelenbeheer.
De jaarrekening UWV bestaat uit de volgende onderdelen:
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
-
– uitleg belangrijke posten
-
– verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)
-
– opvallende ontwikkelingen
-
– de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
-
– omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
-
– omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico
van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren
-
– de financiering van vaste activa
In de kwartaalverslagen wordt de realisatie tot en met het betreffende kwartaal gerapporteerd.
6.1. Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen
in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf
mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording
betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening
te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.
6.2. Balans UWV per 31 december
Activa
|
Jaar t
|
Jaar t-1
|
· immateriële vaste activa
|
|
|
· materiële vaste activa
|
|
|
· financiële vaste activa
|
|
|
Totaal vaste activa
|
|
|
|
|
|
· vorderingen
|
|
|
· liquide middelen
|
|
|
· overige vlottende activa
|
|
|
Totaal vlottende activa
|
|
|
|
|
|
Totaal activa
|
|
|
|
|
|
Passiva
|
|
|
· fondsvermogen
|
|
|
· voorzieningen
|
|
|
· langlopende schulden
|
|
|
· kortlopende schulden
|
|
|
|
|
|
Totaal passiva
|
|
|
6.3. Resultatenrekening UWV
Baten
|
Jaar t
|
Jaar t-1
|
WAO
|
|
|
WAZ
|
|
|
WAJONG
|
|
|
WAZO
|
|
|
REA
|
|
|
TW
|
|
|
BIA
|
|
|
TRI
|
|
|
WW
|
|
|
ZW
|
|
|
|
|
|
Totaal wettelijke taken sv
|
|
|
Overige taken
|
|
|
Totaal baten
|
|
|
|
|
|
LASTEN
|
|
|
WAO
|
|
|
WAZ
|
|
|
WAJONG
|
|
|
WAZO
|
|
|
REA
|
|
|
TW
|
|
|
BIA
|
|
|
TRI
|
|
|
WW
|
|
|
ZW
|
|
|
Totaal wettelijke taken
|
|
|
Uitvoeringskosten overige taken
|
|
|
Totaal lasten
|
|
|
|
|
|
Saldo van baten en lasten
|
|
|
6.4 Toelichting balans UWV
-
– Verloopstaat immateriële vaste activa
-
– Verloopstaat materiële vaste activa
-
– Verloopstaat financiële vaste activa
-
– Verloopstaat fondsvermogen
-
– Verloopstaat voorzieningen
6.5 Toelichting op de resultatenrekening UWV
6.5.1. Baten wettelijke taken (jaar t/jaar t-1)
Baten
|
WAO
|
WA Z
|
WAJONG
|
WAZO
|
REA
|
TW
|
BIA
|
TRI
|
WW
|
ZW
|
Niet-SZW
|
Totaal
|
Rijksbijdragen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Premies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5.2. Lasten wettelijke taken (jaar t/jaar t-1)
Lasten
|
WAO
|
WA Z
|
WAJONG
|
WAZO
|
REA
|
TW
|
BIA
|
TRI
|
WW
|
ZW
|
Niet-SZW
|
Totaal
|
Uitkeringen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociale lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5.3. Uitvoeringskosten realisatie/begroot (totaal, regulier, speciale projecten)
Uitvoeringskosten
|
Totaal
|
Personeel
|
|
Huisvesting
|
|
Automatisering
|
|
Bureaukosten
|
|
Overige kosten
|
|
|
|
Totaal
|
|
Uitvoeringskosten
|
WAO
|
WA Z
|
WAJONG
|
WAZO
|
REA
|
TW
|
BIA
|
TRI
|
WW
|
ZW
|
Niet-SZW
|
Totaal
|
regulier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwaliteit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
transformatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wet en regelgeving
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5.4. Baten en lasten naar fonds
Baten
|
Aok
|
Aof
|
Wgf
|
Awf
|
Ufo
|
Afj
|
Tf
|
Rf
|
Niet-SZW
|
Totaal
|
Rijksbijdragen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Premies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
Aok
|
Aof
|
Wgf
|
Awf
|
Ufo
|
Afj
|
Tf
|
Rf
|
Niet-SZW
|
Totaal
|
Uitkeringen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociale lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.6. Kasstroomoverzicht
Gehanteerd wordt het kasstroomoverzicht met onderscheid naar operationele, investerings-
en financieringskasstromen. De kasbeweging dient aan te sluiten op de rekeningen-courant
met het ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer).