U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 15-07-2007.]Geraadpleegd op 30-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 13-01-2003. Geldend van 13-01-2003 t/m 14-07-2007
Motorrijtuigenbelasting, bijzonder tarief voor motorrijtuigen ingericht als werktuig
[Regeling vervallen per 15-07-2007]
Bij besluit van 4 juni 1996, nr. VB95/2161, is onder voorwaarden goedgekeurd dat voor de toepassing van het bijzondere tarief van artikel 30 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (Wet MB’94) voor de onder het begrip ‘werktuig’ vallende kraanauto’s, autopletters, motorrijtuigen voorzien van een betonpompinstallatie en dumpers, de beperking dat met deze voertuigen niet meer dan 60 dagen gedurende de vier aaneengesloten tijdvakken van de weg gebruik wordt gemaakt, niet geldt. De ratio van deze goedkeuring is de volgende: als één van de heffingsgrondslagen voor het vaststellen van het te betalen bedrag aan motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s gold tot 1 juli 1997 de eigen massa. Hieraan was geen bovengrens gekoppeld, zodat in voorkomende gevallen het te betalen bedrag zeer hoog was. Dit werd ondervangen door goed te keuren dat bij de toepassing van het zogenoemde kwarttarief de voorwaarde van het maximale gebruik van 60 dagen niet wordt gesteld.
Tevens is bij het besluit van 4 juni 1996 goedgekeurd dat voor een bestelauto zoals bedoeld in artikel 2, onderdeel c, van de Wet MB’94 en ingericht als werktuig de belasting wordt voldaan naar het zogenoemde kwarttarief overeenkomstig het bepaalde in artikel 30 Wet MB’94. De reden van deze goedkeuring was dat destijds in artikel 30, eerste lid, onderdeel e, Wet MB’94 slechts gesproken werd over een ‘werkplaats’ en een bestelauto ingericht als werktuig op basis van dat artikel niet voor het kwarttarief in aanmerking zou komen.
Vanaf 1 juli 1997 zijn de tarieven motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s verlaagd en is de maatstaf van heffing niet langer de eigen massa van de vrachtauto, maar de toegestane maximummassa (TMM). Daarbij geldt er een maximum tarief voor vrachtauto’s met een TMM van 40.000 kg en meer.
Door de invoering van dit maximum tarief is de noodzaak van de goedkeuring voor toepassing van het kwarttarief voor genoemde zware vrachtauto’s zonder dat aan de voorwaarde van het maximale gebruik van de weg van 60 dagen werd voldaan, verloren gegaan. Immers deze goedkeuring werd verleend, omdat er geen maximum tarief gold voor deze zware vrachtauto’s.
Met ingang van 1 juli 1997 is artikel 30 Wet MB’94 zodanig aangepast dat ook voor bestelauto’s die ingericht zijn als werktuig het kwarttarief van toepassing kan zijn. Daarmee is eveneens de noodzaak van eerdergenoemde goedkeuring verloren gegaan.
Het Besluit van 4 juni 1996 nr. VB95/2161 heeft gelet op het bovenstaande zijn belang verloren en komt te vervallen.
Reeds toegekende verzoeken voor het kwarttarief voor de onder het begrip ‘werktuig’ vallende kraanauto’s, autopletters, motorrijtuigen voorzien van een betonpompinstallatie en dumpers, zonder dat aan de voorwaarde van het maximale gebruik van de weg van 60 dagen wordt voldaan, moeten na afloop van het lopende tijdvak, waaronder ook de vier aaneengesloten tijdvakken waarvoor het bijzondere tarief is voldaan, worden ingetrokken. Vanaf die datum moeten deze motorrijtuigen weer voor het volledige tarief in de heffing worden betrokken.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Motorrijtuigenbelasting, bijzonder tarief voor motorrijtuigen ingericht als werktuig", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.