Stcrt. 2007, 247, datum inwerkingtreding 22-12-2007, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2007.
1 De ambtenaar maakt zijn keuze(n) in het kader van IKAP kenbaar door middel van een
aanvraag. De aanvraag wordt ingediend op een door het bevoegd gezag aangegeven wijze.
2 De ambtenaar kan zijn keuze(n) maandelijks kenbaar maken.
3 De aanvraag dient te worden ingediend uiterlijk vóór de eerste dag van de tweede maand
die voorafgaat aan de maand waarin aan de keuze uitvoering moet worden gegeven. Het
bevoegd gezag kan toestaan dat de aanvraag na genoemd tijdstip wordt ingediend.
4 Als de aanvraag betrekking heeft op een bepaalde periode dient in de aanvraag de desbetreffende
periode in hele kalendermaanden te worden aangegeven.
5 Met uitzondering van de keuze voor een maandelijkse toekenning van een belastingvrije
vergoeding voor een studie/opleiding voor een beroep, dient een gemaakte keuze binnen
het kalenderjaar te zijn gerealiseerd.
6 De ambtenaar kan binnen een kalenderjaar niet kiezen:
-
a. voor zowel meer uren werken, bedoeld in artikel 3, als voor minder uren werken, bedoeld
in artikel 4;
-
b. voor zowel minder uren werken, bedoeld in artikel 4, als voor vermindering van de
aanspraak op vakantie, bedoeld in artikel 5.
7 Het bevoegd gezag kent de aanvraag toe, tenzij een zwaarwegend dienstbelang zich tegen
honorering van de aanvraag verzet.
8 Op een gehonoreerde aanvraag kan gedurende de periode waarop deze betrekking heeft
niet meer worden teruggekomen.
9 De vergoeding voor meer uren werken, bedoeld in artikel 3, de inhouding voor minder
uren werken, bedoeld in artikel 4, alsmede de vergoeding voor de uren waarmee de aanspraak
op vakantie wordt verlaagd, bedoeld in artikel 5, worden berekend op basis van het
salaris per uur dat de ambtenaar geniet op de peildatum. Eventuele aanpassingen van
het salaris met terugwerkende kracht naar een datum op of voor de peildatum hebben
geen invloed op het per de peildatum vastgestelde salaris per uur.