Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst

[Regeling vervallen per 01-09-2007.]
Geraadpleegd op 03-12-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-04-2005 en zichtdatum 01-12-2024.
Geldend van 01-04-2005 t/m 31-08-2005

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 18 maart 2005, nr. TRCJZ/2005/520, houdende vaststelling van de tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst (Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst)

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 13 quinquies van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);

Besluit:

§ 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. de Minister: de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

  • b. de Commissie: de Commissie van de Europese Gemeenschappen;

  • c. verordening 1756/2004: verordening (EG) nr. 1756/2004 van de Commissie van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (PbEG L 316);

  • d. richtlijn 2000/29: richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 9 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);

  • e. richtlijn 95/44/EG: richtlijn 95/44/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 26 juli 1995, tot vaststelling van de voorwaarden waaronder bepaalde in de bijlagen I tot en met V bij richtlijn 77/93/EEG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige producten en andere materialen voor proefnemingen of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap of in bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats worden overgebracht (Pb EG L184);

  • f. partij: aantal van een zending deel uitmakende eenheden van een product, herkenbaar aan de homogene samenstelling en oorsprong;

  • g. zending: hoeveelheid goederen die vergezeld gaat van één document ten behoeve van douane- of andere formaliteiten, zoals een fytosanitair certificaat of een ander document of ander merkteken; een zending kan uit één of meer partijen bestaan;

  • h. aanvrager: degene die de inspectie of overige werkzaamheden van de Plantenziektenkundige Dienst aanvraagt en voorzover het import betreft de importeur of diens douanevertegenwoordiger;

  • i. lidstaat: tot de Europese Gemeenschappen behorende staat, waarvan uitgezonderd de Franse Overzeese Departementen, de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla;

  • j. algemeen erkende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, beide Kerstdagen, Hemelvaartsdag, dag waarop de verjaardag van de Koning(in) wordt gevierd en 5 mei;

  • k. kantooruren: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen, van 07.00 uur tot 17.00 uur.

§ 2. Inspecties en overige werkzaamheden

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer brengen aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

  • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 44,10 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,70 per minuut;

  • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 65,80 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

    • 1°. € 468,00 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

    • 2°. € 468,00 vermeerderd met € 2,60 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

  • 1 Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending;

    • b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectiepercentage

      Tarief per 1000 stelen

      Minimumtarief per partij

      Maximumtarief per partij

      3%

      € 0,08

      € 0,80

      € 8,00

      5%

      € 0,13

      € 1,30

      € 13,00

      10%

      € 0,27

      € 2,70

      € 27,00

      15%

      € 0,40

      € 4,00

      € 40,00

      25%

      € 0,67

      € 6,70

      € 67,00

  • 2 Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 268,00 bestaande uit een tarief van:

    • a. € 26,80 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;

    • b. € 26,80 vermeerderd met € 2,68 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

  • 1 Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending;

    • b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectiepercentage

      Tarief per 1000 stelen

      Minimumtarief per partij

      Maximumtarief per partij

      3%

      € 0,12

      € 1,20

      € 12,00

      5%

      € 0,20

      € 2,00

      € 20,00

      10%

      € 0,40

      € 4,00

      € 40,00

      15%

      € 0,60

      € 6,00

      € 60,00

      25%

      € 1,00

      € 10,00

      € 100,00

  • 2 Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending vermeerderd met een tarief van maximaal € 399,90 bestaande uit een tarief van:

    • c. € 39,99 als het aantal stelen niet groter is dan 10.000;

    • d. € 39,99 vermeerderd met € 3,99 per extra 1000 stelen of gedeelte daarvan, voorzover het aantal stelen groter is dan 10.000.

  • 3 Bij een aanvraag voor de in het eerste en tweede lid bedoelde inspecties is de aanvrager per inspectieaanvraag voor één of meer zendingen als bedoeld in het eerste en tweede lid, minimaal een van het inspectiepercentage afhankelijk tarief verschuldigd conform onderstaande tabel:

    Inspectiepercentage

    Minimumtarief per aanvraag

    3%

    € 14,04

    5%

    € 23,40

    10%

    € 46,80

    15%

    € 70,20

    25%

    € 117,00

    100%

    € 468,00

  • 4 Wanneer de in het derde lid bedoelde inspectieaanvraag uit meerdere partijen met verschillende inspectiepercentages bestaat, wordt voor het bepalen van het in het derde lid bedoelde tarief het hoogste inspectiepercentage binnen de inspectieaanvraag gehanteerd.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending;

    • b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectie-

      percentage

      Tarief per ton

      Minimumtarief per partij

      5%

      € 0,06

      € 3,00

      7%

      € 0,08

      € 4,00

      10%

      € 0,11

      € 5,50

      15%

      € 0,17

      € 8,50

      25%

      € 0,29

      € 14,50

      50%

      € 0,57

      € 28,50

  • 2 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending vermeerderd met een tarief van:

    • a. € 57,00 als het aantal tonnen niet groter is dan 50;

    • b. € 57,00 vermeerderd met € 1,14 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 50.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2005, 198, datum inwerkingtreding 14-10-2005, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-04-2005.

1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren:

  • a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending;

  • b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

    Inspectiepercentage

    Tarief per ton

    Minimumtarief per partij

    5%

    € 0,06

    € 1,50

    7%

    € 0,09

    € 2,25

    10%

    € 0,12

    € 3,00

    15%

    € 0,18

    € 4,50

    25%

    € 0,30

    € 7,50

    50%

    € 0,61

    € 15,25

2 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie tijdens kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 8,40 per zending vermeerderd met een tarief van:

  • a. € 30,50 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;

  • b. € 30,50 vermeerderd met € 1,22 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 25.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren:

    • a. een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending;

    • b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

      Inspectie-

      percentage

      Tarief per ton

      Minimumtarief per partij

      5%

      € 0,09

      € 4,50

      7%

      € 0,12

      € 6,00

      10%

      € 0,18

      € 9,00

      15%

      € 0,27

      € 13,50

      25%

      € 0,45

      € 22,50

      50%

      € 0,89

      € 44,50

  • 2 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending vermeerderd met een tarief van:

    • a. € 89,00 als het aantal tonnen niet groter is dan 50;

    • c. € 89,00 vermeerderd met € 1,78 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 50.

  • 3 Bij een aanvraag voor de in het eerste en tweede lid bedoelde inspecties is de aanvrager per inspectieaanvraag voor één of meer zendingen als bedoeld in het eerste en tweede lid, minimaal een van het inspectiepercentage afhankelijk tarief verschuldigd conform onderstaande tabel:

    Inspectiepercentage

    Minimumtarief per aanvraag

    5%

    € 23,40

    7%

    € 32,76

    10%

    € 46,80

    15%

    € 70,20

    25%

    € 117,00

    50%

    € 234,00

    100%

    € 468,00

  • 4 Wanneer de in het derde lid bedoelde inspectieaanvraag uit meerdere partijen met verschillende inspectiepercentages bestaat, wordt voor het bepalen van het in het derde lid bedoelde tarief het hoogste inspectiepercentage binnen de inspectieaanvraag gehanteerd.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2005, 198, datum inwerkingtreding 14-10-2005, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-04-2005.

1 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 2, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren:

  • a. een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending;

  • b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:

    Inspectiepercentage

    Tarief per ton

    Minimumtarief per partij

    5%

    € 0,09

    € 2,25

    7%

    € 0,13

    € 3,25

    10%

    € 0,18

    € 4,50

    15%

    € 0,27

    € 6,75

    25%

    € 0,45

    € 11,25

    50%

    € 0,90

    € 22,50

2 Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, wordt de aanvrager bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten kantooruren, in afwijking van artikel 2, een tarief in rekening gebracht bestaande uit een tarief voor de controle van documenten van € 12,65 per zending vermeerderd met een tarief van:

  • a. € 45,00 als het aantal tonnen niet groter is dan 25;

  • b. € 45,00 vermeerderd met € 1,80 per extra ton of gedeelte daarvan, voorzover het aantal tonnen groter is dan 25.

3 Bij een aanvraag voor de in het eerste en tweede lid bedoelde inspecties is de aanvrager per inspectieaanvraag voor één of meer zendingen als bedoeld in het eerste en tweede lid, minimaal een van het inspectiepercentage afhankelijk tarief verschuldigd conform onderstaande tabel:

Inspectiepercentage

Minimumtarief per aanvraag

5%

€ 23,40

7%

€ 32,76

10%

€ 46,80

15%

€ 70,20

25%

€ 117,00

50%

€ 234,00

100%

€ 468,00

4 Wanneer de in het derde lid bedoelde inspectieaanvraag uit meerdere partijen met verschillende inspectiepercentages bestaat, wordt voor het bepalen van het in het derde lid bedoelde tarief het hoogste inspectiepercentage binnen de inspectieaanvraag gehanteerd.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het door de Plantenziektenkundige Dienst gehanteerde elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt met ingang van 1 juli 2005 naast het tarief bedoeld in de artikelen 3 tot en met 6 een tarief van € 25,00 per zending in rekening gebracht.

Artikel 8

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

  • 1 Voor inspecties van groenten en fruit bedoeld in artikel 5, eerste lid, en artikel 6, eerste lid, waarvoor slechts werkzaamheden ten behoeve van een kwaliteitsinspectie op grond van de Landbouwkwaliteitswet dienen plaats te vinden wordt de aanvrager, naast het tarief bedoeld in artikel 5 en artikel 6, het volgende tarief in rekening gebracht:

    • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 44,10 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,70 per minuut;

    • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 65,80 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

      • 1°. € 468,00 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

      • 2°. € 468,00 vermeerderd met € 2,60 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

Artikel 9

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,40 per zending in rekening gebracht.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

  • 1 In afwijking van artikel 2 wordt als vergoeding voor de inspectie, van voor export aangeboden zendingen, € 14,40 per 15 minuten of gedeelte daarvan in rekening gebracht indien de inspectie geschiedt namens de Plantenziektenkundige Dienst gelijktijdig en in combinatie met een inspectie, keuring of controle die uit hoofde van enig ander wettelijke verplichting met betrekking tot die zending kan worden verricht.

  • 2 Als vergoeding voor de kosten van verplaatsing van degene, die is belast met de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden, naar de plaats, waar deze werkzaamheden worden uitgevoerd, wordt per keer € 29,00 in rekening gebracht.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2 tot en met 6 en artikel 8, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:

§ 3. Laboratoriumonderzoek

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 12

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2 en 8, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in deze artikelen genoemde vergoeding een bedrag van € 101,20 per genomen monster in rekening gebracht.

§ 4. Certificaten en vergunningen

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 13

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 3,00 per certificaat in rekening gebracht.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 15

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Voor de behandeling van een aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 534,60 per aanvraag in rekening gebracht.

  • 2 Indien het voor de beoordeling van de in het eerste lid bedoelde vergunningaanvraag nodig is het betreffende materiaal te toetsen op de aanwezigheid van schadelijke organismen, wordt de aanvrager voor deze toetsing € 108,40 per uur in rekening gebracht.

  • 3 Voor toezicht op de naleving van de voorwaarden, verbonden aan de in het eerste lid bedoelde vergunning, wordt de aanvrager een bedrag van € 1704,00 per vergunning per jaar in rekeninggebracht.

  • 4 Voor de behandeling van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 31,10 in rekening gebracht.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2005, 198, datum inwerkingtreding 14-10-2005, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-04-2005.

1 Voor de behandeling van een aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 534,60 per aanvraag in rekening gebracht.

2 Indien het voor de beoordeling van de in het eerste lid bedoelde vergunningaanvraag nodig is het betreffende materiaal te toetsen op de aanwezigheid van schadelijke organismen, wordt de aanvrager voor deze toetsing € 108,40 per uur in rekening gebracht.

3 Voor toezicht op de naleving van de voorwaarden, verbonden aan de in het eerste lid bedoelde vergunning, wordt de aanvrager een bedrag van € 450,00 per vergunning per jaar in rekeninggebracht.

4 Voor de behandeling van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 31,10 in rekening gebracht.

§ 5. Betaling en invordering

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 16

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

  • 1 Voor door de Plantenziektenkundige Dienst, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.

  • 2 Indien twee weken na de datering van de in het eerste lid bedoelde nota verschuldigde niet is voldaan, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Minister goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.

  • 3 Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.

  • 4 In door de Minister te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste ambtenaar contante betaling, waaronder begrepen betaling door middel van een betaalkaart, betaal- of eurocheque, van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, worden verlangd.

  • 5 Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht in het tarief te zijn begrepen.

§ 6. Overgangs- en slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Artikel 17

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Op betalingsverplichtingen ontstaan vóór de inwerkingtreding van deze regeling blijven de regels van toepassing, geldende ten tijde van het ontstaan van die betalingsverplichtingen.

Artikel 19

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2005.

Artikel 20

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst

De

Minister

van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C.P. Veerman

Bijlage

[Regeling vervallen per 01-09-2007]

 

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

 

Snijbloemen

   

1

Aster

Zimbabwe

25

       

2

Dianthus

Colombia

3

3

Dianthus

Ecuador

15

4

Dianthus

Morocco

25

5

Dianthus

Turkey

25

       

6

Rosa

Colombia

10

7

Rosa

Ecuador

5

8

Rosa

Kenya

5

9

Rosa

Uganda

5

10

Rosa

Zimbabwe

5

       
 

Groenten en Fruit

   

11

Malus

Argentina

15

12

Malus

Brazil

25

13

Malus

Chile

10

14

Malus

China

50

15

Malus

New Zealand

15

16

Malus

South Africa

10

       

17

Mangifera

Brazil

10

18

Mangifera

South Africa

50

       

19

Prunus

Argentina

15

20

Prunus

Chile

10

21

Prunus

South Africa

10

22

Prunus

Turkey

10

       

23

Pyrus

Argentina

15

24

Pyrus

Chile

25

25

Pyrus

China

50

26

Pyrus

South Africa

10

       

27

Citrus

Israel

15

28

Citrus

Mexico

15

29

Citrus

Morocco

5

30

Citrus

Turkey

7

31

Citrus

Uruguay

15

32

Citrus

USA

10