Op grond van artikel 11, eerste lid, onderdeel w, van de wet is vrijgesteld de opvang van kinderen door een kindercentrum en gastouderopvang,
als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wko. De kinderopvang moet plaatsvinden in een overeenkomstig de Wko geregistreerd kindercentrum. De gastouderopvang moet gebeuren door tussenkomst van
een overeenkomstig de Wko geregistreerd gastouderbureau. Verder is vrijgesteld de tussenschoolse opvang en
de opvang in peuterspeelzalen als bedoeld in de Wko. Tot slot kunnen bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen vormen van kinderopvang
worden vrijgesteld. Van die mogelijkheid is nog geen gebruik gemaakt.
Een geregistreerd kindercentrum kan naast diensten bestaande in daadwerkelijke kinderopvang
ook nog andere diensten verrichten die nauw samenhangen met die kinderopvang. Gedacht
kan worden aan diensten als gastouderbureau op het gebied van de gastouderopvang.
Het Hof van Justitie heeft beslist dat in een situatie waarin een geregistreerd kindercentrum
tevens bemiddelingsdiensten als gastouderbureau verricht, die bemiddelingsdiensten
ook in de vrijstelling kunnen delen (HvJ EG 9 februari 2006, C-415/04).
De Hoge Raad heeft in navolging van het arrest van het Hof van Justitie geoordeeld
dat de bemiddelingsactiviteiten bij gastouderopvang door het kindercentrum zijn vrijgesteld
als de kinderopvang waarbij wordt bemiddeld zelf is vrijgesteld en de bemiddelende
diensten door het kindercentrum van zodanige aard of kwaliteit zijn dat de vraagouders
niet van een gelijkwaardige dienst verzekerd zouden kunnen zijn zonder die bemiddelende
dienst (HR 2 november 2007, nr. 37 137).
Dat laatste is volgens de Hoge Raad het geval als het kindercentrum bij de bemiddelende
dienst:
-
– de gastouders op kwaliteit toetst alvorens ze in hun bestand op te nemen,
-
– de potentiële gastouders op haar kosten een speciale cursus laat volgen,
-
– gesprekken door een speciale medewerker laat voeren met vraagouders over hun wensen,
-
– de op basis van die gesprekken verzamelde gegevens inbrengt in een computersysteem,
waarmee wordt nagegaan welke gastouder het best passen bij de betrokken vraagouders,
-
– de mogelijkheid biedt na verloop van enige tijd andere gastouders in te zetten.
Goedkeuring.
Een geregistreerd kindercentrum dat zich naast het verrichten van daadwerkelijke kinderopvang
bezighoudt met diensten bestaande in de bemiddeling bij gastouderopvang is vrijgesteld
van omzetbelasting als de bemiddeling op een zodanige wijze wordt verricht zoals hiervoor
omschreven in het door de Hoge Raad besliste geval. Een gastouderbureau dat uitsluitend
diensten verricht bestaande in de bemiddeling bij gastoudervang kan niet delen in
de vrijstelling voor kinderopvang. Er zijn vragen gesteld of de bemiddelingsdiensten
die door een overeenkomstig de Wko geregistreerd gastouderbureau worden verricht eveneens zijn vrijgesteld, voor zover
het gaat om diensten van zodanige aard of kwaliteit dat de vraagouders niet van een
gelijkwaardige dienst (opvang) verzekerd zouden zijn zonder de bemiddelende dienst.
Om op dit punt iedere onduidelijkheid weg te nemen en fiscale gelijkheid te verzekeren,
keur ik (voor zover nodig) goed dat de bemiddelingsdiensten door een overeenkomstig
de Wko geregistreerd gastouderbureau dat geen deel uitmaakt van een kindercentrum eveneens
in de vrijstelling voor kinderopvang kunnen delen, voor zover het gaat om diensten
die gelijk zijn aan de dienstverlening door het kindercentrum in het door de Hoge
Raad besliste geval. Dat betekent dat als zo’n gastouderbureau aan de door de Hoge
Raad geformuleerde kwaliteitseisen voldoet de vrijstelling kan worden toegepast op
de bemiddelingsdiensten.