De directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg is belast met de beleids- en
bedrijfsvoering betreffende de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdeel c. Het werkterrein van de directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg omvat
in brede zin:
-
a. het zorgdragen voor een effectief re-integratiebeleid, onder meer door een samenhangend
pakket re-integratie-instrumenten en een effectieve en efficiënte inzet daarvan door
de uitvoering;
-
b. het scheppen van voorwaarden voor het re-integreren van mensen met een sociale zekerheidsuitkering
(werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en bijstand) in betaalde arbeid, zowel aan de
aanbodkant als aan de vraagkant;.
-
c. het doen inschakelen van mensen met en zonder uitkering in andere vormen van maatschappelijke
participatie indien inschakeling in betaalde arbeid nog niet mogelijk blijkt, als
stap op weg naar betaald werk;
-
d. het formuleren van het beleid ten aanzien van de rechten en plichten van de sociale
verzekeringen en voorzieningen, gericht op preventie, werk en bescherming;
-
e. het formuleren van het financieringsbeleid van de sociale verzekeringen en voorzieningen
gericht op het stimuleren van werknemers, werkgevers en de uitvoering;
-
f. het beheren van de relatie tussen het ministerie en de buitenwereld in het domein
van werk en inkomen, zoals onder meer de uitvoeringsorganisaties en gemeenten;
-
g. het aansturen van de uitvoeringsorganisaties, het maken van prestatieafspraken, het
bewaken van de realisatie daarvan en – indien nodig – optreden;
-
h. het aansturen van de samenwerking in de keten van uitvoeringsorganisaties en de gemeenten,
gericht op de toeleiding naar werk en het verstrekken van uitkeringen, met inbegrip
van de gegevensinfrastructuur en het daartoe ondersteunende gegevensverkeer;
-
i. het zorgdragen voor de ontwikkeling en het beheer van het uitvoeringsstelsel, waarbij
innovatie centraal staat;
-
j. het intra- en interdepartementaal coördineren van de regeldrukprogramma’s voor bedrijven,
burgers, professionals en medeoverheden;
-
k. het strategisch en eenduidig opereren in de regio door het ministerie en afstemming
met andere departementen en de partners in het netwerk van werk en inkomen hierover.
-
l. het ontwikkelen van een SZW-brede handhavingsstrategie met systematische aandacht
voor handhaven in alle onderdelen van de beleidscyclus en de hele keten van werk en
inkomen gericht op een verbetering van de naleving en een vergroting van de effectiviteit
van de handhaving (Strategisch handhaven);
-
m. het bevorderen van vernieuwingen in het handhavingsbeleid van SZW en van de uitvoerende
instanties en het (doen) aanpakken van lacunes in beleid, wetgeving en uitvoering
(Vernieuwend handhaven);
-
n. het bevorderen van de samenhang in het handhavings- en opsporingsbeleid van SZW en
de uitvoerende instanties en met het beleid van externe partijen (Samenhangend handhaven);
-
o. het zorgdragen voor de uitvoering van de werkzaamheden die verband houden met de opheffing
van de Raad voor Werk en Inkomen en de afwikkeling van de opgeheven Raad voor Werk
en Inkomen en de opgeheven arbeidsvoorzieningsorganisatie;
-
p. de uitwerking en de totstandkoming van een regeling die de Wet werk en bijstand, Wet
investeren in jongeren, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet werk en arbeidsondersteuning
jonggehandicapten hervormt.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2013, 6710, datum inwerkingtreding 16-03-2013, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 23-04-2012.
Onderdeel p vervalt.
De directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg is belast met de beleids- en
bedrijfsvoering betreffende de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdeel
c. Het werkterrein van de directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg omvat
in brede zin:
-
a. het zorgdragen voor een effectief re-integratiebeleid, onder meer door een samenhangend
pakket re-integratie-instrumenten en een effectieve en efficiënte inzet daarvan door
de uitvoering;
-
b. het scheppen van voorwaarden voor het re-integreren van mensen met een sociale zekerheidsuitkering
(werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en bijstand) in betaalde arbeid, zowel aan de
aanbodkant als aan de vraagkant;.
-
c. het doen inschakelen van mensen met en zonder uitkering in andere vormen van maatschappelijke
participatie indien inschakeling in betaalde arbeid nog niet mogelijk blijkt, als
stap op weg naar betaald werk;
-
d. het formuleren van het beleid ten aanzien van de rechten en plichten van de sociale
verzekeringen en voorzieningen, gericht op preventie, werk en bescherming;
-
e. het formuleren van het financieringsbeleid van de sociale verzekeringen en voorzieningen
gericht op het stimuleren van werknemers, werkgevers en de uitvoering;
-
f. het beheren van de relatie tussen het ministerie en de buitenwereld in het domein
van werk en inkomen, zoals onder meer de uitvoeringsorganisaties en gemeenten;
-
g. het aansturen van de uitvoeringsorganisaties, het maken van prestatieafspraken, het
bewaken van de realisatie daarvan en – indien nodig – optreden;
-
h. het aansturen van de samenwerking in de keten van uitvoeringsorganisaties en de gemeenten,
gericht op de toeleiding naar werk en het verstrekken van uitkeringen, met inbegrip
van de gegevensinfrastructuur en het daartoe ondersteunende gegevensverkeer;
-
i. het zorgdragen voor de ontwikkeling en het beheer van het uitvoeringsstelsel, waarbij
innovatie centraal staat;
-
j. het intra- en interdepartementaal coördineren van de regeldrukprogramma’s voor bedrijven,
burgers, professionals en medeoverheden;
-
k. het strategisch en eenduidig opereren in de regio door het ministerie en afstemming
met andere departementen en de partners in het netwerk van werk en inkomen hierover.
-
l. het ontwikkelen van een SZW-brede handhavingsstrategie met systematische aandacht
voor handhaven in alle onderdelen van de beleidscyclus en de hele keten van werk en
inkomen gericht op een verbetering van de naleving en een vergroting van de effectiviteit
van de handhaving (Strategisch handhaven);
-
m. het bevorderen van vernieuwingen in het handhavingsbeleid van SZW en van de uitvoerende
instanties en het (doen) aanpakken van lacunes in beleid, wetgeving en uitvoering
(Vernieuwend handhaven);
-
n. het bevorderen van de samenhang in het handhavings- en opsporingsbeleid van SZW en
de uitvoerende instanties en met het beleid van externe partijen (Samenhangend handhaven);
-
o. het zorgdragen voor de uitvoering van de werkzaamheden die verband houden met de opheffing
van de Raad voor Werk en Inkomen en de afwikkeling van de opgeheven Raad voor Werk
en Inkomen en de opgeheven arbeidsvoorzieningsorganisatie.