-
a. de exploitant ervoor zorgt dat de gegevens, bedoeld in hoofdstuk 2 van deel I van
bijlage 14, worden verstrekt aan de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte
van luchtvaartpublicaties;
-
b. aan onderdeel 2.1.6 vanaf 1 juli 2016 wordt voldaan, de onderdelen 2.5.3 en 2.5.4
uitsluitend van toepassing zijn op luchthavens met voorzieningen voor landingen met
behulp van ILS, waarbij aan deze onderdelen vanaf 1 juli 2015 wordt voldaan;
-
c. de informatie, bedoeld in de onderdelen 2.6.5 en 2.6.6, onder a, eveneens verstrekt
mag worden met gebruikmaking van de codes ‘special-rigid (SR)’ of ‘special flexible
(SF)’;
-
d. de exploitant van een luchthaven met een verharde baan vanaf 1 januari 2016 de opleidings-
en trainingseisen, bedoeld in onderdeel 2.9.4, vaststelt voor het personeel dat verantwoordelijk
is voor het vaststellen van en rapporteren over de conditie van het baanoppervlak;
-
e. indien een verharde baan of gedeelte daarvan, als bedoeld in onderdeel 2.9.7, niet
aan het vereiste, bedoeld in onderdeel 10.2.3 voldoet, wordt dit met een publicatie
in de AIP of NOTAM aan de gebruikers van de luchthaven bekend gemaakt;
-
f. het frictieniveau bij frictiemetingen op compacte sneeuw of met ijs bedekte oppervlakten,
bedoeld in onderdeel 2.9.10, voldoet aan de correlatiecoëfficiënt, zoals opgenomen
in de onderstaande tabel
Measured coefficient
|
Estimated braking action
|
Code
|
0.40 and above
|
Good
|
5
|
0.39 to 0.36
|
Medium to good
|
4
|
0.35 to 0.30
|
Medium
|
3
|
0.29 to 0.26
|
Medium to poor
|
2
|
0.25 and below
|
Poor
|
1
|
-
g. bij de uitvoering van onderdeel 2.12, onder e, tevens vermeld wordt op welk vliegtuigtype
de daar bedoelde informatie betrekking heeft;
-
h. de voorschriften en aanbevelingen in hoofdstuk 4 van deel I van bijlage 14 slechts
van toepassing zijn binnen de grenzen van de luchthaven;
-
i. een seinvierkant als bedoeld in onderdeel 5.1.2 niet verplicht is op luchthavens met
luchtverkeersleiding;
-
j. de eis van breekbaarheid, bedoeld in onderdeel 5.3.1.4, geldt binnen het gehele gebied
waarbinnen verhoogde naderingslichten (elevated approach lights) zijn geplaatst;
-
k. het visuele-naderingshoeksysteem (visual approach slope indicator system), bedoeld
in onderdeel 5.3.5, moet behoren tot het type PAPI;
-
l. in afwijking van onderdeel 5.4.2.8 bij de aansluiting van een baan of rijbaan op een
startbaan, zijnde een niet-instrumentbaan of niet-precisielandingsbaan, volstaan kan
worden met een baanaanduidingsbord aan de linkerkant van de baanwachtpositiemarkering;
-
m. het locatiebord, bedoeld in onderdeel 5.4.3.26, is voorzien van een gele rand;
-
n. de voorschriften en aanbevelingen in hoofdstuk 6 van deel I van bijlage 14 slechts
van toepassing zijn binnen de grenzen van de luchthaven;
-
o. indien de luchthaven tevens wordt gebruikt door helikopters, onderdeel 6.1.1 van deel
II van bijlage 14 wordt toegepast ter bepaling van de hoeveelheid blusmiddelen voor
de bestrijding van een helikopterbrand;
-
p. de onderdelen 9.2.22 tot en met 9.2.25 niet van toepassing zijn op luchthavens die
volgens tabel 9-1 zijn ingedeeld in de categorieën 1, 2 of 3;
-
q. op een luchthaven die is ingericht voor het tijdstip van inwerkingtreding van de onderhavige
regeling binnen 4 minuten de volledige hoeveelheid blusmiddel, bedoeld in de kolommen
3, 5 of 7 van tabel 9-2, kan zijn opgebracht;
-
r. onderdeel 9.2.28 alleen van toepassing is op verharde banen die zijn aangelegd na
het tijdstip van inwerkingtreding van de onderhavige regeling;
-
s. op banen als bedoeld in onderdeel n van artikel 11 van de onderhavige regeling binnen
3 minuten de volledige hoeveelheid blusmiddel, bedoeld in de kolommen 3, 5 of 7 van
tabel 9-2, kan zijn opgebracht;
-
t. onder voldoende getraind en competent personeel als bedoeld in onderdeel 9.2.44, minimaal
de in de onderstaande tabel opgenomen aantallen personeel wordt verstaan:
Luchthaven categorie
|
Airport Fire Officer
|
On Scene Commander
|
Bevelvoerder
|
Manschap
|
Certificaathouders
|
Totaal
|
1
|
|
|
|
|
2
|
2
|
2
|
|
|
|
|
2
|
2
|
3 zonder luchtverkeersleiding
|
|
|
|
|
3
|
3
|
3 met luchtverkeersleiding
|
|
|
1
|
2
|
|
3
|
4
|
|
|
1
|
3
|
|
4
|
5
|
|
|
1
|
3
|
|
4
|
6
|
|
1
|
1
|
5
|
|
7
|
7
|
|
1
|
1
|
5
|
|
7
|
8 en 9 met 1 uitrukpost
|
|
1
|
1
|
9
|
|
11
|
8, 9 en 10 met meer uitrukposten
|
1
|
|
1
|
9
|
|
11
|
-
u. in afwijking van onderdeel t is, indien het vliegtuig dat maatgevend is voor de luchthavencategorie
niet wordt gebruikt voor het vervoer van personen:
-
a. voor de luchthavencategorieën 6 en 7 een lagere personele bezetting toegestaan, waarbij
ten minste wordt voldaan aan de aantallen personeel behorende bij luchthavencategorie
5;
-
b. voor de luchthavencategorieën 8, 9 en 10 een lagere personele bezetting toegestaan,
waarbij ten minste wordt voldaan aan de aantallen personeel behorende bij luchthavencategorie
7;
-
v. onder het minimum frictieniveau, bedoeld in onderdeel 10.2.3, wordt verstaan de waarden
zoals opgenomen in onderstaande tabel:
|
Test tire
|
|
|
|
Test equipment
|
Type
|
Pressure
(kPa)
|
Test speed
(km/h)
|
Test water depth
(mm)
|
Minimum friction level
|
(1)
|
(2)
|
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
Mu-meter Trailer
|
A
A
|
70
70
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.42
0.26
|
Skiddometer Trailer
|
B
B
|
210
210
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.50
0.34
|
Surface Friction Tester Vehicle
|
B
B
|
210
210
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.50
0.34
|
Runway Friction Tester Vehicle
|
B
B
|
210
210
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.50
0.41
|
TATRA Friction Tester Vehicle
|
B
B
|
210
210
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.48
0.42
|
Grip tester trailer
|
C
C
|
140
140
|
65
95
|
1.0
1.0
|
0.43
0.24
|
-
w. onder ‘the appropriate authority’, bedoeld in deel I van bijlage 14 van het verdrag,
wordt verstaan: