Bijlage 1. Werkwijze NZa – sturing en verantwoording
1. Inleiding
In deze notitie wordt in het kort de inrichting en werkwijze van de werkorganisatie
van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) uiteengezet. De inrichting heeft zijn beslag
gekregen via het door de Raad van Bestuur vastgestelde Organisatie- en formatieplan
(OFP), het Bestuursreglement NZa, het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging
NZa en andere binnen de NZa vastgestelde regels en richtlijnen. Deze notitie geeft
een richtsnoer voor de werkwijze van de werkorganisatie en geeft daarmee de condities
aan waaronder de Raad van Bestuur bevoegdheden heeft overgedragen aan de verschillende
echelons, zodat daarmee bij de uitoefening van die bevoegdheden rekening dient te
worden gehouden.
2. Inrichting organisatie
De Raad van Bestuur heeft ten aanzien van zijn werkzaamheden een taakverdeling aangebracht
en voor ieder aandachtsgebied een bestuurslid als portefeuillehouder benoemd. De verdeling
van de verschillende portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden
op de website van de NZa: www.nza.nl.
De organisatie van de NZa kent vijf directies: Zorgmarkten Care, Zorgmarkten Cure,
Toezicht en Handhaving, Strategie en Juridische Zaken en Bedrijfsvoering en Informatie.
De directies zijn verder onderverdeeld in units.
De directie Zorgmarkten Care is ten aanzien van de zorgmarkten care belast met het
monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering
en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.
De directie Zorgmarkten Care kent de units Verzorging en Verpleging A, Verzorging
en Verpleging B en Gehandicaptenzorg.
De directie Zorgmarkten Cure is ten aanzien van de zorgmarkten cure belast met het
monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering
en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.
De directie Zorgmarkten Cure kent de units Eerstelijnszorg en Ketens, Tweedelijns
Somatische Zorg en Geestelijke Gezondheidszorg.
De directie Toezicht en Handhaving is belast met het toezicht op de uitvoering van
de in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Zorgverzekeringswet geregelde verzekeringen, met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens
de Wet marktordening gezondheidszorg bepaalde, met het signaaltoezicht, met zaken betreffende aanmerkelijke marktmacht,
met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving. De directie Toezicht en Handhaving
kent de unit Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders en de unit Toezicht Zorgverzekeraars.
De directie Bedrijfsvoering en Informatie is belast met de uitvoering van projecten,
met personele, financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening
van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het beheer van
de informatielijn. De directie Bedrijfsvoering en Informatie kent de units Informatie-
en Facilitair Management, Informatievoorziening, Financiën en Control, Human Resource
Management en de Projectenpool.
De directie Strategie en Juridische Zaken is belast met advisering op economisch,
medisch en juridisch gebied van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties, kennisontwikkeling
en onderzoek, strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke
kaderstelling en control en juridische zaken. De directie Strategie en Juridische
Zaken kent de units Economisch en Medisch bureau, Strategie en Communicatie en Juridische
Zaken.
3. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Directeuren zijn verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de werkzaamheden die
tot het aandachtsgebied van hun directie behoren. Binnen de kaders van het door de
Raad van Bestuur vastgestelde werkprogramma, de begroting en de personeelsformatie
is het de verantwoordelijkheid van directeuren om sturing te geven aan de werkzaamheden
van hun directie en daarbij prioriteiten te stellen. De NZa werkt op basis van de
VBTB-systematiek (Van Beleidsbegroting Tot Beleidsverantwoording), hetgeen betekent
dat via de wettelijke taken, de missie van de NZa en de geformuleerde hoofddoelstellingen,
in het werkprogramma processen en projecten worden benoemd en worden gekoppeld aan
de begroting. In het jaarverslag van de NZa wordt vervolgens verantwoording afgelegd
over de bereikte resultaten. Ten behoeve van dit plannings- en verantwoordingsproces
leggen de directies via voortgangsrapportages (zowel inhoudelijk als financieel) verantwoording
af over de werkzaamheden.
De Raad van Bestuur geeft leiding aan de organisatie via het beginsel van integraal
management, hetgeen inhoudt dat directeuren en unitmanagers integraal aansturen en
verantwoordelijk zijn voor in- en output van directie of unit, zowel beleidsinhoudelijk
en financieel, als op het terrein van de personele organisatie. Binnen het kader van
de in het werkprogramma gemaakte afspraken hebben directeuren de vrijheid om prioriteiten
te stellen op voorwaarde dat het gehele werkprogramma wordt gerealiseerd. Het Besluit
organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa biedt directeuren mogelijkheden om
bevoegdheden over te dragen aan hun unitmanagers, die op hun beurt ook bevoegdheden
aan medewerkers kunnen overdragen, teneinde tot een zo doelmatig mogelijke werkwijze
en aansturing van de organisatie te komen. Ondanks het sturingsconcept van het integraal
management kunnen directeuren en unitmanagers bevoegdheden ook aan zich houden als
dat in verband met specifieke omstandigheden aangewezen is.
Belangrijk uitgangspunt voor de uitoefening van bevoegdheden is dat op elk niveau
van de organisatie geldt, van medewerker tot directeur, dat aangelegenheden die meerdere
projecten, units- of directies aangaan, onderling dienen te worden afgestemd. Deze
afstemmingsverplichting geldt als een richtlijn in het kader van het Besluit organisatie,
mandaat, volmacht en machtiging NZa, en daarmee als conditie waaronder bevoegdheden
worden verleend. De portefeuillehouders maken met directeuren afspraken over het detailniveau
van de vereiste afstemming, hetgeen mutatis mutandis ook geldt voor directeuren met
hun unitmanagers en de unitmanagers met hun medewerkers.
De unitmanagers spreken aldus met hun medewerkers af welke zaken zelfstandig kunnen
worden behandeld en verzorgen tevens de afstemming met hun collega-unitmanagers en
de verantwoordelijke directeur(en). Zonodig vindt overleg plaats met de portefeuillehouder.
Bij verschillen van inzicht dienen de verschillen expliciet te worden gemaakt en aan
de RvB ter besluitvorming te worden voorgelegd.
Aldus betekent een handtekening onder een brief of besluit dat de ondertekenaar zich
ervan heeft vergewist dat het ingenomen standpunt overeenstemt met het door de Raad
van Bestuur vastgesteld beleid, in- en zonodig extern is afgestemd en dat eventuele
financiële consequenties passen binnen de afgesproken financiële kaders. Ook de portefeuillehouders
zullen attent moeten zijn op de (tijdige) inschakeling van de vereiste disciplines.
Aldus worden gebreken in de beleidsinhoudelijke, financiële of juridische voorbereiding
zo veel mogelijk voorkomen.
Bij gebruik van een handtekeningenstempel in situaties van grote aantallen brieven
of besluiten, geldt uiteraard dat instemming is vereist van degene wiens handtekening
het betreft en die persoon bevoegd dient te zijn tot ondertekening.
Directeuren onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur en unitmanagers zijn voor
de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie onderscheidenlijk het aandachtsgebied
waarvoor de portefeuillehouder verantwoordelijk is, of van hun unit bevoegd namens
de NZa privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met inachtneming van de
volgende maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende
financiële verplichtingen:
|
Rechtshandeling
|
RvB
|
Lid RvB
|
Directeur
|
Unitmanager
|
1.
|
Boven € 150.000 (incl. BTW)
|
X
|
|
|
|
2.
|
Van € 10.000 tot € 150.000 (incl. BTW)
|
X
|
|
X
|
|
3.
|
Tot € 10.000 (incl. BTW)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
(Onder)volmachten kunnen uitsluitend worden uitgeoefend met in achtneming van de door
de Raad van Bestuur vastgestelde budgetten en met inachtneming van de door de Raad
van Bestuur vastgestelde richtlijnen.