Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In dit besluit wordt verstaan onder:
-
a.
Wmg:
de Wet marktordening gezondheidszorg (Stb. 2006, 415);
-
b.
NZa:
de Nederlandse Zorgautoriteit, als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wmg;
-
c.
de Raad van Bestuur:
de voorzitter en de overige leden van de NZa gezamenlijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wmg;
-
d.
de voorzitter:
de voorzitter van de Raad van Bestuur;
-
e.
portefeuillehouder:
het lid dat door de Raad van Bestuur voor een bepaald aandachtsgebied is aangewezen
als eerst verantwoordelijk bestuurslid;
-
f.
directeur:
de leidinggevende van een directie;
-
g.
unitmanager:
de leidinggevende van één van de units;
-
h.
medewerkers:
personeel in tijdelijke of vaste dienst of als gedetacheerde bij de NZa werkzaam.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
-
a. Wmg:
Wet marktordening gezondheidszorg (Stb. 2006, 415);
-
b. NZa:
Nederlandse Zorgautoriteit, als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wmg;
-
c. Raad van Bestuur:
voorzitter en de overige leden van de NZa gezamenlijk, als bedoeld in artikel 4 van
de Wmg;
-
d. voorzitter:
voorzitter van de Raad van Bestuur;
-
e. portefeuillehouder:
lid dat door de Raad van Bestuur voor een bepaald aandachtsgebied is aangewezen als
eerst verantwoordelijk bestuurslid;
-
f. directeur:
leidinggevende van een directie;
-
g. unitmanager:
leidinggevende van één van de units;
-
h. medewerker:
persoon in tijdelijke of vaste dienst of als gedetacheerde bij de NZa werkzaam;
-
i. DBC’s:
Diagnose Behandeling Combinaties.
Artikel 2. Directie Zorgmarkten Care
Artikel 3. Directie Zorgmarkten Cure
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
2 De directie Zorgmarkten Cure kent de units Eerstelijnszorg en Ketens, Tweedelijns
Somatische Zorg, Geestelijke Gezondheidszorg en Intake en Ontwikkeling DBC’s.
Artikel 4. Directie Toezicht en Handhaving
-
2 De directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders,
Detectie en Toezicht Zorgaanbieders, Toezicht Zorgverzekeraars en de unit Toezicht
Transparantie en Zorgplicht.
Artikel 5. Directie Bedrijfsvoering en informatie
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 De directie Bedrijfsvoering en Informatie is belast met de uitvoering van projecten,
met personele, financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening
van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het beheer van
de informatielijn.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 5. Directie Bedrijfsvoering
1 De directie Bedrijfsvoering is belast met de uitvoering van projecten, met personele,
financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening van de NZa,
met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het technisch beheer van
applicaties en systemen.
2 De directie Bedrijfsvoering bestaat uit de units Informatie- en Facilitair Management,
IT, Financiën en Control en de Projectenpool.
Artikel 6. Directie Strategie en Juridische Zaken
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 De directie Strategie en Juridische Zaken is belast met advisering op economisch,
medisch en juridisch gebied van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties, kennisontwikkeling
en onderzoek, strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke
kaderstelling en control en juridische zaken.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Het artikel is nieuw toegevoegd.
1 De Directie Informatie Service Centrum is belast met het verzamelen, beheren en doorleveren
van data, het afhandelen van vragen en het leveren van services en informatie ten
behoeve van externe en interne stakeholders en technische realisatie en beheer van
prestaties en tarieven.
2 De Directie Informatie Service Centrum bestaat uit de units Service Centrum Prestaties
en Tarieven, Informatie en Contact Centrum, en Zorginformatiecentrum.
Artikel 7. Unit Human Resource Management
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
De unit Human Resource Management (HRM) is belast met persoonlijke ontplooiing en
organisatie-ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, de HR-cyclus, personeels in- en uitstroom,
opleiding, coaching, conflictbemiddeling, gezondheidszorg, het ondersteunen van de
unitmanagers en directeuren bij de uitvoering van het HRM-beleid en de advisering
van de Raad van Bestuur op het gebied van organisatie- en personele vraagstukken.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 6 is vernummerd tot artikel 7.
Artikel 8. Binnen beleid en begroting
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 De op grond van de artikelen 10, 11 en 12 van dit besluit verleende bevoegdheden gelden voor de uitoefening van taken binnen
het door de Raad van Bestuur vastgestelde beleid, de begroting en de personeelsformatie
en overeenkomstig de door de Raad van Bestuur vastgestelde richtlijnen, waaronder
de richtlijnen opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 7 is vernummerd tot artikel 8.
Artikel 9. Afwezigheid of ontstentenis
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
2 Bij afwezigheid of ontstentenis van een unitmanager aan wie krachtens dit besluit
in ondermandaat, ondervolmacht of verdere machtiging een bevoegdheid is toegekend,
valt deze bevoegdheid toe aan de unitmanager die door de directeur is benoemd als
plaatsvervanger.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 8 is vernummerd tot artikel 9.
1 De op grond van de artikelen 11, 12 en 13 van dit besluit verleende bevoegdheden gelden voor de uitoefening van taken binnen
het door de Raad van Bestuur vastgestelde beleid, de begroting en de personeelsformatie
en overeenkomstig de door de Raad van Bestuur vastgestelde richtlijnen, waaronder
de richtlijnen opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Directeuren zijn met inachtneming van het tweede, vijfde en zesde lid, voor de uitvoering
van de werkzaamheden van hun directie, bevoegd om namens de NZa beschikkingen te nemen,
met uitzondering van beschikkingen als bedoeld in de artikelen 48, 49, 85 tot en met 90 Wmg en beschikkingen op bezwaar.
-
2 Directeuren zijn bevoegd om namens de NZa beschikkingen te nemen ten aanzien van de
rechtspositie van het personeel van hun directie, met uitzondering van beschikkingen
tot het aanstellen van unitmanagers, het vaststellen van beoordelingen van unitmanagers
en de daaruit voortvloeiende besluiten, het bevorderen van unitmanagers, het aanstellen
en bevorderen van personeel in salarisschaal 14 of hoger, beschikkingen tot ontslag
anders dan op verzoek van de medewerker, disciplinaire straffen als bedoeld in het
Algemeen rijksambtenarenreglement en beschikkingen op bezwaar.
-
3 Directeuren zijn bevoegd tot het verlenen van ondermandaat aan hun unitmanagers voor
het nemen van beschikkingen betreffende tarieven, prestatiebeschrijvingen, beschikbaarheidbijdragen,
vereffeningsbedragen, het vaststellen van grenzen als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wmg, verzoeken krachtens de Wet openbaarheid van bestuur, dwangsombeschikkingen in verband met het niet-tijdig beslissen op een aanvraag of
een bezwaarschrift, handhavingsbeschikkingen met uitzondering van boetebeschikkingen
en ten aanzien van de rechtspositie van het personeel van hun unit met uitzondering
van beschikkingen tot het aanstellen, het bevorderen en het ontslaan van personeel,
het verlenen van een voorschot op het salaris, het geven van een gratificatie en het
vaststellen van een beoordeling en de daaruit voortvloeiende besluiten.
-
5 In afwijking van het eerste lid is de directeur Strategie en Juridische Zaken bevoegd
om namens de NZa te beslissen op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep
tegen beschikkingen, alsmede te beslissen op bezwaar, met uitzondering van bezwaren
tegen beschikkingen betreffende de rechtspositie van het personeel van de NZa en beschikkingen
van de Raad van Bestuur.
-
7 De unitmanager HRM is, met inachtneming van artikel 8, bevoegd voor de uitvoering van de werkzaamheden van zijn unit, namens de NZa beschikkingen
te nemen betreffende verzoeken krachtens de Wet openbaarheid van bestuur, betreffende dwangsombeschikkingen in verband met het niet-tijdig beslissen op een
aanvraag of een bezwaarschrift, betreffende de rechtspositie van het personeel van
zijn unit, met uitzondering van beschikkingen tot het aanstellen, bevorderen en ontslaan
en beschikkingen tot het verlenen van een voorschot op het salaris, tot het geven
van een gratificatie en tot het vaststellen van een beoordeling en de daaruit voortvloeiende
besluiten.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 9 is vernummerd tot artikel 10.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Directeuren onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur zijn voor de uitvoering
van de werkzaamheden van hun directie onderscheidenlijk het aandachtsgebied waarvoor
de portefeuillehouder verantwoordelijk is, bevoegd namens de NZa privaatrechtelijke
rechtshandelingen te verrichten met inachtneming van de in bijlage 2 opgenomen maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende
financiële verplichtingen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 10 is vernummerd tot artikel 11.
7 De unitmanager HRM is, met inachtneming van artikel 8, bevoegd voor de uitvoering van de werkzaamheden van zijn unit, namens de NZa beschikkingen
te nemen betreffende verzoeken krachtens de Wet openbaarheid van bestuur, betreffende
dwangsombeschikkingen in verband met het niet-tijdig beslissen op een aanvraag of
een bezwaarschrift, betreffende de rechtspositie van het personeel van zijn unit,
met uitzondering van beschikkingen tot het aanstellen, bevorderen en ontslaan van
personeel en beschikkingen tot het verlenen van een voorschot op het salaris, tot
het geven van een gratificatie en tot het vaststellen van een beoordeling en de daaruit
voortvloeiende besluiten.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
2 Directeuren zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie bevoegd,
namens de NZa handelingen te verrichten, anders dan besluiten en privaatrechtelijke
rechtshandelingen, voor zover het de normale uitoefening van hun functie betreft.
-
3 Directeuren zijn, voor de uitoefening van de in het tweede lid bedoelde bevoegdheden,
bevoegd verdere machtiging te verlenen aan de unitmanagers onderscheidenlijk medewerkers
van hun directie, voor zover het de normale uitoefening van de functie als unitmanager,
onderscheidenlijk medewerker betreft.
-
4 De unitmanager HRM is voor de uitoefening van de werkzaamheden van zijn unit bevoegd,
namens de NZa handelingen te verrichten, anders dan besluiten en privaatrechtelijke
rechtshandelingen, voor zover het de normale uitoefening van zijn functie betreft.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 11 is vernummerd tot artikel 12.
Artikel 13. Vertegenwoordiging
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
De juristen van de unit Juridische Zaken zijn bevoegd de NZa te vertegenwoordigen
in gerechtelijke procedures en mediation en daartoe alle noodzakelijke proces- en
feitelijke handelingen te verrichten.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 12 is vernummerd tot artikel 13.
Artikel 14. Hoorzittingen
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 13 is vernummerd tot artikel 14.
Artikel 15. Aanwijzing toezichthouders
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Als medewerkers die belast zijn met het toezicht op de naleving van de bepalingen
in de Wmg, de Zvw en de AWBZ als bedoeld in artikel 72, lid 1, onder b Wmg, zijn aangewezen alle medewerkers van de NZa, met uitzondering van de directeur Strategie
en Juridische Zaken, de unitmanager Juridische Zaken en de secretaresses van de NZa.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 14 is vernummerd tot artikel 15.
Artikel 16. Betalingsopdrachten
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Overeenkomstig de met de bankinstelling afgesproken betalingsprocedure zijn de leden
van de Raad van Bestuur en de door de Raad van Bestuur aangewezen medewerkers bevoegd
tot het verstrekken van betalingsopdrachten ter zake van door of namens de NZa aangegane
financiële verplichtingen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 15 is vernummerd tot artikel 16.
Artikel 17. Inwerkingtreding en vervanging eerdere versies
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 16 is vernummerd tot artikel 17.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Dit besluit met inbegrip van de bijlagen wordt aangehaald als Besluit organisatie,
mandaat, volmacht en machtiging NZa.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 17 is vernummerd tot artikel 18.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Dit besluit met inbegrip van de bijlagen wordt aangehaald als Besluit organisatie,
mandaat, volmacht en machtiging NZa.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2015, 14922, datum inwerkingtreding 06-06-2015, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-05-2015.
Artikel 18 is vernummerd tot artikel 19.
Bijlage 1. Werkwijze NZa – sturing en verantwoording
1. Inleiding
In deze notitie wordt in het kort de inrichting en werkwijze van de werkorganisatie
van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) uiteengezet. De inrichting heeft zijn beslag
gekregen via het door de Raad van Bestuur vastgestelde Organisatie- en formatieplan
(OFP), het Bestuursreglement NZa, het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging
NZa en andere binnen de NZa vastgestelde regels en richtlijnen. Deze notitie geeft
een richtsnoer voor de werkwijze van de werkorganisatie en geeft daarmee de condities
aan waaronder de Raad van Bestuur bevoegdheden heeft overgedragen aan de verschillende
echelons, zodat daarmee bij de uitoefening van die bevoegdheden rekening dient te
worden gehouden.
2. Inrichting organisatie
De Raad van Bestuur heeft ten aanzien van zijn werkzaamheden een taakverdeling aangebracht
en voor ieder aandachtsgebied een bestuurslid als portefeuillehouder benoemd. De verdeling
van de verschillende portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden
op de website van de NZa: www.nza.nl.
De organisatie van de NZa kent vijf directies: Zorgmarkten Care, Zorgmarkten Cure,
Toezicht en Handhaving, Strategie en Juridische Zaken en Bedrijfsvoering en Informatie.
De directies zijn verder onderverdeeld in units.
De directie Zorgmarkten Care is ten aanzien van de zorgmarkten care belast met het
monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering
en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.
De directie Zorgmarkten Care kent de units Verzorging en Verpleging A, Verzorging
en Verpleging B en Gehandicaptenzorg.
De directie Zorgmarkten Cure is ten aanzien van de zorgmarkten cure belast met het
monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering
en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.
De directie Zorgmarkten Cure kent de units Eerstelijnszorg en Ketens, Tweedelijns
Somatische Zorg en Geestelijke Gezondheidszorg.
De directie Toezicht en Handhaving is belast met het toezicht op de uitvoering van
de in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Zorgverzekeringswet geregelde verzekeringen, met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens
de Wet marktordening gezondheidszorg bepaalde, met het signaaltoezicht, met zaken betreffende aanmerkelijke marktmacht,
met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving. De directie Toezicht en Handhaving
kent de unit Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders en de unit Toezicht Zorgverzekeraars.
De directie Bedrijfsvoering en Informatie is belast met de uitvoering van projecten,
met personele, financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening
van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het beheer van
de informatielijn. De directie Bedrijfsvoering en Informatie kent de units Informatie-
en Facilitair Management, Informatie- en Coördinatiecentrum, Financiën en Control,
Human Resource Management en de Projectenpool.
De directie Strategie en Juridische Zaken is belast met advisering op economisch,
medisch en juridisch gebied van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties, kennisontwikkeling
en onderzoek, strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke
kaderstelling en control en juridische zaken. De directie Strategie en Juridische
Zaken kent de units Economisch en Medisch bureau, Strategie en Communicatie en Juridische
Zaken.
3. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Directeuren zijn verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de werkzaamheden die
tot het aandachtsgebied van hun directie behoren. Binnen de kaders van het door de
Raad van Bestuur vastgestelde werkprogramma, de begroting en de personeelsformatie
is het de verantwoordelijkheid van directeuren om sturing te geven aan de werkzaamheden
van hun directie en daarbij prioriteiten te stellen. De NZa werkt op basis van de
VBTB-systematiek (Van Beleidsbegroting Tot Beleidsverantwoording), hetgeen betekent
dat via de wettelijke taken, de missie van de NZa en de geformuleerde hoofddoelstellingen,
in het werkprogramma processen en projecten worden benoemd en worden gekoppeld aan
de begroting. In het jaarverslag van de NZa wordt vervolgens verantwoording afgelegd
over de bereikte resultaten. Ten behoeve van dit plannings- en verantwoordingsproces
leggen de directies via voortgangsrapportages (zowel inhoudelijk als financieel) verantwoording
af over de werkzaamheden.
De Raad van Bestuur geeft leiding aan de organisatie via het beginsel van integraal
management, hetgeen inhoudt dat directeuren en unitmanagers integraal aansturen en
verantwoordelijk zijn voor in- en output van directie of unit, zowel beleidsinhoudelijk
en financieel, als op het terrein van de personele organisatie. Binnen het kader van
de in het werkprogramma gemaakte afspraken hebben directeuren de vrijheid om prioriteiten
te stellen op voorwaarde dat het gehele werkprogramma wordt gerealiseerd. Het Besluit
organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa biedt directeuren mogelijkheden om
bevoegdheden over te dragen aan hun unitmanagers, die op hun beurt ook bevoegdheden
aan medewerkers kunnen overdragen, teneinde tot een zo doelmatig mogelijke werkwijze
en aansturing van de organisatie te komen. Ondanks het sturingsconcept van het integraal
management kunnen directeuren en unitmanagers bevoegdheden ook aan zich houden als
dat in verband met specifieke omstandigheden aangewezen is.
Belangrijk uitgangspunt voor de uitoefening van bevoegdheden is dat op elk niveau
van de organisatie geldt, van medewerker tot directeur, dat aangelegenheden die meerdere
projecten, units- of directies aangaan, onderling dienen te worden afgestemd. Deze
afstemmingsverplichting geldt als een richtlijn in het kader van het Besluit organisatie,
mandaat, volmacht en machtiging NZa, en daarmee als conditie waaronder bevoegdheden
worden verleend. De portefeuillehouders maken met directeuren afspraken over het detailniveau
van de vereiste afstemming, hetgeen mutatis mutandis ook geldt voor directeuren met
hun unitmanagers en de unitmanagers met hun medewerkers.
De unitmanagers spreken aldus met hun medewerkers af welke zaken zelfstandig kunnen
worden behandeld en verzorgen tevens de afstemming met hun collega-unitmanagers en
de verantwoordelijke directeur(en). Zonodig vindt overleg plaats met de portefeuillehouder.
Bij verschillen van inzicht dienen de verschillen expliciet te worden gemaakt en aan
de RvB ter besluitvorming te worden voorgelegd.
Aldus betekent een handtekening onder een brief of besluit dat de ondertekenaar zich
ervan heeft vergewist dat het ingenomen standpunt overeenstemt met het door de Raad
van Bestuur vastgesteld beleid, in- en zonodig extern is afgestemd en dat eventuele
financiële consequenties passen binnen de afgesproken financiële kaders. Ook de portefeuillehouders
zullen attent moeten zijn op de (tijdige) inschakeling van de vereiste disciplines.
Aldus worden gebreken in de beleidsinhoudelijke, financiële of juridische voorbereiding
zo veel mogelijk voorkomen.
Bij gebruik van een handtekeningenstempel in situaties van grote aantallen brieven
of besluiten, geldt uiteraard dat instemming is vereist van degene wiens handtekening
het betreft en die persoon bevoegd dient te zijn tot ondertekening.
Directeuren onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur en unitmanagers zijn voor
de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie onderscheidenlijk het aandachtsgebied
waarvoor de portefeuillehouder verantwoordelijk is, of van hun unit bevoegd namens
de NZa privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met inachtneming van de
volgende maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende
financiële verplichtingen:
|
Rechtshandeling
|
RvB
|
Lid RvB
|
Portefeuillehouder HRM
|
Directeur
|
Unitmanager
|
1.
|
Boven € 150.000 (incl. BTW)
|
X
|
|
|
|
|
2.
|
Van € 10.000 tot € 150.000 (incl. BTW)
|
X
|
|
X
|
X
|
|
3.
|
Tot € 10.000 (incl. BTW)
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
(Onder)volmachten kunnen uitsluitend worden uitgeoefend met in achtneming van de door
de Raad van Bestuur vastgestelde budgetten en met inachtneming van de door de Raad
van Bestuur vastgestelde richtlijnen.