43. In het algemeen geldt dat het voor een Taxicentrale, gezien de specifieke kenmerken
van deze markt, noodzakelijk kan worden geacht om in het kader van haar gezamenlijke
marketinginspanningen een maximumtarief kenbaar te kunnen maken. Het maximumtarief
dat de Taxicentrale hanteert, is overigens niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als het
wettelijk maximumtarief, maar ligt bij voorkeur daar onder. Tenzij anders vermeld,
wordt in deze Beleidsregels altijd gedoeld op een maximumtarief dat een Taxicentrale
zelf kan vaststellen. De Taxicentrale hanteert dit maximumtarief alleen met het oog
op haar eerder omschreven faciliterende rol. Binnen die grens blijven de aangesloten
taxivervoerders echter zelf verantwoordelijk voor hun prijsstelling.
44. Het kenbaar maken van een maximumtarief door een Taxicentrale kan noodzakelijk
zijn om te voorkomen dat aangesloten taxivervoerders wel profiteren van het merk van
een Taxicentrale, maar toch tegelijkertijd een tariefsverhoging doorvoeren boven het
tarief dat de Taxicentrale bij haar marketinginspanningen voert. Dat zal leiden tot
te grote ongelijkheid tussen de aangesloten taxivervoerders en daarmee tot instabiliteit
van de gehele samenwerking.
45. Bovendien zal een dergelijke tariefsverhoging nadelig zijn voor de benodigde
zekerheid van de consument over de prijs/kwaliteitsverhouding van de service. Als
er tussen een individuele chauffeur en een klant problemen ontstaan, zoals over een
te hoog tarief, straalt dat af op de gehele Taxicentrale, omdat die chauffeur wel
werkt onder en profiteert van het merk van de Taxicentrale. Daarbij speelt het feit
dat de klant de Taxicentrale ziet als één organisatie met één gemeenschappelijk merk
een belangrijke rol.
46. Binnen een Taxicentrale waarvan de aangesloten taxivervoerders, naast belwerk,
ook opstapwerk doen, kan dit probleem eveneens optreden bij het opstapwerk dat onder
het gemeenschappelijke merk van de Taxicentrale wordt verricht. Door conflicten kunnen
klanten uit onvrede besluiten helemaal geen gebruik meer te maken van de diensten
van taxivervoerders binnen een bepaalde Taxicentrale. Minder klanten kan voor een
Taxicentrale op termijn leiden tot verminderde efficiëntie van de rittenverdeling
en daarmee van het functioneren van de gehele Taxicentrale.
47. Om deze potentiële problemen op te lossen, is het in het algemeen niet noodzakelijk
dat alle aangesloten taxivervoerders dezelfde tarieven of minimumtarieven voeren die door de Taxicentrale zijn vastgesteld. Dat is dan ook
niet toegestaan. Het gebruik van dergelijke gelijke tarieven of minimumtarieven verhindert
onnodig de door de wetgever beoogde marktwerking. Voor een daadwerkelijke mededinging is het van belang dat taxivervoerders zoveel
mogelijk zelf kunnen bepalen welk tarief zij aan hun klanten in rekening brengen.
Een maximumtarief vastgesteld door een Taxicentrale biedt de consument al voldoende
zekerheid over het maximaal te betalen tarief. Een bij een Taxicentrale aangesloten
taxivervoerder kan evenwel altijd een lager tarief hanteren.
48. Het kenbaar maken van een maximumtarief kan tevens noodzakelijk zijn om de efficiëntie
van de rittenverdeling voor het belwerk te behouden. De efficiëntie van de rittenverdeling
en daarmee de service zal negatief worden beïnvloed als een Taxicentrale aan een consument,
op het moment dat die belt, allerlei taxivervoerders met allerlei verschillende tarieven
aanbiedt. Een taxivervoerder met een bepaald bijbehorend tarief kan zich immers op
dat moment overal in de stad bevinden. In een dergelijke situatie moeten taxivervoerders
gemiddeld verder rijden dan efficiënt is en kunnen in die tijd ook geen andere ritten
aannemen. De voordelen die een Taxicentrale met zich kan brengen, zouden zich in dat
geval op deze specifieke markt niet of in duidelijk mindere mate voordoen.
49. In het algemeen kan gesteld worden dat maximumtarieven de concurrentie in deze
specifieke markt niet verder beperken dan noodzakelijk is om de voordelen van een
Taxicentrale te kunnen realiseren. Op deze manier kunnen verschillende Taxicentrales
als samenwerkingsverbanden met elkaar concurreren op basis van de bij hun marketinginspanningen
gevoerde maximumtarieven. Door maximumtarieven wordt tegelijkertijd de vrijheid voor
de aangesloten taxivervoerders om toch zelf een tarief te bepalen minder beperkt dan
door gelijke tarieven voor alle aangesloten taxivervoerders of minimumtarieven vanuit
een Taxicentrale. Op deze manier is ook concurrentie mogelijk tussen de bij de Taxicentrale
aangesloten taxivervoerders en/of met andere taxivervoerders.
50. Met het oog daarop is de d-g NMa van oordeel dat er binnen de Taxicentrale voor
de aangesloten taxivervoerders altijd de mogelijkheid moet bestaan om voor belwerk
of opstapwerk, in afwijking van de door de Taxicentrale gehanteerde maximumtarieven,
een lager tarief te rekenen aan een klant. Dat biedt de ondernemer bijvoorbeeld de mogelijkheid om een eigen vaste klantenkring
op te bouwen.
51. Maximumtarieven moeten ook daadwerkelijk als maximumtarieven aan de consument
kenbaar worden gemaakt. Het moet de klant duidelijk zijn dat er de mogelijkheid bestaat
dat de chauffeur een lager tarief rekent, al dan niet na onderhandeling. Elk tarief
dat lager is dan het maximumtarief dat de Taxicentrale hanteert, is gunstig voor de
consument.
52. De Taxicentrale en/of de aangesloten taxivervoerders mogen onderling geen enkele
druk uitoefenen of prikkels geven waardoor het maximumtarief van een Taxicentrale
in de praktijk hetzelfde effect heeft als een gelijk tarief voor alle aangesloten
taxivervoerders. Dat beperkt immers de vrijheid van de aangesloten taxivervoerders
om zelf een lager tarief vast te stellen. Als de d-g NMa signalen bereiken dat onderling
wel druk wordt uitgeoefend of prikkels worden gegeven, kan hij besluiten daar een
onderzoek naar in te stellen.