Artikel 1. : Algemene leiding
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Artikel 2. : Organisatie, taken en verantwoordelijkheden
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
-
2 De leden van het DB Belastingdienst zijn verantwoordelijk voor de beleidsterreinen
van de in bijlage 1 genoemde clusters, voor de afbakening en samenhang van deze beleidsterreinen en voor
de bijbehorende bedrijfsvoering op DGBel. Deze leden zijn aspectverantwoordelijke
op de terreinen financiën, personeel, informatie voorziening en fiscaliteit en worden
als gevolgd geduid:
-
• de Chief Financial Officer Belastingdienst (CFO),
-
• de Chief Human Resource Officer Belastingdienst (CHRO),
-
• de Chief Information Officer Belastingdienst (CIO),
-
• de Chief Fiscal Affairs Officer Belastingdienst (CFAO).
Daarnaast hebben de twee algemeen directeuren van de Belastingdienstregio’s en de
Douane zitting in het DB. Zij zijn hierin mede koers- en beleidsbepalend. Ook kunnen
op uitnodiging van de dg andere directeuren tijdelijk gevraagd worden deel te nemen
aan het DB, bijvoorbeeld vanwege specifiek geagendeerde onderwerpen.
Artikel 3. : Budgethouderschap
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
In bijlage 2 zijn de budgethouders aangewezen alsmede de budgetten waarvoor zij bevoegd zijn.
De budgethouders zijn bevoegd verplichtingen – met financiële consequenties – aan
te gaan en uitgaven goed te keuren binnen hun budgetten en passend binnen hun taken.
Artikel 4. : Mandaat primair proces DGBEL
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
-
4 De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:
De Minister van Financiën, resp. De Staatssecretaris van Financiën,
namens deze,
(handtekening)
gevolgd door naam en functie van de (onder)gemandateerde functionaris.
Artikel 5. : Mandaat bedrijfsvoering
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
-
1 De aspectverantwoordelijke leden van het DB Belastingdienst, alsmede hun adjunct directeuren,
hebben - binnen het kader van het jaarplan en binnen door de minister of namens de
minister door de secretaris-generaal of directeur-generaal Belastingdienst gegeven
richtlijnen en behoudens de bepalingen in het Organisatie- en Mandaatbesluit ministerie van Financiën - mandaat tot het nemen van besluiten en afdoen van stukken betreffende alle bedrijfsvoeringaangelegenheden
die behoren tot het werkterrein van het directoraat-generaal Belastingdienst.
-
5 De ondertekening van stukken betrekking hebbend op de in lid 1 bedoelde aangelegenheden
zal luiden als volgt:
De Minister van Financiën,
namens deze,
(handtekening)
gevolgd door naam en functie van de gemandateerde functionaris.
-
6 De ondertekening van stukken door de leden van het managementteam Personele en Financiële
diensten zal luiden als volgt:
De Minister van Financiën,
namens deze,
de (functie DB lid) Belastingdienst,
voor deze,
(handtekening)
gevolgd door de naam en functie van het hoofd dan wel het plaatsvervangend hoofd van
de eenheid Organisatie & Personeel.
Artikel 6. : Mandaatregister
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Onderdeel van deze regeling vormt een mandaatregister dat is opgenomen in bijlage 2. Het mandaatregister bevat handtekeningen en parafen van de in de artikelen 3, 4 en 5 gemandateerde functionarissen.
Artikel 7. : Beperking mandaat
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Van de in dit besluit verleende mandaten is uitgesloten de bevoegdheid om te beslissen
op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a Awb.
Artikel 8. : Verantwoordelijkheden
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
De in artikel 3 en artikel 4 tweede lid bedoelde functionarissen zijn verantwoordelijk voor een adequate uitvoering van het
toegekende mandaat.
Artikel 9. : Intrekking andere regelingen
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Het organisatie- en mandaatbesluit directoraat-generaal Belastingdienst, met kenmerk
DGB 2006- 5031M, wordt ingetrokken.
Artikel 10. : Inwerkingtreding
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 18 januari 2011.
Artikel 11. : Citeertitel
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie- en mandaatbesluit directoraat-generaal
Belastingdienst.
Bijlage 1
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
DGBel is de concernstaf voor de dg, voor de rest van het Dagelijks Bestuur en voor
de andere leden van het MT Belastingdienst. DGBel is daarmee ondersteunend aan de
besturing van het concern Belastingdienst en verzorgt de verbinding tussen de politiek
en de uitvoering en vice versa. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de uitvoeringsverantwoordelijken
in de Belastingdienst, waarvan DGBel een integraal onderdeel uitmaakt.
De kern van het takenpakket van DGBel ligt in het uitzetten van de strategie van de
Belastingdienst en het ontwikkelen van beleid. Dit krijgt vorm in advisering aan de
politieke en ambtelijke top. Bij DGBel worden beslissingen die de Belastingdienst
raken naar de uitvoering vertaald en worden ervaringen uit de Belastingdienst omgezet
in adviezen ten behoeve van toekomstig beleid. Ook draagt DGBel zorg voor een adequate
en snelle behandeling en begeleiding van vragen en opdrachten die vanuit de politiek
op de Belastingdienst afkomen. Daarbij is DGBel de schakel die de Belastingdienst
verbindt met het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken.
DGBel ontleent zijn toegevoegde waarde vooral aan het vermogen aan de voorkant te
werken: adviseren over handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving,
uitzetten van strategische beleidslijnen en daarmee afgestemde meerjarige financiële,
personele en bestuurlijke kaders, (systeem)control daarop en snel adequate informatie
leveren aan de bewindspersoon.
Kracht en effectiviteit van een dergelijk apparaat zijn afhankelijk van de vraag in
hoeverre adviezen tijdig (ook pro actief) worden opgesteld met aandacht voor alle
relevante aspecten, qua reikwijdte aansluitend bij het onderwerp in kwestie en toegankelijk
voor bestuurders, bewindslieden en andere betrokkenen. Om dat te bewerkstelligen zijn
passende condities nodig op het vlak van informatievoorziening, organisatie, deskundigheid
en competenties van medewerkers en leidinggevenden.
Typerend voor DGBel is de schakelfunctie tussen beleid en uitvoering. Daartoe moet
de dg (en de medewerkers van DGBel op zijn gezag) zowel het gesprek kunnen voeren
over beleid en (voorgenomen) wetgeving als over de uitvoering daarvan. Over beleidszaken
wordt gesproken met de beleidsmakers van het ministerie van Financiën en van de andere
departementen. Over uitvoeringszaken wordt gesproken met de eigen uitvoeringsorganisatie
en met andere uitvoeringsorganisaties. Die gesprekken zijn verschillend van aard:
taal en doel zijn anders naar gelang met beleidsmakers of met uitvoerders wordt gesproken.
En terwijl de oriëntatie van de gesprekspartners meestal ‘eendimensionaal’ is (ófwel
beleid, ófwel uitvoering) is de oriëntatie van DGBel ‘tweedimensionaal’ (én beleid,
én uitvoering). Om die gesprekken goed te kunnen voeren is het belangrijk te investeren
in vertrouwen, het begrijpen van het standpunt van de gesprekspartner en het meenemen
van de gesprekspartner in de situatie van de Belastingdienst.
Relevant voor het functioneren is dat DGBel actief de verbinding zoekt met het primaire
proces en optimaal gebruik maakt van de daar aanwezige kennis en kunde. Op die manier
moet DGBel invulling geven aan zijn strategische en beleidsvormende taken. Het adagium
is: ‘Medewerkers in de dienst gaan helpen op dossiers en DGBel regisseert op het niveau
van koers en strategie’.
Tegen de achtergrond van dat adagium kiezen we voor een scherpe interne en externe
taakafbakening en een bijpassend klein DGBel, dat uit vier clusters bestaat: Uitvoeringsbeleid,
Fiscaliteit, Bedrijf en IV-Beleid.
Elk cluster is werkzaam op het specifieke aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van één van de leden van het Dagelijks Bestuur Belastingdienst. Samen ondersteunen
de clusters de directeurgeneraal bij de uitvoering van zijn taken en het nakomen van
zijn verantwoordelijkheden.
1. Cluster Uitvoeringsbeleid
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Het cluster Uitvoeringsbeleid heeft de volgende taken:
-
• de beoordeling van wijzigingen in en uitbreidingen van de werkzaamheden van de Belastingdienst.
Het cluster heeft een aanjagende en coördinerende functie bij het uitvoeren van uitvoeringstoetsen
en impactanalyses;
-
• het onderhouden van contacten over het takenpakket van de Belastingdienst met stakeholders
binnen en buiten het ministerie van Financiën;
-
• de verbindingsfunctie tussen de Belastingdienst en het managementteam bij het optreden
van damages;
-
• advisering over de interne en externe communicatie van de Belastingdienst;
-
• contacten met buitenlandse overheden en zusterorganisaties;
-
• algemene ondersteuning managementteam Belastingdienst.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de directeur-generaal.
2. Cluster Fiscaliteit
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Het cluster Fiscaliteit heeft de volgende taken:
-
• de beoordeling van en advisering over fiscaalrechtelijke vraagstukken (incl. de invordering)
voor zover daaraan politieke en/of beleidsmatige aspecten zijn verbonden;
-
• de behandeling van fiscale cassatiezaken;
-
• internationale fiscale aangelegenheden.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de Chief Fiscal Affairs.
3. Cluster Bedrijf
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Het cluster Bedrijf heeft de volgende taken:
-
• de coördinatie van de planningscyclus (bedrijfsplan, begroting, kadernota, stuurcontracten,
formatie);
-
• het personeels- en arbeidsvoorwaardenbeleid en personele aangelegenheden indien daaraan
beleidsvormende aspecten zijn verbonden;
-
• de ondersteuning van de bestuurder in COR en GOBD;
-
• het bedrijfsvoerings-, beveiligings- en integriteitsbeleid;
-
• systeemcontrol op concernniveau (betrouwbaarheid van: stuur- en verantwoordingsinformatie,
concernrapportages, beheersverslag, accountantscontrole, auditing);
-
• behandeling van juridische vraagstukken (zoals rond schadevergoedingen en WOB-verzoeken),
zowel op het gebied van het ambtenarenrecht als op niet-fiscaal terrein, inclusief
kabinetszaken;
-
• de begeleiding van high potentials uit de Belastingdienst in MD-, TD- en PD-trajecten.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de Chief Financial Officer en de Chief Human Resources Officer.
4. Cluster IV-beleid
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Het cluster IV-beleid heeft de volgende taken:
-
• het opstellen en actualiseren van IV-brede kaders en beleidslijnen en ondersteunen
van de implementatie daarvan;
-
• het controleren of binnen de kaders wordt geopereerd, inclusief meting, analyse en
toetsing;
-
• het ondersteunen van de verschillende bedrijfsonderdelen: advisering over de kaders,
medeontwikkelen van producten (bijvoorbeeld een projectplan), advisering over de toepassing
van beleid;
-
• een (beperkte) IM-functie voor de informatievoorziening van de IV-keten zelf en de
ondersteuning van de CIO als opdrachtgever voor infrastructuur.
De werkzaamheden van het cluster behoren primair tot het aandachts- en verantwoordelijkheidsgebied
van de Chief Information Officer.
5. Samenwerking en afstemming
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
Vaak zullen de onderwerpen die door DGBel worden behandeld, clusteroverstijgend zijn,
aangezien er vanuit verschillende invalshoeken tegenaan kan (en moet) worden gekeken.
Het is zaak dat de clusters daarin de samenwerking weten te vinden. Als hulpmiddel
daarbij wordt steeds één van de clusters voor bepaalde werkzaamheden als coördinerend
cluster aangewezen. Dat coördinerend cluster borgt de betrokkenheid van andere clusters
bij het onderwerp, zodat DGBel integraal adviseert.
6. Aansturing
[Regeling vervallen per 15-12-2016]
De taakgebieden van de clusters vallen samen met de taakgebieden van de leden van
het Dagelijks Bestuur Belastingdienst. Medewerkers van DGBel functioneren onder de
eindverantwoordelijkheid van hun MT-lid op basis van professionele vrijheid en eigen
verantwoordelijkheid.
Met het oog op de span of control van de MT-leden is een adjunct directeur toegevoegd.
De adjunct directeur assisteert het MT-lid in de uitvoering van zijn/haar taken. De
twee hoofdtaken van een adjunct zijn: de verantwoordelijkheid voor de HRM-rol naar
de andere medewerkers van het cluster én de verantwoordelijkheid voor de totstandkoming
en de inhoud van de producten van het cluster. Deze taken zijn nauw met elkaar verweven
want inhoudelijk gezag is onontbeerlijk voor effectieve en overtuigende loopbaanbegeleiding
van hoogwaardige beleidsmedewerkers.