Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
Afgegeven ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de
Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Aan: Opdrachtgever
Opdracht
Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte bestuurlijke verantwoording 2015
ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland van het CAK te Den Haag gecontroleerd. Deze
verantwoording bestaat uit de aandachtspunten bestuurlijke verantwoording, de matrix
bestuurlijke rechtmatigheidsverantwoording en de balans per 31 december 2015 en de
exploitatierekening over 2015.
Verantwoordelijkheid van het bestuur
Het bestuur van het CAK is verantwoordelijk voor het opmaken van de bestuurlijke verantwoording
2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland, in overeenstemming met de bepalingen van
de wet- en regelgeving zoals geïdentificeerd in het Model Jaarverslaggeving 2015 CAK
en in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving 2015 CAK.
Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid van de in
de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland weergegeven
geldstromen inzake de uitbetaalde tegemoetkomingen Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, de afdracht ouderbijdragen op basis van de Jeugdwet, de beheerskosten van het CAK, de interest geldmiddelen beheerskosten, de betalingen
van zorgaanspraken Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, de betalingen van zorgaanspraken Wet langdurige zorg, de betalingen subsidieregeling extramurale behandeling, de betalingen subsidieregeling
eerstelijns verblijf, de afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten, de afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten, de afdracht eigen bijdragen Wet langdurige zorg, de afdracht
eigen bijdragen Wet maatschappelijke ondersteuning, de ontvangen broninhouding Wet maatschappelijke ondersteuning (beschermd wonen)
via Zorginstituut Nederland, de interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten,
Fonds langdurige zorg en Wet maatschappelijke ondersteuning, de uitbetaalde uitkeringen
Compensatieregeling Eigen Risico en de interest geldmiddelen Zorgverzekeringsfonds.
Daarnaast is het bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als
het noodzakelijk acht om het opmaken van de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland en de naleving van de relevante wet- en regelgeving mogelijk
te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de bestuurlijke verantwoording
2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland op basis van onze controle. Wij hebben onze
controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse
controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek 2015 CAK.
Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften en dat
wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid
wordt verkregen dat de in de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en
Zorginstituut Nederland weergegeven geldstromen inzake de uitbetaalde tegemoetkomingen
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, de afdracht ouderbijdragen op basis van de Jeugdwet, de beheerskosten van het CAK, de interest geldmiddelen beheerskosten, de betalingen
van zorgaanspraken Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, de betalingen van zorgaanspraken Wet langdurige zorg, de betalingen subsidieregeling extramurale behandeling, de betalingen subsidieregeling
eerstelijns verblijf, de afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten, de afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten, de afdracht eigen bijdragen Wet langdurige zorg, de afdracht
eigen bijdragen Wet maatschappelijke ondersteuning, de ontvangen broninhouding Wet maatschappelijke ondersteuning (beschermd wonen)
via Zorginstituut Nederland, de interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten,
Fonds langdurige zorg en Wet maatschappelijke ondersteuning, de uitbetaalde uitkeringen
Compensatieregeling Eigen Risico en de interest geldmiddelen Zorgverzekeringsfonds,
geen afwijkingen van materieel belang bevatten.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland. De geselecteerde werkzaamheden zijn afhankelijk van de
door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip van het inschatten van
de risico’s dat de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland een afwijking van materieel belang bevat als gevolg van fraude of fouten.
Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing
in aanmerking die relevant is voor het opstellen van de bestuurlijke verantwoording
2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en voor het getrouwe beeld daarvan alsmede
voor de naleving van de relevante wet- en regelgeving, gericht op het opzetten van
controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden. Deze risico-inschattingen
hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking te brengen over de effectiviteit
van de interne beheersing van het CAK. Een controle omvat tevens het evalueren van
de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en de gebruikte
financiële rechtmatigheidscriteria en van de redelijkheid van de door het bestuur
van het CAK gemaakte schattingen, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van
de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt
is om een onderbouwing voor ons oordeel te bieden.
Oordeel
Naar ons oordeel voldoet de bestuurlijke verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland aan de inrichtingseisen zoals deze zijn opgenomen in het Model Jaarverslaggeving
2015 CAK.
Voorts zijn wij van oordeel dat de op de pagina's .. tot en met .. van de bestuurlijke
verantwoording 2015 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland verantwoorde geldstromen
uitbetaalde tegemoetkomingen Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, afdracht ouderbijdragen op basis van de Jeugdwet, beheerskosten van het CAK, interest geldmiddelen beheerskosten, betalingen van zorgaanspraken
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, betalingen van zorgaanspraken Wet langdurige zorg, betalingen subsidieregeling extramurale behandeling, betalingen subsidieregeling
eerstelijns verblijf, afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten, afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten,
afdracht eigen bijdragen Wet langdurige zorg, afdracht eigen bijdragen Wet maatschappelijke ondersteuning, ontvangen broninhouding Wet maatschappelijke ondersteuning (beschermd wonen) via
Zorginstituut Nederland, interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten,
Fonds langdurige zorg en Wet maatschappelijke ondersteuning, uitbetaalde uitkeringen
Compensatieregeling Eigen Risico en de interest geldmiddelen Zorgverzekeringsfonds
voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Dit houdt in dat deze bedragen in alle van materieel belang zijnde aspecten tot stand
zijn gekomen in overeenstemming met de in de specifiek voor het CAK van toepassing
zijnde wet- en regelgeving zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2015 CAK en
de eisen van het Model Jaarverslaggeving 2015 CAK.
Basis voor verantwoording en beperking in gebruik en verspreidingskring
Zonder afbreuk te doen aan ons oordeel vestigen wij de aandacht op pagina ... in de
bestuurlijke verantwoording waarin de basis voor de verantwoording uiteen is gezet.
Het overzicht is opgesteld voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland met als doel het CAK in staat
te stellen te voldoen aan de bepalingen van de wet- en regelgeving zoals geïdentificeerd
in het Model Jaarverslaggeving 2015 CAK en in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving
2015 CAK. Hierdoor is de verantwoording mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden.
Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor het CAK, het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam externe accountant
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2016, 9795, datum inwerkingtreding 05-03-2016, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2015.