Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Hieronder is een voorbeeldtekst (gebaseerd op Model 1.1.10.2 van de Handleiding Regelgeving
Accountancy) opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring bij de bestuurlijke
verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
Afgegeven ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de
Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Aan: Opdrachtgever
Opdracht
Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte bestuurlijke verantwoording 2016
ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland van het CAK te Den Haag gecontroleerd. Deze
verantwoording bestaat uit een overzicht van de activa en passiva per 31 december
2016 van de door het CAK uitgevoerde wettelijke taken in 2016 inclusief verloopoverzichten
en toelichtingen zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK, de matrices
bestuurlijke rechtmatigheidsverantwoording en de verantwoording over de ordelijkheid
en controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer van de wettelijke taken,
de borging van de rechtmatigheid van de geldstromen die in de bestuurlijke verantwoording
zijn opgenomen en de Schengen- en Engelstalige verklaringen.
Verantwoordelijkheid van het bestuur
Het bestuur van het CAK is verantwoordelijk voor het opmaken van de bestuurlijke verantwoording
2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland, in overeenstemming met de bepalingen van
de wet- en regelgeving zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en in
overeenstemming met de eisen van het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid van de in
de matrices van de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland weergegeven geldstromen. Dit houdt in dat deze bedragen in alle van materieel
belang zijnde aspecten tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de in de specifiek
voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vermeld in het Model
Jaarverslaggeving 2016 CAK en de eisen van het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK. Ook
is het bestuur verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van het in de bestuurlijke
verantwoording 2016 opgenomen overzicht van activa en passiva.
Tenslotte is het bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als
het noodzakelijk acht om het opmaken van de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland en de naleving van de relevante wet- en regelgeving mogelijk
te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de bestuurlijke verantwoording
2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland op basis van onze controle. Wij hebben onze
controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse
controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK.
Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften en dat
wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid
wordt verkregen dat de in de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en
Zorginstituut Nederland weergegeven geldstromen in de matrices en het overzicht van
activa en passiva geen afwijkingen van materieel belang bevatten.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland. De geselecteerde werkzaamheden zijn afhankelijk van de
door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip van het inschatten van
de risico’s dat de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland een afwijking van materieel belang bevat als gevolg van fraude of fouten.
Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing
in aanmerking die relevant is voor het opstellen van de bestuurlijke verantwoording
2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en voor het getrouwe beeld daarvan alsmede
voor de naleving van de relevante wet- en regelgeving, gericht op het opzetten van
controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden. Deze risico-inschattingen
hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking te brengen over de effectiviteit
van de interne beheersing van het CAK. Een controle omvat tevens het evalueren van
de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en de gebruikte
financiële rechtmatigheidscriteria en van de redelijkheid van de door het bestuur
van het CAK gemaakte schattingen, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van
de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt
is om een onderbouwing voor ons oordeel te bieden.
Oordeel
Naar ons oordeel voldoet de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland in alle van materieel belang zijnde aspecten aan de inrichtingseisen zoals
deze zijn opgenomen in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
Voorts zijn wij van oordeel dat de op de pagina's .. tot en met .. van de bestuurlijke
verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland verantwoorde geldstromen
uitbetaalde tegemoetkomingen Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, afdracht ouderbijdragen op basis van de Jeugdwet, betalingen van zorgaanspraken Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, betalingen van zorgaanspraken Wet langdurige zorg, betalingen subsidieregeling extramurale behandeling, betalingen subsidieregeling eerstelijns verblijf, afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten,
afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, afdracht
eigen bijdragen Wet langdurige zorg, afdracht eigen bijdragen Wet maatschappelijke ondersteuning, ontvangen broninhouding Wet maatschappelijke ondersteuning (beschermd wonen) via
Zorginstituut Nederland, interest geldmiddelen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten,
Fonds langdurige zorg en Wet maatschappelijke ondersteuning, uitbetaalde uitkeringen
Compensatieregeling Eigen Risico en de interest geldmiddelen Zorgverzekeringsfonds
in alle van materieel belang zijnde aspecten voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Dit houdt in dat deze bedragen in alle van materieel belang zijnde aspecten tot stand
zijn gekomen in overeenstemming met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde
wet- en regelgeving zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en de eisen
van het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
Verder zijn wij van mening dat de op de pagina’s .. tot en met .. van de bestuurlijke
verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland opgenomen overzicht
van de activa en passiva van de wettelijke taken van het CAK inclusief de hierbij
horende verloopoverzichten en toelichtingen, zoals gedefinieerd in het Model Jaarverslaggeving
2016 CAK, per 31 december 2016 juist en volledig is. Dit houdt in dat deze bedragen
in alle van materieel belang zijnde aspecten tot stand zijn gekomen in overeenstemming
met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vermeld
in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en de eisen van het Model Jaarverslaggeving
2016 CAK.
Basis voor verantwoording en beperking in gebruik en verspreidingskring
Zonder afbreuk te doen aan ons oordeel vestigen wij de aandacht op pagina ... in de
bestuurlijke verantwoording waarin de basis voor de verantwoording uiteen is gezet.
De bestuurlijke verantwoording is opgesteld voor het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland met als
doel het CAK in staat te stellen te voldoen aan de bepalingen van de wet- en regelgeving
zoals vermeld in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en in overeenstemming met de
eisen van het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK. Hierdoor is de verantwoording mogelijk
niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend
bestemd voor het CAK, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid aan of
te worden gebruikt door anderen.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam accountant
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2016, 55783, datum inwerkingtreding 18-11-2016, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2016.