U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 20-03-2014.]Geraadpleegd op 14-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2002 en zichtdatum 01-01-2002. Geldend van 01-01-2002 t/m 19-03-2014
Aanwijzing Rijksdienst voor het Wegverkeer als keuringsinstantie
De Minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en de Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 2, eerste lid, onder a en 13 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1973, 356),
Besluiten:
[Regeling vervallen per 20-03-2014]
Als instantie, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, en tweede lid, onder a, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1974, 632), wordt aangewezen de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Het in de bijlage bij dit besluit opgenomen reglement van de Rijksdienst voor het Wegverkeer ter zake van keuringen ingevolge het in artikel 1 genoemde besluit wordt goedgekeurd.
Dit besluit wordt in de Nederlandse Staatcourant bekendgemaakt.
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging in werking treedt.
Leidschendam , 7 september 1973
Minister
I. Vorrink
T. E. Westerterp
1 Bij de aanvrage om een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1974, 632) dienen met betrekking tot het in de aanvrage vermelde type te worden verstrekt:
a. een formulier overeenkomstig het aan dit reglement gehechte model A, dat volledig is ingevuld;
b. tekeningen van de verbrandingsruimte en van de zuiger, de zuigerveren daarbij inbegrepen;
c. een diagram, aangevende de maximale lichthoogten van de kleppen en de openings- en sluitingshoeken ten opzichte van de dode punten;
d. een foto van de motor en van de motorruimte.
2 Bij de aanvrage om een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging dienen met betrekking tot het in de aanvrage vermelde type te worden verstrekt:
a. een formulier overeenkomstig het aan dit reglement gehechte model B, dat volledig is ingevuld;
b. tekeningen van de verbrandingsruimte en van het bovenvlak van de zuiger;
c. een foto van de motor.
3 De in het eerste en tweede lid bedoelde bescheiden dienen in tweevoud te worden ingediend.
1 Op het voor de keuring vastgestelde tijdstip dient een motorrijtuig, behorende tot het in de aanvrage vermelde type, voorhanden te zijn. Betreft het een aanvrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid, dan mag in plaats van een motorrijtuig als bedoeld voorhanden zijn een motor met de daarbij behorende uitrustingsstukken, zoals omschreven in het aan dit reglement gehechte model B.
2 De uitvoering van de in de keuringsvoorschriften aangegeven proeven vangt niet aan alvorens vaststaat dat het ter keuring aangeboden motorrijtuig of der ter keuring aangeboden motor met de daarbij behorende uitrustingsstukken behoort tot het in de aanvrage vermelde type.
Het motorrijtuig of de ter keuring aangeboden motor met de daarbij behorende uitrustingsstukken dient in bedrijfsvaardige staat te verkeren.
1 De voor de keuring verschuldigde vergoeding bedraagt, indien overeenkomstig het in artikel 1 van het Besluit keuringsvoorschriften typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging genoemde reglement:
a. de daarin beschreven proeven van het type I, II en III worden verricht: ten hoogste € 748,74 vermeerderd met ten hoogste € 260,92 voor elke keer, dat de proef van het type I wordt herhaald;
b. alleen de daarin beschreven proeven van het type II en III worden verricht: ten hoogste € 430,09.
2 De voor de keuring verschuldigde vergoeding bedraagt indien overeenkomstig het reglement, genoemd in artikel 2 van het Besluit keuringsvoorschriften typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, wordt gekeurd: ten hoogste € 635,29.
Hoofdkenmerken van de motor en gegevens omtrent de uitvoering der proeven
1
1.
Beschrijving van de motor
1.1.
Merk
1.2.
Type
1.3.
Cyclus: viertakt/tweetakt (2)
1.4.
Aantal en plaatsing van de cilinders:
1.5.
Boring
mm
1.6.
Slag
1.7.
Cilinderinhoud
cm 3
1.8.
Compressieverhouding (3)
1.9.
Koelsysteem
1.10.
Drukvulling met/zonder (2) beschrijving van het systeem
1.11.
Inrichting voor de terugvoering van cartergassen (beschrijving en schema's)
1.12.
Luchtfilter: tekeningen of merken en types
2.
Bijkomende inrichtingen ter bestrijding van verontreiniging (indien aanwezig en indien niet begrepen onder een andere rubriek).
Beschrijving en schema's
3.
Voeding
3.1.
Beschrijving en schema's van luchtmondstukken en hun toebehoren (dashpot, verhittingsinrichting, bijkomende luchtinlaten enz.)
3.2.
Brandstoftoevoer
3.2.1.
Door carburateur(s) (2)
Aantal
3.2.1.1.
3.2.1.2.
3.2.1.3.
Afstellingen (2)
3.2.1.3.1.
Sproeiers
3.2.1.3.2.
Venturibuizen
3.2.1.3.3.
Peil in de vlotterkamer
3.2.1.3.4.
Gewicht van de vlotter
3.2.1.3.5.
Vlotternaald
of
Kromme van de lucht-brandstofverhouding en opgave van de uiterste regelstanden waarbij deze kromme wordt bereikt (3)
3.2.1.4.
Choke hand/automatisch (2) Sluitstand (3)
3.2.1.5.
Brandstofpomp
Druk (3) of kenmerkend diagram (3)
3.2.2.
Door injectie (2)
3.2.2.1.
Pomp
3.2.2.1.1.
3.2.2.1.2.
3.2.2.1.3.
Afgegeven hoeveelheid mm3 per slag bij een pompsnelheid van
omw./min (2) (3) of kenmerkend diagram (2) (3)
3.2.2.2.
Verstuiver(s)
3.2.2.2.1.
3.2.2.2.2.
3.2.2.2.3.
IJking
bar (2) (3)
of kenmerkend diagram (2) (3)
4.
Klepdiagram
4.1.
Maximale lichthoogte van de kleppen en openings- en sluithoeken ten opzichte van de dode punten
4.2.
Referentie- en/of afstellingsspeling (2)
5.
Ontsteking
5.1.
Stroomverdeler(s)
5.1.1.
5.1.2.
5.1.3.
Voorontstekingskromme (3)
5.1.4.
Tijdstip van ontsteking (3)
5.1.5.
Opening der onderbrekingspunten (3)
6.
Uitlaat Beschrijving van de schema's
7.
Verdere gegevens omtrent de keuringsomstandigheden
7.1.
gebezigd smeermiddel
7.1.1.
7.1.2.
Type (indien smeermiddel aan de brandstof is toegevoegd het oliepercentage vermelden)
7.2.
Bougies
7.2.1.
7.2.2.
7.2.3.
Electrodenafstand
7.3.
Bobine
7.3.1.
7.3.2.
7.4.
Ontstekingscondensator
7.4.1.
7.4.2.
8.
Motorvermogen
8.1.
Draaisnelheid bij stationair draaien
omw./min (3)
8.2.
Motortoerental bij maximumvermogen
8.3.
Maximumvermogen PK (ISO-BSI-CUNA-DIN-IGM-SAE, enz. (2) )
Voornaamste kenmerken van het voertuig en van de motor en gegevens betreffende de uitvoering van de proeven
(4)
1.1
Cyclus: viertakt/tweetakt (5)
Boring mm
Slag mm
Aantal cilinders
Cilinderinhoud cm3
Compressieverhouding (6)
Drukvulling met/zonder (5) beschrijving van het systeem
Luchtfilter: tekeningen of merken en typen
Extra voorzieningen tegen rookgassen (voor zover aanwezig en niet in een andere rubriek ermeld)
Beschrijving en schema's van luchtmondstukken en hun toebehoren (verhittingsinrichting, inlaatdemper, enzovoort)
Druk (6)
of schema van de karakteristieken (6)
Injectie
Merk(en)
Type(n)
Opbrengst
mm3 per slag bij
omw./min van de pomp (6) bij volle inspuiting of schema van de karakteristieken (5) , (6)
Vermelding van de toegepaste methode: op de motor, of proefbank (5)
3.2.2.1.4.
Voorinspuiting
3.2.2.1.4.1.
Grafiek van de voorinspuiting
3.2.2.1.4.2.
Inspuitleidingen
Lengte
Inwendige doorsnede
3.2.2.3.
3.2.2.3.1.
3.2.2.3.2.
3.2.2.3.3.
Openingsdruk
(bar) (6)
of schema van de karakteristieken (5) , (6)
3.2.2.4.
Drukregelaar
3.2.2.4.1.
3.2.2.4.2.
3.2.2.4.3.
Uitschakelsnelheid belast:
omw./min
3.2.2.4.4.
Maximale snelheid onbelast:
3.2.2.4.5.
Snelheid stationair:
3.3.
Koudstartinrichting
3.3.1.
Merk(n)
3.3.2.
Typen(n)
3.3.3.
Beschrijving
Kleppenmechanisme
Referentie- en/of afstellingsspeling (5)
Uitlaatsysteem
5.2.
Gemiddelde tegendruk bij maximaal vermogen:
mm waterkolom
Transmissie
6.1.
Inertie van het vliegwiel van de motor
6.2.
Bijkomende inertie bij neutrale stand van de versnellingshandel
Aanvullende gegevens betreffende de keuringsomstandigheden
Gebezigd smeermiddel
(indien smeermiddel aan de brandstof is toegevoegd het oliepercentage vermelden)
Motorprestaties
Snelheid bij stationair toerental:
omw./min (6)
Motortoerental bij maximumvermogen:
Vermogen gemeten op de zes punten vermeld in punt 2.1. van bijlage III 7
8.3.1.
Motorvermogen op de proefbank-Toegepaste norm vermelden (BSI- CUNA-DIN-GOST-IGM-ISO-SAE enzovoort) (5)
8.3.2.
Vermogen aan de wielen van het voertuig
Toerental (n)
omw/min
Vermogen
pk
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Aanwijzing Rijksdienst voor het Wegverkeer als keuringsinstantie", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.