U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-10-2010.]Geraadpleegd op 14-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-02-2003 en zichtdatum 10-11-2024. Geldend van 23-08-2000 t/m 30-09-2010
Examenreglement brandmeester
De minister van Binnenlandse Zaken,
Gelet op artikel 15, eerste lid, van de Brandweerwet 1985 (Stb. 87);
Gezien het advies van de Brandweerraad van 17 januari 1992, nr. RBR91/U2558 en het curatorium Rijksbrandweeracademie van 18 december 1991, nr. CRBA91/U34;
Besluit:
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
In deze ministeriële regeling wordt verstaan onder:
de opleiding brandmeester, bedoeld in artikel 1, onderdeel a, onder 5, van het Besluit rijksexamen brandweeropleidingen;
elke onderwijseenheid over een samenhangend deel van de leerstof, die zowel presentatie, verwerking als toetsing omvat en die flexibel programmeerbaar is in het systeem, waarvan het een onderdeel is;
elk examen ter afsluiting van een module, dat bestaat uit een schriftelijk deel, een praktisch deel, een projectopdracht of een combinatie daarvan;
de eenheid, waarin de omvang van de module wordt uitgedrukt en die gemiddeld tien contact- of zelfstudie-uren vertegenwoordigt;
een door het bestuur van het Nederlands bureau brandweerexamens, genoemd in artikel 18g, eerste lid, van de Brandweerwet 1985, afgegeven verklaring, inhoudende dat de kandidaat voor de betreffende module over de vereiste kennis en vaardigheden beschikt;
de opdracht, niet zijnde een schriftelijk of praktisch deel, die een kandidaat moet verrichten in het kader van een module-examen.
De opleiding bestaat uit zeven modulen:
a. sociale vaardigheden (verplichte module);
b. organisatie (verplichte module);
c. preventie (keuze-module);
d. opleiding, oefening en voorlichting (keuze-module);
e. verbindingen (keuze-module);
f. technische dienst (keuze-module);
g. repressie keuze (keuze-module).
1 De module sociale vaardigheden omvat zes studiepunten.
2 De module organisatie omvat twee studiepunten.
3 De module preventie omvat achtentwintig studiepunten.
4 De module opleiding, oefening en voorlichting omvat achtentwintig studiepunten.
5 De module verbindingen omvat achtentwintig studiepunten.
6 De module technische dienst omvat achtentwintig studiepunten.
7 De module repressie keuze omvat tweeëntwintig studiepunten.
[Vervallen per 01-08-1996]
1
Overeenkomstig het gestelde in artikel 9, vijfde lid, van het Algemeen brandweerexamenreglement 1994, wordt het diploma brandmeester afgegeven, indien de kandidaat in het bezit is van certificaten of vrijstellingen van de verplichte modulen, bedoeld in artikel 2 en één of meer keuze-modulen, waarbij de keuze-modulen te zamen ten minste tweeëntwintig studiepunten vertegenwoordigen, en van:
a. het diploma onderbrandmeester, bedoeld in artikel 5 van het Examenreglement onderbrandmeester, of een daaraan gelijkwaardig diploma, of
b. de certificaten of vrijstellingen van de modulen
1º repressie, levensreddende handelingen en persoonlijke bescherming, bedoeld in artikel 2, onderdelen a tot en met c, van het Examenreglement brandwacht.
2º verbranding en blussing, gevaarlijke stoffen, repressie, sociale vaardigheden en materieel.
bedoeld in artikel 2, onderdelen a, c tot en met f, van het Examenreglement onderbrandmeester.
2) Het certificaat van of de vrijstelling voor de keuze-module repressie keuze, bedoeld in artikel 2, onderdeel g, kan alleen voor het diploma brandmeester meetellen als het certificaat van of de vrijstelling voor de keuze-module repressie keuze, bedoeld in artikel 2, onderdeel j, van het Examenreglement onderbrandmeester, niet heeft meegeteld of zal meetellen voor de verkrijging van het diploma onderbrandmeester.
3 Het certificaat van of de vrijstelling voor de keuze-module preventie, bedoeld in artikel 2, onderdeel c, kan alleen voor het diploma brandmeester meetellen als het certificaat van of de vrijstelling voor de keuze-module preventie, bedoeld in artikel 2, onderdeel e, van het Examenreglement adjunct-hoofdbrandmeester 1993, niet heeft meegeteld of zal meetellen voor de verkrijging van het diploma adjunct-hoofdbrandmeester.
4 Het derde lid geldt niet voor kandidaten die:
a. op 1 augustus 1997 reeds in het bezit waren van het certificaat van of de vrijstelling voor de keuze-module preventie, bedoeld in artikel 2, onderdeel e, van het Examenreglement adjunct-hoofdbrandmeester 1993, of dit certificaat of deze vrijstelling al hadden laten meetellen voor het diploma adjunct-hoofdbrandmeester, bedoeld in artikel 13 van het Examenreglement adjunct-hoofdbrandmeester 1993;
b. vóór 1 augustus 1998 hebben deelgenomen aan een deelexamen van de keuze-module preventie, bedoeld in artikel 2, onderdeel c; en
c. vóór 1 augustus 2002 hun diploma brandmeester behalen.
1 Het module-examen sociale vaardigheden bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel A van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel A van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen sociale vaardigheden is gelijk aan het afgeronde cijfer behaald voor het schriftelijk deel, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen organisatie bestaat slechts uit een schriftelijk deel.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel B van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 Het cijfer voor het module-examen organisatie is gelijk aan het afgeronde cijfer voor het schriftelijk deel, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen preventie bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel D van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel D van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen preventie is gelijk aan het gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk deel en het cijfer behaald voor de projectopdracht, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen opleiding, oefening en voorlichting bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel E van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel E van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen opleiding, oefening en voorlichting is gelijk aan het gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk deel en het cijfer behaald voor de projectopdracht, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen verbindingen bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel F van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel F van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen verbindingen is gelijk aan het gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk deel en het cijfer behaald voor de projectopdracht, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen technische dienst bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel G van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel G van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen technische dienst is gelijk aan het gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk deel en het cijfer behaald voor de projectopdracht, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
1 Het module-examen repressie keuze bestaat uit een schriftelijk deel en een projectopdracht.
2 Het schriftelijk deel bestaat uit het beantwoorden van vragen over de onderwerpen, bedoeld in deel H van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
3 De projectopdracht bestaat uit het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot de onderwerpen, bedoeld in deel H van de bij deze ministeriële regeling behorende bijlage.
4 Het cijfer voor het module-examen repressie keuze is gelijk aan het gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk deel en het cijfer behaald voor de projectopdracht, waarbij een half punt of meer naar boven wordt afgerond en minder dan een half punt naar beneden wordt afgerond.
Het Examenreglement brandmeester (Stcrt. 1989, 95) wordt ingetrokken.
Deze regeling kan worden aangehaald als Examenreglement brandmeester.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 1992.
Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
directeur-generaal voor Openbare Orde en Veiligheid
I. W. Opstelten
OPLEIDINGSNIVEAU: brandmeester
Module: Sociale vaardigheden
no. leerdoel
inhoud
gedragsniveau
weegfactor
Mondeling communiceren
1.
Als deelnemer en als voorzitter een vergadering voorbereiden en houden.
s1
3
2.
Methodisch begeleiden en beoordelen van personeel.
s2
2
Schriftelijke communiceren
3.
Schrijven van een nota, rapport en brief.
t
Leidinggeven
4.
Principes hanteren ten aanzien van de organisatie van het werk organisatie van het werk en de juiste taken delegeren.
i + s2
5.
Beschrijven van de manieren van conflicthantering en het hanteren van deze manieren.
6.
Onderscheiden van onderhandelingssituaties en beschrijven van de onderhandelingsstijlen en deze effectief gebruiken.
Opleidingsniveau: brandmeester
Module: organisatie
De inrichting van het openbaar bestuur op gemeentelijk niveau kennen
Aangeven van de inrichting op hoofdlijnen en het functioneren in de praktijk van het openbaar bestuur op gemeentelijk niveau
i
Wetgeving toepassen
De toepassing van de Brandweerwet 1985 op de niet-repressieve aspecten van de functie
De toepassing van de Wet rampen en zware ongevallen op alle aspecten van de functie
De toepassing van de Arbeidstijdenwet, en de toepassing van de arbeidsomstandigheden- wet- en -regelgeving op de niet-repressieve aspecten van de functie.
Inzicht hebben in de betekenis van de wettelijke bepalingen die betrekking hebben op de bestrijding van specifieke incidenten.
Beschrijven van de wettelijke grondslag en weergeven van de taken van de bedrijfsbrandweer.
[Red: Vervallen.]
MODULE: preventie
Verklaren van brandpreventiebegrippen
Weergeven van de functionele achtergronden bij de brandveiligheidseisen.
Weergeven van de functionele achtergronden bij de bepalingsmethoden.
Beschrijven van de uitwerking van de bepalingsmethoden voor zover dit voor de beoordelingspraktijk van belang is.
Beschrijven van de technische werkingsprincipes van brandpreventievoorzieningen.
Toepassen wet- en regelgeving
Noemen van de samenhang tussen de verschillende op de brandpreventie betrekking hebbende wetten, verordeningen en normen.
Beschrijven van de opzet van de Woningwet, het Bouwbesluit, de (model) Bouwverordening, en dehieruit voortvloeiende consequenties voor de brandveiligheidsregelgeving.
7.
Toepassen van de eisen op brandveiligheidsgebied, voortvloeiend uit het Bouwbesluit, de (model) Bouwverordening, en de (delen van) normen waarnaar wordt verwezen (b.v. woningen en woongebouwen) in een gegeven situatie.
8.
Beschrijven van de werking en de inhoud van de (model) Bouwverordening en de Brandbeveiligingsverordening.
9.
Toepassen van de eisen op brandveiligheidsgebied voortvloeiend uit de wet Milieubeheer in een gegeven situatie.
10.
Toepassen van de eisen voortvloeiend uit de Brandbeveiligingsverordening, alsmede de (delen van) normen en richtlijnen waarnaar wordt verwezen in een gegeven situatie.
Uitvoeren brandpreventieve werkzaamheden
11.
Beoordelen van de aanvragen van bouw- en gebruiksvergunningen in een gegeven situatie
12.
Opstellen van concept- brandbeveiligingsvoorwaarden in een brandpreventie-advies
13.
Verstrekken van inlichtingen op brandpreventief gebied.
14.
Uitvoeren van preventiecontroles.
15.
Toetsen van een ontruimingsplan in een gegeven situatie.
MODULE: opleiding, oefening en voorlichting
Opleidingskundige taken uitvoeren
Aan de hand van geformuleerde doelstellingen een cursusplan opstellen waarin de volgende componenten staan:
- doelgroep en beginsituatie;
- de consequenties van de taakuitvoering van de cursisten;
- lesplannen en didactische opzet;
- planning.
Kiezen en samenstellen van opleidingsmateriaal: leerstof, gebruikshandleidingen, oefenmaterialen e.d. en sheets.
Opleidingen die vanuit het opleidingsinstituut of korps aangeboden worden systematisch organiseren
i + t
In gegeven situaties beschrijven hoe een examen moet worden georganiseerd volgens het uitvoeringsreglement en de handleidingen van het Nederlands bureau brandweerexamens.
Verschillende instrumenten van opleidingsevaluatie en hun toepassingsmogelijkhedenbeschrijven.
Ontwerpen van een evaluatieplan voor een cursus, dit plan uitvoeren en afleiden uit de evaluatieresultaten hoe de cursus moet worden bijgesteld.
i+p
Het opzetten, uitvoeren, begeleiden en evalueren van oefeningen
Het systematisch ontwerpen van oefeningen.
Het ensceneren en begeleiden van oefeningen.
p
Het nabespreken van oefeningen.
Voorlichten
Het geven van voorlichting aan personen buiten de brandweer.
Het inrichten van een voorlichtingsstand.
i + m2
Het behandelen van aanvragen voor excursies.
Opleidingsniveau: Brandmeester
Module: Verbindingen
Nr. leerdoel
Inhoud
Gedragsniveau
Wegingsfactor
Toepassingsregels van de benodigde apparatuur
Bediening van de benodigde apparatuur
m2
Verzorgen van instructie en opleiding
Openbaar brandmeldsysteem (OMS)
Het opzetten en controleren van onderhoudsschema's
Het verzorgingsgebied
De werkwijze en inzetmogelijkheden van aangesloten korpsen
De voorlichting aan derden ten aanzien van het verbindingsgebeuren
Maatregelen bij storingen
Beheer verbindingscommandowagen
t + m2
Het op tekening zetten van gegevens en de verwerking daarvan in beheerssystemen
Functioneren als "Staffunctionaris Verbindingen" binnen het Commando Rampterrein
Functioneren als hoofd berichtencentrum binnen het Operationeel Team
Verbindingssystemen en verbindingsmiddelen ten behoeve van de rampenbestrijding
MODULE: technische dienst
no leerdoel
wegingsfactor
Toepassen van wet- en regelgeving
Hanteren van bepalingen en regelgeving met betrekking tot brandweermateriaal, gebouwen, installaties en persoonlijke uitrusting.
Beschrijven van de opbouw en samenstelling brandweervoertuigen en inventaris
Beschrijven van de opbouw en samenstelling van brandweervoertuigen gericht op het onderhoud.
Beschrijven van de opbouw en samenstelling van de inventaris van de diverse brandweervoertuigen gericht op het onderhoud.
Uitvoeren van technische en beheerscontroles van het onderhoud.
Uitvoeren van onderhoudsvoorschriften, -procedures, vervangingstermijnen.
Treffen van maatregelen ten aanzien van voertuigen en inventaris bij bijzondere weersomstandigheden.
Inzicht hebben in de algemene voertuigtechniek gericht op het onderhoud.
Zorgen voor kwaliteit
Bewaken van kwaliteitsniveau van brandweermateriaal en -materieel
Bepalen van de operationele inzetbaarheid en veiligheid op grond van staat van onderhoud en leeftijd.
Beheren van gebouwen en installaties
Onderhouden van gebouwen en installaties.
Treffen van maatregelen ten aanzien van gebouwen bij bijzondere weersomstandigheden.
Voeren van inkoopbeleid en administratie
Toepassen van inkoop- en administratieprocedures.
Logistiek ondersteunen bij grootschalig optreden
Toepassen van logistieke procedures in het kader van het ondersteuningspeloton van de brandweercompagnie.
MODULE: repressie keuze
De repressieve werkwijze toepassen
In een gegeven situatie de inzet (techniek en taktiek)beschrijven van (maximaal) twee eenheden en ondersteunende eenheden bij specifieke vormen van brandbestrijding in gebouwen en industriële objecten.
In een specifieke situatie van spoorwegongeval, scheeps-, vliegtuig- of bosbrand de inzet beschrijven en de procedure ongevalsbestrijding gevaarlijke stoffen toepassen.
In een gegeven situatie het opschalingsprincipe en de grootschalige inzet beschrijven.
Hydrodynamica toepassen
In een gegeven situatie oplossingen aandragen voor storingen in het bluswatertransport of andere bijzondere omstandigheden in de waterlevering bij inzet van bluseenheden.
Aan de hand van de hydrodynamica uitputtend beschrijven welke factoren het bluswatertransport beïnvloeden.
Code
Betekenis
kennis
k1
kunnen opzoeken
k2
kunnen herkennen
k3
uit het hoofd kunnen noemen
inzicht
-
kunnen noemen van consequenties/gevolgen
kunnen formuleren in eigen woorden
toepassen
kunnen gebruiken van standaardbegrippen, -principes, -regels, -methoden, en -technieken
probleem oplossen
kunnen kiezen of ontwikkelen van andere dan standaardbegrippen, -principes, -regels, -methoden, en -technieken
motorische vaardigheden
m1
kunnen verrichten van motorische/zintuiglijke vaardigheden
bedreven zijn in bepaalde motorische/zintuigelijke vaardigheden
sociale vaardigheden
beschikken over bepaalde sociale vaardigheden
beheersen van bepaalde sociale vaardigheden
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Examenreglement brandmeester", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.