-
a. AOC: door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aan een onderneming of groep van
ondernemingen afgegeven document waarin wordt verklaard dat de betrokken luchtvaartexploitant
beschikt over beroepsbekwaamheid en organisatie om luchtvaartuigen veilig te exploiteren
voor de in dat bewijs gespecificeerde luchtvaartactiviteiten (Air Operator's Certificate);
-
b. Eurocontrol-organisatie: de Organisatie, ingesteld bij het op 13 december 1960 te
Brussel tot stand gekomen Verdrag tot samenwerking in het belang van de veiligheid
van de luchtvaart «Eurocontrol» (Trb. 1961, 62), zoals gewijzigd bij Protocol van
12 februari 1981 (Trb. 1981, 182);
-
c. gevaarlijke stoffen:
-
1°. ontplofbare stoffen of voorwerpen;
-
2°. samengeperste, vloeibaar gemaakte of onder druk opgeloste gassen;
-
3°. brandbare vloeistoffen;
-
4°. brandbare vaste stoffen, voor zelfontbranding vatbare stoffen en stoffen, die bij
aanraking met water brandbare gassen ontwikkelen;
-
5°. stoffen, die de verbranding bevorderen en organische peroxyden;
-
6°. giftige of infectueuze stoffen;
-
7°. radioactieve stoffen;
-
8°. bijtende stoffen;
-
9°. andere stoffen of voorwerpen, die bij vervoer door de lucht gevaar kunnen opleveren
voor de gezondheid, de veiligheid of het milieu;
indien zij krachtens artikel 6.51 of artikel 10.7, eerste lid, zijn aangewezen.
-
d. gezagvoerder: degene, die de leiding heeft bij en verantwoordelijk is voor de veilige
uitvoering van de vlucht;
-
e. houder van een luchtvaartuig: degene, op wiens naam een luchtvaartuig in het register,
bedoeld in artikel 3.3, tweede lid, dan wel in een buitenlands register van luchtvaartuigen is ingeschreven;
-
f. klaring: machtiging aan de gezagvoerder van een luchtvaartuig om een vlucht aan te
vangen of te vervolgen onder door een luchtverkeersleidingsdienst gestelde voorwaarden;
-
g. lid van het boordpersoneel: lid van het cockpitpersoneel en ieder, die aan boord van
een luchtvaartuig ten behoeve van de inzittenden of de lading werkzaamheden verricht
of heeft te verrichten, onder welke werkzaamheden mede wordt verstaan de voorbereidingshandelingen
voorafgaande aan de vlucht;
-
h. lid van het cockpitpersoneel: ieder, die aan boord van een luchtvaartuig werkzaamheden
verricht, welke van direct belang zijn voor de bediening van het luchtvaartuig tijdens
de vlucht, onder welke werkzaamheden mede wordt verstaan de voorbereidingshandelingen
voorafgaande aan de vlucht;
-
i. luchtvaartmaatschappij: onderneming, welke geheel of gedeeltelijk haar bedrijf maakt
van het vervoer van personen, dieren of goederen met luchtvaartuigen;
-
j. luchtvaartterrein: een terrein, dat is ingericht voor het opstijgen en het landen
alsmede de daarmede verband houdende bewegingen van luchtvaartuigen op dat terrein;
-
k. luchtvaartuig: toestel, dat in de dampkring kan worden gehouden ten gevolge van krachten,
die de lucht daarop uitoefent, anders dan de krachten van de lucht tegen het aardoppervlak;
-
l. luchtverkeer: het geheel der verplaatsingen van luchtvaartuigen in de lucht of op
een luchtvaartterrein, alsmede het gebruik van het luchtruim door toestellen die geen
luchtvaartuigen zijn;
-
m. luchtverkeersbeveiliging: het geheel van maatregelen gericht op de bevordering van
een veilig, ordelijk en vlot verloop van het luchtverkeer;
-
n. luchtverkeersdienstverlening: het geven van luchtverkeersleiding, alsmede het verstrekken
van advies of inlichtingen tijdens de vlucht en het verzorgen van alarmering;
-
o. luchtverkeersleiding: het regelen van het luchtverkeer door het geven van klaringen
en aanwijzingen aan deelnemers aan het luchtverkeer;
-
p. LVNL: de organisatie voor luchtverkeersdienstverlening, bedoeld in artikel 5.22;
-
q. Nederlands luchtvaartuig: een in Nederland geregistreerd luchtvaartuig;
-
r. opsporingsambtenaar: de ambtenaar, bedoeld in artikel 11.3, eerste lid;
-
s. STD: een trainingsinstrument zijnde een vluchtnabootser, een vliegtrainingsinstrument,
een trainer voor vlieg- en navigatieprocedures of een ander trainingsinstrument (Synthetic
Training Device);
-
t. vlucht: de verplaatsing van het luchtvaartuig gedurende het tijdsverloop dat het in
beweging komt met de bedoeling om op te stijgen, tot het ogenblik dat het weer tot
volledige stilstand is gekomen na de landing;
-
u. vluchtinformatiegebied Amsterdam: het luchtruim boven het gebied, dat wordt begrensd
door de rijksgrenzen en de kortste lijn op de ellipsoïde tussen de posities met de
coördinaten 51°22'25" N 003°21'50" O en 51°30'00" N 002°00'00" O, 51°30'00" N 002°00'00"
O en 55°00'00" N 005°00'00" O, de loxodroom tussen 55°00'00" N, 005°00'00" O en 55°00'00"
N 006°30'00" O en de kortste lijn op de ellipsoïde tussen de posities met de coördinaten
55°00'00" N 006°30'00" O en 53°40'00" N, 006°30'00" O, uitgedrukt in het geografische
referentiesysteem WGS 84.