U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 25-12-2009.]Geraadpleegd op 22-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-04-2003 en zichtdatum 21-11-2024. Geldend van 28-09-1994 t/m 24-12-2009
Gedragscode openbare accountants – Belastingdienst
[Regeling vervallen per 25-12-2009]
Met betrekking tot de toepassing van hoofdstuk VIII, afdeling 2 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hierna AWR) hebben het Ministerie van Financiën, het Nederlands Instituut van Registeraccountants (hierna NIVRA) en de Nederlandse Orde van Accountants-Administratieconsulenten (hierna NOVAA) in gemeen overleg besloten terzake van de controle-activiteiten van de Belastingdienst bij leden van bovengenoemde beroepsorganisaties met het oog op de fiscale belangen ten aanzien van derden de volgende gedragsregels vast te stellen.
Deze gedragsregels gelden wanneer een ambtenaar van de Belastingdienst, belast met het uitvoeren van een controle, in bovengenoemd wettelijk kader inzage vordert in de controledossiers van de openbare accountant. De gedragscode ziet op die dossiers van de openbare accountant die hij aanlegt in het kader van zijn controlewerkzaamheden. Door het naleven van deze gedragsregels kan een belastingcontrole op een efficiënte wijze plaatsvinden, hetgeen ook het belang van de belastingplichtige dient.
De gedragsregels zijn in algemene zin geformuleerd. Het wordt aan de praktijk overgelaten langs de aangegeven lijnen en rekening houdend met de specifieke omstandigheden hieraan een passende invulling te geven die recht doet aan de verschillen in functie en verantwoordelijkheden. De gedragscode wordt in redelijkheid toegepast. Daarbij worden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de jurisprudentie in acht genomen
Een accountant die in de openbare praktijk werkzaam is.
Inzage in boeken en andere bescheiden als bedoeld in artikel 53 juncto 47 van de AWR.
Gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 53 juncto 47 van de AWR.
Het systematisch geheel van documenten en vastleggingen inzake de controlewerkzaamheden die door een openbare accountant zijn uitgevoerd.
Alle stukken en rapporten waarin de openbare accountant aan de leiding van de onderneming en/of het toezichthoudend orgaan mededeling doet over zijn controlebevindingen. Te denken valt aan de brief met controlebevindingen, de managementletter (fiscale adviezen voorkomend in de managementletter behoeven niet ter inzage te worden verstrekt) etc.
De gedragscode is van toepassing op de belastingcontrole, waarop de regels van het administratieve recht van toepassing zijn. De gedragscode geldt niet in het kader van een strafrechtelijk onderzoek.
De openbare accountant heeft reeds werkzaamheden in het kader van zijn controle verricht. Zijn werkzaamheden en bevindingen kunnen richting geven aan het onderzoek van de ambtenaar van de Belastingdienst. Aan de hand van de bevingen van de openbare accountant kan de ambtenaar – bijvoorbeeld in verband met de eigen materialiteitsgrenzen van de Belastingdienst – zijn controleprogramma aanpassen.
De ambtenaar kan daarom inzage verlangen in (delen van) het controledossier van de openbare accountant, in de rapportage van de controlebevindingen van de openbare accountant aan de leiding van de onderneming en of het toezichthoudend orgaan en het accountantsverslag (artikel 393, lid 4 Boek 2 BW).
Inzage in de dossiers van een openbare accountant zal over het algemeen plaatsvinden in het kader van een belastingcontrole die bij diens cliënt wordt ingesteld.
Met betrekking tot de te volgen werkwijze en bij het ter inzage vragen van (delen van) het controledossier, dienen de volgende gedragsregels in acht te worden genomen:
De ambtenaar stelt de belastingplichtige in kennis van het feit, dat hij een gesprek gaat voeren met de openbare accountant. De ambtenaar kan tijdens het gesprek inzage vragen in (delen van) het controledossier van de openbare accountant.
De ambtenaar zal het tijdsbeslag dat door de inzage op de openbare accountant wordt gelegd zo beperkt mogelijk houden.
In het gesprek met de openbare accountant geeft de ambtenaar aan wat het doel van de controle is en welke belastingplichtige het betreft. De openbare accountant wordt gevraagd naar de werkzaamheden die hij met betrekking tot de te controleren objecten heeft verricht. De bespreking van de uitgevoerde werkzaamheden kan plaatsvinden aan de hand van de inhoudsopgave van het controledossier en/of het controleprogramma van de openbare accountant.
Naar aanleiding van dit gesprek met de openbare accountant geeft de ambtenaar te kennen of hij delen van het controledossier ter inzage verlangt, en zo ja welke.
Dit laat onverlet dat de delen die de ambtenaar niet ter inzage vraagt, in een latere fase van de controle alsnog ter inzage kunnen worden gevraagd. Integrale inzage van het controledossier van de openbare accountant is niet aan de orde.
De ambtenaar richt zich op die onderdelen van het controledossier die verband houden met de controle-objecten van het onderzoek. Desgevraagd wordt inzage verstrekt in:
a. Analyse van het controle-object (bedrijfsbeschrijvingen en beschrijvingen van de AO/IC).
b. Opzet van de accountantscontrole te onderscheiden in:
– werkprogramma's;
– uit te voeren overige controlewerkzaamheden.
c. Bevindingen ter zake van de controle, in te delen in:
– bevindingen met betrekking tot de AO/IC (onder andere proceduretests);
– controlebevindingen. Indien de ambtenaar door feiten gestaafde vermoedens heeft dat een bepaalde post in een financiële verantwoording of andere cijfermatige opstelling, fiscale onjuistheden vertoont, kan hij terzake inzage vragen in de controlebevindingen van de openbare accountant;
– rapportage van de controlebevindingen aan de leiding van de onderneming en/of het toezichthoudend orgaan en
– het accountantsverslag.
De openbare accountant is niet gehouden inzage te verlenen in het fiscale dossier, waarin fiscale correspondentie, fiscale adviezen en fiscale beschouwingen zijn opgeborgen.
Desgevraagd dient de openbare accountant aan de ambtenaar ook een nadere toelichting op de dossierstukken te geven.
In de controledossiers van de openbare accountant kunnen zich stukken van de belastingplichtige bevinden. De ambtenaar heeft de bevoegdheid deze stukken in te zien.
De ambtenaar stelt de belastingplichtige wiens stukken het betreft hiervan in kennis. Betreft het (kopieën van) stukken die ook bij de belastingplichtige voorhanden zijn, dan dient de ambtenaar deze eerst zelf in de gelegenheid te stellen desgevraagd de betreffende stukken te verstrekken.
Indien de openbare accountant aan wie inzage wordt verzocht dit wenst, dient de ambtenaar hem een schriftelijk verzoek, met betrekking tot de gewenste inzage, te verstrekken.
Gevallen en zaken waarin deze gedragscode niet voorziet worden schriftelijk gerapporteerd aan de portefeuillehouder Controlebeleid bij de Belastingdienst, respectievelijk de directeur Vaktechniek van het NIVRA of het NOVAA. Deze treden vervolgens in overleg. Hetzelfde geldt indien over de uitleg van vorenstaande regels verschil van inzicht is gerezen.
De ervaringen die zijn opgedaan met betrekking tot het functioneren van deze gedragscode, worden één jaar nadat de gedragscode in werking is getreden, geëvalueerd.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Gedragscode openbare accountants – Belastingdienst", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.