Artikel 1. Definities
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a. transnationaal project: een project ten aanzien waarvan de Nederlandse projectuitvoerder
een samenwerkingsverband is aangegaan met een of meer instanties in tenminste twee
andere EU-landen die vergelijkbare activiteiten ontplooien;
-
b. Now-, Horizon- of Youthstartproject: een project als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, b onderscheidenlijk c.
Artikel 2. Doelgroepen en financiële middelen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
1 Een natuurlijk of rechtspersoon die een project uitvoert dat past binnen het communautair
initiatief Werkgelegenheid en ontwikkeling van menselijke hulpbronnen (Pb(EG)94/
C180/10) kan overeenkomstig de navolgende artikelen in aanmerking komen voor subsidie,
afkomstig uit het Europees Sociaal Fonds.
-
4 Het beschikbaar budget over de periode 1 januari 1995 tot 1 juli 1997 (in guldens)
bedraagt, met uitzondering van Flevoland:
Now<\t>10.253.906
Horizon-gehandicapten<\t>13.149.932
Horizon-kansarmen<\t>7.080.734
Youthstart<\t>10.538.139
-
5 Voor Now-, Horizon- of Youthstartprojecten die worden uitgevoerd in de provincie Flevoland
wordt voor de periode van 1 januari 1995 tot 1 juli 1997 een budget van f 1.310.190,-
ter beschikking gesteld.
Artikel 3. Algemene criteria
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 Aan projecten mogen uitsluitend die vreemdelingen deelnemen die beschikken over een
krachtens de Vreemdelingenwet afgegeven vergunning, welke ingevolge artikel 4 van de Wet arbeid vreemdelingen is voorzien van een aantekening waaruit blijkt dat aan die vergunning geen beperkingen
zijn verbonden voor het verrichten van arbeid. Met een dergelijke aantekening wordt
gelijkgesteld een verklaring verleend krachtens artikel 2 of 3 van de Wet arbeid buitenlandse
werknemers.
Artikel 4. De aanvraag
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
1 De subsidie-aanvraag wordt voor 1 mei 1995 schriftelijk ingediend bij het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, afdeling Europese Subsidie-instrumenten. Het
tijdvak waarin een tweede aanvraagperiode zal plaatsvinden, zal later bekend worden
gemaakt.
-
4 De behandeling van aanvragen vindt plaats in volgorde van ontvangst, met dien verstande
dat aanvragen, ingediend binnen vier weken na de vaststelling en bekendmaking van
deze subsidieregeling geacht worden op hetzelfde tijdstip te zijn ontvangen.
Artikel 5. Afwijzing
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Artikel 6. Subsidiale kosten
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 De subsidie bedraagt 45% van de door de projectuitvoerder feitelijk gemaakte en noodzakelijk
te achten kosten, voor zover die een in de toekenningsbeschikking te bepalen maximum
niet te boven gaan. Voor de provincie Flevoland bedraagt de subsidie 65% van de door
de projectuitvoerder feitelijk gemaakte en noodzakelijk te achten kosten, voor zover
die een in de toekenningsbeschikking te bepalen maximum niet te boven gaan.
-
3 Het maximum, bedoeld in het tweede lid, is gelijk aan het totaal van de voorbereidings-,
uitvoerings- en beheerskosten van het project, zoals door de projectuitvoerder geraamd
in zijn subsidie-aanvraag, met dien verstande, dat bepaalde, in de toekenningsbeschikking
te vermelden, kostenposten buiten beschouwing kunnen worden gelaten dan wel op een
lager bedrag kunnen worden vastgesteld, voor zover de desbetreffende uitgaven redelijkerwijs
niet noodzakelijk geacht kunnen worden voor de uitvoering van het project.
Artikel 7. Beschikking
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De beslissing en, indien deze geheel of gedeeltelijk afwijzend luidt, de motivering,
wordt schriftelijk vastgelegd en aan de aanvrager toegezonden dan wel uitgereikt.
Artikel 8. Bevoorschotting
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Artikel 9. Administratievoorschriften
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
1 De projectuitvoerder zal een inzichtelijke en controleerbare aparte administratie
bijhouden of doen bijhouden met betrekking tot de uitvoering van het project en de
in verband daarmee gedane uitgaven. Deze administratie zal bestaan uit een deelnemersadministratie
en een financiële administratie, waarin alle noodzakelijke gegevens tijdig, betrouwbaar
en volledig zijn vastgelegd en zijn te verifiëren met bewijsstukken.
Artikel 10. Einddeclaratie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Artikel 11. Intrekking subsidietoekenning
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 Intrekking en terugvordering krachtens het eerste lid, onder b, vindt niet plaats,
indien de afwijking vooraf aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is
voorgelegd, en deze daarmee schriftelijk heeft ingestemd.
Artikel 12. Evaluatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De projectuitvoerder zal, voor zover het betreft het door hem uitgevoerde project,
medewerking verlenen aan de opstelling van evaluatierapporten met betrekking tot de
deel-initiatieven Now, Horizon en Youthstart.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
I.
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Aanvraagformulieren kunnen worden aangevraagd bij:
Afdeling Europese Subsidie-instrumenten
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Postbus 90805
2509 LV Den Haag
Telefoon: 070 - 333 4973
Fax: 070 - 333 4007
Selectiecriteria
De algemene criteria die gelijkelijk gelden voor de drie programma's Now, Horizon
en Youthstart:
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
a. Transnationaal karakter.
Er moet sprake zijn van samenwerking tussen subsidie ontvanger en instanties in tenminste
twee andere lidstaten van de Europese Unie die vergelijkbare activiteiten ontplooien.
Deze transnationale partners moeten ook onder het Werkgelegenheid-initiatief of onder
een ander communautair programma met een transnationale component worden gefinancierd.
Projecten waarbij tenminste één partner uit een doelstelling één-gebied afkomstig
is (zie bijgevoegd overzicht) genieten de voorkeur.
De voorgenomen transnationale samenwerking dient te worden vastgelegd in een schriftelijke
overeenkomst (transnationaliteitsdocument) tussen de betrokken partijen, waarin onder
meer de concrete doelen en de verdeling van taken en middelen zijn opgenomen. Dit
document wordt verstrekt bij het aanvraagformulier. Het eerste voorschot op het subsidiebedrag
zal pas worden verstrekt indien het transnationaliteitsdocument volledig ingevuld
en door alle partners ondertekend is teruggezonden.
-
b. Innovatie en multipliereffect.
Het project moet een vernieuwend karakter hebben, cq. er moet sprake zijn van voorbeeldwerking.
Dit vernieuwende karakter dient tot uiting te komen op het niveau van nationaal beleid
en/of op projectniveau.
-
c. Complementariteit.
Er moet bij voorkeur sprake zijn van een samenhang met andere communautaire programma's
zoals het gelijke-kansenprogramma, Helios II, Sociale Uitsluiting en Leonardo II.
-
d. Er dient sprake te zijn van een activiteit die op het reguliere werkterrein ligt
van de aanvragende instelling. De uitvoerende instantie heeft bij voorkeur ervaring
met internationale projecten.
-
e. Er dient sprake te zijn van aantoonbare (financiële) samenwerking met organisaties
op het terrein van onderwijs, arbeidsmarkt, arbeidsvoorziening en bedrijven. Projecten
die een financiële bijdrage uit de particuliere sector ontvangen, genieten de voorkeur.
I. De specifieke Now-criteria
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bij de selectie van de projectvoorstellen ten behoeve van het Now-programma gelden
de volgende selectiecriteria:
Er dient sprake te zijn van een project ter bevordering van de gelijke kansen op werk
voor vrouwen, met name via maatregelen op het gebied van opleiding en vergemakkelijking
van de toegang tot toekomstgerichte en leidende functies. Het project dient aan te
sluiten bij de drie zwaartepunten in het kabinetsbeleid gericht op:
-
1. verbetering van de arbeidsmarktpositie van vrouwen
-
2. vergroten van de mogelijkheden om betaalde arbeid en zorg te combineren
-
3. verbeteren van de positie van vrouwen in arbeidsorganisaties.
In het bijzonder gaat het daarbij om het bevorderen van de instroom van vrouwen in
technische opleidingen en beroepen en de doorstroom naar midden en hogere functies.
Het project moet zijn opgezet ten behoeve van:
- -
vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, met name vrouwen met een (bijstands)uitkering,
allochtone vrouwen en meisjes (voor zover niet opgenomen in het Youthstartprogramma);
- -
vrouwen die al in het arbeidsproces zijn opgenomen en die hun positie willen verbeteren.
De volgende maatregelen komen in aanmerking voor steun in het kader van het deelinitiatief
Werkgelegenheid-Now:
1. Systemen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De uitbreiding van systemen voor opleiding, beroepskeuzevoorlichting en -adviezen
en diensten voor arbeidsbemiddeling
-
a. samenwerking tussen organisaties voor opleiding, arbeidsbemiddeling en bedrijven
gericht op verbetering van de toegang van vrouwen tot zich snel ontwikkelende sectoren
en nieuwe arbeidsgebieden, op de bevordering van hun carrièremogelijkheden daarbinnen
en op hun toegang tot leidinggevende functies.
Voorkeur wordt gegeven aan:
- -
de ontwikkeling van specifieke methoden voor de bemiddeling van allochtone vrouwen,
vrouwen met een bijstandsuitkering en meisjes;
- -
de ontwikkeling van methodieken voor het bevorderen van de instroom van vrouwen in
technische beroepen;
- -
het ontwikkelen en verspreiden van nieuwe profielen van technische beroepen opdat
meer recht wordt gedaan aan de feitelijk benodigde vaardigheden en de inhoud van het
beroep in plaats van het accent op eventuele fysiek zware en/of vieze kanten van de
beroepen.
-
b. ontwikkelen van diensten voor beroepskeuzevoorlichting en -adviezen en vooropleiding
voor vrouwen
Voorkeur genieten projecten gericht op:
-
c. ontwikkelen van advisering om de oprichting van ambachtelijke bedrijven of kleine
en middelgrote ondernemingen te vergemakkelijken.
Voorkeur genieten projecten gericht op:
2. Opleiding
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
a. het bieden van een pakket van flexibele opleiding en andere begeleidende maatregelen,
te weten informatie, beroepskeuzevoorlichting en -adviezen, vooropleiding en persoonlijke
ontwikkeling
Voorkeur genieten projecten gericht op:
-
b. ontwikkeling van vernieuwende evaluatiemethoden om in loopbaanstructuren alle ervaringen
van vrouwen en door hen verrichte werkzaamheden op te nemen, inclusief die werkzaamheden
die niet officieel worden erkend
-
c. beroepsopleidingsmaatregelen, waaronder voorbereidende opleiding, die specifiek gericht
zijn op de eisen die aan het runnen van een bedrijf of coöperatie worden gesteld
-
d. training van opleiders, van personeelschefs of van hen die binnen ondernemingen onderhandelingen
moeten voeren over opleidingskwesties, teneinde de loopbaankansen van vrouwen te verbeteren
Voorkeur genieten projecten gericht op:
-
e. initiële en voortgezette opleidingen, vooral in het midden- en klein bedrijf en in
sectoren die aan veranderingen onderhevig zijn.
Voorkeur genieten projecten die:
-
f. initiële en voortgezette opleiding voor personeel in passende verzorgende diensten
teneinde de kwaliteit van deze diensten te verbeteren.
3. Werkgelegenheid
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Ontwikkelen van werkgelegenheid en het bieden van ondersteuning bij het opzetten van
kleine ondernemingen en coöperaties door vrouwen
-
a. ontwikkeling van netwerken en samenwerking ten aanzien van plaatselijke werkgelegenheidsinitiatieven
voor vrouwen in het bijzonder in sectoren zoals toerisme, cultuur, milieu, verzorging
en voor het scheppen van werkgelegenheid in plattelandsgebieden
-
b. steun bij het opzetten van zelfstandige activiteiten, kleine ondernemingen en coöperaties
alsmede steun bij het aanwerven van personeel
Voorkeur genieten projecten gericht op:
- -
het via reguliere organisaties goed informeren over, en indien nodig, begeleiden
van vrouwen bij het opzetten van een eigen bedrijf. Met name plattelandsgebieden zullen
hierin aandacht moeten krijgen (agro-toerisme).
4. Informatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Verspreiding van informatie en bewustmakingsacties
-
a. maatregelen, in het bijzonder gericht op de sociale partners, onderwijsgevenden,
personeel van opleidingsinstellingen en diensten voor arbeidsbemiddeling, plaatselijke
en regionale overheden en het grote publiek om hen meer bewust te maken van de noodzaak
om op te treden ten behoeve van gelijke kansen voor mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt
Voorkeur genieten projecten gericht op:
-
b. oprichting van netwerken, opzet en verbetering van databases, onderzoek gerelateerd
aan de doelstellingen van dit deelinitiatief en verspreiding van de resultaten
-
c. ontwikkeling, met het oog op gelijke kansen voor mannen en vrouwen, van toezicht
op en evaluatie van acties op het terrein van de beroepsopleiding en de werkgelegenheid
met het oog op gelijke kansen voor mannen en vrouwen
II. De specifieke Horizon-criteria
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bij de selectie van de projectvoorstellen ten behoeve van het Horizon-programma gelden
de volgende selectiecriteria:
Er dient sprake te zijn van een transnationaal project, gericht op de verbetering
van het uitzicht op werk van gehandicapten of andere kansarme groepen.
Horizon-gehandicapten
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bij de selectie van projectvoorstellen voor de doelgroep gehandicapten gelden de volgende
selectiecriteria:
Het project moet betrekking hebben op gehandicapten (personen met een ernstige lichamelijke,
verstandelijke of psychische handicap).
In het kader van Werkgelegenheid-Horizon worden projecten gestart die erop zijn gericht
om door middel van training en begeleiding de kansen van gehandicapten op de arbeidsmarkt
te vergroten en het verwerven van een reguliere arbeidsplaats mogelijk te maken. Voorrang
wordt gegeven aan projecten die leiden tot betaald werk voor gehandicapten op basis
van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Met name zullen projecten die dienen
ter bevordering van de toepassing van supported employment voor steun in aanmerking
komen.
De volgende maatregelen komen in aanmerking voor steun in het kader van het deelinitiatief
Werkgelegenheid-
Horizon gehandicapten.
1. Systemen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De ontwikkeling van passende systemen voor opleiding, beroepskeuzevoorlichting en
-adviezen en arbeidsbemiddeling
-
a. de aanpassing van de werkplek, in het bijzonder door middel van de invoering van
nieuwe technologieën en de ontwikkeling van omstandigheden voor telewerken
-
b. steun voor de toepassing van flexibele opleidings- en onderwijssystemen, zoals afstandsonderwijs
en interactief onderwijs per computer
Samenhang met maatregel 2b, 2c en maatregel 3 is mogelijk. Projecten die tot doel
hebben interactieve computercursussen voor gehandicapten te ontwikkelen, hebben binnen
deze maatregel geen prioriteit.
2. Opleiding
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
a. opleiding van gehandicapte personen in nieuwe vaardigheden en voor nieuwe kwalificaties,
met name voor sectoren waar verwacht wordt dat de werkgelegenheid zal groeien.
-
b. opleiding van gehandicapte personen (functionele psychologische en sociale revalidatie,
vooropleiding, bijscholing, herscholing)
Voorkeur genieten projecten die:
-
c. opleiding of bijscholing van plaatselijke opbouwwerkers, opleiders, maatschappelijk
werkers, vertegenwoordigers van de sociale partners en personeelsfunctionarissen in
de particuliere sector, ter bevordering van de integratie van gehandicapte personen
in sectoren waar een toename van de werkgelegenheid wordt verwacht
3. Werkgelegenheid
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het ontwikkelen van werkgelegenheid en het bieden van steun bij het opzetten van ondernemingen,
coöperaties en partnerschappen tussen overheden en particulieren
-
a. werkgelegenheidsmaatregelen bedoeld om gebruik te maken van de plaatselijke mogelijkheden
voor het creëren van nieuw werk op basis van een vernieuwende aanpak voor de organisatie
van het werk
Voorkeur genieten projecten die:
- -
de methodiek van de supported employment voor psychisch gehandicapten ontwikkelen,
inclusief de creatie van arbeidsplaatsen (met een doorstroomperspectief) voor deze
groep. b. ontwikkeling van gesubsidieerde arbeidsplaatsen en nieuwe werkgelegenheidsprojecten
(bijvoorbeeld door middel van beschutte arbeid en coöperaties)
Voorkeur genieten projecten:
4. Informatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het verspreiden van informatie en bewustwordingsacties, met name op transnationale
basis
-
a. voorlichting om het grote publiek, de sociale partners en personeel van diensten
voor onderwijs, opleiding en arbeidsbemiddeling bewust te maken van de mogelijkheden
voor de arbeidsdeelname van gehandicapte personen, met name door publikatie van handleidingen
Horizon-kansarmen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bij de selectie van projectvoorstellen voor de doelgroep kansarmen gelden de volgende
selectiecriteria:
Projecten dienen de kansen op betaald werk van personen met een grote afstand tot
de arbeidsmarkt te verbeteren.
Projecten in het kader van Horizon-kansarmen moeten aansluiten bij het activerend
arbeidsmarktbeleid. Dit is gericht op het bestrijden van de langdurige werkloosheid
van kansarmen. Voor diegenen in de bijstand voor wie de instrumenten van het activerend
arbeidsmarkt op korte termijn geen oplossing bieden, zullen andere maatregelen gericht
op sociale activering worden ontwikkeld. Het Horizon-initiatief wordt ingezet voor
het ontwikkelen van ideeën en samenwerkingsverbanden op lokaal en regionaal niveau
en voor de ontwikkeling van (overheids)maatregelen die uiteindelijk de werkloosheid
pogen terug te dringen.
Projecten moeten zijn gericht op personen die langer dan 12 maanden als werkloos werkzoekend
bij het arbeidsbureau zijn ingeschreven en als gevolg van economische, sociale danwel
in de persoon gelegen factoren geringe kansen hebben op werk.
De volgende maatregelen komen in aanmerking voor steun in het kader van het deelinitiatief
Werkgelegenheid-Horizon kansarmen.
1. Systemen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De ontwikkeling van passende systemen voor opleiding, beroepskeuzevoorlichting en
-adviezen en arbeidsbemiddeling
2. Opleidingen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
a. opleiding van kansarme personen in nieuwe vaardigheden en voor nieuwe kwalificaties,
met name voor sectoren waar een toename van de werkgelegenheid wordt verwacht
-
b. opleiding van kansarme personen (functionele psychologische en sociale revalidatie,
vooropleiding, bijscholing, herscholing), voorafgegaan en begeleid door voortdurende
evaluatie en bijstand.
-
c. opleiding of bijscholing van plaatselijke opbouwwerkers, opleiders, maatschappelijk
werkers, vertegenwoordigers van de sociale partners en personeelsfunctionarissen in
de particuliere sector, ter bevordering van de integratie van kansarmen op de arbeidsmarkt
3. Werkgelegenheid
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het ontwikkelen van werkgelegenheid en het bieden van steun bij het opzetten van ondernemingen,
coöperaties en partnerschappen tussen overheden en particulieren
-
a. werkgelegenheidsmaatregelen die tot doel hebben om gebruik te maken van de plaatselijke
mogelijkheden voor het creëren van nieuw werk op basis van een vernieuwende aanpak
voor de organisatie van het werk
-
b. steun voor plaatselijke werkgelegenheidsinitiatieven, waaronder partnerschappen tussen
overheden en bedrijfsleven, met inschakeling van de plaatselijke gemeenschappen, in
het bijzonder in sectoren waar verwacht wordt dat de werkgelegenheid zal groeien
De voorkeur genieten projecten die:
- -
de kansen van uitkeringsgerechtigden vergroten op een zelfstandige bestaansvoorziening
door (reguliere en additionele) arbeid in loondienst.
- -
tot doel hebben het vergroten van de activerende werking van de nieuwe Bijstandswet
in het kader van het experimentenbeleid. Enerzijds de experimenten met inzet van uitkeringsgelden
en anderzijds de experimenten met behoud van uitkering, n.l. het stimuleren of verplichten
tot deelname aan maatschappelijk nuttige of dienstverlenende activiteiten (sociale
activering).
-
c. werkgelegenheidsacties om de integratie van startende ondernemers in de arbeidsmarkt
te bevorderen
Voorkeur genieten projecten gericht op:
- -
het midden- en kleinbedrijf
- -
stedelijke gebieden waar weinig bedrijvigheid plaatsvindt
- -
plattelandsgebieden met een gebrek aan werkgelegenheid
4. Informatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
het verspreiden van informatie en bewustwordingsacties, met name op transnationale
basis
-
a. steun voor verspreiding van informatie over werkgelegenheids- en opleidingsmogelijkheden
op een wijze die toegankelijk is voor kansarme personen
-
b. voorlichting aan het publiek, sociale partners en instanties voor opleiding en arbeidsbemiddeling
over de mogelijkheden voor arbeidsdeelname van kansarme personen
-
c. steun voor intermediaire organisaties voor de verspreiding van informatie met betrekking
tot projecten in het kader van Horizon-kansarmen
Voorkeur genieten projecten gericht op:
III. De specifieke Youthstart-criteria
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bij de selectie van de projectvoorstellen ten behoeve van het Youthstart-programma
gelden de volgende selectiecriteria:
Er dient sprake te zijn van een project gericht op het bevorderen van de arbeidsinpassing
danwel instroom in het regulier onderwijs of scholing van werkloze jongeren en dient
aan te sluiten bij het activerend arbeidsmarktbeleid voor jongeren. Het accent wordt
gelegd op projecten die zijn gericht op de voortrajecten voor de instroom in de JWG
en de uitstroomtrajecten uit de JWG.
Prioriteit genieten projecten die zijn gericht op jongeren tot en met 20 jaar, zonder
diploma of die onvoldoende gekwalificeerd (minder dan niveau primair leerlingwezen)
het onderwijs hebben verlaten.
In bijzonder gevallen kunnen jongeren die tot de huidige doelgroep van de Jeugwerkgarantiewet
worden gerekend (t/m 22 jaar) aan projecten in het kader van Werkgelegenheid-Youthstart
deelnemen, met dien verstande dat specifiek op de groep jongeren van 20 t/m 22 jaar
gerichte projecten niet worden gehonoreerd.
Projectvoorstellen dienen de complementariteit met andere verwante acties van het
ESF en die welke krachtens het Leonardo programma worden ondersteund, aan te tonen.
De volgende maatregelen komen in aanmerking voor steun in het kader van het deelinitiatief
Werkgelegenheid-Youthstart.
1. Systemen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De ontwikkeling van passende stelsels voor opleiding, beroepskeuzevoorlichting en
-adviezen in de overheids- c.q. de particuliere sector
-
a. vaststelling van doelen en normen met betrekking tot beroepskeuzevoorlichting, vooropleiding,
beroepsopleiding, leerlingstelsels, arbeidsbemiddeling, ondersteunende maatregelen
en evaluatie
De voorkeur genieten projecten gericht op:
-
b. identificatie, aanpassing en overdracht van bestaande succesvolle methodes met betrekking
tot de integratie van jongeren in de arbeidsmarkt
De voorkeur genieten projecten gericht op:
- -
verbetering van de dienstverlening aan jongeren door experimentele samenwerking tussen
hulpverlening, onderwijs, arbeidsbemiddeling, politie en gemeenten.
-
c. ontwikkeling en beschikbaarstelling van vernieuwende methodes voor de integratie
van jongeren in de arbeidsmarkt
De voorkeur genieten projecten gericht op:
-
d. bevordering van meer actieve interactie tussen onderwijs, beroepsopleiding en arbeidsmarkt
ter vergroting van de kansen op werk in het algemeen
Voorkeur genieten projecten gericht op:
- -
de ontwikkeling van een aanpak die voortijdig schoolverlaters tijdig opspoort en
verwijst door samenwerking met voorliggende voorzieningen zoals bijvoorbeeld het reguliere
onderwijs en de sociale diensten.
- -
ontwikkeling van samenwerking tussen arbeidsbureaus en JWGO's gericht op uitstroom.
2. Opleiding
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het bieden van opleiding en arbeidsbemiddeling
-
a. opleidings- en arbeidsbemiddelingsprogramma's voor jongeren met bijzondere nadruk
op het vergroten en versterken van de beroeps-, persoonlijke -, ondernemers- en taalkundige
vaardigheden. Hierbij is coördinatie met plaatselijke opleidingen en arbeidsbemiddeling
essentieel
-
b. toepassing van innoverende modellen die lokale activiteiten kunnen ondersteunen en
versterken
Voor a en b genieten projecten de voorkeur die zijn gericht op:
- -
ontwikkeling op lokaal niveau van voortrajecten voor de voorbereidingsfase voor de
JWG, met optimaal gebruik van de mogelijkheden die de onderwijs infrastructuur te
bieden heeft. – voortrajecten voor het leerlingwezen en mogelijkheden voor doorstroom
naar het primair leerlingwezen.
- -
het bieden van een samenhangend aanbod in de JWG voor werkervaring, begeleiding en
ondersteunende voorzieningen zoals bijvoorbeeld kinderopvang.
-
c. opleiding van opleiders en personeel voor arbeidsbemiddeling en beroepskeuzeadvisering
op lokaal niveau, teneinde de integratie van jongeren in de arbeidsmarkt te verbeteren
3. Werkgelegenheid
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
a. maatregelen die gericht zijn op jongeren die zelfstandig ondernemer willen worden,
met bijzondere nadruk op het ontwikkelen van relaties met jonge ondernemers in andere
lidstaten, transnationale handelshuizen en zelfhulpnetwerken
Voorkeur genieten projecten die:
- -
– uitstroom uit de Jeugdwerkgarantiewet richting zelfstandig ondernemerschap stimuleren,
in de vorm van informatieoverdracht en samenwerking tussen JWGO, de Kamers van Koophandel
en het arbeidsbemiddelingsaanbod.
-
b. ondersteuning voor lokale werkgelegenheidsinitiatieven die gericht zijn op de integratie
van jongeren, met name op het gebied van kunsten, het cultureel erfgoed, de milieu
bescherming, de stadsvernieuwing en de zorgsector
4. Informatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het verspreiden van informatie en bewustmakingsacties
-
a. maatregelen die gericht zijn op het vergroten van het bewustzijn, met name onder
de sociale partners en de betrokken organisaties, voor de bijzondere integratieproblemen
waarmee jongeren geconfronteerd worden
-
b. steun voor informatiediensten op nationaal, regionaal en plaatselijk niveau
Voorkeur genieten projecten die:
Doelstelling één-regio's
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
- -
Spanje: Andalusië, Asturias, Castilla y León, Castilla-La Mancha, Ceuta en Melilla,
Valencia, Extremadura, Galicië, Canarische Eilanden, Murcia, Cantabria
- -
Frankrijk: Franse Overzeese Departementen, Corsica, de arrondissementen Valenciennes,
Douai en Avesnes
- -
Griekenland: gehele land
- -
Ierland: gehele land
- -
Italië: Abruzzi, Basillicata, Calabrië, Campanië, Molise, Apulië, Sardinië, Sicilië
- -
Portugal: hele land
- -
Verenigd Koninkrijk: Noord-Ierland, Merseyside, Highlands and Islands Enterprise
Area
- -
België: Henegouwen
- -
Duitsland: de vijf nieuwe Länder en Oost-Berlijn
- -
Nederland: Flevoland
II.
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Model Garantverklaring
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Overheidsinstantie die tegenover de Europese Commissie en het Ministerie van S.Z.W.
garant staat voor de goede uitvoering van het project met hieronder vermeld dossiernummer.
ESF-Dossiernummer:
Naam overheidsinstantie:
Adres:
Contactpersoon:
Telefoon nr.:
Namens de hierboven vermelde overheidsinstantie deel ik u mede garant te staan voor
de goede uitvoering van het project met hierboven vermeld ESF-dossiernummer.
Deze garantstelling houdt in dat aansprakelijkheid wordt aanvaard voor de terugbetaling
van aan de projectuitvoerder toegekende en uitbetaalde ESF-subsidiegelden, in geval
die subsi-