Artikel 1. Definities
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
In deze regeling wordt verstaan onder ’transnationaal project’: een project ten aanzien
waarvan de Nederlandse projectaanvrager een samenwerkingsverband is aangegaan met
een of meer instanties in tenminste twee andere EU-landen die vergelijkbare activiteiten
ontplooien, en die worden gefinancierd in het kader van een communautair programma
met een transnationale component.
Artikel 2. Subsidiale projecten en bijbehorende budgetten
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
4 Van het totaal der budgetten, als vermeld in het voorgaande lid, wordt een bedrag
van f 5.000.000 gereserveerd voor projecten, uitgevoerd in de provincie Flevoland.
Aanvragen m.b.t. deze projecten moeten zijn voorzien van een advies van het Regionaal
Bestuur voor de Arbeidsvoorziening Flevoland.
Artikel 3. Algemene criteria
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 Aan projecten mogen uitsluitend die vreemdelingen deelnemen die beschikken over een
krachtens de Vreemdelingenwet afgegeven vergunning, welke ingevolge artikel 4 van de Wet arbeid vreemdelingen is voorzien van een aantekening waaruit blijkt dat aan die vergunning geen beperkingen
zijn verbonden voor het verrichten van arbeid. Met een dergelijke aantekening wordt
gelijkgesteld een verklaring verleend krachtens artikel 2 of 3 van de Wet arbeid buitenlandse werknemers.
-
3 uitgezonderd van subsidie zijn projecten in het leerlingwezen of het regulier (initiëel)
beroepsonderwijs en projecten ten behoeve van personen werkzaam bij Rijk, provincies
of gemeenten, dan wel personen die werkzaam zijn in een dienstbetrekking welke wordt
bekostigd in het kader van de Rijksbijdrageregeling banenpools of de Jeugdwerkgarantiewet.
Artikel 4. De aanvraag
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 De subsidie-aanvraag dient te geschieden door middel van een ondertekend en volledig
ingevuld aanvraagformulier, overeenkomstig het als bijlage III bij dit besluit gevoegde model, inclusief de daarin genoemde bijlagen.
-
4 De behandeling van aanvragen vindt plaats in volgorde van ontvangst, met dien verstande
dat aanvragen, ingediend binnen vier weken na bekendmaking en vaststelling van deze
subsidieregeling geacht worden op hetzelfde tijdstip te zijn ontvangen.
Artikel 5. Afwijzing
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Artikel 6. Subsidiale kosten
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 De subsidie bedraagt voor de onder 2, tweede lid onder a en h, bedoelde projecten
331/3%, voor de onder 2, tweede lid onder b t/m e, bedoelde projecten 40%, en voor
de onder 2, tweede lid onder f en g bedoelde projecten 45% van de door de projectuitvoerder
feitelijk gemaakte en noodzakelijk te achten kosten, voor zover deze kosten in de
toekenningsbeschikking te bepalen maxima niet te boven gaan.
-
3 In afwijking van het tweede lid bedraagt de subsidie voor de onder 2, tweede lid,
onder b tot en met g bedoelde projecten uitgevoerd in de provincie Flevoland 65% van
de door de projectuit-voerder feitelijk gemaakte en noodzakelijk te achten kosten,
voor zover deze kosten in de toe-kenningsbeschikking te bepalen maxima niet te boven
gaan.
-
4 De maxima, bedoeld in het tweede en derde lid, zijn gelijk aan het totaal van de voorbereidings-,
uitvoerings- en beheerskosten van het project, zoals door de aanvrager geraamd in
zijn subsidie-aanvraag, met dien verstande, dat bepaalde, in de toekenningsbeschikking
te vermelden, kostenposten buiten beschouwing kunnen worden gelaten dan wel op een
lager bedrag kunnen worden vastgesteld, voor zover de desbetreffende uitgaven redelijkerwijs
niet noodzakelijk geacht kunnen worden voor de uitvoering van het project.
Artikel 7. Beschikking
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De beslissing en, indien deze geheel of gedeeltelijk afwijzend luidt, de motivering,
wordt schriftelijk vastgelegd en aan de aanvrager toegezonden dan wel uitgereikt.
Artikel 8. Bevoorschotting
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Artikel 9. Administratievoorschriften
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
1 Degene aan wie subsidie krachtens deze regeling is toegekend zal een inzichtelijke
en controleerbare aparte administratie bijhouden of doen bijhouden met betrekking
tot de uitvoering van het project en de in verband daarmee gedane uitgaven. Deze administratie
zal bestaan uit een deelne-mersadministratie en een financiële administratie, waarin
alle noodzakelijke gegevens tijdig, betrouwbaar en volledig zijn vastgelegd en zijn
te verifiren met bewijsstukken.
Artikel 10. Einddeclaratie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
1 Degene aan wie subsidie krachtens deze regeling is toegekend dient binnen zes maanden
na beëindiging van het project een verzoek in om definitieve vaststelling van het
subsidiebedrag waarop aanspraak bestaat. Bij dit verzoek wordt een declaratie gevoegd
van de gemaakte kosten, als bedoeld in artikel 6, eerste lid.
-
2 De einddeclaratie is voorzien van een verklaring van een accountant als bedoeld in
artikel 393, eerste lid, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, overeenkomstig het als
bijlage IV bij dit besluit gevoegde model.
Artikel 11. Intrekking subsidietoekenning
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
-
2 Intrekking en terugvordering krachtens het eerste lid, onder b, vindt niet plaats,
indien de afwijking vooraf aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is
voorgelegd, en deze daarmee schriftelijk heeft ingestemd.
Artikel 12. Evaluatie
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Degene aan wie subsidie krachtens deze regeling is toegekend zal alle medewerking
verlenen aan de opstelling van evaluatierapporten m.b.t. deze subsidieregeling, en
zal, indien het gesubsidieerde project niet in eigen beheer wordt uitgevoerd, zorgdragen
dat de feitelijke uitvoerder van het project deze medewerking verleent.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bijlage I
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Selectiecriteria
De algemene criteria die gelden voor Adapt:
-
Transnationaliteit
Er moet sprake zijn van samenwerking tussen subsidie-ontvanger en instanties in tenminste
twee andere lidstaten van de Europese Unie die vergelijkbare activiteiten ontplooien.
Deze transnationale partners moeten ook onder het Adapt-initiatief of onder een ander
communautair programma met een transnationale component worden gefinancierd. Projecten
waarbij tenminste één partner uit een doelstelling-één gebied afkomstig is (zie bijlage
1a), genieten de voorkeur.
De voorgenomen transnationale samenwerking dient te worden vastgelegd in een schriftelijke
overeenkomst (transnationaliteitsdocument) tussen de betrokken partijen, waarin ondermeer
de concrete doelen en de verdeling van taken en middelen zijn opgenomen. Dit document
wordt verstrekt bij het aanvraagformulier. Het eerste voorschot op het subsidiebedrag
zal pas worden verstrekt indien het transnationaliteitsdocument volledig ingevuld
en door alle partners ondertekend is teruggezonden.
-
Innovatie en multipliereffect
Het project moet een vernieuwend karakter hebben, cq. er moet sprake zijn van een
voorbeeldwerking. Dit vernieuwende karakter dient tot uiting te komen op het niveau
van nationaal beleid en/of op projectniveau.
-
Complementariteit
Er moet bij voorkeur sprake zijn van een samenhang met andere communautaire programma’s,
zoals ESF-doelstelling 4, het communautair initiatief Werkgelegenheid en Leonardo.
-
Evenredige deelname
Projecten dienen een evenredige deelname van vrouwen te beogen.
-
Additionaliteit
Projecten dienen additioneel te zijn. Subsidie kan niet gebruikt worden voor financiering
van bestaande scholingsinspanning zonder dat deze naar vorm en omvang wordt gewijzigd.
De volgende projecten zijn subsidiabel:
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Scholingsprojecten ten behoeve van ondernemers en middel- en hoger management in het
MKB
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het gaat hierbij om projecten gericht op:
- -
het opzetten en uitvoeren van interne en externe programma’s voor continue opleiding
in het MKB
Een voorkeur gaat uit naar projecten die:
-
als hoofddoelstelling hebben het bevorderen van een continue gestructureerde aanpak
van scholing zowel intern als extern in het MKB, met name in bedrijven die niet zelfstandig
een scholingsprogramma kunnen opzetten, en
-
de scholing van werknemers die daaruit voortvloeit, met name gericht op het vergroten
van het rendement uit nieuwe technologieën.
- -
het opleiden van ondernemers en managers.
Een voorkeur gaat uit naar projecten die:
-
resulteren in een kwaliteitsverbetering bij het management van het MKB via bijscholing;
-
zich richten op ondernemers in sectoren, waar sprake is van een kennistekort, met
name op het gebied van organisatie en technologie.
- -
het ontwikkelen van plannen voor de opleiding van ’trainers’ in de aanpassing van
werknemers aan de gewijzigde omstandigheden in het bedrijfsleven en de veranderde
produktiesystemen.
Een voorkeur wordt gegeven aan projecten die:
Projecten gericht op begeleiding van startende ondernemers in het MKB:
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het gaat hierbij om het aanmoedigen van samenwerking en opleiding op nieuwe terreinen
van economische activiteit met het oog op het scheppen van nieuwe kansen op werk;
Een voorkeur gaat uit naar projecten die:
-
gericht zijn op het begeleiden van kansrijke starters met het oog op het duurzaam
creëren van een eigen bedrijf;
-
zogeheten doorstarters ondersteunen en begeleiden met hun problemen in een latere
fase in hun bedrijfsvoering;
-
zich richten op werknemers die met (tijdelijke) werkloosheid worden bedreigd of recentelijk
werkloos geworden zijn.
Projecten gericht op het creëren van nieuwe banen voor werknemers van wie de huidige
functies vervallen, dan wel recent zijn komen te vervallen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Deze maatregel betreft steun voor lokale werkgelegenheidsinitiatieven. Hieronder worden
ondermeer verstaan partnerschappen tussen overheden, instellingen en particulieren
(bv. MKB, grote ondernemingen, kenniscentra), ten einde strategieën voor economische
ontwikkeling te combineren met opleidingsactiviteiten ten behoeve van getroffen werknemers.
Een voorkeur wordt gegeven aan projecten die:
Projecten, gericht op verbetering van de samenwerking tussen onderzoeksinstellingen,
kenniscentra en ondernemingen in het MKB
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Centraal staan het bevorderen van samenwerking en uitwisseling tussen ondernemingen
en onderzoek op het gebied van technologie-overdracht aan plaatselijke arbeidsmarkten
en economische sectoren en van opleidingen aan ondernemingen en instanties voor beroepsopleiding.
De voorkeur gaat uit naar projecten die:
Projecten, gericht op de bevordering van (inter)regionale en transnationale samenwerking
van ondernemingen in het MKB op het gebied van scholing, onderzoek en marketing
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
De voorkeur gaat uit naar projecten die:
-
samenwerking en netwerkvorming tussen ondernemingen bevorderen met als doel te komen
tot gezamenlijke inspanningen op het gebied van scholing, onderzoek, marketing, enzovoorts;
-
zich richten op MKB-ondernemingen die geconfronteerd worden met gewijzigde economische
omstandigheden en op eigen kracht niet of nauwelijks aan de nieuwe eisen kunnen voldoen.
Projecten gericht op het toepasbaar maken van beschikbaar onderzoeksmateriaal voor
projecten bedoeld onder 2a t/m 2e
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het gaat om studies die betrekking hebben op gewijzigde omstandigheden in het bedrijfsleven
en de gevolgen voor werkgelegenheid en kwalificaties van het personeel.
Een voorkeur gaat uit naar projecten die:
-
de overdracht van kennis verkregen uit studies bevorderen en de omzetting in concrete
projecten mogelijk maken.
-
zich richten op bedrijven en organisaties die tot nu toe niet door de desbetreffende
informatie werden bereikt, zoals de kleine bedrijven in het MKB;
Projecten die tot doel hebben goede ervaringen en inzichten, die zijn voortgekomen
uit het communautair initiatief Adapt te verspreiden en die het gebruik maken van
de mogelijkheden van het Adapt-programma bevorderen
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het gaat om projecten gericht op:
- -
de bevordering van de verspreiding van ’good-practice’ projecten: het inventariseren,
inzichtelijk maken en beschikbaar stellen van goede praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld
op sectoraal niveau, ten dienste van onder de maatregelen 2 en 3 uit te voeren projecten.
Een voorkeur gaat uit naar projecten die:
- -
– bewustmakingsacties, promotie en publiciteit.
Een oorkeur gaat uit naar projecten die:
-
het gebruikmaken van de mogelijkheden van het ADAPT-programma bevorderen middels
het organiseren van een bewustmakingscampagne, gevolgd door een publiciteits- en promotiecampagne;
-
zich richten op branche- en sector-organisaties, werkgevers- en werknemersorganisaties,
intermediaire organisaties, opleidingsinstituten en lagere overheden. In tweede aanleg
projecten die zich richten op (groepen van) bedrijven en de werknemers binnen de bedrijven.
Activiteiten, verricht door degenen aan wie subsidie is toegekend krachtens de Subsidieregeling
ESF doelstelling 4 'scholing voor behoud van werk' (Stcrt 1995, 83), teneinde het
in dat kader gesubsidieerde project deel te doen uitmaken vaneen transnationaal samenwerkingsverband
als bedoeld in artikel 1, dan wel activiteiten die gericht zijn op hetr voor Nederland
toepasbaar maken van in het buitenland ontwikkelde produkten, waaraan subsidie is
verleend in het kader van het Adapt-programma
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Het gaat hierbij om projecten gericht op:
- -
het identificeren van veranderingen in de bedrijfsomvang en het opstellen van bedrijfsplannen
met aandacht voor opleiding;
- -
het ontwikkelen en uitvoeren van opleidingsplannen door middel van het tot stand
brengen van samenwerking;
- -
het ontwikkelen en beschikbaar stellen van beroepskeuzevoorlichtings- en adviessystemen;
- -
het anticiperen op trends op de arbeidsmarkt, kwalificatievereisten en overige ontwikkelingen
die van invloed zijn op het functioneren van ondernemingen;
Bijlage Ia
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Doelstelling één-regio’s
Spanje: Andalusië, Asturias, Castilla y León, Castilla-La Mancha, Ceuta en Melilla,
Valencia, Extremadura, Galicië, Canarische Eilanden, Murcia, Cantabria
Frankrijk: Franse Overzeese Departementen, Corsica, de arrondissementen Valenciennes,
Douai en Avesnes
Griekenland: gehele land
Ierland: gehele land
Italië: Abruzzi, Basillicata, Calabrië, Campanië, Molise, Apulië, Sardinië, Sicilië
Portugal: gehele land
Verenigd Koninkrijk: Noord-Ierland, Merseyside, Highlands and Islands Enterprise Area
België: Henegouwen
Duitsland: de vijf nieuwe Länder en Oost-Berlijn
Nederland: Flevoland
Bijlage II
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Model garantverklaring
Overheidsinstantie, dan wel fonds die tegenover de Europese Commissie en het Ministerie
van S.Z.W. garant staat voor de goede uitvoering van het project met hieronder vermeld
dossiernummer.
Projectnaam:
Naam overheidsinstantie of fonds:
Adres:
Contactpersoon:
Telefoon nr.:
Namens de hierboven vermelde instantie deel ik u mede garant te staan voor de goede
uitvoering van het project met hierboven vermeld ESF-dossier-nummer.
Deze garantstelling houdt in dat aansprakelijkheid wordt aanvaard voor de terugbetaling
van aan de projectuitvoerder toegekende en uitbetaalde ESF-subsidiegelden, in geval
die subsidiegelden in verband met een gebrekkige uitvoering van het project door de
minister van SZW dan wel de Europese Commissie kunnen worden teruggevorderd, en de
projectuitvoerder, na tot terugbetaling te zijn gemaand, in gebreke blijft.
Naast de garantstelling zal de genoemde instantie een financiële bijdrage verschaffen
in de uitvoeringskosten van het project ten bedrage van f .....
Naam bevoegd functionaris:
Functie:
Datum:
Handtekening:
Bijlage III. ligt ter inzage bij de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Bijlage VI
[Regeling vervallen per 25-09-2008]
Model accountantsverklaring subsidie communautair initiatief ’Adapt’
Wij hebben de bijgevoegde, door ons per pagina voor gezien gemerkte einddeclaratie
met bijlagen inzake de uitvoering van een project met subsidiëring vanuit het communautair
initiatief Adapt gecontroleerd.
Het betreft de declaratie van:
(naam aanvrager)
(adres)
(postcode en plaats)
(projectnaam)
(projectnummer)
De declarant is met beschikking (nummer), dd. (datum van de beschikking) door de minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor toekenning van de subsidie in aanmerking
gebracht ten behoeve van het project (naam project).
Op grond van ons onderzoek verklaren wij:
- *
dat een administratie is gevoerd waarin alle gegevens zijn verwerkt die voorkomen
in de aanvraag om subsidie, de tussenrapportage en de einddeclaratie;
- *
dat de in de aanvraag om subsidie, de tussenrapportage en de einddeclaratie verstrekte
gegevens juist zijn en in overeenstemming met de gevoerde administratie;
- *
dat uit de gevoerde administratie blijkt dat de tussenrapportage en einddeclaratie
overeenkomen met de werkelijkheid en voldoen aan de gestelde subsidie-vereisten ten
aanzien van:
- -
het aantal deelnemers en de kenmerken daarvan,
- -
de door deze deelnemers gerealiseerde uren,
- -
de daarmee gepaard gaande subsidiabele kosten,
- -
de overige in de einddeclaratie opgevoerde subsidiabele kosten.
- *
dat daarmee de rechtmatigheid van de totale projectkosten kon worden vastgesteld;
- *
dat de voorschotten, zoals vermeld in de bijgevoegde einddeclaratie juist zijn gespecificeerd.
Deze verklaring wordt afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Afgegeven te ... (plaatsnaam)
dd. ... (datum)
door ... (naam van de accountant)
functie ... (register-accountant c.q. accountant-administratie-consulent)