Bijlage 1. Hoofdfuncties
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De in artikel 4, tweede lid bedoelde minimumindeling omvat zes clusters van activiteiten en taken ten behoeve
van de begroting en de jaarrekening.
a. bestuur
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
bestuursvergaderingen, met inbegrip van de voorbereiding daarvan; dit cluster is bedoeld
voor inzicht in de kosten van het bestuur (zoals vacatiegelden en andere vergaderkosten,
de vergoeding voor de voorzitter e.d.) en de hieraan toe te rekenen kosten van het
ondersteunend apparaat (personeelskosten secretariaat, huisvestingskosten, accountants-/incassokosten);
in het algemeen worden deze uitgaven gedekt uit de algemene of financieringsheffing;
b. markt
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
promotie-campagnes, exportbevordering, informatie over marktontwikkelingen e.d.; niet
alleen de directe kosten (zoals kosten voor advertenties, promotiemateriaal en inschakeling
van marktonderzoekbureaus) dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook
de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;
c. product en dienst
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
hierbij valt te denken aan activiteiten zoals de ontwikkeling van kwaliteitsnormen,
‘managementtools’ kwaliteitsbeheer en -verbetering, gezondheid van planten en dieren,
verbetering van de bedrijfsvoering, alsmede het voor deze activiteiten ingestelde
of uitbestede onderzoek; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord
te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;
d. arbeid
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
hieronder vallen activiteiten als de zorg voor en voorlichting over arbeidsomstandigheden
en -veiligheid, bijdragen aan het leerlingwezen, aan arbeidsvoorzieningsmaatregelen
en aan scholing en opleiding; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en
verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;
e. algemeen belang
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
de zogenoemde ‘goede doelen’, voor zover deze niet in één van de voorgaande clusters
is onder te brengen: bijvoorbeeld activiteiten ter bestrijding van winkeldiefstal,
bestrijding van criminaliteit bij de horeca, bevordering en implementatie van energiebesparing
en milieuzorg; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord te
worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;
f. medebewind
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
door de overheid aan het bedrijfslichaam opgedragen taken; dit cluster is bedoeld
voor inzicht in de kosten van uitvoering van medebewindstaken (directe kosten en hieraan
toe te rekenen secretariaatskosten) en de mate waarin deze worden gedekt door vergoedingen
van de opdrachtgever; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord
te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten.
Bijlage 2. Rubrieken
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De in artikel 4, derde lid bedoelde minimumindeling omvat:
- -
Baten
1.
|
heffingen
|
2.
|
retributies
|
3.
|
diensten aan derden
|
4.
|
rente
|
5.
|
vergoeding voor opgedragen taken
|
6.
|
niet bestede subsidies
|
7.
|
overige baten
|
|
|
A
|
totaal van de baten
|
- -
Lasten
1.
|
vaste vergoedingen voorzitter en personeelskosten
|
2.
|
reis-, verblijf- en representatiekosten bestuur en secretariaat
|
3.
|
huisvestingskosten bestuur en secretariaat
|
4.
|
bureaukosten bestuur en secretariaat
|
5.
|
vergaderkosten organen en commissies
|
6.
|
subsidies
|
7.
|
diensten door derden
|
8.
|
overige lasten
|
|
|
B
|
subtotaal 1 t/m 8
|
|
|
9.
|
interne overboekingen toerekening apparaatskosten
|
|
|
C
|
Totaal van de lasten
|
- -
Saldo
D
|
Exploitatiesaldo: A -/- C
|
N.B.
Toevoegingen aan voorzieningen komen ten laste van de desbetreffende kostenrubriek;
vrijval wordt ten gunste van de overige baten geboekt.
Bijlage 4. Verordening begroting ….
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Verordening van het (bedrijfslichaam) tot vaststelling van de begroting van baten
en lasten voor 1999
Het bestuur van het (bedrijfslichaam);
Gelet op artikel 119 van de wet op de bedrijfsorganisatie;
Besluit:
Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De begroting van baten en lasten van het (bedrijfslichaam) voor …. is als volgt:
JAAR ….
|
Totaal generaal
|
Bestuur
|
Markt
|
Product en dienst
|
Arbeid
|
Algemeen belang
|
Mede- bewind
|
Baten
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Heffingen
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Retributies
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Diensten aan derden
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Rente
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Vergoeding opgedragen taken
|
|
|
|
|
|
|
|
6 Niet bestede subsidies
|
|
|
|
|
|
|
|
7 Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal van de baten
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Voorzitter / Personeelskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Reis-, verblijf- en repres.kosten
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Huisvestingskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Bureaukosten
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Vergaderkosten
|
|
|
|
|
|
|
|
6 Subsidies
|
|
|
|
|
|
|
|
7 Diensten door derden
|
|
|
|
|
|
|
|
8 Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
subtotaal
|
|
|
|
|
|
|
|
9 Interne overboekingen
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal van de lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserve 01/01
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserve 31/12
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Deze verordening wordt geplaatst in het Verordeningenblad Bedrijfsorganisatie.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari..
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening begroting …..
Plaats en datum:
, voorzitter
, secretaris
Bijlage 6. Besluit rekening baten en lasten ….
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Besluit van het (bedrijfslichaam) tot vaststelling van de rekening van baten en lasten
over ...
Het bestuur van het (bedrijfslichaam);
Gelet op artikel 124, derde lid van de Wet op de bedrijfsorganisatie;
Besluit
Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De rekening van baten en lasten van het (bedrijfslichaam) over …. is als volgt:
JAAR ….
|
Totaal generaal
|
Bestuur
|
Markt
|
Product en dienst
|
Arbeid
|
Algemeen belang
|
Mede- bewind
|
Baten
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Heffingen
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Retributies
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Diensten aan derden
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Rente
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Vergoeding opgedragen taken
|
|
|
|
|
|
|
|
6 Niet bestede subsidies
|
|
|
|
|
|
|
|
7 Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal van de baten
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Voorzitter / Personeelskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Reis-, verblijf- en repres.kosten
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Huisvestingskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Bureaukosten
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Vergaderkosten
|
|
|
|
|
|
|
|
6 Subsidies
|
|
|
|
|
|
|
|
7 Diensten door derden
|
|
|
|
|
|
|
|
8 Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
subtotaal
|
|
|
|
|
|
|
|
9 Interne overboekingen
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal van de lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserve 01/01
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserve 31/12
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Dit besluit wordt aangehaald als Besluit rekening baten en lasten …..
Plaats en datum:
, voorzitter
, secretaris