Bijlage bij artikel 9, tweede lid, van het besluit vangnetregeling huursubsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Opdracht
Ingevolge artikel 26f, derde lid, van de Huursubsidiewet hebben wij de bijgevoegde door ons gewaarmerkte einddeclaratie Vangnetregeling huursubsidie
over het subsidiejaar ... van de gemeente ... gecontroleerd. Deze einddeclaratie is
opgesteld onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring bij de
einddeclaratie te verstrekken.
Werkzaamheden
Onze controle is verricht overeenkomstig algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking
tot controleopdrachten en met inachtneming van het onderstaande accountantsprotocol
en het accountantsprotocol vangnetregeling huursubsidie dat door het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan de gemeenten is verstrekt.
Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd,
dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie geen onjuistheden
van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel
van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen in de einddeclaratie.
Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Oordeel
Wij zijn van oordeel dat:
-
– de in de einddeclaratie opgenomen gegevens juist en volledig zijn weergegeven
-
– de bepalingen van de Huursubsidiewet, het Besluit vangnetregeling huursubsidie alsmede de door de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vastgestelde nadere regelgeving zijn nageleefd.
(plaats, datum)
(naam accountant en ondertekening)
Accountantsprotocol
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
1. De accountantsverklaring wordt afgegeven met als doel de vaststelling van de rechtmatige
naleving door de gemeente van de voorschriften ingevolge hoofdstuk 4 A van de Huursubsidiewet, de ten laste van de gemeente gebleven kosten en de deugdelijkheid van de door de
gemeente verstrekte gegevens.
2. Aan de hand van de einddeclaratie, bedoeld in artikel 26f, derde lid, van de Huursubsidiewet controleert de deskundige, bedoeld in hetzelfde artikellid, daartoe in elk geval
of :
-
a. de toegekende bijdragen en de afgewezen aanvragen in overeenstemming zijn met de gestelde
voorwaarden in de Huursubsidiewet, het Besluit vangnetregeling huursubsidie en de door de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vastgestelde nadere regelgeving;
-
b. de opgave van verstrekte en terugontvangen bijdragen juist en volledig is;
-
c. de daarmee verband houdende gedeclareerde vergoeding voor de uitvoeringskosten juist
en volledig is;
-
d. de opzet, het bestaan en de werking van de administratieve organisatie en interne
controle voldoet aan de gestelde eisen, bedoeld in het Besluit vangnetregeling huursubsidie.
3. Er wordt een rapport van bevindingen opgesteld, waarin de accountant in ieder geval
zijn oordeel geeft over het door de gemeente gevoerde beleid op het terrein van misbruik
en oneigenlijk gebruik. Ook worden afwijkingen van het hierboven vermelde in het tweede
lid in een rapport bij de accountantsverklaring tot uitdrukking gebracht.
4. Een accountantsverklaring met goedkeurende strekking wordt opgesteld overeenkomstig
het toepasselijke bij dit protocol behorende model.
4. De verklaring heeft uitsluitend een goedkeurende strekking voorzover, naar het
oordeel van de deskundige, bedoeld in artikel 26f, derde lid, van de wet, de som van de fouten bij de uitbetalingen van bijzondere bijdragen in de huurlasten
niet meer bedraagt dan:
-
a. indien het totale bedrag van de in het subsidiejaar uitbetaalde bijzondere bijdragen
in de huurlasten meer dan € 907 560,43 bedraagt: 2% van het uitbetaalde bedrag;
-
b. indien dat bedrag meer dan € 453 780,22 bedraagt, doch € 907 560,43 of minder bedraagt:
3% van het uitbetaalde bedrag;
-
c. indien dat bedrag meer dan € 226 890,11 bedraagt, doch € 453 780,22 of minder bedraagt:
4% van het uitbetaalde bedrag;
-
d. indien dat bedrag meer dan € 113 445,05 bedraagt, doch € 226 890,11 of minder bedraagt:
5% van het uitbetaalde bedrag;
-
e. indien dat bedrag meer dan € 45 378,02 bedraagt, doch € 113 445,05 of minder bedraagt:
6% van het uitbetaalde bedrag, of
-
f. indien dat bedrag € 45 378,02 of minder bedraagt: 10% van het uitbetaalde bedrag.
5. Een accountantsverklaring die geen goedkeurende strekking heeft, sluit zo veel
mogelijk aan op de in dat model gegeven indeling en wordt ingericht met inachtneming
van de door het Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants vastgestelde
gedrags- en beroepsregels voor registeraccountants, dan wel van de door de Nederlandse
Orde van Accountants-Administratieconsulenten vastgestelde gedrags- en beroepsregels
voor accountants-administratieconsulenten.