-
a. Onze Minister: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;
-
b. de raad: de Raad voor de Transportveiligheid, genoemd in artikel 2, eerste lid;
-
c. kamer: kamer van de raad als bedoeld in artikel 4;
-
d. schip: elke zaak, geen luchtvaartuig zijnde, die blijkens zijn constructie bestemd
is om te drijven en drijft of heeft gedreven;
-
e. zeeschip: schip dat blijkens zijn constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor drijven
in zee is bestemd;
-
f. Nederlands zeeschip: zeeschip dat op grond van de Nederlandse rechtsregels gerechtigd
is de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden te voeren;
-
g. luchtvaartuig: toestel, dat in de dampkring kan worden gehouden ten gevolge van krachten
die de lucht daarop uitoefent, met inbegrip of met uitzondering van bij algemene maatregel
van bestuur aan te wijzen toestellen;
-
h. Nederlands luchtvaartuig: luchtvaartuig als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Luchtvaartwet;
-
i. scheepvaartongeval: elk voorval aan een schip overkomen, waarbij dodelijk of ernstig
letsel of schade van betekenis aan een schip of aan het mariene milieu is veroorzaakt;
-
j. railwegongeval: elk voorval op een railweg of op een daarmee vergelijkbare geleider,
waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade van betekenis is veroorzaakt;
-
k. buisleidingongeval: elk voorval in een ondergronds transportsysteem, waarbij dodelijk
of ernstig letsel of schade van betekenis is veroorzaakt;
-
l. wegenverkeersongeval: elk voorval aan een verkeersdeelnemer overkomen op een voor
het verkeer feitelijk openstaande weg, waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade
van betekenis is veroorzaakt;
-
m. luchtvaartongeval: elk voorval dat samenhangt met het gebruik van een luchtvaartuig
en plaatsvindt tussen het tijdstip waarop een persoon zich aan boord begeeft met het
voornemen een vlucht uit te voeren en het tijdstip waarop alle personen die zich met
dit voornemen aan boord hebben begeven, zijn uitgestapt, en waarbij:
-
1°. een persoon dodelijk of ernstig gewond raakt als gevolg van het zich in het luchtvaartuig
bevinden, direct contact met een onderdeel van het luchtvaartuig, inclusief de onderdelen
die van het luchtvaartuig zijn losgeraakt of directe blootstelling aan de uitlaatstroom
van de reactoren, behalve wanneer de letsels een natuurlijke oorzaak hebben, door
de persoon zelf of door anderen zijn toegebracht, of wanneer de letsels verstekelingen
treffen die zich buiten de normale voor passagiers en het personeel bedoelde ruimten
ophouden, of
-
2°. het luchtvaartuig schade of een structureel defect oploopt, waardoor afbreuk wordt
gedaan aan zijn soliditeit, prestaties of vluchtkenmerken en die normaliter ingrijpende
herstelwerkzaamheden of vervanging van het getroffen onderdeel noodzakelijk zouden
maken, behalve wanneer het gaat om motorstoring of motorschade en de schade beperkt
is tot de motor, de motorkap of motoronderdelen, dan wel om schade die beperkt is
tot de propellers, de vleugelpunten, de antennes, de banden, de remmen, de stroomlijnkappen
of tot deukjes of gaatjes in de vliegtuighuid, of
-
3°. het luchtvaartuig vermist wordt of volledig onbereikbaar is;
-
n. ongeval: scheepvaart-, railweg-, buisleiding-, wegenverkeers- of luchtvaartongeval;
-
o. incident: voorval, dat geen ongeval is, en
-
1°. dat samenhangt met het functioneren van een luchtvaartuig en afbreuk doet of zou kunnen
doen aan een veilige vluchtuitvoering, of
-
2°. dat samenhangt met het functioneren van een schip en waarbij de veiligheid van het
schip of van personen in gevaar is gebracht of waardoor ernstige schade aan het schip
of het mariene milieu zou kunnen ontstaan, of
-
3°. dat zich heeft afgespeeld op een railweg of een daarmee vergelijkbare geleider en
waarbij de veiligheid van personen in gevaar is gebracht, of
-
4°. dat zich heeft afgespeeld in een ondergronds transportsysteem en waarbij de veiligheid
van personen in gevaar is gebracht, of
-
5°. dat aan een verkeersdeelnemer is overkomen op een voor het verkeer feitelijk openstaande
weg en waarbij de veiligheid van personen in gevaar is gebracht, of
-
6°. dat een dreiging voor ernstige schade aan het milieu heeft veroorzaakt;
-
p. ernstig incident: incident dat zich voordoet onder omstandigheden die erop wijzen
dat bijna een luchtvaartongeval heeft plaatsgevonden;
-
q. dodelijk letsel: letsel door een persoon bij een ongeval opgelopen, dat binnen dertig
dagen na het tijdstip van het ongeval de dood tot gevolg heeft;
-
r. ernstig letsel: letsel door een persoon bij een ongeval opgelopen, dat:
-
1°. opneming in een ziekenhuis gedurende meer dan 48 uur vereist, welke aanvangt binnen
zeven dagen na het oplopen van het letsel, of
-
2°. de breuk van een bot tot gevolg heeft, uitgezonderd enkelvoudige breuken van vingers,
tenen of de neus, of
-
3°. gepaard gaat met scheurwonden die ernstige bloedingen of beschadigingen van zenuwen,
spieren of pezen veroorzaken, of
-
4°. gepaard gaat met letsel aan een inwendig orgaan, of
-
5°. gepaard gaat met tweedegraads of derdegraads brandwonden of brandwonden over meer
dan 5% van het lichaamsoppervlak, of
-
6°. gepaard gaat met geconstateerde blootstelling aan besmettelijke stoffen of schadelijke
straling;
-
s. oorzaken: handelingen, verzuimen, gebeurtenissen, omstandigheden of een combinatie
daarvan die tot het ongeval, het ernstige incident of het incident hebben geleid;
-
t. betrokkene: natuurlijk persoon, rechtspersoon of bestuursorgaan wiens handelen of
nalaten blijkens het voorlopig oordeel van de raad heeft bijgedragen tot het ontstaan
van het ongeval of incident, of de nabestaanden van een natuurlijk persoon als hiervoor
bedoeld;
-
u. veiligheidsaanbeveling: voorstel van de raad op basis van uit onderzoek voortvloeiende
informatie met de bedoeling ongevallen en incidenten te voorkomen;
-
v. exploitant van een luchtvaartuig: persoon, organisatie of onderneming die een of meer
luchtvaartuigen exploiteert of voornemens is te exploiteren;
-
w. onderneming: iedere natuurlijke persoon, iedere rechtspersoon met of zonder winstoogmerk
of ieder overheidslichaam met of zonder rechtspersoonlijkheid;
-
x. staat van ontwerp: staat die rechtsmacht heeft over de organisatie die verantwoordelijk
is voor het ontwerp van een luchtvaartuig;
-
y. staat van vervaardiging: staat, die rechtsmacht heeft over de organisatie, die verantwoordelijk
is voor de vervaardiging van een luchtvaartuig;
-
z. staat van het voorval: staat op of boven het grondgebied waarvan, de territoriale
wateren daaronder begrepen, een ongeval of incident plaatsvindt;
-
aa. staat van de exploitant: staat waarin de exploitant van een luchtvaartuig zijn voornaamste
plaats van bedrijvigheid heeft of, bij gebreke daarvan, de exploitant is gevestigd;
-
bb. staat met aanmerkelijk belang: in geval van een ongeval of incident met een zeeschip,
staat die tot een van de bij ministeriële regeling aangewezen categorieën behoort;
-
cc. vluchtrecorder: elk soort, ter vergemakkelijking van onderzoeken van ongevallen en
incidenten, in het luchtvaartuig geïnstalleerd registratietoestel.