Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a. aerodrome control tower (TWR):
-
luchtverkeersdienst belast met de luchtverkeersleiding aan luchtvaartterreinverkeer;
- b. aerodrome flight information service (AFIS):
-
onderdeel van luchtverkeersdienstverlening dat voorziet in vluchtinformatieverstrekking
en alarmering voor het luchtvaartterreinverkeer van het luchtvaartterrein waar de
dienstverlening wordt verstrekt;
- c. AFIS-unit:
-
vluchtinformatiedienst, belast met het geven van AFIS;
- d. AFIS-unit Budel:
-
het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Budel;
- e. AFIS-unit Lelystad:
-
het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Lelystad;
- f. aerodrome flight information zone (AFIZ):
-
luchtruimte met vastgestelde begrenzingen waarbinnen AFIS wordt verstrekt;
- g. aerodrome traffic zone (ATZ):
-
bijzonder luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchtvaartterrein;
- h. airway (AWY):
-
algemeen luchtverkeersleidingsgebied of een deel daarvan, vastgesteld in de vorm
van een corridor, uitgerust met radionavigatiehulpmiddelen;
- i. AIS-unit:
-
vluchtvoorlichtingsdienst die is belast met het geven van luchtvaartinlichtingen
vóór de vlucht en het in ontvangst nemen daarvan na de vlucht;
- j. approach control office (APP):
-
luchtverkeersleidingsdienst belast met het verlenen van luchtverkeersdienstverlening
aan luchtverkeer dat een gecontroleerd luchtvaartterrein nadert, dan wel daarvan vertrekt;
- k. Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam):
-
algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding,
vluchtinformatieverstrekking en alarmering;
- l. control area (CTA):
-
algemeen luchtverkeersleidingsgebied;
- m. control zone (CTR):
-
plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;
- n. Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center (GENOFIC):
-
gezamenlijk burger/militair vluchtinformatiecentrum, belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening
aan vluchten die worden uitgevoerd in de GENOFIC AREA;
- o. Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center area (GENOFIC AREA):
-
gebied, als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;
- p. grondkoers:
-
projectie op het aardoppervlak van de vliegbaan van een luchtvaartuig waarvan de
richting op enig punt wordt uitgedrukt in graden ten opzichte van het ware (T), het
magnetische (M) of het kaartnetnoorden (G);
- q. helicopter main route (HMR):
-
luchtverkeersroute, waar burgerhefschroefvliegtuigen opereren op een geregelde en
herhaalde basis;
- r. helicopter protected zone (HPZ):
-
gebied ingesteld rond twee of meer boor- of produktieplatforms ter bescherming van
hefschroefvliegtuigen, die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het
vertrek en voor hefschroefvliegtuigen die interplatform vluchten uitvoeren;
- s. helicopter traffic zone (HTZ):
-
gebied ingesteld rond een boor- of produktieplatform ter bescherming van hefschroefvliegtuigen,
die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;.
- t. hoogte:
-
verticale afstand tussen een vlak, een punt of als een punt te beschouwen voorwerp
en een referentievlak, referentiepunt of als referentiepunt te beschouwen voorwerp;
- u. luchtvaartgids:
-
de luchtvaartgids, bedoeld in artikel 61, onderdeel a, onder 1, van het Luchtverkeersreglement;
- v. luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR en hoofdstuk MIL AD:
-
hoofdstukken uit de luchtvaartgids die handelen over ’En Route’ en ’Military Aerodromes’;
- w. luchtverkeersmeldingspost:
-
luchtverkeersdienst belast met het ontvangen van vliegplannen vóór de vlucht en rapporten
betreffende de luchtverkeersdienstverlening;
- x. militaire vlucht:
-
vlucht uitgevoerd onder militair gezag;
- y. Military Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen (MilATCC Nieuw Milligen):
-
militaire algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding,
vluchtinformatieverstrekking en alarmering;
- z. terminal control area (TMA):
-
naderingsluchtverkeersleidingsgebied;
- aa. Upper Area Control Centre Maastricht (UAC Maastricht):
-
algemene luchtverkeersleidingsdienst voor de hogere luchtruimte belast met de uitoefening
van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;
- ab. upper control area (UTA):
-
algemeen luchtverkeersleidingsgebied in de hogere luchtruimte;
- ac. voet (ft):
-
gelijke lengte aan 0,3048 m.
Artikel 1a. AFIS-vluchtinformatie
De instantie, belast met het geven van AFIS, verstrekt in ieder geval de volgende
vluchtinformatie:
-
a. meteorologische inlichtingen voor startende en landende vliegtuigen, inclusief de
ongecodeerde waarschuwing voor weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op
een veilige vluchtuitvoering, over:
-
1º. de actuele windrichting en snelheid op de grond, inclusief belangrijke wisselingen,
-
2º. de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het gemiddeld zeeniveau en, standaard wanneer
dat ter plaatse gebruikelijk is of anders op verzoek, de hoogtemeterinstelling ten
opzichte van het terrein,
-
3º. de luchttemperatuur op de in gebruik zijnde baan, bij een start van een vliegtuig
met turbinemotor(en),
-
4º. het actuele zicht, representatief voor de startrichting en eerste klim, of in de naderings-
en landingsfase, wanneer dit minder is dan 10 km of, indien beschikbaar, de zichtbare
baanlengte op de te gebruiken baan,
-
5º. een aanduiding van belangrijke meteorologische omstandigheden in het start- en uitklimgebied,
of in het naderings- en landingsgebied,
-
6º. het huidige weer en de hoeveelheid en hoogte van de basis van lage wolken, wanneer
een vliegtuig een nadering uitvoert onder instrumentweersomstandigheden;
-
b. inlichtingen die de vlieger in staat stellen de best bruikbare start- of landingsbaan
te kiezen, inclusief de aanbevolen baan en het luchtverkeerscircuit en, op verzoek
van de vlieger, de lengte van de baan en de afstand tussen een snij- of kruispunt
en het eind van de baan;
-
c. inlichtingen over bekend luchtverkeer, voertuigen of personeel op of bij dat deel
van het luchtvaartterrein dat is bedoeld om van op te stijgen, om op te landen en
met luchtvaartuigen op te taxiën, met uitzondering van de platforms, of over luchtvaartuigen
in de omgeving van het luchtvaartterrein die een risico voor het betrokken luchtvaartuig
zouden kunnen vormen;
-
d. inlichtingen over de omstandigheden op het luchtvaartterrein die essentieel zijn
voor een veilige vluchtuitvoering, waaronder in ieder geval informatie over:
-
1º. bouw- en onderhoudswerkzaamheden op en in de directe omgeving van het deel van het
terrein dat wordt gebruikt voor het opstijgen, landen en taxiën, met uitzondering
van de platformen;
-
2º. hobbelige of oneffen delen van een baan of taxibaan, al dan niet gemarkeerd,
-
3º. sneeuw, half gesmolten sneeuw of ijs op een baan of taxibaan,
-
4º. water op een baan,
-
5º. sneeuwbanken of jachtsneeuw op een baan of taxibaan,
-
6º. andere tijdelijke gevaren, inclusief geparkeerde luchtvaartuigen en vogels op de
grond of in de lucht,
-
7º. het niet of niet volgens de regels werken van de verlichting van het luchtvaartterrein;
-
e. inlichtingen over de status of veranderingen in de gebruiksmogelijkheden van de elektronische
navigatiehulpmiddelen en visuele hulpmiddelen die essentieel zijn voor het luchtvaartterreinverkeer;
-
f. inlichtingen over peilingen en peillijnen, wanneer daarvoor apparatuur beschikbaar
is en is voorgeschreven en toegelaten op basis van de daarvoor geldende eisen uit
bijlage 10 bij het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Verdrag inzake
de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1954, 18);
-
g. berichten, inclusief klaringen, ontvangen van andere luchtverkeersdiensten en bestemd
voor het betreffende luchtvaartuig;
-
h. andere inlichtingen die bijdragen aan vliegveiligheid.
Artikel 2. Algemene luchtverkeersleidingsgebieden
-
3 De volgende gebieden worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage
B, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR2
en 6, waar deze luchtverkeersleidingsgebieden worden gepubliceerd:
-
a. Amsterdam UTA;
-
b. Amsterdam CTA Oost;
-
c. Amsterdam CTA Zuid 1;
-
d. Amsterdam CTA Zuid 2;
-
e. Amsterdam CTA West;
-
f. AWY B29;
-
g. Maastricht TMA's;
-
h. Eelde TMA.
Artikel 3. Luchtverkeersroutes
-
1 De luchtverkeersroutes, alsmede de per route geldende gebruiksbeperkingen in de Amsterdam
FIR worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage C, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR
3 en 6.
-
2 ACC Amsterdam respectievelijk UAC Maastricht bepaalt in overeenstemming met MilATCC
Nieuw Milligen en UAC Maastricht respectievelijk MilATCC Nieuw Milligen (of ACC Amsterdam)
het ad hoc afwijken van de in het eerste lid genoemde luchtverkeersroutes, dat ten
doel heeft trajecten van vluchten te bekorten gedurende perioden met een geringe intensiteit
van militair luchtverkeer.
Artikel 4. Helicopter main routes, helicopter protected zones en helicopter traffic
zones
De HMR’s, de HPZ’s en de HTZ’s binnen de Amsterdam FIR, het gedeelte van de London
FIR en de Scottisch FIR, waarvoor luchtverkeersdienstverlening gedelegeerd is aan
Nederland, worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage D, onder verwijzing naar de bladzijde in de luchtvaartgids, volume 1, hoofdstuk ENR
3 en 6, waar deze worden gepubliceerd.
Artikel 5. Gecontroleerde luchtvaartterreinen en plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden
-
5 De in het tweede en derde lid genoemde gebieden, met uitzondering van Soesterberg
CTR, worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage E, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk EHAM
AD, EHRD AD, EHGG AD, EHBK AD, en MIL AD 2, waar deze plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden
worden gepubliceerd.
Artikel 6. Luchtverkeersdienstverlening in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied
buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein
Buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein is de uitoefening
van de luchtverkeersdienstverlening met betrekking tot niet-luchtvaartterreinverkeer
in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied overgedragen aan een bij overeenkomst
bepaalde luchtverkeersleidingsdienst, die wordt bekend gesteld in de luchtvaartgids.
Artikel 7. Aerodrome Trafffic Zones op militaire luchtvaartterreinen
-
1 Buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd militair luchtvaartterrein is het
gebied met een straal van twee zeemijlen (3.70 km) rond het middelpunt van het plaatselijk
luchtverkeersleidingsgebied, tot een hoogte van 450 m (1500 ft) AAL, aangewezen als
bijzonder luchtverkeersgebied ter bescherming van het luchtvaartterreinverkeer. Dit
gebied wordt aangeduid als ATZ voorafgegaan door de naam van het luchtvaartterrein.
-
2 De ATZ’s, bedoeld in het eerste lid, worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage F, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR
5.
-
3 De in het eerste en tweede lid genoemde gebieden worden lateraal en verticaal begrensd
als aangegeven in de bijlage F, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR
5, waar deze ATZ’s worden gepubliceerd.
Artikel 7a. Aerodrome Traffic Zone op luchtvaartterrein Budel
Artikel 7b. Aerodrome Traffic Zone (ATZ) op luchtvaartterrein Lelystad
Artikel 8. Aerodrome Flight Information Zones (AFIZ) op burgerluchtvaartterreinen
Buiten de daglichtperiode gelden de volgende gebieden als AFIZ:
-
a. de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Budel waarvan de grenzen gelijk zijn aan
de grenzen van de ATZ Budel;
-
b. de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Lelystad waarvan de grenzen gelijk zijn
aan de grenzen van de ATZ Lelystad.
Als gebied waar door GENOFIC luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven, wordt bepaald:
GENOFIC AREA: gebied als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6.
Artikel 10. Luchtverkeersdiensten
De instanties, genoemd in de artikelen 5.13 en 5.14 van de Wet luchtvaart, zijn volgens de volgende indeling belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening:
Verantwoordelijke instantie
|
Soort luchtverkeersdienst
|
Eenheid
|
LVNL
|
Luchtverkeersleidingcentrum
|
ACC Amsterdam
|
Minister van Defensie
|
"
|
MilATCC Nieuw Milligen
|
Eurocontrol-organisatie
|
"
|
UAC Maastricht
|
Minister van Defensie
|
Naderingsluchtverkeers-
leidingsdienst
|
APP De Kooy
|
LVNL
|
"
|
APP Eelde
|
Minister van Defensie
|
"
|
APP Gilze Rijen
|
Minister van Defensie
|
"
|
APP Leeuwarden
|
LVNL
|
"
|
APP Maastricht
|
LVNL
|
"
|
APP Rotterdam
|
LVNL
|
"
|
APP Schiphol
|
Minister van Defensie
|
"
|
APP Soesterberg
|
Minister van Defensie
|
"
|
APP Twenthe
|
Minister van Defensie
|
"
|
APP Volkel
|
Minister van Defensie
|
Plaatselijke luchtverkeers-
leidingdienst
|
TWR Deelen
|
Minister van Defensie ?
|
"
|
TWR De Kooy
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR De Peel
|
LVNL
|
"
|
TWR Eelde
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Gilze-Rijen
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Leeuwarden
|
LVNL
|
"
|
TWR Maastricht
|
LVNL
|
"
|
TWR Rotterdam
|
LVNL
|
"
|
TWR Schiphol
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Soesterberg
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Twenthe
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Valkenburg
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Volkel
|
Minister van Defensie
|
"
|
TWR Woensdrecht
|
LVNL
|
Vluchtinformatiecentrum
|
ACC Amsterdam
|
LVNL
|
"
|
AFIS-unit Budel
|
LVNL
|
"
|
AFIS-unit Lelystad
|
Minister van Defensie
|
"
|
MilATCC
Nieuw Milligen
|
Minister van Defensie
|
Luchtverkeersmeldingspost
|
AIS-unit De Kooy
|
LVNL
|
"
|
AIS-unit Eelde
|
LVNL
|
"
|
burgerAIS-unit Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
"
|
Militaire AIS-unit Eindhoven
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit Gilze-Rijen
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit
Leeuwarden
|
LVNL
|
"
|
AIS-unit Maastricht
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit MilATCC
Nieuw Milligen
|
LVNL
|
"
|
AIS-unit Rotterdam
|
LVNL
|
"
|
AIS-unit Schiphol
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit
Soesterberg
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit Twenthe
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit
Valkenburg
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit Volkel
|
Minister van Defensie
|
"
|
AIS-unit
Woensdrecht
|
Artikel 11. ACC Amsterdam
-
3 De taakverdeling tussen ACC Amsterdam en MilATCC Nieuw Milligen met betrekking tot
luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in Amsterdam UTA, als bedoeld in het eerste
lid, onder a, houdt voor ACC Amsterdam in dat:
-
a. vluchten in de Amsterdam UTA die onder haar verantwoordelijkheid berusten, de luchtverkeersroutes
volgen, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
-
b. de geldende vliegplangegevens tijdig worden verstrekt aan MilATCC Nieuw Milligen;
-
c. behoudens uitzondering vermeld in een overeenkomst met MilATCC Nieuw Milligen een
klaring wordt verstrekt voor het ad hoc afwijken van de luchtverkeersroutes, bedoeld
in artikel 3, tweede lid, in overeenstemming met MilATCC Nieuw Milligen.
-
4 Behoudens uitzonderingen vermeld in de overeenkomst met MilATCC Nieuw Milligen, worden
de geldende vliegplangegevens, van vluchten waarvoor de verantwoordelijkheid berust
bij ACC Amsterdam, tijdig verstrekt aan MilATCC Nieuw Milligen, ten einde een mogelijke
militaire noodzaak tot onderschepping van de betreffende luchtvaartuigen voor identificatiedoeleinden
te voorkomen.
Artikel 12. UAC Maastricht
-
1 UAC Maastricht geeft luchtverkeersdienstverlening aan vluchten in de Amsterdam UTA
en daarboven, die worden uitgevoerd op of boven vliegniveau 245, met uitzondering
van vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door MilATCC Nieuw
Milligen, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder a, dan wel door een instantie van een andere staat in de gebieden die zijn aangewezen
door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie.
Artikel 13. MilATCC Nieuw Milligen
-
2 MilATCC Nieuw Milligen geeft vluchtinformatie en alarmering aan militaire vluchten
in de Amsterdam FIR met uitzondering van vluchten waarvoor deze dienstverlening is
opgedragen aan een andere luchtverkeersleidingsdienst, alsmede aan niet-militaire
vluchten beneden de ondergrens en binnen de laterale begrenzing van de Nieuw Milligen
TMA’s.
-
3 De taakverdeling met betrekking tot vluchten in de Amsterdam UTA tussen MilATCC Nieuw
Milligen enerzijds en ACC Amsterdam en UAC Maastricht anderzijds, houdt voor MilATCC
Nieuw Milligen in, dat de vluchten, bedoeld in het eerste lid, onder a, en de vluchten
waarvoor de verantwoordelijkheid berust bij ACC Amsterdam of UAC Maastricht worden
gesepareerd, zonder enige beïnvloeding van de laatstgenoemde vluchten.
Artikel 14. Luchtverkeersdienstverlening in GENOFIC AREA
Het GENOFIC verstrekt adviezen of inlichtingen aan vluchten die worden uitgevoerd
in de GENOFIC AREA en verzorgt de alarmering in dit gebied.
Artikel 15. Overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot luchtverkeersdienstverlening
van MilATCC Nieuw Milligen aan ACC Amsterdam/UAC Maastricht
-
1 De verantwoordelijkheid van MilATCC Nieuw Milligen voor de onderlinge separatie, bedoeld
in artikel 13, derde lid, kan in onderlinge overeenstemming met betrekking tot de gehele Amsterdam UTA of
een deel daarvan worden overgedragen aan ACC Amsterdam of UAC Maastricht, voor de
duur van een overeengekomen periode met geringe intensiteit van militair luchtverkeer.
-
2 De verantwoordelijkheid van MilATCC Nieuw Milligen in de gebieden, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder b en c, kan in onderling overleg met betrekking tot die gebieden of een deel daarvan worden
overgedragen aan ACC Amsterdam voor de duur van een overeengekomen periode met geringe
intensiteit van militair luchtverkeer.
-
3 Militaire vluchten die de luchtverkeersroutes, bedoeld in artikel 3, niet volgen, zijn uitgesloten van overdracht en blijven berusten onder verantwoordelijkheid
van MilATCC Nieuw Milligen.
Artikel 16. Plaatselijke en naderingsluchtverkeersleidingsdiensten
-
1 De in artikel 10 genoemde naderingsluchtverkeersleidingsdiensten geven luchtverkeersdienstverlening
in de in bijlagen B en B1 bedoelde naderingsluchtverkeersleidingsgebieden, aan vluchten die aankomen
op, dan wel vertrekken van de in artikel 5, eerste lid, bedoelde luchtvaartterreinen, met uitzondering van die vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening
wordt gegeven door een andere luchtverkeersleidingsdienst.
-
2 De in artikel 10 genoemde bedoelde plaatselijke luchtverkeersleidingsdiensten geven luchtverkeersdienstverlening
aan vluchten in de in bijlagen E en E1 bedoelde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, met uitzondering van die
vluchten waaraan luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door een andere luchtverkeersleidingsdienst.
Artikel 17. Overdracht van verantwoordelijkheid
-
1 De overdracht van verantwoordelijkheid tussen luchtverkeersleidingsdiensten voor een
vlucht en onderlinge (tijdelijke) overdracht van verantwoordelijkheid voor een groep
vluchten of voor luchtverkeersleidingsgebieden in de Amsterdam FIR wordt uitgevoerd
in overeenstemming met een door de hoofden van de betrokken luchtverkeersleidingsdiensten
gesloten overeenkomst; zodanige overeenkomst behoeft de goedkeuring van de LVNL en
de Minister van Defensie, ieder voor zoveel hem aangaat.
-
2 Tussen twee luchtverkeersleidingscentra vindt de overdracht van verantwoordelijkheid
met betrekking tot een vlucht plaats bij het passeren van de gemeenschappelijke grens
tussen de desbetreffende luchtverkeersleidingsgebieden, of op zodanige andere positie,
tijd of vlieghoogte als is overeengekomen tussen de twee luchtverkeersleidingsdiensten.
-
3 Tussen een luchtverkeersleidingscentrum en een naderingsluchtverkeersleidingsdienst,
een naderingsluchtverkeersleidingsdienst en een plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst,
een luchtverkeersleidingscentrum en een plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst,
vindt de overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot een vlucht plaats
op een wijze zoals is overeengekomen tussen een luchtverkeersleidingscentrum en een
luchtverkeersleidingsdienst of tussen de luchtverkeersleidingsdiensten onderling.
Artikel 18. Classificatie van Luchtverkeersdienstverleningsgebieden
Voor de luchtverkeersdienstverleningsgebieden wordt in de tabel vastgesteld:
-
a. de luchtverkeersdienstverleningsklasse;
-
b. andere waarden van het minimum vereiste vliegzicht, zoals vastgesteld in artikel
42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement;
-
c. andere waarden van de maximum toegestane vliegsnelheid, zoals vastgesteld in artikel
44, zevende lid, en artikel 50, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, voor militaire
jachtvliegtuigen.
Luchtverkeersdienst-verleningsgebied
|
Klasse
|
Vliegzicht
|
Maximum vliegsnelheid voor militaire jachtvliegtuigen
|
Amsterdam UTA
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
Amsterdam CTA's Oost, West, Zuid 1 en Zuid 2
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
CTA Nieuw Milligen Noord
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
B 29
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
TMA’s Schiphol
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
TMA’s Maastricht zuid van 51° NB en boven FL 095
|
A
|
-
|
n.v.t.
|
TMA’s Maastricht met uitzondering van zuid van 51°NB en boven FL 095
|
E
|
8 km
|
geen
|
TMA Eelde
|
E
|
8 km
|
geen
|
TMA’s Rotterdam
|
E
|
8 km
|
geen
|
TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E boven FL 065 (FL 095) , zie noot 1
|
B
|
8 km
|
n.v.t.
|
TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E op of beneden FL 065 (FL 095)1
|
E
|
8 km (5 km) 2
|
geen
|
TMA's Nieuw Milligen F-1 en F-2
|
E
|
8 km (5km), 2
|
geen
|
TMA’s Nieuw Milligen B, G1 en G2
|
E
|
8 km (5 km)2
|
geen
|
TMA Soesterberg C 5 km
|
C
|
5 km
|
geen
|
CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht
|
C
|
5 km
|
geen
zie noot 3
|
CTR’s De Kooij, Deelen, Valkenburg, Eindhoven, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Soesterberg,
Twente, Volkel, Woensdrecht, (zie noot 4) Niederrhein en Kleine-Brogel
|
C
|
5 km
|
geen
|
Overige gebieden boven 3000 ft MSL
|
G
|
8 km
|
geen
|
Overige gebieden op of beneden 3000 ft MSL G
|
G
|
1,5 km, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander
luchtverkeer en hindernissen mogelijk is.
|
Geen, mits het vliegzicht 8 km of meer bedraagt,
zie noot 5
|
1 FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd
en op erkende feestdagen.
2 5 km van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en
op erkende feestdagen
3 Mits een vliegzicht van 8 km of meer is en indien een hogere snelheid dan 250 kt
vanwege vliegveiligheid noodzakelijk is.
4 Van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende
feestdagen, buiten openstellingstijden, wordt er in deze gebieden alleen luchtverkeersinformatie
verstrekt; bijzondere VFRvluchten zijn in deze periode
5 Bij een vliegzicht van minder dan 8 km zullen er geen vliegoperaties met militaire
jachtvliegtuigen plaatsvinden in deze gebieden.
In luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G op of beneden 900 m (3000 ft)
MSL geldt een vliegzicht gelijk aan of groter dan 800 m, mits wordt gevlogen met zodanige
snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is,
voor:
-
a. militaire hefschroefvliegtuigen;
-
b. luchtvaartuigen van de Politie Luchtvaartdienst van het Korps Landelijke Politiediensten
en hefschroefvliegtuigen die worden ingezet voor het vervoer van traumateams;
-
c. hefschroefvliegtuigen die blijkens een vrijstelling of ontheffing van de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie
ingevolge artikel 45, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement, vluchten uitvoeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, voorzover in die vrijstelling
of ontheffing geen hogere waarden zijn vastgesteld.
In afwijking van artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, wordt ten behoeve van een VFR-vlucht met militaire luchtvaartuigen, die wordt uitgevoerd
in de naderingsluchtverkeersleidingsgebieden Nieuw Milligen op of beneden 900 m (3000
ft) MSL en binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden van de militaire luchtvaartterreinen,
de volgende waarde vastgesteld:
de verticale afstand tussen het luchtvaartuig en de wolken is gelijk aan of groter
dan 150 m (500 ft) MSL.
In afwijking van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, worden ten behoeve van luchtvaartuigen die, tijdens een VFR-vlucht, landen op of
opstijgen van een militair luchtvaartterrein binnen de ATZ’s als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van deze regeling, de volgende waarden vastgesteld:
-
a. de wolkenbasis is gelijk aan of groter dan 300 m (1000 ft), of
-
b. het grondzicht is gelijk aan of groter dan 3 km.
In afwijking van artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, wordt bepaald dat, indien het vliegzicht ten minste 5 km bedraagt en vrij van wolken
wordt gevlogen, het is toegestaan een VFR-vlucht uit te voeren in het gebied dat deel
uitmaakt van de Schiphol TMA 1, met een ondergrens van 450 m (1500 ft) MSL en een
bovengrens van 1050 m (3500 ft) MSL, en lateraal begrensd door de volgende posities:
52°29’40”NB 005°24’00”OL, langs de IJsselmeerkust naar 52°34’42”NB 005°31’48”OL;
langs de grens van de Schiphol TMA 1 naar 52°21’10”NB 005°38’25”OL;
52°22’05”NB 005°36’30”OL;
langs de Veluwemeerkust naar 52°22’05”NB 005°33’50”OL;
52°27’35”NB 005°25’10”OL;
52°29’10”NB 005°25’10”OL naar beginpositie.
Artikel 23. Wijzigingen luchtvaartgids
Van wijzigingen in de bladzijden van de luchtvaartgids genoemd in de artikelen 1, onderdeel r, 2, derde lid, onderdeel b3, eerste lid, 4, 5, vierde en vijfde lid, en 7, tweede en derde lid, wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
De Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden
worden ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling luchtverkeersdienstverlening.
Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden
ENR 2-1-1/2 d.d. 10 oktober 1996 Air Traffic Services Airspace
ENR 2-1-3/4 d.d. 12 februari 1998 Air Traffic Services Airspace
ENR 2-1-5 d.d. 3 juli 1997 Air Traffic Services Airspace
ENR 2-2-1 d.d. 10 oktober 1996 Airway B29
ENR 6-2-1 d.d. 30 oktober 2003 Airspace Structure and ATS Airspace Classification
Behorende bij artikel 2, vierde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening
Alle posities worden uitgedrukt in WGS-84.
1. Nieuw Milligen TMA A-1
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-1 zijn:
Van positie 53°40'00”N 006°30'00”E via positie 53°30'00”N 005°34'00”E en positie 53°26'30”N
005°10'30”E en positie 53°26'20”N 005°09'40“E naar positie 53°23'00”N 004°54'00”E,
vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen met als
middelpunt 53°15'00”N 004°57'00”E, via positie 53°15'00”N 004°43'38”E naar positie
53°15'00”N 004°36'57”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 12
nautische mijlen, met als middelpunt 53°15'00”N 004°57'00”E, via positie 53°11'06”N
004°38'03”E en positie 53°09'17”N 004°40'28”E en positie 53°11'00”N 004°51'24”E en
positie 52°58'09”N 005°06'22”E en positie 52°59'05”N 005°08'09”E en positie 52°51'30”N
005°15'30”E en positie 52°48'03”N 005°17'11”E en positie
53°24'37”N 006°36'30”E naar positie 53°30'15”N 006°44'30”E, vandaar langs de Nederlands/Duitse
grens naar positie 53°40'00”N 006°30'00”E
2. Nieuw Milligen TMA A-2
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-2 zijn:
Vanaf positie 53°09'17”N 004°40'28”E via positie 53°06'10”N 004°30'56”E en positie
53°05'00”N 004°21'00”E en positie 52°48'20”N 004°21'00”E naar positie 52°46'02”N 004°26'34”E,
vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als
middelpunt positie 52°18'29”N 004°45'51”E via positie 52°46'35”N 005°02'53”E en positie
52°48'03”N 005°17'11”E en positie 52°51'30”N 005°15'30”E en positie 52°59'05”N 005°08'09”E
en positie 52°58'09”N 005°06'22”E en positie 53°07'01”N 004°56'03”E en positie 53°04'36”N
004°51'18”E naar positie/ 53°09'17”N 004°40'28”E.
3. Nieuw Milligen TMA A-3
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA A-3 zijn:
Vanaf positie 53°09'17”N 004°40'28”E via positie 53°04'36”N 004°51'18”E en positie
53°07'01”N 004°56'03”E en positie 53°11'00”N 004°51'24”E naar positie 53°09'17”N 004°40'28”E
4. Schiphol TMA 1
-
a De laterale grenzen van Schiphol TMA 1 zijn:
Vanaf positie 52°48'20”N 004°21'00”E naar positie 52°46'02”N 004°26'34”E, vandaar
langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt
positie 52°18'29”N 004°45'51”E via positie 52°46'35”N 005°02'53”E en positie 52°48'20”N
005°20'00”E en positie 52°25'45”N 005°40'52”E en positie 52°22'41”N 005°40'05”E en
positie 52°17'38”N 005°33'44”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E en positie 53°11'00”N
004°49'42”E en positie 51°56'10”N 004°21'15”E en positie 51°59'20”N 004°06'40”E en
positie 52°17'06”N 003°59'11”E naar positie 52°48'20”N 004°21'00”E.
5. Rotterdam TMA 1
-
a De laterale grenzen van Rotterdam TMA 1 zijn:
Vanaf positie 53°11'00”N 004°49'42”E via positie 51°56'10”N 004°21'15”E en positie
51°59'20”N 004°06'40”E en positie 52°17'06”N 003°59'11”E en positie 51°56'26”N 003°45'03”E
naar positie 51°38'10”N 003°56'05”E, vandaar langs de zuidelijke kustlijn van Schouwen-Duiveland
naar positie 51°38'00”N 004°04'25”E, vandaar naar positie 51°38'00”N 004°06'00”E,
vandaar langs de zuidelijke kustlijn van St. Philipsland naar positie 51°36'00”N 004°12'00”E
en vandaar via positie 51°36'00”N 004°36'17”E naar positie 53°11'00”N 004°49'42”E.
6. Nieuw Milligen CTA Noord
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen CTA Noord zijn:
Vanaf positie 55°50'00”N 006°30'00”E via positie 53°40'00”N 006°30”E en positie 53°30'00”N
005°34'00”E en positie 53°26'30”N 005°10'30”E en positie 53°26'20”N 005°09'40”E naar
positie 53°23'00”N 004°54'00”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal
van 8 nautische mijlen met als middelpunt positie 53°15'00”N 004°57'00”E via positie
53°15'00”N 004°43'38”E naar positie 53°15'00”N 004°36'57”E, vandaar langs de boog
van een cirkel met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt positie 53°15'00”N
004°57'00”E via positie 53°11'06”N 004°38'03”E en positie 53°09'17”N 004°40'28”E en
positie 53°05'00”N 004°10'00”E en positie 53°05'00”N 003°43'32”E en positie 53°27'55”N
003°36'56”E en positie 55°00'00”N 005°00'00”E naar positie 55°00'00”N 006°30'00”E.
7. Nieuw Milligen TMA F-1
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA F-a zijn:
Vanaf positie 52°43'57”N 005°15'15”E via positie 52°10'00”N 005°09'18”E en positie
52°10'00”N 005°03'02”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E naar positie 52°13'57”N 005°15'15”E.
8. Nieuw Milligen TMA F-2
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA F-2 zijn:
Vanaf positie 52°15'09”N 005°21'17”E naar positie 52°17'38”N 005°33'44”E, vandaar
langs de boog van een cirkel met een straal van 30 nautische mijlen met als middelpunt
positie 52°19'56”N 004°45'00”E via positie 52°10'27”N 005°31'18”E naar positie 52°10'30”N
005°29'00”E, vandaar langs de boog van een cirkel met een straal van 8 nautische mijlen
met als middelpunt positie 52°07'42”N 005°16'37”E naar positie 52°15'09”N 005°21'17”E.
9. Nieuw Milligen TMA B
-
a De laterale grenzen van Nieuw Milligen TMA B zijn:
Vanaf positie 52°48'03”N 005°17'11”E via positie 53°12'25”N 006°09'33”E en positie
53°00'00”N 006°11'05”E en positie 52°53'00”N 006°14'00”E en positie 52°55'00”N 006°29'55”E
en positie 52°45'50”N 006°20'00”E en positie 52°25'34”N 006°20'00”E en positie 52°12'57”N
006°43'50”E naar positie 52°14'20”N 007°03'40”E, vandaar langs de Nederlands/Duitse
grens naar positie 51°54'00”N 006°36'45”E, vandaar via positie 52°07'01”N 005°45'45”E
en positie 52°03'59”N 005°45'45”E en positie 52°07'08”N 005°29'07”E, vandaar langs
de boog van een cirkel met een straal 30 nautische mijlen met als middelpunt positie
52°19'56”N 004°45'00”E, via positie 52°17'38”N 005°33'44”E en positie 52°22'41”N 005°40'05”E
en positie 52°25'45”N 005°40'52”E en positie 52°48'20”N 005°20'00”E naar positie 52°48'03”N
005°17'11”E.
10. Schiphol TMA 3
-
a De laterale grenzen van Schiphol TMA 3 zijn:
Vanaf de positie 52°17'38”N 005°33'44”E een boog langs de cirkel met een straal van
30 nautische mijlen met als middelpunt positie 52°19'56”N 004°45'00”E, via positie
51°53'11”N 005°06'55”E en positie 51°53'11”N 004°49'42”E en positie 52°11'45”N 005°04'24”E
naar positie 52°17'38”N 005°33'44”E.
Luchtverkeersroutes
ENR 3-1-1 t/m 9 d.d. 23 april 1998 Lower ATS Routes
ENR 3-2-1 t/m 8 d.d. 23 april 1998 Upper ATS Routes
ENR 3-3-1 t/m 3 d.d. 23 april 1998 ATS TRUNK/RNAV Routes
ENR 3-4-1 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes
ENR 3-4-2 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories
1, 2 en 3
ENR 3-4-3 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/Upper ATS Routes mixed categories
1, 2 en 3
ENR 3-4-4 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed
categories 1, 2 en 3
ENR 3-4-5 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed
categories 1, 2 en 3
ENR 3-4-6 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes mixed
categories 1, 2 en 3
ENR 3-4-7 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories
1 en 2/Upper ATS Routes category 1/ATS Trunk/RNAV Routes category 1
ENR 3-4-8 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes categorie
1/Upper ATS Routes category 3
ENR 6-3-1 d.d. 26 februari 1998ATS Routes and TRUNK/RNAV Routes
ENR 6-3-3 d.d. 26 februari 1998Conditional Routes