Hoofdstuk 2. Algemeen
[Regeling vervallen per 18-01-2008]
2.3. Internationale informatie-uitwisseling
[Regeling vervallen per 18-01-2008]
In internationaal verband zijn er verdragen en andere regelingen die verplichten tot
het verstrekken van informatie aan andere landen. Teneinde het buitenland informatie
te kunnen verstrekken behoeft geen ontheffing van de geheimhoudingsplicht te worden
verleend. Aangezien de uitvoering van het internationale inlichtingenverkeer is opgedragen
aan de zogeheten bevoegde autoriteit of een door hem aangewezen instantie neemt de
Belastingdienst niet zelf contact op met de buitenlandse autoriteit, maar zendt de
informatie aan één van de volgende instanties:
-
- de Belastingdienst/FIOD/Centrale vestiging informatie voor wat betreft de heffing
en invordering op het gebied van de directe belastingen en de BTW;
-
- de Centrale Eenheid Deventer als het gaat om BTW gegevens betreffende intracommunautaire
transacties in het kader van de Verordening 218/92 EG;
-
- het Douane Informatie Centrum Rotterdam als het douane- en accijnsgegevens betreft;
-
- het Douane district Arnhem voor de bijstand bij de douane-invordering en de invordering
van accijnzen.
Deze instanties treden op namens de bevoegde autoriteit en zijn belast met de coördinatie
van de inlichtingenverstrekking. Ten aanzien van informatie die in het kader van verdragen
en andere regelingen uit het buitenland is verkregen geldt de geheimhoudingsplicht.
In het algemeen zullen de gegevens slechts mogen worden gebruikt voor de heffing en/of
invordering van de belastingen die in het betreffende verdrag of de van belang zijnde
regeling zijn genoemd. Vragen over het gebruik van ,,buitenlandse” gegevens voor andere
doeleinden, en vragen betreffende de openbaarmaking van de gegevens aan belastingplichtige
kunnen worden voorgelegd aan de hierboven genoemde eenheden van de Belastingdienst.
[Regeling vervallen per 18-01-2008]
De WOB regelt hoe de overheid bij de uitvoering van haar taak openheid en openbaarheid van
bestuur betracht. De WOB geeft aanwijzingen over informatieverstrekking op verzoek en informatieverstrekking
uit eigen beweging. Er behoeft alleen informatie te worden verstrekt die is vastgelegd
in documenten. Onder een document wordt verstaan een schriftelijk stuk of ander materiaal
dat gegevens bevat (met andere woorden: andere gegevensdragers).
De fiscale geheimhoudingsbepalingen zijn aan te merken als lex specialis ten opzichte
van de WOB. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State dient echter een bestuursorgaan de mogelijkheid tot het verlenen van ontheffing
van de fiscale geheimhoudingsplicht te toetsen aan de uitzonderingsgronden en de beperkingen
van de WOB.
Op basis van de WOB heeft een belastingplichtige in beginsel recht op openbaarmaking van op hem betrekking
hebbende informatie die is neergelegd in een document, tenzij één van de hierna genoemde
uitzonderingsgronden of beperkingen van toepassing is.
Verzoeken van derden over individuele belastingplichtigen worden altijd afgewezen
met een beroep op de fiscale geheimhoudingsplicht.
Omdat het mogelijk is om ontheffing van de geheimhoudingsplicht te verlenen zal het
beroep op de geheimhoudingsplicht altijd mede moeten worden gemotiveerd met de uitzonderingsgronden
en beperkingen van de WOB. Voor fiscale zaken zijn vooral de absolute uitzonderingsgrond van artikel 10, eerste lid, onderdeel c (bedrijfs- en fabricagegegevens die door natuurlijke personen en rechtspersonen vertrouwelijk
aan de overheid zijn medegedeeld), en de relatieve uitzonderingsgronden van artikel 10, tweede lid, onderdelen b, d, e en g van belang.
De relatieve uitzonderingsgronden betreffen de met de geheimhouding gemoeide belangen
van inspectie, controle of toezicht, de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer,
het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid
betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden en de met die
belangen verbonden economische of financiële belangen van de Staat.
Indien aan het verzoek van een belastingplichtige tegemoet wordt gekomen wordt hem
op grond van artikel 7 van de WOB een kopie verstrekt van het document waarin informatie over hem is opgenomen of wordt
hem op een andere wijze toegestaan van de inhoud daarvan kennis te nemen.
Op een verzoek om informatie op grond van de WOB moet binnen twee weken worden beslist
(zie artikel 6 WOB). In een bijzonder geval kan die termijn, mits gemotiveerd, met ten hoogste twee
weken worden verlengd. De behandeling van een WOB-verzoek is vrijwel geheel gemandateerd
aan de hoofden van de eenheden (zie de Regeling van 21 december 1993, WJB93/1579,
Stcrt. 1993/247 en de besluiten van 4 januari 1994, nr. AFZ94/65 en van 1 juni 1994,
nr AFZ94/2984).
2.6. Voorschriften van niet-fiscale aard (Douane)
[Regeling vervallen per 18-01-2008]
In een aantal wettelijke regelingen zijn de ambtenaren van de douane aangewezen als
controle- en/of opsporingsambtenaar. Deze regelingen zijn onder meer opgenomen in
het boekwerk Niet-Fiscale Douanevoorschriften. Bij toepassing van deze regelingen
komt het voor dat de douane informatie verkrijgt die van belang is voor andere bestuursorganen
die eveneens met de uitvoering van de desbetreffende regeling zijn belast. Voor zover
deze informatie van belang is voor de juiste uitvoering van de regeling zijn de ambtenaren
ontheven van hun fiscale geheimhoudingsverplichting en kan de informatie worden doorgegeven.
Over de vraag of informatie valt binnen het kader van de bovengenoemde regelingen
beslist het hoofd van het douane district. Een belangenafweging als bedoeld in hoofdstuk 2.1.3. behoeft hij daarbij niet meer te maken. Gelet op het karakter van de informatieverstrekking
is het afsluiten van convenanten met betrekking tot de informatieverstrekking niet
noodzakelijk.
Wel moet rekening gehouden worden met een mogelijke geheimhoudings-bepaling in de
betreffende wettelijke regeling zelf. In een aantal voorschriften in het boekwerk
Niet-Fiscale Douanevoorschriften is nadere uitleg gegeven over de geheimhoudingsbepalingen
van de daarin opgenomen wettelijke regelingen.