Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-07-2013]
- a. afhandelingszone:
-
gebied dat begrensd wordt door de omtrek van het vliegtuig vermeerderd met 2 meter;
- b. airside:
-
dat gedeelte van het luchtvaartterrein dat gebruikt wordt voor het landen, starten,
taxiën, slepen, parkeren en afhandelen van luchtvaartuigen;
- c. dodelijk letsel:
-
letsel door een persoon bij een ongeval op een luchtvaartterrein opgelopen, dat binnen
30 dagen na het tijdstip van het ongeval de dood tot gevolg heeft;
- d. ernstig gebrek of defect:
-
niet voldoen aan een eis ten aanzien van de inrichting of uitrusting van een luchtvaartterrein,
waardoor de veiligheid van personen op het luchtvaartterrein of inzittenden van een
luchtvaartuig in gevaar is of kan worden gebracht;
- e. ernstig incident:
-
incident dat zich voordoet onder omstandigheden die erop wijzen dat bijna een luchtvaartongeval
heeft plaatsgevonden;
- f. ernstig letsel:
-
letsel door een persoon bij een ongeval op een luchtvaartterrein opgelopen, dat binnen
7 dagen na het tijdstip van het ongeval een ziekenhuisopname voor meer dan 48 uur
tot gevolg heeft, dan wel heeft geresulteerd in:
-
1. een botbreuk, met uitzondering van simpele breuken zoals die van vingers, tenen of
neus;
-
2. rupturen die leiden tot hevige bloedingen of hersen-, zenuw-, spier- of peesletsel;
-
3. inwendig letsel;
-
4. tweede of derde graads brandwonden of verbranding van meer dan 5% van het lichaamsoppervlak;
-
5. vastgestelde blootstelling aan schadelijke straling of besmettelijke stoffen.
- g. gebrek of defect:
-
niet voldoen aan een eis ten aanzien van de inrichting of uitrusting van een luchtvaartterrein;
- h. grondafhandelingsdiensten:
-
de in de bijlage bij Externe link: Richtlijn nr. 96/67/EG van de Raad van de Europese Unie van 15 oktober 1996 betreffende de toegang tot de
grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap (PbEG L 272/36) genoemde
diensten die op een luchtvaartterrein aan een gebruiker worden verleend;
- i. incident:
-
elk voorval, dat geen ongeval is en dat zich heeft afgespeeld op een luchtvaartterrein
en afbreuk doet of zou kunnen doen aan de orde of veiligheid op, of het veilige gebruik
van het luchtvaartterrein, of waarbij de veiligheid van personen in gevaar is gebracht;
- j. luchtvaartongeval:
-
elk voorval dat samenhangt met het gebruik van het luchtvaartuig tijdens de periode
ingaande op het moment waarop enig persoon zich in het luchtvaartuig begeeft met het
oogmerk om te vliegen tot het moment waarop deze personen allen het luchtvaartuig
hebben verlaten en waarbij, behoudens in de bij ministeriële regeling bepaalde gevallen:
-
1. een persoon tijdens zijn verblijf aan boord van het luchtvaartuig of door direct
contact met het luchtvaartuig of onderdelen daarvan, of als gevolg van rechtstreekse
blootstelling aan een uitlaatgasstraal dodelijk of ernstig letsel heeft bekomen; of
-
2. het luchtvaartuig schade heeft opgelopen, welke afbreuk doet aan de sterkte van de
constructie, de vliegprestaties of eigenschappen van het luchtvaartuig en waardoor
grote reparaties of vervanging van een of meerdere onderdelen noodzakelijk zijn respectievelijk
is; of
-
3. het luchtvaartuig vermist of volledig onbereikbaar is;
- k. ongeval:
-
elk voorval op een luchtvaartterrein, waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade
van betekenis is veroorzaakt.
- l. organisatie:
-
bedrijf, vennootschap, firma, onderneming of instelling, of een deel daarvan, publiek-
of privaatrechtelijk, met of zonder rechtspersoonlijkheid, met eigen functies en een
eigen administratie;
- m. platformverkeersdienst:
-
een dienst die specifiek is belast met de regeling van het platformverkeer en alle
hiermee verband houdende activiteiten op een platform;
- n. schade van betekenis:
-
-
A. met betrekking tot een luchtvaartuig:
schade waarbij:
-
1. de sterkte van de constructie, de prestaties of de vliegeigenschappen van het luchtvaartuig
wordt beïnvloed; en
-
2. de noodzaak bestaat voor een omvangrijke reparatie of vervanging van beschadigde
componenten, met uitzondering van motorstoringen, die uitsluitend leiden tot schade
aan de betreffende motor, en schade aan onbelangrijke componenten.
-
B. met betrekking tot de inrichting of uitrusting van een luchtvaartterrein:
schade die zodanig van aard is dat hierdoor:
-
1. het veilig gebruik van een baan, rijbaan, of platform niet meer mogelijk is; en
-
2. de noodzaak bestaat voor een omvangrijke reparatie van de betreffende baan, rijbaan
of platform, dan wel reparatie of vervanging van beschadigde onderdelen hiervan;
-
C. met betrekking tot derden:
schade die zodanige invloed heeft op de conditie van materieel of uitrusting in gebruik
voor vlucht- of vliegtuigafhandeling, dat hierdoor het betreffende materieel of uitrusting
niet meer op veilige wijze kan worden gebruikt;
- o. tanken:
-
het overpompen, aftappen of uitpompen van vliegtuigbrandstof;
- p. tankzone:
-
een gebied met een straal van 6 meter, gerekend vanaf de vul- en ventilatie-opening
van vliegtuig en tankmaterieel;
- q. toeleverancier:
-
organisatie die produkten of diensten levert aan de exploitant;
- r. veilige zone:
-
het gebied beginnende op een afstand van tenminste 15 meter, gerekend vanaf de vul-
en ventilatieopening van vliegtuig en tankmaterieel;
- t. vliegtuigmotor:
-
iedere voortstuwingsinrichting van een vliegtuig.