Bijlage als bedoeld in artikel 1 van het Besluit waarschuwing
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
In de Werkloosheidswet (WW), Ziektewet (ZW), Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten
(REA), Toeslagenwet (TW), Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering
zelfstandigen (WAZ), Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong)
en Wet arbeid en zorg (Wazo) is een bepaling opgenomen die bewerkstelligt dat bij
sommige overtredingen volstaan kan worden met het geven van een schriftelijke waarschuwing
in plaats van het opleggen van een maatregel of boete.
Het Lisv heeft de bevoegdheid tot het geven van deze waarschuwing bij:
-
a) overtreding van de inlichtingenplicht op grond van de artikelen 25, van de WW, 31,
eerste lid en 49, van de ZW, 45, van de REA, 12, van de TW, 80, van de WAO, 70, van
de WAZ, 62, van de Wajong, 3:16, 3:27 en 7:15, van de Wazo en 29, eerste lid, van
de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet Suwi);
-
b) te late aangifte op grond van artikel 26, eerste lid, onderdeel a, van de WW;
-
c) te late registratie bij de Centrale organisatie werk en inkomen op grond van artikel
26, eerste lid, onderdeel d, van de WW;
-
d) te late aanvraag op grond van de artikelen 26, eerste lid, onderdeel b, van de WW,
34, derde lid, van de WAO, 35, vierde lid, van de WAZ en 28, vierde lid, van de Wajong;
-
e) overtreding van de verplichting genoemd in artikel 34a, eerste lid, van de WAO om
de aanvraag om uitkering te vergezellen van het reïntegratieverslag als bedoeld in
artikel 71a, van de WAO;
-
f) overtreding bij de WW en TW van een verplichting op grond van artikel 28, tweede lid,
van de Wet Suwi om de Centrale organisatie werk en inkomen alle gevraagde gegevens
en bewijsstukken te verstrekken benodigd voor de beslissing op de aanvraag dan wel
verdere behandeling van de aangifte van werkloosheid door het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen.
Deze bevoegdheid wordt als volgt ingevuld:
2. Algemene bepalingen
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
In deze bijlage wordt onder ' verzekerde' verstaan degene, bedoeld in de artikelen
45 en 45a ZW, 46 en 48 WAZ, 38 en 40 Wajong, 28 en 29a WAO, 27 en 27a WW, 14 en 14a
TW, 46 REA en 7:16 Wazo en degene bedoeld in hoofdstuk 3, afdeling 2, paragrafen 1
en 2 Wazo.
In de onder punt 3 en 4 omschreven situaties wordt in plaats van een boete en/of maatregel
volstaan met het geven van een waarschuwing, tenzij:
-
• het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van de verplichting heeft geleid
tot het ten onrechte of tot een te hoog bedrag verlenen van uitkering, of
-
• het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van de verplichting plaatsvindt binnen
een periode van twee jaar te rekenen vanaf de datum waarop eerder aan verzekerde een
waarschuwing voor dezelfde overtreding is gegeven, of
-
• het niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen van de verplichting plaatsvindt binnen
een periode van twee jaar te rekenen vanaf de datum waarop eerder aan verzekerde een
maatregel of een boete voor dezelfde overtreding is gegeven, of
-
• er naar het oordeel van de uitvoeringsinstellingen sprake is van een opzettelijke
poging tot fraude.
Is één of meer van deze punten aan de orde, dan wordt geen waarschuwing gegeven, maar
een boete of een maatregel opgelegd overeenkomstig het gestelde in het Boetebesluit
socialezekerheidswetten (Stb. 2000, 462) c.q. Besluit afstemming boete werknemers
(Stcrt. 2001, 2) of het Maatregelenbesluit Tica (Stcrt. 1996, 141).
Een waarschuwing wordt schriftelijk gegeven, waarbij verzekerde gewezen wordt op de
consequentie dat bij een volgende - zelfde - overtreding van de verplichting binnen
twee jaar na bekendmaking van de waarschuwing, een boete of maatregel zal worden opgelegd.
Het moet dus gaan om een overtreding van dezelfde verplichting in dezelfde wet. Is
er geen sprake van overtreding van dezélfde verplichting, kan dus wel een waarschuwing
gegeven worden (mits voldaan wordt aan de voorwaarden).
Is er wel sprake van zo'n eerstvolgende overtreding van dezelfde verplichting, dan
worden de voormelde boetebesluiten of het Maatregelenbesluit toegepast. Daaruit volgt
dat er geen sprake is van een boete of maatregel wegens recidive. Er is de verzekerde
immers niet eerder een boete of een maatregel opgelegd. Een boete of maatregel wordt
wel opgelegd, maar zonder een verhoging met 50%.
De omschrijving wanneer een gedraging leidt tot een boete of een maatregel, is bij
de waarschuwing niet anders. Is er sprake van een overtreding, maar zou een maatregel
of boete niet worden opgelegd wegens niet verwijtbaarheid, het bestaan van een dringende
reden of persoonlijke omstandigheden, is het geven van een waarschuwing ook niet aan
de orde.
De waarschuwing is een schriftelijk besluit van een bestuursorgaan inhoudende een
publiekrechtelijke rechtshandeling met rechtsgevolg, aangezien bij herhaling wel een
boete of een maatregel wordt opgelegd. Verzekerde kan ingevolge de Algemene wet bestuursrecht
in bezwaar en vervolgens beroep kan gaan. De schriftelijke waarschuwing bevat derhalve
een bezwaarclausule.
Voor de bepaling van de termijn waarbinnen aan een verplichting moet worden voldaan,
wordt verwezen naar de betreffende wetten, de controlevoorschriften TW (Stcrt. 1998,
87), de controlevoorschriften WAO, WAZ en Wajong (Stcrt. 1997, 240), het ziekengeldreglement
1997 (Stcrt. 1997, 137), het uitkeringsreglement WW 1997 (Stcrt. 1997, 183) en de
Beleidsregel afbakening maatregel en boete (Stcrt. 1998, 89).
3. Waarschuwing in plaats van een maatregel
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Hieronder volgen de situaties waarin in plaats van het opleggen van een maatregel
volstaan kan worden met het geven van een waarschuwing. Aan de algemene voorwaarden
moet natuurlijk voldaan zijn.
a) . Termijnoverschrijdingen bij de inlichtingenplicht bij de WW, ZW, TW, WAO, WAZ
en Wajong en bij hoofdstuk 3, afdeling 2, paragrafen 1 en 2, van de Wazo
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Indien door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen of (ten aanzien van de
TW en WW op grond van artikel 29, eerste lid, van de wet SUWI) door de Centrale organisatie
werk en inkomen informatie aan verzekerde is gevraagd, maar deze informatie niet tijdig
wordt verstrekt, wordt afgezien van het opleggen van een maatregel en volstaan met
het geven van een waarschuwing, mits het gestelde tijdstip met niet meer dan 14 kalenderdagen
is overschreden.
Het betreft hier overtredingen als bedoeld in verschillende onderdelen van de eerste
categorie van de ZW, WAO, WAZ, Wajong, TW en WW van het Maatregelenbesluit Tica, voorzover
zij betrekking hebben op het niet tijdig doorgeven van feiten en omstandigheden waarvan
het de verzekerde redelijkerwijs duidelijk is dat zij van invloed kunnen zijn op de
uitkering.
Het betreft dus ook bijvoorbeeld de te late inlevering van het werkbriefje WW en van
de periodieke vragenformulieren WAO, WAZ, Wajong, ZW en TW.
Overschrijdt de te late termijn de 14 kalenderdagen, dan is het Maatregelenbesluit
Tica van toepassing.
b). Te late aangifte WW
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Indien verzekerde niet tijdig aangifte doet van zijn werkloosheid, wordt afgezien
van het opleggen van een maatregel en volstaan met het geven van een waarschuwing,
mits het gestelde tijdstip met niet meer dan 14 kalenderdagen is overschreden.
Het betreft hier een overtreding als bedoeld in de eerste categorie ten 1e van de
WW van het Maatregelenbesluit Tica.
c). Te late registratie of verlenging van de registratie bij de Centrale organisatie
werk en inkomen (WW)
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Indien verzekerde zich niet tijdig laat registreren bij de Centrale organisatie werk
en inkomen of zijn registratie niet tijdig laat verlengen, wordt afgezien van het
opleggen van een maatregel en volstaan met het geven van een waarschuwing, mits het
gestelde tijdstip met niet meer dan 14 kalenderdagen is overschreden.
Het betreft hier een overtreding als bedoeld in de eerste categorie ten 3e van de
WW van het Maatregelenbesluit Tica.
d). Te late aanvraag om uitkering op grond van de WW, WAO, WAZ en Wajong
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Indien verzekerde niet tijdig een uitkering op grond van de WW of een arbeidsongeschiktheidsuitkering
op grond van de WAO, WAZ of Wajong aanvraagt, wordt afgezien van het opleggen van
een maatregel en volstaan met het geven van een waarschuwing, mits het gestelde tijdstip
met niet meer dan 14 kalenderdagen is overschreden.
In afwijking van de vorige zin wordt aan de verzekerde die niet tijdig een arbeidsongeschiktheidsuitkering
op grond van de WAZ en de Wajong aanvraagt, ongeacht de te late termijn, volstaan
met een waarschuwing indien het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen de verzekerde
niet gewezen heeft op de aanvraagmogelijkheid, omdat verzekerde niet bij het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen bekend was vanwege het niet gedaan hebben van de melding als
bedoeld in artikel 27 Wajong en 33 WAZ.
Het betreft hier een overtreding als bedoeld in de eerste categorie ten 1e van de
WAO, WAZ en Wajong en ten 2e van de WW van het Maatregelenbesluit Tica.
e). Overtreding van de verplichting om de aanvraag om WAO-uitkering te vergezellen
van het reïntegratieverslag als bedoeld in artikel 71a, van de WAO
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Is de aanvraag om een WAO-uitkering niet vergezeld van een (volledig) reïntegratieverslag,
maar het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen besluit de aanvraag in behandeling
te nemen, wordt afgezien van het opleggen van een maatregel en volstaan met het geven
van een waarschuwing.
Het betreft hier een overtreding als bedoeld in de tweede categorie ten 2e van de
WAO van het Maatregelenbesluit Tica.
f). Het niet tijdig aan de Centrale organisatie werk en inkomen verstrekken van alle
gevraagde gegevens en bewijsstukken, benodigd voor de beslissing op de aanvraag dan
wel verdere behandeling van de aangifte van werkloosheid door het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen (WW en TW)
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Indien door de Centrale organisatie werk en inkomen de hierboven bedoelde informatie
aan verzekerde is gevraagd, maar deze informatie niet tijdig wordt verstrekt, wordt
afgezien van het opleggen van een maatregel en volstaan met het geven van een waarschuwing,
mits het gestelde tijdstip met niet meer dan 14 kalenderdagen is overschreden.
Het betreft hier een overtreding als bedoeld in de tweede categorie ten 4e van de
WW en ten 2e van de TW van het Maatregelenbesluit Tica.
Voor de vaststelling van het aantal van 14 kalenderdagen blijven buiten beschouwing:
-
• dagen, niet zijnde zaterdagen of zondagen, waarop kantoren van het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen zijn gesloten, of
-
• bij te late inschrijving bij de Centrale organisatie werk en inkomen (WW): dagen,
niet zijnde zaterdagen of zondagen, waarop kantoren van de Centrale organisatie werk
en inkomen zijn gesloten, en
-
• bij de WW: dagen waarop ingevolge de WW geen recht bestaat op uitkering.
4. Waarschuwing in plaats van een boete
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
De wet geeft aan dat een boete wordt opgelegd als de inlichtingenplicht wordt overtreden,
Dit is het geval als onjuiste inlichtingen worden gegeven of relevante informatie
wordt verzwegen of niet onverwijld wordt voldaan aan de spontane inlichtingenplicht.
De Beleidsregel afbakening maatregel en boete geeft een toelichting op de vraag wanneer
de inlichtingenplicht is overtreden. Hierin wordt aangegeven binnen welke termijn
aan de spontane inlichtingenplicht moet worden voldaan. Als deze termijn wordt nagekomen,
is er geen sprake van een overtreding van de inlichtingenplicht, zodat een eventuele
boeteoplegging of het geven van een waarschuwing niet aan de orde is.
Onder punt 2 van dit besluit is aangegeven wanneer kan worden volstaan met het geven
van een waarschuwing. Voor wat de overtreding van de inlichtingenplicht betreft, worden
hier geen nadere voorwaarden gesteld.
Het is mogelijk dat een verzekerde door het niet of niet behoorlijk doorgeven van
informatie een te lage uitkering ontvangt en dus zichzelf benadeelt. Ook dan is er
geen sprake van het ten onrechte of tot een te hoog bedrag ontvangen van uitkering,
zodat een waarschuwing kan worden gegeven.
5. Samenloop van overtredingen
[Regeling vervallen per 01-05-2008]
Uit strafrechtbeginselen volgt dat op één gedraging met één sanctie wordt gereageerd.
Samenloop van waarschuwingen of van een waarschuwing met een boete of een maatregel
is echter in sommige gevallen wel mogelijk.
Hieronder worden ter verduidelijking enkele situaties geschetst. Indien aangegeven
wordt dat volstaan wordt met een waarschuwing, dan wordt ervan uitgegaan dat verzekerde
aan de daarvoor onder punt 2 en 3 gestelde voorwaarden voldoet.
Een te laat én onjuist ingevuld formulier levert een waarschuwing op voor zowel de
onjuiste invulling als voor de termijnoverschrijding. Is er sprake van een tweede
keer binnen twee jaar te laat inleveren van het formulier (waarvoor verzekerde de
eerste keer is gewaarschuwd), maar heeft er niet eerder een onjuiste invulling plaatsgevonden,
volgt met inachtneming van het Maatregelenbesluit een maatregel voor de te late inlevering
en een waarschuwing voor de onjuiste invulling.
Indien een WAO-gerechtigde het werk hervat en het hem toegezonden vragenformulier
juist invult en daarop melding maakt van de werkhervatting, maar het formulier te
laat terugzendt, krijgt hij een waarschuwing voor de overtreding van de spontane inlichtingenplicht
en een waarschuwing wegens het niet binnen de gestelde termijn indienen van het vragenformulier.
In dit geval is sprake van twee overtredingen: het niet nakomen van de spontane inlichtingenplicht
en het te laat indienen van het vragenformulier. Zou er in dit geval overigens wél
sprake zijn van een teveelbetaling, volgt dus, met inachtneming van het Boetebesluit
en het Maatregelenbesluit, een boete én een maatregel.
Een WW-gerechtigde moet frequent werkbriefjes inleveren. Als hij een relevant feit
(bijvoorbeeld werkhervatting) gedurende langere termijn niet meldt, is er sprake van
een serie onjuist ingevulde werkbriefjes. Hieraan ligt echter één oorzaak ten grondslag,
namelijk het niet melden van de werkhervatting. Verzekerde wordt hiervoor gewaarschuwd.
Geeft hij een nieuwe werkhervatting op een volgend werkbriefje niet door, volgt, met
inachtneming van het Boetebesluit, een boete. Een waarschuwing zal overigens in dit
geval niet vaak gegeven kunnen worden, omdat het gedurende lange tijd niet opgeven
van een werkhervatting bij de WW in het algemeen wel zal hebben geleid tot een teveelbetaling
of omdat er sprake zal zijn van een opzettelijke poging tot fraude.