Artikel 1
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het Rijk neemt deel aan de gemeenschappelijke regeling waarbij een rechtspersoonlijkheid
bezittend openbaar lichaam, genaamd Het Historisch Centrum Overijssel, wordt ingesteld
en die als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 2
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De uit de gemeenschappelijke regeling voortvloeiende kosten worden onder aftrek van
inkomsten door de minister en het bestuur van de gemeenten gedragen volgens de verdeling
rijk: f 3.495.775,- incl. BTW, gemeente Zwolle: f 2.363.325,- incl. BTW.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de
Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Bijlage
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Regeling Historisch Centrum Overijssel
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, F. van der Ploeg;
De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
Gelet op de artikelen 1 en 93 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Gelet op het besluit van de Staats-secretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
van 10 juli 2000, nr. DCE/00/12702;
Besluiten:
tot het treffen van de navolgende gemeenschappelijke regeling tot de instelling van
een openbaar lichaam dat de archiefbescheiden die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats
van de gemeente Zwolle en in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Overijssel
beheert.
Hoofdstuk I. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 1
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
- a.
de minister:
-
de Minister van Onder-wijs, Cultuur en Wetenschappen;
- b.
de gemeente:
-
de gemeente Zwolle;
- c.
archiefbescheiden:
-
archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de Archiefwet 1995.
Hoofdstuk II. Instelling, doel en beleid van het openbaar lichaam Historisch Centrum
Overijssel
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 2
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Hoofdstuk III. Het algemeen bestuur
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 4
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 5
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Het voorzitterschap van het algemeen bestuur wordt bij toerbeurt voor een periode
van twee jaar vervuld door het lid van het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente, dat de portefeuille archiefzaken in zijn beheer heeft, respectievelijk
door een daartoe door de minister aangewezen lid.
Hoofdstuk IV. De taken en bevoegdheden van het algemee bestuur
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 6
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 7
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het algemeen bestuur verstrekt zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de raad van de
gemeente en aan de minister de door hen gevraagde inlichtingen.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
3 De raad en de minister kunnen een lid van het algemeen bestuur dat zij hebben aangewezen,
nadat de inlichtingen in een vergadering of schriftelijk zijn verstrekt of dienden
te zijn ver-strekt, ter verantwoording roepen voor het door hem in het algemeen bestuur
gevoerde beleid.
Artikel 9
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De raad van de gemeente en de minister kunnen een door hen aangewezen lid van het
algemeen bestuur, dat hun vertrouwen niet meer bezit ontslag verlenen.
Hoofdstuk V. Het dagelijks bestuur
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 10
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter van het algemeen bestuur, en drie
andere leden die uit en door het algemeen bestuur worden aangewezen, zodanig dat de
gemeente en de minister ieder met twee leden, inclusief de voorzitter in het dagelijks
bestuur zijn vertegenwoordigd.
Hoofdstuk VI. De werkwijze van het dagelijks bestuur
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 11
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als één of meer leden van het dagelijks
bestuur dit nodig oordelen.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het dagelijks bestuur stelt regels voor zijn vergaderingen vast.
Hoofdstuk VII. De taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 13
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het dagelijks bestuur is in ieder geval belast met:
-
a. de zorg voor de uitvoering van de aan het openbaar lichaam overgedragen bevoegdheden
en taken, zoals genoemd in artikel 2, voorzover die niet zijn opgedragen aan het algemeen bestuur;
-
b. het voorbereiden, voorzover dit niet aan anderen is opgedragen van al hetgeen in
het algemeen bestuur ter overweging moet worden gebracht;
-
c. het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur, voorzover dit niet aan anderen
is opgedragen;
-
d. het beheer van de activa en passiva van het Historisch Centrum Overijssel;
-
e. de zorg, voorzover deze van het dagelijks bestuur afhangt voor de controle op het
geldelijk beheer en de boekhouding van Historisch Centrum Overijssel;
-
f. het nemen van alle conservatoire maatregelen zowel in als buiten rechte en het doen
van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring van recht of bezit.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
2 Het algemeen bestuur kan het dagelijks bestuur of een of meer leden daarvan, nadat
de inlichtingen zijn verstrekt of dienden te zijn verstrekt, in een vergadering of
schriftelijk ter verantwoording roepen.
Hoofdstuk VIII. De voorzitter
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 15
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Hoofdstuk IX. Tegemoetkoming en vergoeding
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 16
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Het algemeen bestuur kan besluiten dat de leden van het bestuur, voorzover zij niet
de functie vervullen van burgemeester of wethouder van de gemeente, of als ambtenaar
in rijks- of gemeentedienst werkzaam zijn, een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden
ten behoeve van Historisch Centrum Overijssel.
-
2 De leden van het bestuur, bedoeld in het eerste lid, ontvangen een tegemoetkoming
in de kosten, waartoe worden gerekend reis- en verblijfkosten ten behoeve van het
bijwonen van de vergaderingen van het algemeen bestuur.
Hoofdstuk X. Financiële bepalingen
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 17
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
2 De jaarlijkse bijdrage van de minister en de gemeente is gebaseerd op de bij deze
regeling behorende en door beide partijen ondertekende investerings- en exploitatiebegroting
en bedraagt voor de minister f 3.495.775,- inclusief BTW en voor de gemeente f 2.363.325,-
inclusief BTW.
-
3 De in het tweede lid bedoelde bedragen zijn gebaseerd op het loon- en prijspeil per
1 januari 1999 en zullen jaarlijks, voor het eerst per 1 januari 2000, worden aangepast
aan de prijsontwikkelingen op basis van het prijsmutatiepercentage voor de netto materiële
overheidsconsumptie, zoals jaarlijks opgenomen in het Centraal Economisch Plan en
zoals door de gemeente gehanteerd bij de opstelling van haar jaarlijkse begroting.
-
5 Indien het toetreden tot deze regeling van andere bestuursorganen of het sluiten
van samenwerkingsovereenkomsten met derden, er toe leidt dat een deel van de lasten
voortvloeiende uit de investeringen als bedoeld in de in het tweede lid aangegeven
investerings- en exploitatiebegroting, door deze bestuursorganen en/of derden worden
gedragen, worden de financiële voordelen die daardoor ontstaan op de door de minister
en de gemeente verschuldigde jaarlijkse bijdrage naar rato in mindering gebracht.
Artikel 18
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 19
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 20
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks vóór 1 mei een ontwerpbegroting en een ontwerpactiviteitenplan
op voor het volgende kalenderjaar, een en ander met inachtneming van het beleid, bedoeld
in artikel 2, vierde lid, en de aanwijzingen, bedoeld in artikel 2, zesde lid. Deze begroting is in overeenstemming met de meerjarenbegroting en het beleidsplan.
-
2 In het activiteitenplan worden de aard en de omvang van de voorgenomen activiteiten
beschreven. Daarbij wordt aangegeven welke belangen en resultaten het Historisch Centrum
Overijssel met de activiteiten nastreeft, op welke wijze de activiteiten zullen worden
uitgevoerd en voor welke doelgroepen zij zijn bestemd.
-
5 Het ontwerpactiviteitenplan en de ontwerpbegroting met toelichting worden door de
zorg van de gemeente en de minister voor een ieder ter inzage gelegd en, tegen betaling
van kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld.
Artikel 21
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
2 Voor wijzigingen van de begroting, die niet leiden tot wijzigingen van de ingevolge
artikel 20, tweede lid te bereiken resultaten en de inhoud van het activiteitenplan
is artikel 20, eerste en vierde tot en met zevende lid, niet van toepassing.
Artikel 22
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De raad van de gemeente en de minister voldoen de verschuldigde bijdrage bij wijze
van voorschot in twaalf gelijke termijnen, telkens op de eerste dag van de maand van
het betreffende begrotingsjaar.
Artikel 23
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Van de inkomsten en uitgaven wordt door het dagelijks bestuur jaarlijks verantwoording
gedaan aan het algemeen bestuur door middel van de jaarrekening onder overlegging
van een jaarverslag en van de daarbij, op grond van de regels bedoeld in artikel 18,
eerste lid, behorende bescheiden, een en ander vergezeld van een verklaring omtrent
de getrouwheid en de rechtmatigheid, afgegeven door een accountant als bedoeld in
artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 24
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De minister en de gemeente kunnen regels stellen over de inrichting van de begroting,
het financieel verslag en aandachtspunten voor de accountantscontrole. Het jaarverslag
geeft inzicht in de bereikte resultaten als bedoeld in artikel 20, tweede lid.
Artikel 25
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Een batig saldo kan worden bestemd voor vorming van of toevoeging aan de reserve.
De hoogte van deze reserve wordt bepaald door het algemeen bestuur, gehoord de raad
van de gemeente en de minister. Indien en voorzover een batig saldo niet wordt aangewend
voor de reserve wordt het saldo naar rato van de jaarlijkse bijdrage uitgekeerd aan
de gemeente en de minister.
Hoofdstuk XI. Het archief
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 26
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 Overeenkomstig door het algemeen bestuur vast te stellen regels, die aan gedeputeerde
staten worden medegedeeld, draagt het dagelijks bestuur zorg voor de archiefbescheiden
van het Historisch Centrum Overijssel.
Hoofdstuk XII. Informatieplicht
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 27
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De bestuursorganen van de gemeente, de minister en het Historisch Centrum Overijssel
verstrekken elkaar desgevraagd inlichtingen en gegevens welke zij nodig achten voor
de uitoefening van hun taak.
Artikel 28
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 De bestuursorganen van de gemeente en de minister doen het dagelijks bestuur mededeling
van de bij hen in voorbereiding zijnde maatregelen en plannen die voor de behartiging
van de belangen, bedoeld in artikel 2, voor het Historisch Centrum Overijssel van belang zijn.
Hoofdstuk XIII. De directeur en het overige personeel
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 29
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 30
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
1 De directeur is belast met de uitvoering van de taken van het Historisch Centrum
Overijssel die voortvloeien uit de behartiging van de belangen, bedoeld in artikel 2, derde lid en legt daarover verantwoording af aan het algemeen, respectievelijk het dagelijks
bestuur.
Artikel 31
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
-
2 Met inachtneming van artikel 15, derde lid, worden alle stukken, die van het algemeen
of het dagelijks bestuur uitgaan door de directeur mede ondertekend.
Artikel 32
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Het overige personeel wordt in dienst genomen, geschorst of ontslagen door het dagelijks
bestuur. Het dagelijks bestuur is bevoegd deze bevoegdheden aan de directeur te mandateren.
Artikel 33
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
De rechtspositieregeling van de gemeente Zwolle, zoals deze thans luidt en in de toekomst
na wijziging zal luiden, is op het personeel van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk XIV. De provincie
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 34
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Hoofdstuk XIV. Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 35
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Toetreding tot de regeling kan geschieden bij een daartoe strekkend gezamenlijk besluit
van de raad van de gemeente, de minister en de toe te treden bestuursorganen of rechtspersoon.
Artikel 36
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 37
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Deze regeling kan worden gewijzigd bij besluit van de raad van de gemeente en de minister
gezamenlijk.
Artikel 38
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Deze regeling kan worden opgeheven bij besluit van de raad van de gemeente en de minister
gezamenlijk. Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van de opheffing en de liquidatie.
Hoofdstuk XVI. Slotbepalingen
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Artikel 39
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 40
[Regeling vervallen per 25-11-2016]
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Historisch Centrum Overijssel.
Deze regeling zal met de toelichting door de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschappen in de Staatscourant worden geplaatst.
De
Staatssecretaris
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
F. van der Ploeg
De raad van de gemeente Zwolle,
de voorzitter
de secretaris.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
de secretaris
de burgemeester.