I. Bepaling energie-efficiëntieklasse
De energie-efficiëntieklasse van een nieuw model personenauto wordt bepaald aan de
hand van de relatieve energiezuinigheid van de personenauto volgens de volgende tabel:
Energie-efficiëntieklasse
|
Relatieve energiezuinigheid [%]
|
A
|
relatieve energiezuinigheid < – 20%
|
B
|
– 20 <= relatieve energiezuinigheid < – 10%
|
C
|
– 10 <= relatieve energiezuinigheid < 0%
|
D
|
0 <= relatieve energiezuinigheid < 10%
|
E
|
10 <= relatieve energiezuinigheid < 20%
|
F
|
20 <= relatieve energiezuinigheid < 30%
|
G
|
30 <= relatieve energiezuinigheid
|
Bij de vaststelling van de energie-efficiëntieklasse wordt de relatieve energiezuinigheid
uitgedrukt als een percentage en niet afgerond. Wanneer verscheidene varianten of
uitvoeringen onder één model zijn gegroepeerd, is de op te geven energie-efficiëntieklasse
van het model gebaseerd op de minst zuinige variant of uitvoering binnen die groep.
De relatieve energiezuinigheid wordt berekend volgens de volgende 6 stappen:
-
1. Berekening van de gemiddelde lengte met behulp van regressieformule voor de lengte:
lengte gem. = C1, lengte + C2, lengte x breedte + C3, lengte x [breedte]2
-
2. Berekening van de gecorrigeerde lengte x breedte:
(lengte x breedte) cor. = [0,7 x lengte + 0,3 x lengte gem.] x breedte
-
3A. Controle van het toepassingsgebied van de regressieformule voor de gemiddelde CO2-uitstoot van auto's met benzine als brandstof:
Als: (lengte x breedte)cor. < –0,5 x C2, benzine / C3, benzine
dan: (lengte x breedte)cor. = –0,5 x C2, benzine / C3, benzine
-
3B. Controle van het toepassingsgebied van de regressieformule voor de gemiddelde CO2-uitstoot van auto's met diesel als brandstof:
Als: (lengte x breedte)cor. < -0,5 x C2, diesel / C3, diesel
dan: (lengte x breedte)cor. = -0,5 x C2, diesel / C3, diesel
-
4A. Berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot met behulp van regressieformule voor auto's met benzine als brandstof:
CO2-uitstootgem. = C1, benzine + C2, benzine x [(lengte x breedte)cor.] + C3, benzine x [(lengte x breedte)cor.]2
-
4B. Berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot met behulp van regressieformule voor auto's met diesel als brandstof:
CO2-uitstoot gem. = C1, diesel + C2, diesel x [(lengte x breedte)cor.] + C3, diesel x [(lengte x breedte)cor.]2
-
5A. Berekening van referentie CO2-uitstoot voor etikettering van auto's met benzine als brandstof:
CO2-uitstoot ref. = 0,75 x CO2-uitstoot gem. + 0,25 x CO2-uitstoot totaal gem. benzine
-
5B. Berekening van referentie CO2-uitstoot voor etikettering van auto's met diesel als brandstof:
CO2-uitstoot ref. = 0,75 x CO2-uitstoot gem. + 0,25 x CO2-uitstoot totaal gem. diesel
-
6. Berekening van de relatieve energiezuinigheid:
Relatieve energiezuinigheid = [CO2-uitstoot – CO2-uitstootref.]/ CO2-uitstoot ref. x 100%
Personenauto's met een achteraf ingebouwde LPG- of aardgas installatie hebben de test
van Externe link: richtlijn 80/1268/EEG met benzine als brandstof ondergaan en worden om deze reden beschouwd als personenauto's
met benzine als brandstof.
De bij toepassing van de formules in te vullen lengte is de voor de variant waartoe
de personenauto behoort, laagste lengtewaarde die is vermeld in de aan het EG-typegoedkeuringsformulier
gehechte bijlage I bij Externe link: richtlijn 70/156/EEG. De lengte is gemeten overeenkomstig Externe link: richtlijn 92/21/EEG.
De bij toepassing van de formules in te vullen breedte is de voor de variant waartoe
de personenauto behoort, laagste breedtewaarde die is vermeld in de, aan het EG-typegoedkeuringsformulier
gehechte, bijlage I bij Externe link: richtlijn 70/156/EEG. De breedte is gemeten overeenkomstig Externe link: richtlijn 92/21/EEG.
De waarden voor de lengte en de breedte worden in meters, met een nauwkeurigheid van
drie cijfers achter de komma ingevuld. De waarde voor de specifieke CO2-uitstoot wordt in gram/km, afgerond op het dichtstbijzijnde gehele cijfer ingevuld.
II. Vaststelling constanten en waarden ten behoeve van de berekening.
De constanten C1, lengte,C2, lengte,C3, lengte,C1, benzine,C2, benzine,C3, benzine,C1, diesel,C2, diesel,C3, dieselworden berekend met behulp van de kleinste kwadraten methode. Hierbij wordt het aantal
verkochte auto's van elke uitvoering in rekening gebracht.
De waarden CO2-uitstoottotaal gem. benzine en CO2-uitstoottotaal gem. diesel hebben betrekking op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's met respectievelijk benzine en diesel als brandstof.
De constanten en waarden worden berekend op basis van de gegevens omtrent CO2-uitstoot, de lengte, de breedte en de aantallen nieuwe personenauto's, die zijn verkocht
in de periode van 12 maanden van juli tot en met juni voorafgaand aan het kalenderjaar,
waarin de constanten en waarden van toepassing zijn.
De contanten en waarden, die voor deze periode van 12 maanden worden gevonden, worden
gecorrigeerd voor de verwachte afname of toename van de gemiddelde CO2-uitstoot over de periode van 1,5 jaar gelegen tussen de 12 maanden, waarover de constanten
en waarden zijn bepaald, en het kalenderjaar, waarin de constanten en waarden van
toepassing zijn. Deze correctie wordt uitgevoerd door de gevonden constanten en waarden
over de periode van juli tot en met juni van het voorgaande jaar voor benzine en diesel
afzonderlijk met een percentage te verlagen of te verhogen. Deze percentages, die
worden afgerond op een tiende procent, worden mede bepaald aan de hand van de gemiddelde
afname of toename van de gemiddelde CO2-uitstoot van het derde kalenderjaar ten opzichte van het vierde kalenderjaar en van
het tweede kalenderjaar ten opzichte van het derde kalenderjaar voorafgaand aan het
kalenderjaar waarin de constanten van toepassing zijn.