Bijlage 3. Activiteitenplan
[Regeling vervallen per 01-07-2004]
Aanwijzingen voor het activiteitenplan, bedoeld in artikel 2.
(cursieve tekst is bedoeld als toelichting)
1. Indicatie-orgaan: naam, adres, contactpersoon, werkgebied.
In situaties, waarin het activiteitenplan betrekking heeft op meer dan een indicatieorgaan
worden gegevens over beide indicatieorganen verstrekt.
2. Aangewezen gemeente: naam, adres, contactpersoon, vertegenwoordigde gemeenten
De aangewezen gemeente meldt de wens om een uitkering te ontvangen formeel namens
een aantal samenwerkende gemeenten. Die gemeenten dienen te worden gemeld. De mogelijkheid
bestaat dat twee aangewezen gemeenten tezamen een activiteitenplan indienen met het
oog op een toekomstige samenwerking.
3. Werkgebied
- huidige werkgebied
- beoogd werkgebied
- motivering van de gekozen omvang
- spreiding van vestigingen, lokale meldpunten, bereikbaarheid voor cliënten
- voorgenomen activiteiten
Indien het werkgebied reeds voldoet aan de gestelde eisen kan worden volstaan met
een beperkte weergave van de huidige situatie.
4. Integratie WVG
- huidige (intergemeentelijk) samenwerkingsverband
- huidige adviserende instantie(s) binnen het werkgebied van het indicatieorgaan
- huidige procedure(s)
- aantal WVG-adviezen per jaar (2000 en/of 1999)
- voorgenomen activiteiten
Van belang is kernachtig aan te geven welke procedures thans binnen het werkgebied
van het indicatieorgaan worden gevolgd voor de advisering ten aanzien van de voorzieningen
van de WVG en welke instanties daarbij betrokken zijn. Als deze advisering reeds deels
of geheel door het indicatieorgaan wordt uitgevoerd kunnen de in dat kader gevolgde
procedures worden aangegeven.
5. Uitzuivering van taken
- Overzicht van taken van het indicatieorgaan naast de taken indicatie-onderzoek en
vaststelling van het indicatie-advies
- Overzicht van mandateringsafspraken en afspraken rond de inschakeling van derden
bij het indicatie-onderzoek
- Bestaande afspraken over taakverdeling met zorgaanbieders en zorgkantoren
- Voorgenomen activiteiten.
Een aantal indicatieorganen verricht taken op het grensvlak van informatie en advies
aan cliënten, hulpvraagverduidelijking, de urgentiebepaling op wachtlijsten en het
zoeken naar alternatieven als de geïndiceerde zorg niet beschikbaar is. Het is van
belang inzicht te krijgen in de taken, die uit het oogpunt van objectiviteit en onafhankelijkheid
strijdig zijn met de beoogde taakverdeling met zorgkantoren en zorgaanbieders en de
activiteiten, die zullen worden ondernomen om die taken af te stoten.
6. Verbetering interne bedrijfsvoering
- kenmerken van de organisatie (aantal fte's, organisatievorm, vestigingen
- huidige knelpunten met betrekking tot capaciteit, bereikbaarheid, toegankelijkheid,
achterstanden, personeelsproblematiek, informatie en automatisering.
- beoogde resultaten
- beoogde activiteiten
Met betrekking tot dit onderwerp beschikken de indicatieorganen over de noodzakelijke
informatie. Groot belang wordt gehecht aan het bereiken van de situatie, dat het indicatieorgaan
gaat voldoen aan de ontwikkelde certificeringsstandaard, gebruik gaat maken van een
uniforme productbegrotingssystematiek, de landelijk ontwikkelde protocollen hanteert
en bij de registratie van informatie voldoet aan de eisen, die de zorgkantoren daaraan
stellen in het kader van het landelijke zorgregistratiesysteem.
7. Betrokkenheid van vertegenwoordigers van cliënten en patiënten
- overzicht van de huidige betrokkenheid
- nieuwe initiatieven
In het gehele land bestaan regionale cliënten- en patiëntenplatforms, waarin veel
organisaties samenwerken. Langs die weg, maar ook op andere wijze kan aan cliënten
en patiënten een taak worden gegeven in het besturen van de indicatieorganen. De verbreding
van de taken van indicatieorganen kan betekenen dat ook in die vertegenwoordiging
wijzigingen worden aangebracht.
8. Afstemming van gegevensregistratie op de systematiek van zorgregistratie door zorgkantoren
- thans gehanteerde registratiesysteem
- vormen van overleg met het zorgkantoor en initiatieven vanuit het zorgkantoor in
het kader van de zorgregistratie
- knelpunten in de registratie, stand van zaken met betrekking tot automatisering
- nieuwe initiatieven
In alle zorgkantoorregio's worden plannen uitgevoerd om te komen tot één systeem van
zorgregistratie. Daarover vindt overleg plaats met de indicatieorganen. Onderdeel
van het landelijke ondersteuningsplan vormt het doen aanpassen van de registratiesystemen,
die voor indicatieorganen zijn ontwikkeld. Ook daarover worden indicatieorganen geïnformeerd.
Die initiatieven kunnen aanleiding zijn tot nieuwe initiatieven van de indicatieorganen
in het eigen werkgebied.
9. Overige beoogde resultaten
- doelstelling en beoogd resultaat
- nieuwe initiatieven
10. Globale planning van activiteiten en beoogde resultaten op een tijdbalk.
11. Globale begroting van kosten.