1. Algemeen
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
1.1. Doel en reikwijdte van het controleprotocol
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Dit controleprotocol geeft nadere aanwijzingen en een toelichting op de door de accountants
uit te voeren controlewerkzaamheden in het kader van de activiteiten, die mede gefinancierd
zijn uit het Europees Sociaal Fonds, Communautair Initiatief EQUAL (2001-2006). Dit
controleprotocol is geen werkprogramma. De accountant belast met de controle van de
einddeclaratie (artikel 17 lid 4) of een tussentijdse rapportage (artikel 13 lid 3) dient zorg te dragen voor een op de situatie toegesneden werkprogramma, waarbij
aan de specifieke AO-kenmerken van een project, alsmede aan de controletolerantie,
voldoende aandacht wordt geschonken.
De wijze waarop het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) toezicht
uitoefent op de uitvoering van ESF-projecten is beschreven in een controle- en toezichtsplan
(Auditfilosofie ESF-NL). In dit plan worden de verantwoordelijkheden van de diverse
partijen die bij de uitvoering van ESF-projecten zijn betrokken (waaronder de externe
accountant) nader uitgewerkt.
1.2. Doel en reikwijdte van de accountantscontrole
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
In het kader van de controle op de uitvoering van de Subsidieregeling ESF-EQUAL dient
de einddeclaratie voorzien te zijn van een verklaring van een accountant (artikel 16, lid 3). De einddeclaratie en de daarbij afgegeven accountantsverklaring zijn voor SZW de
basis voor het vaststellen van de definitieve subsidie.
Op grond van artikel 13 lid 3 kan SZW ook verlangen dat een tussentijdse rapportage van een accountantsverklaring
wordt voorzien. De tussentijdse rapportage en de daarbij afgegeven accountantsverklaring
zijn voor SZW dan de basis voor het vaststellen van een voorschot.
Daar waar in de vorige alinea wordt gesproken over einddeclaratie/tussentijdse rapportage
wordt bedoeld de einddeclaratie/tussentijdse rapportage op projectniveau.
De einddeclaratie/tussentijdse rapportage is een financiële verantwoording bij een
subsidieafrekening/voorschotverzoek bij zowel de vaststelling van een voorbereidingssubsidie
als bij de vaststelling van een projectsubsidie. De uitkomst van de werkzaamheden
van de accountant is derhalve een accountantsverklaring. Deze accountantsverklaring
geeft zowel een oordeel over de juistheid van de einddeclaratie/tussentijdse rapportage,
alsmede over de rechtmatigheid hiervan. Het is van essentieel belang dat de aard van
de accountantsverklaring duidelijk is en dat de eventueel geconstateerde problemen
goed worden weergegeven. De geconstateerde bevindingen worden door de accountant opgenomen
in een rapport van bevindingen.
Voor de accountantsverklaring heeft SZW modellen ontwikkeld. Deze modellen zijn als
bijlage bij dit protocol opgenomen.
1.3. Materialiteitseis en correcties
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De controle dient dusdanig te worden opgezet, dat daarmee wordt voldaan aan de materialiteitseis
van de Rijksoverheid. Dit houdt in, dat alle fouten groter dan 1 procent van het projectbedrag
dienen te worden vastgesteld.
Uiteraard geldt voor de accountant het axiomatische voorbehoud.
Teneinde een goedkeurende verklaring af te kunnen geven is het noodzakelijk dat alle
geconstateerde fouten in de einddeclaratie/tussentijdse rapportage worden gecorrigeerd.
Indien een correctie niet of niet afdoende wordt aangebracht dient dit tot uitdrukking
te worden gebracht door middel van het verstrekken van een niet goedkeurende accountantsverklaring
(afkeurende verklaring of verklaring met beperking). In het rapport van bevindingen
dienen de geconstateerde, niet gecorrigeerde, fouten of voor de accountant niet controleerbare
posten, nader te worden geanalyseerd en dienen de gevolgen voor de einddeclaratie/tussentijdse
rapportage nader te worden gekwantificeerd.
1.4. OLAF-meldingen
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De Europese regelgeving schrijft voor dat alle afwijkingen van de regelgeving groter
dan € 4.000 gemeld moeten worden aan de Europese Commissie. Deze verplichte melding
vindt plaats aan de zogenaamde fraude commissie van de Europese Commissie (OLAF).
2. Opdrachtbevestiging
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
SZW wenst zekerheid te verkrijgen dat de controlerend accountant tijdig op de hoogte
is gesteld van de inhoud van dit controleprotocol. Bij de aanmelding en de indiening
van de aanvraag van voorbereidingssubsidie dient een kopie van de opdrachtbevestiging
of een andere schriftelijke mededeling, waarin de toepassing en naleving van dit controleprotocol
door de controlerend accountant wordt bevestigd, aan SZW te worden gezonden.
De tekst van deze opdrachtbevestiging is opgenomen in bijlage A van dit controleprotocol.
SZW kan aan de beschikking tot verlening van projectsubsidie nadere voorschriften
verbinden (artikel 10, lid 5), die in de accountantscontrole dienen te worden betrokken. Deze nadere voorschriften
worden schriftelijk aan de aanvrager bekend gemaakt. De accountant dient schriftelijk
te bevestigen van deze nadere voorschriften op de hoogte te zijn gesteld en deze bij
de controle van de einddeclaratie/ tussentijdse rapportage in aanmerking te zullen
nemen.
De tekst van deze bevestiging is opgenomen in bijlage B van dit controleprotocol.
Zolang bovengenoemde stukken niet in het bezit zijn van SZW wordt de behandeling van
verzoeken tot voorschotverlening van de aanvrager opgeschort.
3. Werkzaamheden van de accountant
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
3.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De accountant maakt onderscheid tussen de volgende werkzaamheden:
3.2. Preventieve werkzaamheden
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De preventieve werkzaamheden hebben betrekking op de situatie waarin de externe accountant
reeds in een vroeg stadium, bijvoorbeeld in de voorbereidende fase, bij de totstandkoming
van het verzoek om registratie respectievelijk de projectaanvraag, is betrokken.
In deze voorbereidende fase beoordeelt de accountant de voorgenomen administratieve
organisatie en daarin vervatte maatregelen van interne controle (AO/IC) teneinde vast
te stellen of deze voorgenomen AO/IC voldoet aan de in de regelgeving gestelde eisen
om te kunnen komen tot een goedkeurende accountantsverklaring.
De uitkomsten van deze beoordeling worden schriftelijk aan de opdrachtgever gerapporteerd
evenals de eventuele aanbevelingen die daarbij zijn gedaan. SZW ontvangt een afschrift
van deze rapportage.
3.3. Interim-controle
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De interim controle heeft mede tot doel vast te stellen of de voorgestelde AO/IC daadwerkelijk
bestaat en dat de werking daarvan gedurende de te controleren periode gewaarborgd
is. Voorzover tijdens de preventieve werkzaamheden door de accountant aanbevelingen
zijn gedaan met betrekking tot de AO/IC onderzoekt de accountant of deze aanbevelingen
zijn opgevolgd.
Uiterlijk zes maanden nadat met de uitvoering van een project is gestart, rapporteert
de accountant zijn bevindingen met betrekking tot het onderzoek naar de AO/IC in de
vorm van een zogenaamde management letter. SZW ontvangt een afschrift van deze rapportage.
Indien de AO/IC bij latere controles van tussentijdse declaraties onderwerp van onderzoek
door de accountant is, worden de bevindingen naar aanleiding van deze controles eveneens
door middel van een afschrift van de schriftelijke rapportage ter kennis van SZW gebracht.
Eindcontrole 3.4
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
3.4.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Hetgeen in deze paragraaf wordt opgenomen met betrekking tot de eindcontrole, is eveneens
van toepassing op de controle die door de accountant wordt verricht met betrekking
tot een tussentijdse rapportage, indien daarbij door SZW op grond van artikel 13 lid 3 een accountantsverklaring wordt verlangd.
Ter zake van de eindcontrole dient de accountant bij de uitvoering van de accountantscontrole
op de einddeclaratie inzake ESF-EQUAL vast te stellen dat minimaal aan de onderstaande
punten is voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de naleving van de gehele subsidieregeling
object van controle is.
3.4.2. Algemene voorwaarden
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
-
a. Er is een beschikking van SZW op grond waarvan de einddeclaratie kan worden ingediend.
-
b. De einddeclaratie is volledig en juist ingevuld.
-
c. De einddeclaratie is rekenkundig juist.
-
d. De einddeclaratie stemt overeen met de onderliggende administratie en overige bescheiden
van de subsidieaanvrager en/of uitvoerders.
-
e. Alle in de einddeclaratie verantwoorde uitgaven voldoen aan de in de Subsidieregeling
ESF-EQUAL vermelde criteria.
3.4.3. Administratieve voorschriften
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De accountant gaat na dat alle administratieve voorschriften zoals aangegeven in artikel 14, lid 1 tot en met 8, van de subsidieregeling ESF-EQUAL zijn nageleefd. De belangrijkste voorwaarde is het voeren van een administratie,
die waarborgt dat de volgens de subsidieregeling te verstrekken gegevens op een ordelijke,
transparante en controleerbare wijze geregistreerd worden.
3.4.4. Subsidiabele kosten
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De accountant gaat na dat de in de einddeclaratie verantwoorde kosten juist en rechtmatig
zijn. Hieraan is voldaan indien de accountant constateert dat:
-
a. de in de einddeclaratie verantwoorde kosten naar hun aard passen binnen de aanvraag
met bijbehorende begroting waarop de beschikking is ontvangen;
-
b. de in de einddeclaratie verantwoorde kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, voor de uitvoering
van het project noodzakelijk zijn en ten laste van de aanvrager zijn gebleven (artikel 12, lid 1);
-
c. de in de einddeclaratie verantwoorde kosten subsidiabel zijn overeenkomstig EG verordening 1685/2000 (artikel 12 lid 1);
-
d. de in de einddeclaratie verantwoorde kosten geen kosten betreffen die niet subsidiabel
zijn, zoals aangegeven in artikel 12, lid 2;
-
e. de gemengde kosten (kosten voor zowel subsidiabele als niet-subsidiabele deelnemers)
op een controleerbare en aanvaardbare wijze zijn toegerekend (artikel 12, lid 3).
3.4.5. Deelnemers
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De kenmerken van de deelnemers dienen te voldoen aan de eisen die daaraan, ingevolge
de maatregelen en prioriteiten, worden gesteld.
3.4.6. Financiering en overige ontvangsten
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De financiering van de activiteiten dient aan de financiële administratie ontleend
te kunnen worden. Deze financiering bestaat uit:
-
a. ESF-subsidie, en voorzover van toepassing
-
b. privaatrechtelijke bijdragen, en/of
-
c. overige ontvangsten, voorzover verband houdend met de uitvoering van het project.
Ook de onder c genoemde overige ontvangsten dienen afzonderlijk uit de administratie
te blijken. Deze ontvangsten dienen op het totaal van de in de subsidiegrondslag opgenomen
kosten in mindering te worden gebracht, waarna over het saldo de subsidie kan worden
berekend.
De accountant dient de financiering en overige ontvangsten op volledigheid te controleren.
3.4.7. Subsidieberekening
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
De accountant gaat na dat de berekening van de ESF-EQUAL-subsidie:
3.4.8. Afronding en rapportage
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Indien tijdens de accountantscontrole blijkt dat er fouten in de einddeclaratie voorkomen,
dan dienen deze gecorrigeerd te worden. Bij het nalaten van de correctie van deze
fouten kan de accountant geen goedkeurende accountantsverklaring afgeven.
De accountant hanteert voor de weergave van de bevindingen van zijn controlewerkzaamheden
het van toepassing zijnde model Accountantsverklaring zoals dit in bijlage C en D
bij dit controleprotocol is opgenomen.
Naast de accountantsverklaring dient door de accountant in de volgende gevallen een
rapport van bevindingen ten behoeve van SZW te worden opgesteld:
- -
Indien het oordeel van de accountant leidt tot een afkeurende accountantsverklaring;
- -
Indien sprake is van een goedkeurende verklaring met bevindingen die geen afbreuk
doen aan de strekking van de verklaring.
Dit rapport van bevindingen dient gelijktijdig met de accountantsverklaring afgegeven
en ingediend te worden bij SZW. SZW gebruikt dit rapport van bevindingen in het kader
van de beoordeling van de uitgevoerde werkzaamheden alsmede de hierbij geconstateerde
bevindingen. SZW heeft geen standaard model ontwikkeld voor dit rapport van bevindingen,
aangezien de opzet hiervoor over wordt gelaten aan de controlerende accountants. Wel
dienen ten minste de volgende onderwerpen in het rapport van bevindingen behandeld
te worden:
-
Beoordeling van de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC)
-
Controlebevindingen
-
Belangrijke bevindingen en aanbevelingen ter verbetering van de AO/IC, indien sprake
is van een accountantsverklaring bij een tussentijdse rapportage
-
Motivering van de afgegeven accountantsverklaring.
3.4.9. Ongedeelde verantwoordelijkheid
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Voorzover voor de controle van de einddeclaratie gebruik wordt gemaakt van de werkzaamheden
van andere accountants, draagt de accountant die verantwoordelijk is voor de accountantsverklaring
bij de einddeclaratie, er zorg voor dat de aanvrager hiervan op de hoogte wordt gesteld
en wijst de aanvrager op het feit dat alle relevante verplichtingen uit dit controleprotocol
ook aan de accountant(s), belast met de controle van de einddeclaratie van (een) deel
project(en), bekend worden gemaakt en dat deze laatste accountant(s) hun werkzaamheden
verrichten met inachtneming van dit protocol.
Deze laatstgenoemde categorie accountants dient schriftelijk te bevestigen dat zij
van alle verplichtingen uit dit protocol op de hoogte zijn en dat zij deze zullen
naleven. Voor deze bevestiging dient gebruik te worden gemaakt van de opdrachtbevestiging
volgens bijlage A.
4. Reviews
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
SZW kan steekproefsgewijs reviews dan wel monitoringonderzoeken uit (laten) voeren
teneinde na te gaan of de accountantscontrole met een deugdelijke grondslag en met
inachtneming van dit controleprotocol is uitgevoerd. Deze reviews komen niet in de
plaats van andere controles dan wel reviews uitgevoerd door de Algemene Rekenkamer,
de Europese Commissie en/of de Europese Rekenkamer.
De accountant belast met de controle van de einddeclaratie stemt er mee in dat de
controledossiers in het kader van bovengenoemde reviews integraal aan de reviewers
ter beschikking worden gesteld. Voorts zal deze accountant, schriftelijk dan wel mondeling,
alle gevraagde gegevens verstrekken waarom in het kader van voornoemde review wordt
verzocht.
Vorenstaande geldt onverkort voor de in de eerste alinea genoemde monitoringonderzoeken.
BIJLAGE A
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Opdrachtbevestiging
Elke accountant c.q. accountantsorganisatie kan zijn opdrachtbevestiging (gebaseerd
op de Richtlijnen voor de Accountantscontrole) inrichten naar zijn eigen inzicht.
Ten behoeve van de controle op de uitvoering van de Subsidieregeling ESF-EQUAL dient
de accountant ten minste de navolgende paragrafen in zijn opdrachtbevestiging op te
nemen:
Hierbij bevestigen wij de door (naam aanvrager c.q. uitvoerder) aan ons verstrekte
opdracht tot controle van * de einddeclaratie/tussentijdse declaratie inzake de uitvoering
van het project ingevolge de subsidieregeling ESF-EQUAL waarvoor middels een projectaanvraag
gedateerd ... een verzoek om verlening van subsidie is gedaan/waarvoor door de minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onder beschikking nummer ... tot een maximum
bedrag van ... subsidie is toegezegd*.
Ten behoeve van de uitvoering van onze controlewerkzaamheden zult u ervoor zorgdragen
dat er een administratie wordt gevoerd, die op een zodanig wijze is ingericht, dat
op basis daarvan kan worden gecontroleerd of aan de bepalingen van de Subsidieregeling
ESF-EQUAL is voldaan. U zult ons alle gegevens en bescheiden die nodig zijn voor het
uitvoeren van onze controlewerkzaamheden ter beschikking stellen.
U heeft ons toestemming verleend medewerking te verlenen aan het bepaalde in artikel 14 lid 8 van de Subsidieregeling ESF-EQUAL.
Wij zijn bekend met het bestaan van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-EQUAL.
Voorts zijn wij ermee bekend dat een kopie van de opdrachtbevestiging naar SZW gezonden
zal worden ter bevestiging van de toepassing van het controleprotocol Subsidieregeling
ESF-EQUAL.
* doorhalen wat niet van toepassing is.
(ondertekening)
(plaatsnaam, datering)
BIJLAGE B
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Bevestiging ontvangst aanwijzingen
Ter bevestiging dat de accountant op de hoogte is gesteld van eventuele nadere voorschriften
van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en dat deze voorschriften
in de controle van de einddeclaratie/ tussentijdse rapportage zullen worden betrokken
dient de accountant een schriftelijke bevestiging op te stellen. Deze bevestiging
dient te worden gezonden naar SZW.
De tekst van deze bevestiging is als volgt:
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van de nadere voorschriften van de minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zoals aangegeven in een schrijven gedateerd ...
onder nummer ....
Deze nadere voorschriften hebben betrekking op het ESF-EQUAL project waarvoor op ...
onder beschikking nummer ... tot een maximum van .... subsidie is verleend.
Wij bevestigen de hiervoor bedoelde nadere voorschriften in onze controle van de einddeclaratie/tussentijdse
rapportage te zullen betrekken.
(ondertekening)
(plaatsnaam, datering)
BIJLAGE C
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
(Model goedkeurende accountantsverklaring)
Aan: (Naam opdrachtgever)
Accountantsverklaring Subsidieverklaring ESF-EQUAL
afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Opdracht
Ingevolge uw opdracht hebben wij de bijgevoegde, door ons per pagina gewaarmerkte,
einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen inzake de uitvoering van het
project met registratienummer ... waarvoor subsidie is verleend op grond van de Subsidieregeling
ESF-EQUAL, gecontroleerd. Deze einddeclaratie/ tussentijdse rapportage* is opgesteld
onder verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het is onze verantwoordelijkheid een
accountantsverklaring inzake deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage te verstrekken.
De declarant is met beschikkingsnummer ..., d.d. ... door de minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor toekenning van ESF-subsidie in aanmerking gebracht
ten behoeve van Thema ... maatregel ....
Werkzaamheden
Onze controle is verricht overeenkomstig de bepalingen van het controleprotocol Subsidieregeling
ESF-EQUAL en overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking
tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden
gepland en uitgevoerd, dat voldoende zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie/tussentijdse
rapportage geen onjuistheden van materieel belang, zoals bedoeld in paragraaf 1.3
van het controleprotocol, bevat. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke
grondslag vormt voor ons oordeel.
Bevindingen
Bij onze controle hebben wij vastgesteld dat:
(De accountant dient de bevindingen op te nemen in een afzonderlijk op te stellen
rapport van bevindingen, waarnaar kan worden verwezen).
Oordeel
Wij zijn van oordeel dat de ingediende einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met
bijlagen, voldoet aan alle in de Subsidieregeling ESF-EQUAL gestelde voorwaarden.
De einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen sluit met een totaal bedrag
van ....
(ondertekening)
(plaatsnaam, datering)
BIJLAGE D
[Regeling vervallen per 25-04-2004]
Indien bij de controle van de einddeclaratie onjuistheden zijn geconstateerd die niet
op afdoende wijze zijn gecorrigeerd kan de accountant geen goedkeurende verklaring
verstrekken. In dergelijke gevallen dient de accountant een afkeurend oordeel te geven.
(Model afkeurende accountantsverklaring)
Aan: (Naam opdrachtgever)
Accountantsverklaring Subsidieverklaring ESF-EQUAL
afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Opdracht
Ingevolge uw opdracht hebben wij de bijgevoegde, door ons per pagina gewaarmerkte,
einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen inzake de uitvoering van het
project met registratienummer .... waarvoor subsidie is verleend op grond van de Subsidieregeling
ESF-EQUAL, gecontroleerd. Deze einddeclaratie/ tussentijdse rapportage* is opgesteld
onder verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het is onze verantwoordelijkheid een
accountantsverklaring inzake deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage te verstrekken.
De declarant is met beschikkingsnummer ..., d.d. ... door de minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor toekenning van ESF-subsidie in aanmerking gebracht
ten behoeve van Thema ... maatregel ....
Werkzaamheden
Onze controle is verricht overeenkomstig de bepalingen van het controleprotocol Subsidieregeling
ESF-EQUAL en overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking
tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden
gepland en uitgevoerd, dat zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie/tussentijdse
rapportage geen onjuistheden van materieel belang, zoals bedoeld in paragraaf 1.3
van het controleprotocol, bevat. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke
grondslag vormt voor ons oordeel.
Bevindingen
Bij onze controle hebben wij vastgesteld dat:
(Bevindingen aangeven die hebben geleid tot een afkeurend oordeel. Tevens de omvang
van het bedrag aangeven dat niet juist is dan wel waarvan de juistheid niet kan worden
vastgesteld. De accountant dient de bevindingen op te nemen in een afzonderlijk op
te stellen rapport van bevindingen, waarnaar kan worden verwezen).
Oordeel
Wij zijn van oordeel dat de ingediende einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met
bijlagen, niet voldoet aan alle in de Subsidieregeling ESF-EQUAL gestelde voorwaarden.
De einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen sluit met een totaal bedrag
van ....
(ondertekening)
(plaatsnaam, datering)