Geluidscriteria
Alle wijzigingen die aan één van onderstaande criteria voldoen hebben invloed op de
geluidsproductie of de toegestane geluidsproductie van het luchtvaartuig en moeten
voor de uitvoering goedgekeurd zijn door de minister.
I. Elke wijziging die een verandering van het maximum startgewicht van het luchtvaartuig
met zich mee brengt.
II. Elke wijziging die een verandering in de klimprestaties van het luchtvaartuig
met alle motoren werkend met zich mee brengt. De relevante klimprestaties zijn onder
andere:
-
A. de best rate of climb,
-
B. de best rate of climb speed,
-
C. de stallspeed,
-
D. de never exceed speed,
-
E. de startrollengte en
-
F. de afstand tot 15 m hoogte.
III. Elke wijziging voor straalvliegtuigen en zware propellervliegtuigen, (MTOM (
8618 kg.), die een verandering van het maximum landingsgewicht, de landingsconfiguratie
of de toegelaten landingsprocedures met zich meebrengt.
IV. Elke wijziging aan de voortstuwingsinrichting. Deze bestaat uit onder andere:
V. Elke wijziging waardoor de instroming van motor, propeller, of rotor wijzigt. Dit
is bijvoorbeeld:
-
A. het plaatsen van probes in de motorinlaat,
-
B. het veranderen van de motorcowling,
-
C. het verlengen of verkorten van de propelleras,
-
D. verandering in anti-icing systemen en
-
E. verandering in flap-settings.
VI. Elke wijziging waardoor de eventuele geluidafschermende of -reflecterende werking
van delen van het luchtvaartuig zou kunnen veranderen.
VII. Elke wijziging waardoor holtes zouden kunnen ontstaan, die door de luchtstroom
in resonantie worden gebracht. Dit zijn onder andere:
-
A. veranderingen in/aan de landingslichten,
-
B. veranderingen in/aan de torque-links,
-
C. veranderingen in/aan de wielassen,
-
D. veranderingen in/aan de landingssteldeuren,
-
E. veranderingen in/aan de luchtinlaten,
-
F. veranderingen in/aan de overloopvalves en
-
G. veranderingen in/aan de brandstofvulpunten.
VIII. Alle veranderingen aan APU's, aan in- en uitlaten daarvan, en in het toegelaten
gebruik daarvan tijdens de vlucht.
IX. Elke wijziging die een verandering van de normale operating procedures met zich
mee brengt.
X. Elke wijziging waardoor de luchtwaardigheidscategorie van het luchtvaartuig verandert.
XI. Elke andere wijziging waarvan uit de documentatie blijkt dat die een verandering
van het geluid teweegbrengt.
Meldingscriteria
Alle wijzigingen die aan één van onderstaande criteria voldoen hebben invloed op de
gegevens van het luchtvaartuigregister of het door de minister uitgegeven vlieghandboek
en moeten gemeld worden aan de minister.
I. Elke wijziging die een verandering van het maximum startgewicht van het luchtvaartuig
met zich mee brengt.
II. Elke wijziging die een verandering van het maximum landingsgewicht van het luchtvaartuig
met zich mee brengt.
III. Elke wijziging die een verandering van de modelaanduiding van het luchtvaartuig
met zich mee brengt.
IV. Elke wijziging die een verandering van de luchtwaardigheidscategorie van het luchtvaartuig
met zich mee brengt.
V. Elke wijziging van het type of model van de motor.
VI. Elke wijziging van het type of model van de propeller.
VII. Elke wijziging van het type of model van de radiocommunicatieapparatuur (COM
set).
VIII. Het inbouwen of wijzigen van een sproei- of verstuifinstallatie.
IX. Het inbouwen of wijzigen van de sleephaakinstallatie.
X. Het inbouwen of wijzigen van de paraconfiguratie.
Wijzigingen die voldoen aan criterium 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, of 8, zijn van invloed
op het luchtvaartuigregister.
Wijzigingen die voldoen aan criterium 3, 4, 8, 9 of 10 zijn van invloed op het door
de minister uitgegeven vlieghandboek.