Stcrt. 2008, 40, datum inwerkingtreding 28-02-2008, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2008.
Planning & control producten van SVB
In deze bijlage zijn de informatieproducten gespecificeerd die de SVB periodiek aan
SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten
I
|
meerjarenbeleidsplan
|
II
|
jaarplan met begroting
|
III
|
tussentijds verslag
|
IV
|
jaarverslag incl. jaarrekening
|
V
|
fondsennota
|
VI
|
VBTB-verslag
|
De SVB levert twee planningsdocumenten op, te weten het meerjarenbeleidsplan en het
jaarplan met begroting. De SVB dient zich op verschillende momenten te verantwoorden
over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in de tussentijdse
verslagen en het jaarverslag. De tussentijdse verslagen worden uiterlijk zes weken
na afloop van de verslagperiode aan de minister verstrekt.
Met de fondsennota’s verstrekt de SVB informatie over de volumegegevens, baten en
lasten en de vermogenspositie van de door haar beheerde fondsen. De fondsennota’s
worden respectievelijk uiterlijk 1 februari, 1 juli en 1 november opgeleverd.
De VBTB-informatie t.b.v. het SZW-jaarverslag betreft een beperkte informatielevering
vooruitlopend op het jaarverslag. Deze informatie wordt uiterlijk 15 februari aan
SZW geleverd t.b.v. het begrotingsproces en de voorbereiding van de jaarverantwoording
van SZW. Dit verslag bevat tevens de prognoses ten aanzien van de prestatie-indicatoren
in het kader van de verantwoordingsinformatie, met bijbehorende toelichting, alsmede
de prognoses ten aanzien van de budgetuitputting.
De planning voor de oplevering van deze producten kan als volgt worden weergegeven.
Oplever-
datum
|
Product
|
Vóór 1/2
|
Meerjarenbeleidsplan
|
1/2
|
Fondsennota (januari)
|
15/2
|
VBTB-informatie t.b.v. jaarverslag SZW
|
11/6
|
Tussentijds verslag t/m april
|
15/3
|
Jaarverslag incl. jaarrekening
|
1/7
|
Fondsennota (juni)
|
Vóór 1/7
|
Ontwerp jaarplan met begroting
|
1/10
|
Definitief jaarplan met begroting
|
10/10
|
Tussentijds verslag t/m augustus, incl. fondseninformatie oktober (beperkt tot raming
lopend jaar)
|
In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten
van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een
nadere toelichting.
Tabel: Inhoudsvoorschriften voor de producten van de P&C-cyclus
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
29. Volumeontwikkeling en fondsbelasting
|
x
|
x
|
|
|
|
|
m. voorlopige opgave voorgaand jaar
|
x
|
|
|
|
x
|
|
n. realisatie lopend jaar t/m verslagperiode
|
|
|
x
|
x
|
|
|
o. raming lopend jaar
|
x
|
|
x
|
|
x
|
|
p. raming volgend jaar
|
x
|
|
|
|
x
|
|
q. voorstel herziening premiepercentages
|
|
|
|
|
x
|
|
r. kerncijfers per wet
|
|
|
x
|
x
|
|
|
30. Ontwikkelingen wetsuitvoering + andere taken
|
x
|
|
|
|
|
|
i. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten
|
|
x
|
x
|
x
|
|
|
j. prestatie-indicatoren / kengetallen
|
|
x
|
x
|
x
|
|
x
|
k. speerpunten Klantgerichtheid
|
|
x
|
M
|
x
|
|
|
l. speerpunten Handhaving
|
|
x
|
M
|
x
|
|
|
31. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten
|
x
|
x
|
x
|
x
|
|
|
32. N.v.t.
|
|
|
|
|
|
|
33. Bedrijfsvoering
|
|
|
|
|
|
|
k. rechtmatigheid (incl. M&O)
|
|
M
|
x
|
x
|
|
|
l. doelmatigheid
|
|
M
|
M
|
x
|
|
|
m. totstandkoming niet-financiële informatie
|
|
M
|
M
|
x
|
|
|
n. financieel beheer (tekortkomingen)
|
|
M
|
M
|
M
|
|
|
o. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting
|
M
|
M
|
M
|
M
|
|
|
34. Governance
|
|
|
|
|
|
|
g. Raad van Bestuur
|
|
|
|
x
|
|
|
h. Raad van Advies (gegeven adviezen en afgegeven signalen)
|
|
|
|
x
|
|
|
i. Risicomanagement
|
|
|
|
x
|
|
|
35. Uitvoeringskosten
|
x
|
x
|
x
|
x
|
|
x
|
q. opbouw per product c.q. per groot project
|
|
x
|
x
|
x
|
|
|
r. opbouw per kostensoort
|
|
x
|
x
|
x
|
|
|
s. opbouw per wet / andere taken
|
x
|
x
|
x
|
x
|
|
|
t. prognose lopend jaar
|
|
|
x
|
|
|
|
u. vergelijking met vorig jaar
|
|
x
|
x
|
x
|
|
|
v. vergelijking met begroting
|
|
|
x
|
x
|
|
|
w. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening
|
|
x
|
|
x
|
|
|
x. bestuurskosten (gesplitst naar RvB en RvA)
|
|
|
|
x
|
|
|
36. Investeringen per categorie
|
|
x
|
x
|
x
|
|
|
37. n.v.t.
|
|
|
|
|
|
|
38. Jaarrekening
|
|
|
|
x
|
|
|
39. N.v.t.
|
|
|
|
|
|
|
40. VBTB-informatie
|
|
|
|
x
|
|
x
|
41. Kwantitatieve informatie per wet1
|
|
|
|
x
|
|
|
42. Toezichtbevindingen
|
|
|
|
x
|
|
|
1 De afspraken over de levering van de kwantitatieve informatie per wet wordt jaarlijks
bilateraal per brief tussen SZW en de SVB geregeld. SZW en SVB zijn overeengekomen
dat deze kwantitatieve informatie kwartaalsgewijs wordt geleverd.
Legenda
I
|
meerjarenbeleidsplan
|
II
|
jaarplan met begroting
|
III
|
tussentijdse verslagen
|
IV
|
jaarverslag incl. jaarrekening
|
V
|
fondsennota’s
|
VI
|
VBTB-informatie t.b.v. jaarverslag SZW
|
x
|
Opnemen
|
M
|
Opnemen indien sprake er is van majeure ontwikkelingen
|
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting
De SVB verstrekt aan de minister met betrekking tot elk van de door haar beheerde
fondsen afzonderlijk:
-
– In de januarinota:
een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar van volumegegevens, baten
en lasten en de vermogenspositie voor het lopende jaar gerelateerd aan en de voor
dat jaar geldende beleidsmaatregelen en (voor zover van toepassing) premiepercentages
een voorlopige opgave van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie over
het voorafgaande jaar
-
– In het meerjarenbeleidsplan:
de meerjaren-volumeprognose wordt jaarlijks geleverd. Het betreft realisaties en gedetailleerde
ramingen voor Anw, AOW, AKW en TOG. Over de specificatie van de levering vindt overleg
plaats tussen SZW en de SVB.
-
– In de juninota:
een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar en daaropvolgende jaar van
volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie. Tevens verstrekt de SVB in
juni de volumegegevens die nodig zijn voor het actualiseren van de raming uitvoeringskosten
en input vormen voor het costaccounting-lightmodel.
voor zover van toepassing een overzicht van de door de fondsbeheerder voorgenomen
herziening van de premiepercentages.
-
– In de oktobernota:
een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar en daaropvolgende jaar van
volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie
-
– In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag:
kerncijfers per wet, uitgesplitst naar beginstand, instroom, uitstroom en eindstand.
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat - volgens de VBTB-systematiek - in op de volgende vragen:
-
– Wat willen we bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
-
– Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)?
-
– Wat mag het kosten (begroting)?
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken
van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
-
– Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om
de nieuwe maatregelen in te voeren;
-
– Wijzigingen in de andere taken.
In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag doet de SVB verslag van de uitvoering
van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren
vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren in het
kader van de verantwoordingsinformatie zoals deze in het jaarplan zijn opgenomen,
met bijbehorende toelichting, alsmede de prognoses ten aanzien van de budgetuitputting.
Indien van toepassing beschrijft de SVB zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan
het behalen van de doelstellingen, en geeft een verklaring als doelstellingen niet
worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen.
De SVB doet, in de tussentijdse rapportgages en het jaarverslag, verslag van de uitvoering
van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren
vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden,
voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord.
Bij onderdeel c. Klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling,
bereikbaarheid en klanttevredenheid.
Daarnaast rapporteert de SVB in haar jaarverslag over de wijze waarop aan cliëntenparticipatie
is vormgegeven. De SVB verantwoordt zich over de activiteiten die zijn ondernomen
om de dienstverlening aan de klant te handhaven en verbeteren.
Bij onderdeel d. Handhaving wordt specifiek ingegaan op de uitvoering en effecten
van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen die genoemd zijn in het jaarplan,
wordt hierbij specifiek ingegaan op de speerpunten van het Handhavingsprogramma en
op de realisering van de in het Handhavingsarrangement gemaakte afspraken. Tevens
worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht. De Raad van Bestuur wordt
geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren handhavingsbeleid te expliciteren.
Een nadere uitwerking van het aspect handhaving wordt gegeven in de wijziging van
de Regeling SUWI in verband met het opnemen van regels inzake de accountantscontrole
(Regeling van 18 maart 2005, Stcr. 59).
3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten
De SVB doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering
van nieuwe wet- en regelgeving. Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en
de daarmee gepaard gaande kosten. De SVB legt hierbij een relatie met de planning
en licht eventuele wijzigingen kort toe.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wenst de consequenties
van de financiële taakstellingen op de personeelsformaties van het Rijk te kunnen
volgen. Hieronder zijn ook de SUWI-organisaties begrepen. De SVB dient daarom zowel
in budgettaire termen als in termen van fte’s verslag te doen van de effecten van
de personele taakstelling uit het coalitieakkoord. Als basisformatie (nulpunt) geldt
de ontwikkeling van het aantal fte vanaf het aantal fte per 31 december 2006.
Uitbreiding van de formatie als gevolg van intensiveringen dienen separaat zichtbaar
te worden gemaakt.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag gaat de SVB in op de sturing en
beheersing van de bedrijfsprocessen binnen de SVB. Het doel is aan te geven in welke
mate het management van de SVB haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf
legt de SVB, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering.
De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen: rechtmatigheid
(waaronder het M&O beleid), doelmatigheid, totstandkoming niet-financiële informatie,
financieel- en materieelbeheer en overige aspecten van de bedrijfsvoering.
Voor wat betreft rechtmatigheid rapporteert de SVB in het 2e tussentijdsverslag over de rechtmatigheidscijfers per wet over het eerste half jaar
en in het jaarverslag over de jaarcijfers. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld
aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen)
en de fouten die daarbij zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude
fouten is omgegaan. Tevens wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten.
De wijze waarop de SVB verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in
het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden
dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbijbehorende toelichting.
In dit onderdeel rapporteert de SUWI-organisatie over de belangrijkste tekortkomingen
in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen,
handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede
de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management
(mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel
beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend. Administraties
zijn immers onlosmakelijk met een goed beheer verbonden.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid.
Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming
zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar
wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd,
opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
De SUWI-organisatie rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel
beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer, en/of
betrekking hebben op kritieke processen, en/of wijd verbreid zijn, en/of kunnen leiden
of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s. Daarnaast rapporteert de SUWI-organisatie
bij dit onderdeel over de fouten (per wet) die zijn vastgesteld bij de bepaling van
de financiële rechtmatigheid, maar niet tot financiële onrechtmatigheid hebben geleid.
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat de SVB inzicht biedt in doelmatigheid van
het beheer en de organisatie. De SVB brengt verslag uit ter zake van activiteiten
die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau
wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur
wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te
expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
Totstandkoming niet-financiële informatie
De SVB rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening
(inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI). In zowel het jaarverslag als de tussentijdse rapportages wordt ingegaan
op de voortgang van verbetermaatregelen.
Overige aspecten van de bedrijfsvoering
In het laatste onderdeel van de bedrijfsvoeringsparagraaf worden zo nodig overige
gebreken in de bedrijfsvoering gemeld, bijvoorbeeld ten aanzien van het gevoerde personeelsbeheer,
automatisering, het arbo-beleid of het niet-naleven van milieuvoorschriften. Het gaat
er om dat ernstige tekortkomingen waarvan het management kennis heeft in de bedrijfsvoeringsparagraaf
opgenomen moeten worden.
– Huisvesting
De SVB doet in de tussentijdse rapportages en in het jaarverslag verslag van de voortgang
van de huisvestingsplannen. In het bijzonder rapporteert de SVB specifiek over de
volgende onderwerpen:
Fysiek leegstaande en verhuurbare oppervlakten in vierkante meters VVO (conform de
definitie van de Rijksgebouwendienst)
De voortgang van de activiteiten om de overmaat te verhuren aan derden.
Huisvestingskosten onderverdeeld naar SV en niet-SV.
– Sociaal Beleid en HRM
De SVB rapporteert hier over ontwikkelingen binnen het gevoerde Sociaal en HRM-beleid
van de SVB. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op de personeelsomvang.
– Automatisering
De SVB rapporteert over de ontwikkelingen op het gebied van ICT volgens de COBIT norm
(dienstenniveau, general computer controls, gegevensbeheer). Ook de voortgang van
projecten ter verbetering van de privacy-bescherming en informatiebeveiliging (privacy-audit)
komt hier aan de orde.
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke
inrichting van de SVB de wijze waarop zij haar taken uitvoert. De SVB rapporteert
in haar jaarverslag over de volgende onderwerpen.
– Risicomanagement
De SVB rapporteert over de wijze waarop invulling is gegeven aan risicomanagement.
De SVB gaat in op welke wijze risico’s binnen de organisatie zijn geanalyseerd, hoe
wordt omgegaan met risico’s (appetite) en hoe risico’s worden gemanaged.
– Raad van Bestuur en Raad van Advies
In het jaarverslag doet de SVB op hoofdlijnen verslag van de door de Raad van Advies
gegeven adviezen en afgegeven signalen. De SVB doet jaarlijks verslag van de bezoldiging
van de leden van de Raad van Bestuur en Raad van Advies (artikel 5 vierde lid Wet
SUWI), en van de topinkomens op basis van de Wet openbaarmaking uit financiële middelen
gefinancierde topinkomens (WOPT).
Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er
budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan,
tenzij wetgeving anders voorschrijft.
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
-
– uitleg belangrijke posten
-
– verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)
-
– opvallende ontwikkelingen
-
– de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
-
– omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
-
– omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico
van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren (indien
van toepassing)
-
– de financiering van vaste activa
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 BW.
De jaarrekening van de SVB omvat zowel de SVB als uitvoeringsorganisatie alsook de
geadministreerde fondsen.
De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de resultatenrekening met de toelichting
en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen.
De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, boek 2 van het Burgelijk
Wetboek, tenzij hiervan in deze bijlage wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te
geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten
worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend.
Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders
voorschrijft.
De informatie in de paragraaf resultatenrekening moet in ieder geval voldoende zijn
om achteraf te kunnen vaststellen hoeveel de SVB heeft uitgegeven aan de wettelijke
uitvoering (zgn. grote geldstroom) en het eigen apparaat (uitvoeringskosten).
Gehanteerd wordt het kasstroomoverzicht met onderscheid naar operationele, investerings-
en financieringskasstromen. De kasbeweging dient aan te sluiten op de rekeningen-courant
met het ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer). Het kasstroomoverzicht
dient aan te sluiten op de systematiek van Geïntegreerd Middelenbeheer.
De jaarrekening SVB bestaat uit de volgende onderdelen:
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
-
– uitleg belangrijke posten
-
– verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)
-
– opvallende ontwikkelingen
-
– risico’s
-
– de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
-
– omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
10.1 Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen
in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf
mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording
betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening
te worden vermeld evenals de vergelijkende cijfers.
Met betrekking tot de premiebaten is het toegestaan als waarderingsgrondslag de EMU-definitie
te hanteren (één maand verschoven kasbasis). Deze aanpassing dient (eenmalig) in de
jaarrekening te worden vermeld, evenals de vergelijkende cijfers.
10.2 Balans SVB per 31 december
Activa
|
jaar t
|
jaar t-1
|
immateriële vaste activa
|
|
|
materiële vaste activa
|
|
|
financiële vaste activa
|
|
|
Totaal vaste activa
|
|
|
|
|
|
vorderingen
|
|
|
overige vlottende activa
|
|
|
liquide middelen
|
|
|
Totaal vlottende activa
|
|
|
|
|
|
Totaal activa
|
|
|
|
|
|
Passiva
|
|
|
fondsvermogen
|
|
|
bestemmingsfondsen
|
|
|
voorzieningen
|
|
|
langlopende schulden
|
|
|
kortlopende schulden
|
|
|
|
|
|
Totaal passiva
|
|
|
10.3 Resultatenrekening SVB
Baten en lasten
|
jaar t
|
jaar t-1
|
Baten
|
|
|
Ouderdomswetten (AOW)
|
|
|
Nabestaandenwet (ANW)
|
|
|
Kinderbijslagwet (AKW)
|
|
|
Regeling tegemoetkoming onderhoud gehandicapte kinderen (TOG)
|
|
|
Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)
|
|
|
Totaal wettelijke taken sv
|
|
|
Totaal taken niet-sv
|
|
|
Totaal baten
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
|
|
Ouderdomswetten (AOW)
|
|
|
Nabestaandenwet (ANW)
|
|
|
Kinderbijslagwet (AKW)
|
|
|
Regeling tegemoetkoming onderhoud gehandicapte kinderen (TOG)
|
|
|
Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)
|
|
|
uitvoeringskosten wettelijke taken sv
|
|
|
Totaal wettelijke taken sv
|
|
|
Uitvoeringskosten niet-sv
|
|
|
Totaal lasten
|
|
|
|
|
|
Saldo van baten en lasten
|
|
|
10.4 Toelichting balans SVB
-
– Verloopstaat immateriële vaste activa
-
– Verloopstaat materiële vaste activa
-
– Verloopstaat financiële vaste activa
-
– Verloopstaat fondsvermogen
-
– Verloopstaat voorzieningen
-
– Verloopstaat langlopende schulden
10.5 Toelichting balans SVB op de resultatenrekening SVB
10.5.1 Baten wettelijke taken (realisatie / begroot)
Baten
|
AOW
|
ANW
|
AKW
|
TOG
|
TAS
|
niet-SV
|
Totaal
|
Rijksbijdragen
|
|
|
|
|
|
|
|
Premies
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
10.5.2 Lasten wettelijke taken (realisatie / begroot)
Lasten
|
AOW
|
ANW
|
AKW
|
TOG
|
TAS
|
niet-SV
|
Totaal
|
Uitkeringen (incl. Sociale lasten)
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
10.5.3 Uitvoeringskosten realisatie / begroot (totaal, regulier, speciale projecten)
Uitvoeringskosten
|
Totaal
|
Personeel
|
|
Huisvesting
|
|
Automatisering
|
|
Bureaukosten
|
|
Diensten en diversen
|
|
|
|
Totaal
|
|
Uitvoeringskosten
|
AOW
|
ANW
|
AKW
|
TOG
|
TAS
|
niet-SV
|
Totaal SVB
|
Personeel
|
|
|
|
|
|
|
|
Huisvesting
|
|
|
|
|
|
|
|
Automatisering
|
|
|
|
|
|
|
|
Bureaukosten
|
|
|
|
|
|
|
|
Diensten en diversen
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
Totaal
|
Staande organisatie
|
|
Projecten
|
|
Totaal
|
|
10.5.4 Saldo van baten en lasten naar fonds (voor zover van toepassing)
Saldo van baten en lasten wet naar fonds
|
AOW
|
ANW
|
AKW
|
TOG
|
TAS
|
niet-SV
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.6 Accountantsverklaring en verslag van bevindingen
De accountant onderzoekt de verantwoording die de Raad van Bestuur van de SVB op grond
van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De accountantsverklaring en het verslag van
bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXI van de Regeling SUWI.
Ten behoeve van het SZW-jaarverslag verstrekt de SVB jaarlijks VBTB-informatie. De
VBTB-informatie wordt uiterlijk 15 februari opgeleverd.
De informatie die op 15 februari dient te worden aangeleverd, omvat:
-
1e De voorlopige scores van de prestatie-indicatoren plus korte toelichting;
-
2e Prognoses m.b.t. budgetuitputting;
-
3e De VBTB informatie zoals vastgelegd in onderstaande tabel.
De definitieve cijfers worden vervolgens grotendeels opgenomen in het jaarverslag.
Als de levering van voorlopige scores van prestatie-indicatoren niet mogelijk is,
zal in onderling overleg tussen SZW en SVB naar een oplossing gezocht worden.
AOW(zowel in personen als uitkeringsjaren)
-
– Volume 90% uitkering
-
– Volume 70% uitkering (totaal)
-
• W.v. partner <65 jaar
-
• W.v. overigen
-
– Volume 50% uitkering (totaal)
-
– Totaal volume (90%+70%+50%)
-
– Aantal personen met gekort pensioen als percentage van het totaal aantal personen
met pensioen
-
– Gemiddeld kortingspercentage
Anw (zowel in personen als uitkeringsjaren)
-
– Ingang recht voor 1 juli 1996
-
– Ingang recht na 1 juli 1996
-
• W.v. nabestaanden en halfwezenuitkering
-
• W.v. alleen nabestaandenuitkering
-
• W.v. alleen halfwezenuitkering
-
– Totaal (ongeacht ingangsdatum)
-
– Aantal wezenuitkeringen (in personen)
-
– Aantal gezinnen AKW
-
– Aantal telkinderen AKW
-
– Aantal telkinderen TOG
-
– Percentage uitkeringen bij leven
-
– Aantal toekenningen, uitgesplitst naar voorschot en eenmalige uitkeringen
-
– Aantal terugontvangen voorschotten
Handhaving (per wet: AOW, Anw, AKW)
-
– Bekendheid met verplichtingen
-
– aantal fraudesignalen
-
– totaal schadebedrag fraude
-
– percentage afdoening fraude (alle wetten)
-
– incassoratio
13. Kwantitatieve informatie
Naast het jaarverslag en de tussentijdse verslagen dient SVB periodiek kwantitatieve
informatie te verstrekken ten behoeve van verschillende functies, te weten aansturing,
beleid, toezicht en financiering, Over de levering van de periodieke kwantitatieve
informatie per wet, de maandelijkse kerncijfers, de integrale handhavingsrapportage
en de statistische jaarrapportages worden jaarlijks aparte bilaterale afspraken gemaakt.
SVB gaat in het jaarverslag op hoofdlijnen in op de bevindingen van de Inspectie Werk
en Inkomen en de Algemene Rekenkamer, en op de naar aanleiding van deze bevindingen
genomen maatregelen.